10:orna del 7

Tack till er båda som svarade, väldigt tacksam!

Jag vill givetvis få henne balanserad och stadig i alla gångarterna också och söka sig fram till bettet själv.

Vi får testa oss framåt helt enkelt, små skutt ska vi nog klara av och hoppa lite från ryggen snart med, tror hon kanske behöver lite mer muskler eller så är det bara jag som är feg :p Hon har faktiskt blivit riktigt fin nu, men väntar nog med uppsutten hoppning några dagar till ;)
Vi tar det från marken istället, då får även jag lite träning ;)

Har bokat in vårat första "dressyrpass" på lördag vid lunchtid, får se hur det går.
Min kära vän ska komma och hjälpa oss lite på traven, jag är så dålig på och hitta på övningar osv. Så lite hjälp så tas tacksamt emot.

Sen till sommaren kanske vi är redo för en tränare, jag ser faktiskt fram emot detta väldigt mycket! Dock har jag numera två hästar som kräver minst lika mycket aktivering och träning från båda sidor vilket är kul men också orolig att jag inte ska klara det helt. Men en sak i taget! :)

@sassiball
Vad kul med pay and ride, trist för er hastiga tid sådär efter ankomsten. Det är det dryga med tävlingar, alla dessa tider som kan ändras hej vilt.

Men ni klarade det iaf, bra gjort! =D
 
Ja, jag känner att med de förutsättningarna kan man ju inte begära mer av hästen. Hon är ändå cool, igår fick jag ut henne bättre i hörnen (därav hon sparkade mot skänkeln för hon ville egentligen inte) men hon lydde sen. Och hon är inte rädd för andra ekipage på framridningen , jag lastar och lastar av själv och hela den biten så även om själva % inte blev bra känns det ändå som ett träningstillfället på allt runtomkring var bra.

Men jag kände när jag red ut från banan att Gudskelov att ingen filmar det här :D Eller ännu värre, om det varit en riktig tävling.
 
Nu är det bara en vecka kvar tills vi får nycklarna till vår gård! Hästarna flyttar dit 2:e maj så igår passade jag på att städa ur och skura boxarna! De går ute sen en tid tillbaka så kändes skönt att få det gjort innan flytten. Kaprifol har dock varit lös i magen till och från under senvintern (bra nu) och sprutlackerat ena väggen i boxen så det tog sin lilla tid att skura... Men nu är det gjort! =)
img_4542.jpg

Så det blev ingen ridning igår, men jag har två träningar inplanerade innan flytten så det ser jag fram emot :D
 
åh det verkar gå bra för många i tråden nu! Kul! @sassiball vad stressigt, men jag gillar verkligen din inställning!
@Van Remo det gäller att slappna av hela vägen, slappna av i överskänklarna och vinkla höfterna och bäckenet och slappna även av där. Jättelätt! Hehe....

Min skrittas ju och travas lite. Jag har legat sjuk så allt har stannat av. Hon har också blivit spänd i sin länd igen. Jag måste få igång henne så hon kan stärka ryggen, det är ju hennes svaga punkt. Men jag kan inte tömköra även om hon och jag har provat, jättesnäll var hon, bara gick på. Men när jag hittar någon transport att köpa tänkte jag se om Thomas E kan lära mig att tömköra så kan jag åka till honom. Annars i skritten leker hon cirkushäst igen. Nästa vecka ska vi sko henne och även böja. Är allt ok då ska jag sätta lite mer fart på hömagen ;) Jag har även skaffat 4 lektioner hos en duktig ryttare som får rida henne när vi får börja galoppera.... hehe ;)
 
åh det verkar gå bra för många i tråden nu! Kul! @sassiball vad stressigt, men jag gillar verkligen din inställning!
@Van Remo det gäller att slappna av hela vägen, slappna av i överskänklarna och vinkla höfterna och bäckenet och slappna även av där. Jättelätt! Hehe....

Min skrittas ju och travas lite. Jag har legat sjuk så allt har stannat av. Hon har också blivit spänd i sin länd igen. Jag måste få igång henne så hon kan stärka ryggen, det är ju hennes svaga punkt. Men jag kan inte tömköra även om hon och jag har provat, jättesnäll var hon, bara gick på. Men när jag hittar någon transport att köpa tänkte jag se om Thomas E kan lära mig att tömköra så kan jag åka till honom. Annars i skritten leker hon cirkushäst igen. Nästa vecka ska vi sko henne och även böja. Är allt ok då ska jag sätta lite mer fart på hömagen ;) Jag har även skaffat 4 lektioner hos en duktig ryttare som får rida henne när vi får börja galoppera.... hehe ;)
Hoppas det går bra nästa vecka :) Det låter som om det går framåt i alla fall, skönt.
 
Igår tog jag beslutet att satsa på 5-årschampionatet istället för att sälja, så nästa vecka åker min guldklimp till beridaren som utbildade och visade honom förra året. Håll nu tummarna hårt för att de lyckas kvala till Flyinge i år igen. Jag blir nästan nervös redan nu ha ha! :D
 
Red ett dressyrpass idag. Gav mig på att försöka rida igenom LC:1-programmet. Gick fint tills vi kom till galoppen :meh: Så gick över till att jobba på den istället. Och skam den som ger sig, fick till vänstergaloppen (hans starka) riktigt bra en sväng. Avsaktningarna har e del att hämta dock. :P Högergaloppen ville sig inte alls idag tyvärr :(
Är iaf nöjd med travbitarna och även formen i skritten kändes helt ok. Bara att jobba vidare :)
Och jag testade att länga stiglädren ett snäpp vilket gjorde att jag kom ner mer i sadeln och kunde inverka bättre. Ska bara sluta dra upp knäna i galoppen när han brötar iväg :wtf:
 
Hos oss händer inte så mycket förutom att vi haft mer tur än man bör kunna ha.
Jag har varit på semester ett par veckor utan telefon. Vid hemkomsten får jag reda på av min hästvakt att grimskaftet är av. Hur det skett vet hon inte. I stallet får jag reda på att en av mina hästar smet genom grinden första dagen hon som håller stallet skulle ta in. När tant smet så drog givetvis även Alliaria. Av säkerhetskäl lät hon då även 2 åringen springa med. De tog några repor runt gården och när hon lyckades få tag i dem så var snöret av.
Som tur var hade jag sett hästen innan jag fick reda på det här så jag visste att hon såg helt ok ut. Efter att ha skrittat en sväng så konstaterade jag att det var något i kroppen på henne och bokade tid hos equiterapeuten. Resultat en rejäl låsning i korset och en i diagonala bogen. Ingeting i hals och nacke.
Jag kan fortfarande inte begripa hur hon lyckades trampa av ett 3 cm tjockt rep utan att ha fått minsta lilla känning i nacken. Vissa dagar har man makterna med sig.
 

nu har jag lyckats klippa ihop mina tvåklipp från i måndags, samt ta bort ljudet, blåst osv som störde.

Rider iväg henne för mycket in i linjen andra vändan och rider kanske lite väl fort mot oxern. Men i övrigt är jag ganska nöjd. Finns alltid saker att jobba på =)
 
@KrullTroll
Hihii dom är så söta när dom ser ut sådär :p

Syrrans häst får också dom där mönstrena och sedan rejäla trivselfläckar :D

kl.

Jag hade inte Miraz idag och kände mig riktigt dum när jag var uppe i förmiddags och pysslade om Sakura.
Speciellt när Miraz kom på oss när Sakura fick sin kraft :/

Så kastade in lite hötugg åt henne då hon stod kvar vid grinden som alltid när hon väntar på hennes tur!
Men jag tog två bilder.

DSC_2266_zpszpual85h.jpg

Haha denna blev bra, hon ser så sur ut fast än att hon inte är det, hon ställde sig redo vid grinden när jag skulle släppa in Sakura :p
DSC_2267_zpss4tyvana.jpg
 
@Esswe nu funkar det :D
Tycker det ser himla härligt ut. Utebana i det vädret lixom :love:
Tycker oxå att det är trevligt med lite gas då jag tycker att jag oftare ser hästar ridna i undertempo för att ryttaren tycker det redan går fort. Det ser ut som att du har kontroll och det är inte flängigt bara för att det är ett högre tempo. Snyggt jobbat! :up:
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
701
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 217
Senast: zarmino
·
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
851
· Visningar
29 381
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 719
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vabruari
  • Hiss och diss del 5
  • Påsk pepp

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp