10:orna del 7

@Molin minns inte att han var sån här förra året, och han fick inte värst mycket trivselfläckar heller :P
Hittade dessa bilder från förra sommaren
10411304_10152317752828789_8544316313973357655_n.jpg

10313710_10152372571763789_4509403148106869857_n.jpg

10298874_10152372571758789_4196717101498806761_n.jpg


Han blir ju lite flammig, gillar inte sommarfärgen riktigt. Bäst gillar jag på hösten när pälsen blir kolsvart
10501959_10152554430828789_497893571362388653_n.jpg
 
@KrullTroll
När dom fäller bildas sådana där fläckar mellan sommar och vinterpälsen, kanske hade han mindre förra året eller så lyckades du få bort det mesta innan det hann bli massa fläckar?
Btw, första bilden från förra året? Där ser man faktiskt vid frambenet att han har det.

Jag vet ej, syrrans häst (Sakuras mamma) fick alltid lång och tjock päls så på henne blev det alltid sådana där mönster vid byte av pälsen, dels för att det tog tid och få bort pälsen ;) och sen gick det över i mängder av trivselfläckar :love: Det går säkert upp och ner för varje år? Jag vet ej :p

Sakura är ju den med färgen där man inte ser sådana där fina fläckar men Miraz brukar få faktiskt, men olika mycket varje år. Hittills har jag inte ens sett några på henne ännu.

Kanske får din fina kille lite sådana trivselfläckar i år :) det sägs att dom får dessa när dom trivs och mår bra, jag vet inte? :p haha
 
@Molin på magen och upp på flanken får han lite fläckar. Och set att han har på bogen på bilden från förra året :)
Gissar att det är sommarpälsen som gett leopardmönstret nu. Han har ju varit rakad (rakades senast i nov/dec) så har inget större att fälla men mer att sätta :)
 
Angående pälsar; Min häst håller på att bli vit! :eek: :cautious:
Jag som köpte en brun-black eller gul häst, och nu får jag det är.. tror ni det går att reklamera? :sneaky: :laugh: Stickelhår överallt, och lite kåda såklart. Annars börjar han se mindre dräktig ut än innan och tro det eller ej, men man kan faktiskt känna revbenen! :banana:
11185488_10203696134307105_883987123_n_zpshikj2gyf.jpg
11121883_10203696134747116_1200538577_n_zpszefsfdnc.jpg
11185677_10203696134547111_784956530_n_zpsctdri7dz.jpg


Att han sen ser ut som en åsna på vissa bilder kan vi vara tysta om :D
 
@Aionee han är så himla fin tycker jag =D
Hur mår du nu då? Något bättre?

@KrullTroll Ja det mönstret som kommer nu är ju för skiftet av sommar/vinterpäls men trivselfläckar blir detsamma men på sommarpälsen.

Herregud så mycket kul du har, vill ha lite nytt med. Bland annat en ny sadel till Miraz men jag har inte alls mycket pengar, känns att ha två nu måste jag erkänna :( Ibland önskar jag nästan att jag bara hade en, jag vill också kunna leva och göra saker liksom.

Men så är det och vara hästnörd, suck.. haha
 
@Aionee
Vad skönt att du varit iväg och tagit massa prover, hoppas dom hittar problemet.

Jag hade tyvärr inte den lyckan :( Dom tog alla prover dom kunde komma på och ta men allt ser bra ut.
Så jag skickas vidare till en arbetsterapeut som ska kolla om det är mitt jobb som orsaker problemerna. Vi får se, ganska trött och må såhär.

Lycka till =D
 
Vilken dag!
Började dagen väldigt bra, släppte ut hästarna strax innan 6, fixade stallet och åt sen frukost. Packade sedan in Empa i transporten och mig och mamma i bilen för att åka till Karlstad för tävling. Åker i god tid och tur är väl det, för ungefär 4 mil hemifrån lägger bilen av, oljelampan börjar lysa och det är bara att svänga in på en parkeringsficka längs med motorvägsleden. Empa blev lite fundersam men stod snällt i alla fall tills hjälp anländer.

Ny bil till transporten och omlastning längs med E18, vilken underbar 5åring jag har som stod så snällt och mest bara såg ut att undra vad matte nu hade hittat på. Väl i väg ringer vi till tävlingsplatsen och kollar hur läget ser ut, hinner vi till första start tro? Nej, det gör vi inte. Men vi anländer till tävlingsplatsen helskinnade i alla fall, 1 timme senare än planerat.

Går upp till sekretariatet och gör ett klassbyte, från 90 till 110, tänker att om 1meters rundan känns bra kan vi nog göra debut, även om planen inte var den med tanke på förra tävlingen. Går förbi en liten hästaffär i cafeterian och hittar ÄNTLIGEN en kavaj som föll mig i smaken, spontanshoppar den och sen börjar väntan till första start i 1meter.

Empa var så fin! Går in och sätter nollan utan några större missar, mest bara ryttarbrister och på något ställe tappade jag lite drivning. Men det var så härligt att gå in och sätta nollan! Och framförallt veta att jag red väldigt bra(överlag)! Träningarna sen senaste starten har verkligen gett resultat.

Gav Empa lite havre och vatten och sen var det bara att vänta till 110 starten. Lång väntan, men Empa stod och sov i transporten och jag halvsov på läktaren.

Framridningen till 110 måste vara en av de bästa, känslan var så bra. Väl framme för skänkel och jag kunde inte önskat mer. Väl på banan sen tappar vi lite energi båda två tror jag. Och till 3e hindret tappar jag lite galopp och vi får ett pet. Sätter lite mer galopp i henne och det flöt på till kombinationen där vi fick ett stopp på B hindret eftersom jag slutade rida. Skärper mig och vi klarar resten av banan utan fel. En helt klart godkänd debut måste jag säga. Men till nästa gång ska jag banne mig rida hela vägen!

Är så nöjd med min fina fina häst som aldrig slutar överaska. Till nästa tävling ska jag dock inte glömma sadelklistret för ska hon fortsätta hoppa såhär, som jag räknar med, kommer jag inte sitta kvar länge till.

Bjuder på film från 1meter, den från 1,10m var tyvärr jättesuddig.

11175008_10153025054684093_3776834690073874952_n_zpsghxiq1jp.jpg
 
Vilken dag!
Började dagen väldigt bra, släppte ut hästarna strax innan 6, fixade stallet och åt sen frukost. Packade sedan in Empa i transporten och mig och mamma i bilen för att åka till Karlstad för tävling. Åker i god tid och tur är väl det, för ungefär 4 mil hemifrån lägger bilen av, oljelampan börjar lysa och det är bara att svänga in på en parkeringsficka längs med motorvägsleden. Empa blev lite fundersam men stod snällt i alla fall tills hjälp anländer.

Ny bil till transporten och omlastning längs med E18, vilken underbar 5åring jag har som stod så snällt och mest bara såg ut att undra vad matte nu hade hittat på. Väl i väg ringer vi till tävlingsplatsen och kollar hur läget ser ut, hinner vi till första start tro? Nej, det gör vi inte. Men vi anländer till tävlingsplatsen helskinnade i alla fall, 1 timme senare än planerat.

Går upp till sekretariatet och gör ett klassbyte, från 90 till 110, tänker att om 1meters rundan känns bra kan vi nog göra debut, även om planen inte var den med tanke på förra tävlingen. Går förbi en liten hästaffär i cafeterian och hittar ÄNTLIGEN en kavaj som föll mig i smaken, spontanshoppar den och sen börjar väntan till första start i 1meter.

Empa var så fin! Går in och sätter nollan utan några större missar, mest bara ryttarbrister och på något ställe tappade jag lite drivning. Men det var så härligt att gå in och sätta nollan! Och framförallt veta att jag red väldigt bra(överlag)! Träningarna sen senaste starten har verkligen gett resultat.

Gav Empa lite havre och vatten och sen var det bara att vänta till 110 starten. Lång väntan, men Empa stod och sov i transporten och jag halvsov på läktaren.

Framridningen till 110 måste vara en av de bästa, känslan var så bra. Väl framme för skänkel och jag kunde inte önskat mer. Väl på banan sen tappar vi lite energi båda två tror jag. Och till 3e hindret tappar jag lite galopp och vi får ett pet. Sätter lite mer galopp i henne och det flöt på till kombinationen där vi fick ett stopp på B hindret eftersom jag slutade rida. Skärper mig och vi klarar resten av banan utan fel. En helt klart godkänd debut måste jag säga. Men till nästa gång ska jag banne mig rida hela vägen!

Är så nöjd med min fina fina häst som aldrig slutar överaska. Till nästa tävling ska jag dock inte glömma sadelklistret för ska hon fortsätta hoppa såhär, som jag räknar med, kommer jag inte sitta kvar länge till.

Bjuder på film från 1meter, den från 1,10m var tyvärr jättesuddig.

11175008_10153025054684093_3776834690073874952_n_zpsghxiq1jp.jpg

Grattis, en sån dag måste jag säga :D Du måste vara dödstrött! Bilkrångel är det värsta jag vet ush, sån tur att din häst är så cool och duktig.
 
@Esswe
Grattis Grattis, såg superfint ut =D

Håller med sassiball, vilken dag men skönt att ni tog er fram och att allt gick så pass bra dom det gjorde.
Måste säga det, vilken cool 5åring!
 
Kl.

Idag har jag varit och fixat om mina flickor, mer tid till Miraz igen eftersom Sakura fått stryk igen av någon :(

Blev en ridtur i det fina vädret, hade tänkt lulla runt på banan lite men kom på att det var träning där med massa folk (en i taget) och vet inte hur många dom var som skulle rida så jag sket i det.

Givetvis skulle hon inte gå från stallplan idag igen för mig, vet inte om det var för att det stod hästar där omkring och folk eller bara test igen. Försökte med skänklarna och röst men ingenting hände så då toucha jag till med spö på bogen och då var det inga problem minsann. Min jädrans lilla fina flicka har verkligen börjat testa och jag måste erkänna att jag inte gillar att behöva använda spö heller :(
Men vill ju inte göra henne skänkeldöv och röstdöv heller direkt.

Hur som helst, förbi hingsten gick hon fint och ända ner till sista hagen, där stannade hon till så jag fick toucha till lite igen och därefter gick det saaakta men sen var det bra igen, lite seg på vissa ställen och tittade en del på olika saker vi mötte.

Men vi jobbade lite galopp i backe idag och det var SÅ kul tyckte hon men även jobbigt ;) Lite svettig blev hon faktiskt. Men det känns att styrkan och orken börjar komma tillbaka rejält nu, kanske därför hon även orkar bråka och testa med oss också, dock testar hon L mycket mer men jag tror L inte riktigt vågar ta för sig heller fast jag sagt åt henne.
Hoppas det ändras annars kommer hon bara fortsätta testa båda oss och det vill jag inte.

Vill ju kunna sitta upp och rida iväg som ingenting precis som förr. Längtar dit igen!

Bjuder på lite bilder från dagen!

5EC3963E-DA85-4B22-8020-E13BCA116720_zpsfpahmj2g.jpg

Här ser ni grinden som jag misstänkte att hon sega sig inför förut :p Men aldrig haft problem med innan :p
9A4E124D-23DB-492A-8B72-5917E9E5E6B8_zpsaylb3qep.jpg

62E6FB5C-5FF3-43FF-9752-A2ED81A687E2_zpsekbk0mhc.jpg

55EA13AB-EDB1-4281-A0E4-7EFC26CB828E_zpsz6u9xiqw.jpg

B2335F4F-6FEB-4A9A-B099-0E57F2B6F36A_zpsz1xwnhg6.jpg

Tack för motionen och maten matte ;)
1727DD44-C45F-4334-B1C6-3B5A5BA636E8_zpseneicylc.jpg


Tja blev lite snarlika bilder men det är så fint ute med solen nu så kan inte låta bli och slänga ut alla :p
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
847
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 331
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
64 65 66
Svar
1 308
· Visningar
43 337
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 764
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp