10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
12961561_10153590406227709_2208345322658727805_n.jpg


:) Sally är ett helt vanligt SWB, efter Okeanos med morfar Juventus. Hon har varit min sedan 2012 när jag sålde min egen uppfödning 2010 (
 
Japp då var första träningstävlingen avklarad :bump:

70cm gick som smort. Framridning med bara 3-4 bocksprång, Framhoppning samma där inne på banan startade hon med att studsa då ponnyn (ja ponnyn var typ bara söta ponnyer där) vart superpigg och laddade som hejsan och for så Femke hoppade så jag fick ryta till.
Domaren tyckte det var en bra ide att vi skulle vara själva på banan :rofl:

Följde planen trav runt Femke tog själv tag i hindren och bjöd på galopp. På hinder nummer ett så sparkar vi bakut, landar gör samma sak sen gick hon som tåget. Roligt med en häst som taggar till och tar tag i hindren :)

Så nu anmäler vi oss till 80 i Falköping och gör samma sak. Galopp på linjer annars är det trav. Ska se om jag kan tänka mig att ladda upp filmen men det är inte mycket att se. Hon hoppar i alla fall utan spänningar.

17861824_10154577094861819_5434335901139749581_n.jpg


Så nu laddar vi om för Falköping den 29/4
Hon ser verkligen taggad ut och som att hon har superkul. Härligt att se!
 
Jag kikar in i tråden ibland för och kolla om det händer något kul men det står lite stilla emellanåt här inne.

Hur går det för er alla?
Träningar och tävlingar som börjat för er flesta, hoppas ni får en bra tävlingssäsong =D

Här går det framåt, Miraz går bara och softar i hagen sen en tid tillbaka.
Tar in och borstar henne och ger lite lusern men sen händer inte mycket mer, någon promenad ibland, kort :p

Idag fixade jag till "fölhagen" den delades av då en valack ska gå i ena delen.
Så hon ska snart få gå över till den och gå ensam där under en tid, ska bara få hem eget BRA hö.

Varför jag tar henne ifrån flocken och till en egen hage är för att hon blir bortjagad ibland vid maten bland annat och sen är det ett av stona som försöker dra igång alla med bus och ibland är det inget stopp på dom i hagen, jävlar vad dom kutar för livet *puuh*...

Så hon får gå i en ensam hage då, sen längre fram får hon även gå in på nätterna med.

Det är "bara" 6 ½ vecka kvar till bf nu :D
 
Jag funderar på att dra iväg min häst till helsingborg djursjukhus för en ordentlig genomgång då jag verkligen vill utreda så att han inte har ont någonstans.

För han fortsätter att bocka och bara konstig i ridningen, hanteringen osv. Har börjat vara rädd för allt och börjat skrapa med frambenen så fort han måste stå stilla.

Igår när jag red så var han suuuper i vänster varvet ( första gången på 1 år då det är hans svåra varv ) och i höger så var han tvär och bara sprang?.. Sen när jag skulle göra fattningar i högergaloppen så skulle han bara bocka iväg hela tiden! Och när han inte fick det så skulle han dra på långsidorna.
Ja detta gör ju inte mig så värst taggad på att rida ut.. :(
Försöker göra halvhalter och övergångar som tusan men men

Försöker verkligen hitta någon bra och mjuk tränare men ska kanske flytta oss båda så väntar lite med det.
 
Jag funderar på att dra iväg min häst till helsingborg djursjukhus för en ordentlig genomgång då jag verkligen vill utreda så att han inte har ont någonstans.
Hoppas det inte visar sig vara något allvarligt, om det skulle vara nåt.
Förstår verkligen att det inte är roligt att han ändrat sig så :(
 
Jag kikar in här lite ibland jag med. Jag har en 10:a som heter Älga och just nu stå hennes utbildning lite still. Jag fick bebis för två veckor sedan och har inte ridit henne själv på 2 månader nu. Men jag försöker tömköra henne så mycket jag kan och stallägare försöker rida henne 2 ggr i veckan ca. Jag har som mål att vi ska starta både någon dressyr och någon hoppklass i år. Hon är väldigt efter i utbildningen och vi rider henne nu som en 4-5 åring ungefär. Men det går sakta men säkert framåt! :D
 
Här är en till vars häst har blivit väldigt arg att rida. Han jobbar bra på lina men i ridningen känns han framtung, bockig och grinig, värst i galoppen. Jag har beslutat att han får vila helt en månad och får lite Djävulsklo. För att sedan prova att köra igång igen och är han då fortfarande lika grinig så blir det veterinären.
 
@border_kelpie Kolla så att det inte är några låsningar som sitter kvar sedan sadeln. De kan ju inte ridas bort. Kan vara värt att prova.

Själv var jag kamikazepilot på en liten ponny i söndags. Gick inte lång tid innan jag satt av då ponnyn stegrade och slog sedan. Inte lätt för en 11-åring att reda ut det där. Kom inte fram till mer än att han är rejält muskelsvag och pga av en tidigare låsning och den gjorde ont. Bara sådär började ponnyn stegra sig när ryttaren ville ha lite ställning.

Femke hade återbesök i onsdags hos eqiterapeuten/kiropraktorn på vet.kliniken och de är supernöjda med henne. Otrolig skillnad från det att vi började. Satt upp en ny tid om 2 månader för att se så det håller.

Träning på tisdag och träningstävling på lördag :bump: Får se om vi sitter kvar :D
 
Tack :heart
Vänder man på henne är hon väl kanske inte lika söt ;), enligt andra, hon har bara ett öga och jag är väl lite fånig som bara visar "ögonsidan" men i min värld är hon väldans vacker trots bara ett öga :)
Äsch! Så klart att hon är söt oavsett! Det gör henne bara ännu mer speciell ju :).
 
I tisdags var vi på året första utomhusträning. Femke var laddad till tusen och i ärlighetens namn så koncentrerade jag mig mest på att sitta kvar mellan alla krumsprång (vilket lett till en överansträgning i ryggmuskulaturen hos mig så suttit i 2 dagar med värmeomslag men nu börjar det ge sig)

Kunde hoppa en lite banan på slutet med avslappnande språng och min tränare sa att ja hon hoppar ju inte konstigt längre. Pratade efteråt och ha beundrade mitt tålamod. Det händer ju grejer men det är ytterst små och tja. Jag gick väl inte därifrån med känslan Tjoho vad roligt detta är och vad kul det ska vara att starta pay and jump på lördag direkt.

Känns rätt motigt nu. Vi ska i alla fall iväg på Pay and Jump på lördag.

Ja ja det är ju bara att kämpa på. Har ju inte så stort val liksom.
 
Sadeln var för trång den med, blir till att leta vidare! Typiskt att jag fick sålt min bomlösa precis innan jag började ana att westernsadeln inte låg nåt vidare egentligen... menmen!

Har känts lite "meh" dom senaste gångerna jag ridit, men så i förrgår var det så himla skoj igen, inte för att det gick så överdrivet bra, men det bara kändes så gött :)

När jag släppt ut honom i hagen igen så blev det ordentlig fart på flocken, alla utom en rejsade runt som bara den i flera minuter :D Så roligt att titta på när dom busar
HipstamaticPhoto-515096533.603741_zpsbvgheyt2.jpg

Tunnan :D:o:love: (magen hans har iaf blivit lite mindre sen jag köpte honom, enligt viktmåttbandet :p blir bra att han får gå med andra lättfödda hästar sen :) )
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
12 643
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 240
Senast: Lisalei
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 494
Senast: Roheryn
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 585
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • Arbetsintervju
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Fjordingtråden
  • Löss

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp