10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Catrool sååååå snygg han e :D
Känns det bra i traven? Inga känningar?

@Michis Han e bra snygg den där lille pållen. Så mycke power i en sån relativt liten kropp :D
Kul att se en sån välriden islänning då jag tyvärr oftast sett motsatsen :)

@Aionee Han ser gött förolämpad ut där han förlorade sin rullningsplats :p
Hur mkt power som helst i hans 139cm :rofl:
Tack för berömmet, alltid kul att föregå med gott exempel ;)
 
Igår kom Våds bästaste kusin tillbaka i hagen (hon har gått med en annan ponny under sommaren) och lyckan var total. För första gången nånsin såg jag min häst lägga öronen. Ett äldre sto som han vanligtvis har stor respekt för ville fram och hälsa på kusinen men det var INTE ok för Vådis :p Stoet flyttade sig faktiskt och Våd såg nästan förvånad ut över att det funkade :p
Älskar verkligen att studera hästflocken :)

Hur länge kommer era gå på bete?
Jag planerar att ha Våd ute så länge väder och tillgång på mat är ok. Som tur e är det fler i stallet som oxå är inne på den linjen, hälften kommer antagligen stalla in i månadsskiftet (vissa har redan gjort).
Tills gräset tar slut. ;)

Nej men stallägaren snackade om oktober typ. Det är inte så svårt att bara släppa ut de i vinterhagarna när det behövs. :)
 
Till er som svarat ang om Miraz här kommer en liten uppdatering.

Jag hade rätt om vad som orsakar hältan, det är hålväggen vid trakten på höger fram.
Jag skall göra rent det dagligen och det var ett bra initiativ av mig och beställa hem denna leran som jag sedan kan stoppa i hålet.

Men det som gäller är att dagligen göra rent det och sen kommer läkningen ta tid, men hon trodde inte det skulle skada att släppa
ut henne med flocken eftersom hon inte är mega halt och det är mjukt i hagen samt torrt.
Skulle hon dock bli värre så kan det hända att hon lär stå i annan hage/box osv.

Läkningen tar tid så det verkar inte bli ridning på bra länge, beror på om hältan släpper och hur det utvecklar sig.
Men eftersom det sitter just i trakten så kan hältan tyvärr sitta i ett tag :(

Skall köpa hem kiselgur också för att hjälpa hovarna, sedan har jag fått köpa en olja som ska smörja hovarna och få lite fuktighet (just nu är dom snustorra) och sen leran då. Skall även köpa hem Virkon S och spraya med dagligen innan man klämmer ner leran.

Så får vi se!
Verkligen supertrist, det lär även ev verkas upp. Hovis ska försöka komma ut i veckan och kika mer :(
Skall det verkas upp så kan boxvila hända :/
 
@Molin Skönt att veta orsaken i alla fall, men alltid tråkigt när det dyker upp grejer såklart.. Just hovar tar ju en väldans tid på sig att läka..

Mina hästar går fortfarande på bete, men de ska ju in i nya lösdriften sen så det blir inte så stor skillnad! Får se när jag behöver börja fodra med hö, än växer gräset här =)
 
Till er som svarat ang om Miraz här kommer en liten uppdatering.

Jag hade rätt om vad som orsakar hältan, det är hålväggen vid trakten på höger fram.
Jag skall göra rent det dagligen och det var ett bra initiativ av mig och beställa hem denna leran som jag sedan kan stoppa i hålet.

Men det som gäller är att dagligen göra rent det och sen kommer läkningen ta tid, men hon trodde inte det skulle skada att släppa
ut henne med flocken eftersom hon inte är mega halt och det är mjukt i hagen samt torrt.
Skulle hon dock bli värre så kan det hända att hon lär stå i annan hage/box osv.

Läkningen tar tid så det verkar inte bli ridning på bra länge, beror på om hältan släpper och hur det utvecklar sig.
Men eftersom det sitter just i trakten så kan hältan tyvärr sitta i ett tag :(

Skall köpa hem kiselgur också för att hjälpa hovarna, sedan har jag fått köpa en olja som ska smörja hovarna och få lite fuktighet (just nu är dom snustorra) och sen leran då. Skall även köpa hem Virkon S och spraya med dagligen innan man klämmer ner leran.

Så får vi se!
Verkligen supertrist, det lär även ev verkas upp. Hovis ska försöka komma ut i veckan och kika mer :(
Skall det verkas upp så kan boxvila hända :/

Men vad tråkigt för er. Hoppas ni slipper boxvila iaf för de är ju förjäkla tråkigt :(

Håller tummarna för er!
 
Jag och Kaprifol red en långritt igår! Vi hade sällskap av sju andra ekipage och red 2 mil runt Ornungasjön med stop halvvägs med fika och bad i Malsjö! En helt fantastiskt långgrund sjö där vi red ut ca 100 m ut i sjön och galopperade in, så himla häftigt!! Har aldrig gjort nåt liknande förut :) Kaprifol är ju lite skeptisk till vatten men när alla andra hästar gick i kunde hon inte vara sämre och det var inte så tokigt när man väl kom i :)
Hon orkade hela rundan bra också, vi skrittade nästan bara eftersom det var rätt så varmt bitvis. Väldigt fina ridvägar också!
img_6154.jpg

Jag tror att jag får lite galopp-i-vatten-bilder senare i veckan, återkommer med dem i så fall! :D
 
Våd och jag masade oss ut på en promenad i skogen igår. Var skönt med lite skugga :p
2015-08-23-1907_55d9fdfce087c31cbcac07fe.jpg

Passade på att öva inför utställningen oxå. Har de senaste åren ställt uppfödarens mer eller mindre ohanterade vildar, så var väldigt skönt med en häst som stannar och gasar när jag vill. Samt att inte bli nersprungen :p
Skritten får vi till riktigt fint, även uppställningen men traven är tyvärr kort. Jag kutade så benen nästan trilla av innan jag fick en ok längning. Men vi har ju lite tid att öva :D
 
Jag och Kaprifol red en långritt igår! Vi hade sällskap av sju andra ekipage och red 2 mil runt Ornungasjön med stop halvvägs med fika och bad i Malsjö! En helt fantastiskt långgrund sjö där vi red ut ca 100 m ut i sjön och galopperade in, så himla häftigt!! Har aldrig gjort nåt liknande förut :) Kaprifol är ju lite skeptisk till vatten men när alla andra hästar gick i kunde hon inte vara sämre och det var inte så tokigt när man väl kom i :)
Hon orkade hela rundan bra också, vi skrittade nästan bara eftersom det var rätt så varmt bitvis. Väldigt fina ridvägar också!
img_6154.jpg

Jag tror att jag får lite galopp-i-vatten-bilder senare i veckan, återkommer med dem i så fall! :D


Åh va fantastiskt!!! :love: Håller med @KrullTroll galoppivattnetbilder är ett måste sedan! :D
 
Jag och Kaprifol red en långritt igår! Vi hade sällskap av sju andra ekipage och red 2 mil runt Ornungasjön med stop halvvägs med fika och bad i Malsjö! En helt fantastiskt långgrund sjö där vi red ut ca 100 m ut i sjön och galopperade in, så himla häftigt!! Har aldrig gjort nåt liknande förut :) Kaprifol är ju lite skeptisk till vatten men när alla andra hästar gick i kunde hon inte vara sämre och det var inte så tokigt när man väl kom i :)
Hon orkade hela rundan bra också, vi skrittade nästan bara eftersom det var rätt så varmt bitvis. Väldigt fina ridvägar också!
img_6154.jpg

Jag tror att jag får lite galopp-i-vatten-bilder senare i veckan, återkommer med dem i så fall! :D

Detta har jag hört talas om. :) En bekant som bor vid Malsjön hörde er plaska. :D Det är så mysigt och bada där. Var säkert 8 år sedan jag red runt Malsjön med min fjording. :love:
 
Detta har jag hört talas om. :) En bekant som bor vid Malsjön hörde er plaska. :D Det är så mysigt och bada där. Var säkert 8 år sedan jag red runt Malsjön med min fjording. :love:

Vad roligt! Ja det var helt fantastiskt! Får helt klart bli fler besök dit. Om jag fattade rätt är det helt OK att bada med hästar och hundar där också, människo-folk håller till på andra ställen runt sjön :)
 
Tack igen alla :heart

Ja det är inte alls kul, håll tummarna för att denna lilla hålvägg inte kommer behövas verkas upp, det är oftast djupa som dom gör det med, där man inte kommer åt att göra rent osv bland annat fick jag veta.

Boxvila vill jag heller helst inte ha! Tror inte hon heller vill det, hon är så go trots detta.
Vill vara med alla och med mig och gosa osv, hon ser så ledsen ut när man går ifrån henne :(

Vi får se hur lång tid detta tar helt enkelt, men det blir lite inköp av allt möjligt nu, en månad då man givetvis inte fått någon vidare bra lön alls
tack vare semestern :angel: Men vad gör man inte för sina kära? :love:
 
Jag och Kaprifol red en långritt igår! Vi hade sällskap av sju andra ekipage och red 2 mil runt Ornungasjön med stop halvvägs med fika och bad i Malsjö! En helt fantastiskt långgrund sjö där vi red ut ca 100 m ut i sjön och galopperade in, så himla häftigt!! Har aldrig gjort nåt liknande förut :) Kaprifol är ju lite skeptisk till vatten men när alla andra hästar gick i kunde hon inte vara sämre och det var inte så tokigt när man väl kom i :)
Hon orkade hela rundan bra också, vi skrittade nästan bara eftersom det var rätt så varmt bitvis. Väldigt fina ridvägar också!
img_6154.jpg

Jag tror att jag får lite galopp-i-vatten-bilder senare i veckan, återkommer med dem i så fall! :D


Jag vill med göra sånt där! Vad fuskigt.. Hihii

Håller med dom andra, vill med se sådana bilder, gud vad underbart!
 
Dåså, då har man varit uppe hos tösan och pysslat om henne =D

Alla mötte mig i hagen idag när jag visslade på alla, så fina djur :heart
Miraz gick faktiskt väldigt bra och det är nog mycket tack vare det mjuka underlaget såklart för så fort hon kommer på lite hårdare/grus så haltar hon till. Eller när hon ökar/travar.

Har iaf gjort rent, tömt hålet, skurat hoven och hålet med vatten och diskborste först, sedan torka för att sedan dränka hoven med jodopax i två omgångar och sen torka igen innan jag sedan kletade i denna "leran". Otroligt trög/seg sak, påminde om gips i färg och sedan som dessa trådar som i gipsbandage, om ni fattar :p Kanske kan fota imorgon så får ni se :p Jag och förklara saker alltså!

Hur som helst så fick jag ner det till slut, la sedan så det ligger längs med hovsulan och det verkar funka väldigt bra direkt, smutsen stannar ute tex då kletet sitter där nu. Så jag hoppas detta ska göra susen nu.

Tydligen ska man se stor skillnad bara på någon dag om dom är hälta tex.
Hovisen var inte i stallet idag så hoppas hon är där imorgon så hon får slå en kik på hålväggen, om det behöver verkas upp eller inte.

Hon är iaf lite bättre i hältan, så det verkar gå åt rätt håll!

Men åter igen så tycker hon inte det är kul att bara bli ompysslad, få hoven fixad och få mat, för sen står hon och väntar vid grinden att jag ska hämta henne igen när jag väl lämnat henne i hagen igen. Fina tjejen :heart
 
@Molin tråkigt med skador, men har ni verkligen ingen lösning för sjukhästar? :confused:

@KrullTroll våra går nog kvar ute på gräset så länge underlaget tillåter. Det är så många hektar hos oss och tilläggsfodringen med hösilage blir väl när gräset tappar och de får komma in i själva lösdriften.
 
Här har vi varit ute på äventyr! :) Lasttränade hela veckan och det kändes riktigt bra då han stod lugnt på trailern och jag kunde stänga ensam bakom honom. Igår hade jag en inplanerad dag med en grupp ryttare om 6 personer. Vi red ut en skogstur på ca 1 tim på förmiddagen och på eftermiddagen skrittade vi gemensamt upp till terrängbanan. Denars uppdrag var att leda gruppen på ett tryggt och säkert sätt och det gjorde han med bravur, trots att vägen är ny för honom. Han fullkomligt sökte stigarna! :love: På eftermiddagen fick han äran att visa "vattenovana" hästar vattenhindret och han är verkligen ett ankare, trots att han är ganska ung. Eftersom han bara är igångsatt i knappt 1 mån ännu så avstod jag från att hoppa honom den här gången. Blev bara några kliva över stockar och coacha övriga deltagare. Som bonus kunde jag lasta honom på både dit- och hemresa helt själv! :) Bilden blev en klassisk öronbild från skogen, var vad jag hade tid att ta, fullt upp med att leda gruppen.
https://www.facebook.com/photo.php?....186734.545728051&type=1&theater&notif_t=like
 
Senast ändrad:
@Molin tråkigt med skador, men har ni verkligen ingen lösning för sjukhästar? :confused:

@KrullTroll våra går nog kvar ute på gräset så länge underlaget tillåter. Det är så många hektar hos oss och tilläggsfodringen med hösilage blir väl när gräset tappar och de får komma in i själva lösdriften.

Jo vi har små sjukhagar, stl av en box sedan ev utebox ledigt vid sådana här saker.
Men hon tycker inte man ska börja med och stänga in henne på små ytor där bakterier kan tillkomma mer genom att dom trampar/står på samma plätt hela tiden.

Vi skulle prova såhär först då hon inte trodde att det skulle behöva verkas upp i och med att man kommer åt det utan problem osv.
Men hovis ska givetvis kika på det för det, hoppas som sagt att hon är i stallet morgon så jag kan fråga henne annars får jag be min komma iaf :)

Någon större hage finns inte ledig nu, jo en skogshagen som är lerig så där vill jag ej ha henne :/ Då blir det värre.
 
Jo vi har små sjukhagar, stl av en box sedan ev utebox ledigt vid sådana här saker.
Men hon tycker inte man ska börja med och stänga in henne på små ytor där bakterier kan tillkomma mer genom att dom trampar/står på samma plätt hela tiden.

Vi skulle prova såhär först då hon inte trodde att det skulle behöva verkas upp i och med att man kommer åt det utan problem osv.
Men hovis ska givetvis kika på det för det, hoppas som sagt att hon är i stallet morgon så jag kan fråga henne annars får jag be min komma iaf :)

Någon större hage finns inte ledig nu, jo en skogshagen som är lerig så där vill jag ej ha henne :/ Då blir det värre.

Aha då förstår jag! :idea: Håller tummar och hovar för snabb och god bättring! :heart
 
En skamsen uppdatering från världens sämsta matte :( Vi har tränat på rätt flitigt, börjat ställa lite mer krav, men jag har inte haft en tanke på att jag måste öka mängd foder oxå, helt glömt bort det. Så min tränare tyckte han blivit lite kantig nu och det har hon rätt i, man blir så lätt hemmablind! Min förra bjässe gödde jag istället upp från att vara tanig till att bli för tjock så han blev halt istället och fick hårdbantas:banghead: Det ÄR svårt såntdär. Men nu har vi ökat iallafall!

Stackars Royal aka tunnis:crazy::heart
11952696_10153507689536067_1743076522314805104_o.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 202
Senast: Blyger
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
41 42 43
Svar
854
· Visningar
9 556
Senast: Hedinn
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Lisalei
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 507
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp