10:orna del 7

fio

Trådstartare
Pyttefilmsnutt på 2 hinder från banhoppningsträningen, var inte så lätt att filma i ösregnet och med mobilen som inte kan zooma så syntes vi bara typ på den här sträckan. Nästa gång ska vi hoppa högre och ha med den riktiga filmkameran :D

 
@fio
"Slut" Haha!
Ser trevligt ut :up:

Så klart du får ha en åsikt! ;) Tar tacksamt emot konstruktiv kritik.

Är det en uppfattning du har av alla filmer jag har visat eller just den senaste?
 
Jag har inte tänkt på det direkt på dom andra filmerna vad jag kan minnas, men kanske det blir mer tydligt för att hindren är högre på senaste filmen?
 
Om det bara är på den senaste så håller jag helt med dig. Det blev jaga för att försöka få igång henne, utan att resultat och det kan mycket väl vara så att hon tappade balansen. Det är lätt att vara efterklok, men vi borde ha avbrutit den andra rundan, på 90, och låtit henne komma igång bättre igen, innan vi hoppade om banan. Hon var som sagt ofokuserad och inte med alls på att hon skulle hoppa igen. Hon har inte varit med om att ryttaren har suttit av, för att sedan sitta upp igen och fortsätta rida, jag tror att hon mentalt redan var hemma i stallet igen och färdig för dagen ;)

Hindren var lika höga gången innan och då bjöd hon själv och letade hinder. Jag tror att som ryttare vill man gärna jaga på lite när hon inte bjuder, eftersom hon har ganska liten och kort galopp och det känns som om man inte kommer någonstans. Men jag ska ha dina tankar i bakhuvudet och förmedla is i magen till ryttaren att vänta in hindren, om liknande situation uppstår igen.
 
Så himla kul att läsa hur långt ni har kommit allihopa! Snart kommer jag och Räkan vara med i gamet igen =) I måndags fölade hon så nu väntar jag bara på att hon ska bli lite tryggare i mammarollen och fölet ska följa henne lite bättre, sedan kommer jag ta med dem ut på promenader för att så smått sätta igång Räkan :D

Själv är jag så lycklig för att Räkans gångarter har börjat komma tillbaka, hade nästan glömt hur hon rörde sig innan fölmagen:

 
Grattis till ett underbart stoföl! Och Räkan är verkligen jättefin! :love:


Kl
Var ute och red med sällskap igår. Hästarna var trötta i värmen men det blev en hel del galopp och trav på skogsstigar. :) Kaptenen gick först nästan hela tiden i alla gångarter, väldigt trygg och säker och kliver fram överallt även på vägar han aldrig sett förut. :love:
 
Ser ju lätt som en plätt ut :-)

*kl*

mina hästar har haft ofrivillig vila i lite över 1v pga av min kropp.

Att vara yr och sätta sig upp på hästryggen är väl inte alltid det bästa men nu så är järnet påfyllt och jag startade igång dem igår :-)

Nilmar är så jädra cool. bara sitta upp och bege sig ut. Innan vilan gav jag mig ut i skogen på en lite längre tur. Red vilse, fick ringa hem och be dem hämta mig med transporten och hästen bara knallar på som om ingenting.

Imponerande.

Nu ska hårdträningen igång och jag har kikat in lite tävlingar/pay and jumps
 
Grattis till ditt fina föl! Extra roligt med stoföl. Jag fick ju en liten hingst och hans nappatag har man minsann fått känna på redan. Fast jag gillar honom ändå.

Kommer fölet att bli skimmel?
 
Grattis till ditt fina föl! Extra roligt med stoföl. Jag fick ju en liten hingst och hans nappatag har man minsann fått känna på redan. Fast jag gillar honom ändå.

Kommer fölet att bli skimmel?
Ja, din lille är så fin!!

Vet inte om fölet blir skimmel, har svårt att avgöra eftersom jag inte sett så många föl som kommer att skimmla av
 
Min har haft en v vila nu på det nya betet men på måndag är det på att igen. Han blir alltid så ivrig när han stått så när man kommit upp i sadeln känner man att de spritter i hela hans kropp och han vill bock ( de hade han gjort om man inte har kontakt i munnen)
 
Nu så är de igång :)

Min lille

71465_10152161052171819_8757704000171511247_n.jpg


10308267_10152161411961819_4536718426561309754_n.jpg


Passar på att visa hans bästa kompis. Min "lilla" dam som enbart är 176cm :)

Hade en så grymt bra dag igår med bägge hästarna och en kropp som orkar.

Och nej jag har ingen vit tröja och svart väst. Just så blek är jag :rofl:

10295774_10152161160851819_3290145039493067180_n.jpg
 
Nu så är de igång :)

Min lille

71465_10152161052171819_8757704000171511247_n.jpg


10308267_10152161411961819_4536718426561309754_n.jpg


Passar på att visa hans bästa kompis. Min "lilla" dam som enbart är 176cm :)

Hade en så grymt bra dag igår med bägge hästarna och en kropp som orkar.

Och nej jag har ingen vit tröja och svart väst. Just så blek är jag :rofl:

10295774_10152161160851819_3290145039493067180_n.jpg
Vilken jätthäst:)
kl
Min kille blev riden av tränaren i fredags. Var lite tonåring och frågasatte om man verkligen behöver gå fram för skänkel:p
Var iväg och köpte mig en transport igår så nu ska vi ut och miljöträna lillfjant. Han är hur lätt som helst att lasta och åka med men behöver tränas i andra miljöer. Speciellt uppsittningen där han lätt spänner sig.
 
@Diabetikern så fina båda två! Haha men jag tyckte den på 176 såg större :p

*kl*
Royal har det ganska chill, lite nedtrappning inför sommarlovet :)
Däremot har han vid 2 tillfällen nu fått nåt slag av sadeltvång :( när jag spände åt både sadeln och sadelpadden löst vid två tillfällen, i gången. Och vid Båda gångerna så kratsade jag hovarna när han hade sadeln på. Då försökte han lägga sig?!:confused: När man sen går ut på stallplanen så går det bra att både spänna åt gjorden o hoppa upp o rida iväg. Tips nån?
Tänkte lägga på sadeln o ta av den ett par dagar nu när han är inne o pysslas om bara för tränings skull lixom.
 
@Diabetikern så fina båda två! Haha men jag tyckte den på 176 såg större :p

*kl*
Royal har det ganska chill, lite nedtrappning inför sommarlovet :)
Däremot har han vid 2 tillfällen nu fått nåt slag av sadeltvång :( när jag spände åt både sadeln och sadelpadden löst vid två tillfällen, i gången. Och vid Båda gångerna så kratsade jag hovarna när han hade sadeln på. Då försökte han lägga sig?!:confused: När man sen går ut på stallplanen så går det bra att både spänna åt gjorden o hoppa upp o rida iväg. Tips nån?
Tänkte lägga på sadeln o ta av den ett par dagar nu när han är inne o pysslas om bara för tränings skull lixom.
Min kan bli spänd vid sadling men han har aldrig kastat sig eller lagt sig . Hos förra ägaren hade han vid ett tillfälle kastat sig och reagerat kraftigare vid sadling när han var 2år.. Efter det så har han varit lite spänd och misstänksam mot sadel och när man grejar med något med sadeln på ryggen.
Använder ELT gjord och spänner i etapper på gången. På med sadel spänner lite, flyttat på honom åt sidorn och grejar med benskydden, spänner igen osv.
Longerar alltid innan utifall eftersom han upplevs lite spänd innan han fått jogga en stund.
Är alltid noga med att sadeln inte kanar bakåt eftersom det verkar störa honom.
 
Nu är Pirayan installerad vid hyvinkää djursjukhus 50 mil hemifrå.. snart ligger han än en gång på operationsbordet och vi hoppas att operationen lyckas denna gång och att vi får hem honom på onsdag igen.

1466082_10203596086045794_4182810578867885952_n.jpg
 
@Aliah ,ja,lycka till nu! Hoppas allt går finfint!

Nu är jag hemma igen eter en vecka i värmen,Korven har haft dte bra,och har gått upp en hel del i vikt,så nu får vilan vara slut och vi ska igång lite försiktigt. I helgen är tanken att vi ska bygga för sommahage så dom får ut och äta mycket gräs några timmar om dagen så då kommer han ju runda på sig av det också. Har tyvär inga nya bilder,men har en ifrån när han kom hem,vågar lägga ut den nu då jag faktist ser en rejäl uppgång i dagsläget. Får se om jag kan knäppa några kort i dag på han.

10276480_10202546020825976_1682111774_n.jpg

Kan ni se eländet? Har inte lagt ut den som helt ofentlig på FB pga hur hemsk han ser (SÅG!) ut,men jag hoppas ni kan se den...

Och som jag sagt tidigare,utbildaren har varit väääldigt orolig över vikten,och skulle självmant ha skickat hem honom om det nu inte hade blivit så att han fick komma hem så pass tidigt endå. Och det har funnits fri tillgång på hö,och hon har gett en massa extra för att få han att gå upp,så INGA påhopp. Och verkligen inte när hon inte ens kan försvara sig själv! Hon har varit väldigt orolig,men jag sa att jag tyckte inte det var sååååå illa av bilderna att dömma som jag fick,visst att han hade gått ner lite,men inte att han var så mager som hon sa att han var,men IRL så var han just så mager som hon sagt,så ja,hon har varit väldigt bekymrad över detta. Detta är andra eller tredje dagen hemma.
 
@Fibusen , lille korven då... Det är så svårt när man har en häst som är svår att hålla i hull.. Blev han smal på grund av mask eller tänder nu eller var det bara som förr att han lätt faller ur?
Själv håller jag tummarn för att Räkan ska behålla sin aptit som hon fått under dräktigheten, just nu petar jag i henne fri tillgång på hö, 4 kg musli avel, 3 kg krafft groov 125 och 2 kg lucernpellets och hon håller sig ( peppar peppar ta i trä) helt ok i hullet trots att hon ger di.

Vi gick på promenad igår och det var lite som att börja om från början. Hon var av förklarliga skäl ofokuserad och ville inte gå fram.. Hon tyckte det var jobbigt att hålla koll på omgivningen och Kexet samtidigt som man skulle promenera. Men jag tänker mig att det är lika bra att börja lite smått innan Kexet blir för självständig och börjar strosa längre från Räkan. Så nu satsar vi på korta promenader ett tag framöver =)
 
Ärligt talat kan jag inte fatta att utbildaren satt och red på en sådan här häst.
Jag vet att man inte skulle kommentera det men jag kunde inte låta bli.

Ang min häst, som är åt andra hållet....så ska vi in på återbesök på onsdag för att se om hältan finns kvar. Jag vet fortfarande inte vad jag ska göra då jag tycker hon är för tjock för att gå på bete dygnet runt. Hur mycket bränner de på att skritta för hand? Är det ens lönt? Förhoppningsvis rör hon sig mer när det kommer in yngre hästar i hagen, hon gillar ju att leka och springa med de yngre.
 
Pyttefilmsnutt på 2 hinder från banhoppningsträningen, var inte så lätt att filma i ösregnet och med mobilen som inte kan zooma så syntes vi bara typ på den här sträckan. Nästa gång ska vi hoppa högre och ha med den riktiga filmkameran :D

så fin han är!
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
843
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 330
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
63 64 65
Svar
1 291
· Visningar
42 829
Senast: SiZo
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 764
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp