10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Lovise Fin häst du har. Och fint ridhus...står på den anläggningen. Har också en -10

Tack :) Vad kul! Jag har ganska nyligen börjat träna för Åsa :) Blir lite oregelbundet just nu bara eftersom det är så fruset ute hemma så är lite svårt att hålla igång hästen/träna vidare mellan träningarna. Men snart hoppas jag på våååår så det kan bli mer regelbundna besök!

Vad är det för häst du har? Välkommen till tråden! :)
 
Senast ändrad:
Tack :) Vad kul! Jag har ganska nyligen börjat träna för Åsa :) Blir lite oregelbundet just nu bara eftersom det är så ute hemma så är lite svårt att kanske synsålla igång hästen/träna vidare mellan träningarna. Men snart hoppas jag på våååår så det kan bli mer regelbundna besök!

Vad är det för häst du har? Välkommen till tråden! :)
Va kul att du tränat för Åsa, hon är duktig. Är väl igentligen nygammal här på -10 tråden, har inte varit aktiv på något år och fick skaffa ny "identitet":) Har en 7årig valack e. Rousseau-Don Fredrico .
Vi kanske syns i ridhuset.
 
Ja idag så var ju Max hos tandläkaren och där fanns vassa kanter och en söndrig tand som drogs ut.
Skönt att ha fått de gjort och att han kanske blir bättre i munnen nu. Men får inte rida med bett på 10 dagar.

Har även varit sjuk i en vecka pga av en riktig elak förkylning med bland annat - feber, spya, ont i halsen, öroninflammation i båda öronen och en spräckt trumhinna...

Längtar verkligen tills vi kan sätta igång men när det blir får vi se..
 
Igår vart vi ju i ridhuset och jag bara måste visa. :D

Min mor på röda ferrarin (som skötte sig igår utan att busa iväg :D )

16700665_1389559881077227_6676569656605159802_o.jpg

16716306_1389559947743887_2687567660428926217_o.jpg


Hästen är ju en -01 men visst har jag en duktig mamma? Bilderna är tagna från film därav lite suddiga. Ska se om jag får tillgång till filmerna.

Idag är det hoppträning med Femke. Igår hade hon lite träningsvärk så joggade bra över lite bommar får vi se hur det går idag. Hon har blivit mycket klarare med hinder iallafall och tar inte i för kung och fosterland på första språnget nu. :D

@Duredil Välkommen! Alltid roligt med fler folk! :D
 
Ikväll ska jag hoppa för första gången på ett par månader :) Det är öppen bana på ridklubben, tävlingshindren står kvar sen tävlingarna som var i helgen så man får komma dit o hoppa. Blir bara småhinder för vår del men ska ändå bli roligt. Hjälpte till lite vid hopptävlingarna nu i söndags och så inspirerad man blir av alla duktiga ryttare och fina hästar!
 
Har hoppat ikväll, för första gången på länge. Jättekul! Först var både jag o hästen lite nervösa och Fendi var livrädd för hindren :D Men efter lite tränarhjälp med låga hinder så flöt det på bra. Gav mig inte på vattenmatta eller annat skräckhinder för det var mycket nog med intryck. Sen fick jag lite pikar angående hennes hull också, så vi måste ta tag i bantningen.
 
Fendi blev ganska trött o andfådd, delvis pga övervikten och att hon inte är igång helt (tog det lugnt) men även pga att hon har ganska mycket päls enligt tränaren. Jag hade tänkt skippa att klippa henne mer den här säsongen men det kanske är lika bra att klippa? Hon blev ganska svettig, men det brukar hon inte bli, jag tror nog det var pga att hon var lite uppjagad sen plus inomhus. Hade ni klippt ? svåra beslut känner jag :angel:
 
@sassiball Är hon väldigt långhårig hade jag nog gjort en jaktklippning. :)

Femke som gått från sadelgjord aka XXL (145) är nu nere på 135 och den är för stor så ska investera ny på GHS :D Annars har vi inte bantat henne mer än startat igång henne och mycket rörelse. Lätare om de inte har björnpäls :D

Nu ska vi se om detta fungerar. Liten film från träningen i tisdags. Trött häst och trött pilot men i fick till det :D Tränaren tyckte det var skillnad (till det bättre) från förra gången vi var där.


Prova att klicka på länken annars

 
@sassiball Är hon väldigt långhårig hade jag nog gjort en jaktklippning. :)

Femke som gått från sadelgjord aka XXL (145) är nu nere på 135 och den är för stor så ska investera ny på GHS :D Annars har vi inte bantat henne mer än startat igång henne och mycket rörelse. Lätare om de inte har björnpäls :D

Nu ska vi se om detta fungerar. Liten film från träningen i tisdags. Trött häst och trött pilot men i fick till det :D Tränaren tyckte det var skillnad (till det bättre) från förra gången vi var där.


Prova att klicka på länken annars

Jag klippte henne, tog hals, bog o bringa, o halva huvudet, fram till sidostyckena på tränset.

Jag kan inte se dina filmer?
 
Igår var det återbesök på kliniken för Femke. Hon fick godkänt. Kände fortfarande av lite låsningar här och där men det var miltals från första gången. :banana:

Femke var väldigt nöjd med att få komma iväg och gotta sig.

Mitt fuxsto däremot... hon vart väldig billig i perioder igår. Någon som vill ha en ferraihäst? Snygg att se på ibland. otroligt lätt att hantera, snäll i allt men ridmässigt är det ett lotteri vilket humör hon är på.

16722625_10154419465401819_8096508845296714601_o.jpg


Av 160 bilder på serietagning så vart den här den bästa. Gå lugnt och avslappnat fanns verkligen inte med i hennes vokabulär igår. :rofl:
 
@super Ja det stämmer. Min var en känslig kille i sin ungdom ☺ Men har lugnat sig och sköter sig galant både hemma och på borta plan nuförtiden. Han har gjort några starter i dressyr och är planerad att starta msv c nu till våren.
Hur går det för din? Minns att han också var lite känslig.
 
Vi har tillfälligt besök i stallet. Ägaren är på semester och jag är hästvakt så länge. En frieserkorsning som blir 4 år i höst. Den är så otroligt "ung" i sinnet, lite orolig, vandrar, springer, gnäggar. Fendi ser ut som en gammal ko i jämförelse :D i hagen. Står vid sin hö-hög så länge det finns mat kvar och bryr sig föga om den orolige ynglingen. Jag måste säg att jag blev väldigt stolt över min häst. Ett sånt lugn hon uppvisar, hon är en mentor som heter duga åt unghästar! I alla fall när det kommer till hur man uppför sig i hage och stall.
Pigg som attan är hon att rida så då är hon ingen ko längre, tack o lov, steppar lite och vill iväg, det måste vara klippningen som gjorde det :confused:
Har ridit henne på hackamore några gånger, tänkte köra med det ett tag, tycker det fungerar bra. Vet inte om det kan vara det hon blir laddad av kanske. Blev väldigt rund över ryggen häromdagen så jag blev nästan orolig att det skulle komma ett par bocksprång men de uteblev, vilket jag är tacksam över.
 
@super Ja det stämmer. Min var en känslig kille i sin ungdom ☺ Men har lugnat sig och sköter sig galant både hemma och på borta plan nuförtiden. Han har gjort några starter i dressyr och är planerad att starta msv c nu till våren.
Hur går det för din? Minns att han också var lite känslig.

Japp min är oxå en känslig herre. Men han har blivit mycket bättre! Det tog mig typ två år innan han riktigt accepterade att ha ryttare på ryggen och jag fick då hjälp av en jätte duktig tjej som red honom ca 6 månader.. För jag fegade ur efter några rejäla avåkningar..
Det krävs tyvärr inte så jätte mycket för att han ska falla tillbaka lite i gamla vanor vilket min stackars medryttare fick uppleva för ett par veckor sedan när han skickade av henne pga att vi bytt sadel. Han fick skav av den gamla hoppsadeln så jag köpte en annan och han verkade först trivas i den för att sedan på en hopplektion bli jätte arg och bocka som en dåre så stackarn flög som en vante. Tränaren sa det att han är en av dom få som man inte ska driva framåt i bockningarna utan det gäller att försöka få stopp på honom i tid annars så flyger man..

Men när han är nöjd så är han jätte rolig att rida! Han blir dock aldrig en häst man kan säga till utan man får smöra lite så ställer han upp.. Märkligt, jag köpte en valack för att jag.ville ha en valack och så får jag en valack som är som ett sto...:grin: Och det är andra gången, min förra var oxå en dramaqueen..:cool:

Vi har varit med på ett par p&r och det har gått bra båda gångerna så planen är att starta några LA i vår och kanske MSVC till hösten.
Film på senaste p&r, det har hänt en hel del sedan dess men det är den senaste filmen jag har. :p
 
Igår var det återbesök på kliniken för Femke. Hon fick godkänt. Kände fortfarande av lite låsningar här och där men det var miltals från första gången. :banana:

Femke var väldigt nöjd med att få komma iväg och gotta sig.

Mitt fuxsto däremot... hon vart väldig billig i perioder igår. Någon som vill ha en ferraihäst? Snygg att se på ibland. otroligt lätt att hantera, snäll i allt men ridmässigt är det ett lotteri vilket humör hon är på.

16722625_10154419465401819_8096508845296714601_o.jpg


Av 160 bilder på serietagning så vart den här den bästa. Gå lugnt och avslappnat fanns verkligen inte med i hennes vokabulär igår. :rofl:
Skönt med positivt besked för Femke.
Ja, se dessa damer. Min snälla och vanligtvis artiga dam har tiltat i samband med intag ett par gånger senaste veckorna. Alltså heltossig. Rest sig och lekt gungstol såväl i hage som vid hand och i boxen och varit MYCKET UPPRÖRD. Det är lite pinsamt när de inte sköter sig när andra ska hantera. Inte så konstigt i och för sig med tanke på flytt, gå ensam i liten hage, vår, fällning och brunst, men ändå. Upputtet har hon varit en pärla alltsedan jag skrev om att hon var trökigt och tappade galoppen för några veckor sedan, så det är ju skönt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 588
Senast: Blyger
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 199
Senast: Lisalei
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 439
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
4 295
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp