10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Två till på tunnisen:laugh:
11952930_10153507869971067_9085822726426212853_o.jpg

11919107_10153507869821067_9039862128529129024_o.jpg
 
@Van Remo Alltid roligare att göda än att banta :D Tycker inte han ser tunn ut på bilderna.

Min föll ur lite men det berodde på att han vart lite deppig när han bara fick gå i hagen och inte ville äta.

Allmänt:

Idag är det träning igen. Nilmar har gått riktigt bra här hemma och känts superfin. Ska bli skoj och se3 vart den här träningen tar vägen om det går lika bra som sist.

Ska ta ut Laser igen för en genomgång på ben. Svullnaden är fortfarande där men då benflisorna är där så tror jag han kommer få dras med den svullnaden länge. Syns när han ska rulla att han är försiktig med det benet men han blir bara starkare och starkare. :)

Igår var vi ute och rullade runt i lite galopp. Vanligtvis brukar jag vilja jobba igenom hästen dagen innan träning men nu kände jag mer för en skogstur. :)

Mina har inte fått gå på bete. Vi har stora gräshagar men de får komma in på natten pga av alla insekter så här blir det ingen omställning.
 
Hade skyhög feber natten till idag så tänkte väl att Våd skulle få en vilodag.
Men så ville en stallkamrat ha sällskap ut på sin 3-åring som ska sättas igång. Så hängde med på en 35-minuters skrittrunda :)
Lagom ansträngande och frisk luft e ju alltid bra. Ingen feber har kommit tillbaka ännu, hoppas den håller sig väck!
 
@KrullTroll krya på dig!

--

Hugo har gått och blivit kär. :meh: Värst av allt är att kärleken är besvarad...
Suck, hon följer honom som ett plåster och han vill bara tillbaka till hagen, är allmänt spänd och stressad osv. Går även och skriker efter henne vilket han aldrig brukar göra annars. Självklart skriker hon i hagen också för att göra det värre. Så Hugo få vila några dagar tills den värsta kärleken lagt sig. ;) (Ja, jag anser det vara en säkerhetsrisk att ta ut och fortsätta rida honom när han beter sig såhär. Kan ev ta ut honom på promenader, men han stressar som sjutton och skriker mig i örat så jag njuter inte direkt)

Och ja, det är det 2 åriga stoet som flyttade in för några dagar sedan som är den skyldige. Undrar smått varför alla ska gå och kära ner sig i Hugo. :grin: Jag släppte honom i hagen, han virrade bort sig eftersom hagen är avdelad och hästarna stod på andra sidan avdelningen (finns en ingång, men hugo sprang längst bort innan han insåg att det var avspärrat), jag fick guida han rätt och sen sprang han i fullt ös ner till henne. Har nog aldrig sett honom springa så fort och samtidigt göra glädje skutt. :D
 
@Aionee Han måste vara en riktigt charmig kille :) Hoppas det lägger sig snart. Mitt sto var som ett plåster på en valack där vi stod förut, men det gick över när hon brunstat klart och sen var hon som vanligt igen och brydde sig inte om valacken nämnvärt.


Kaprifol fick hänga med som handhäst igår, en liten skrittrunda blev det =)
img_6189.jpg
 
@Aionee visst är det jobbigt med plåster :( :meh: Min har också fått en unghäst och ett Varmblod som två plåster på halsen, går knappt att ta ut honom från dem emellanåt, irriterande. Det måste vara de charmiga prickarna eller något som de kärar ner sig i? ;):confused:
 
Idag kunde jag rida på förmiddagen och det var riktigt skönt att rida i mulet och blåsigt som oväxling. Vi red på gräset och det hade blivit lite bättre svikt där nu av regnet. Det är en gräsbana med hinder, både fasta och rivningsbara. Vi markarbetade och Denar kändes mjuk och fin och galoppen var rund med bjudning. Skönt då jag tycker att han bitvis haft lite svag bjudning i galoppen under de solvarma dagarna. Kort sagt ett givande pass! :)
 
Vad ni skriver! Hinner knappt med längre ju!:devil:;)

Empa är i alla fall fruktansvärt trött på sin sjukhage nu, som ändock är ganska stor för att vara sjukhage. 10x15meter skulle jag tippa på. (kommer ihåg när min gamla ponny fick stå i sjukhage på 3x4meter.)

I dag sprang vi för första gången lite grann också. Ville se så hon var ohalt nu när hon går på metacam. Och det är hon. Jösses så fint hon rörde sig, emellan bocksprången och viftandet med frambenen. Bus häst som blev överlycklig att få springa lite. Sprang både rakt fram och på volt, och ingen markering vare sig rakt fram, på stor volt eller på liten volt. :D

Nu hoppas jag att hon fortsätter vara ohalt även när metacamen försvinner (ger sista dosen i morgon). Är hon det så är det nog bara att konstatera att det var antingen en hovböld eller en stengalla.

Och så en fråga:
Har någon av er erfarenhet av att lägga sulor året runt? Vad för sula?

Empa har ju fruktansvärt känsliga hovar och är dessutom plattfot. Hovslagaren gör verkligen allt han kan och ingen har kunnat säga hur det ska göras på annat sätt. Hon växer nämligen inget på höjden på hoven, utan flyter bara ut. Hon är skodd med riktigt kort tå, rejäla utlägg och med överrullningssko (gör att hon ser bra ut på fötterna längre tid). Nu funderar vi på att lägga sula just för att skydda hennes egna sula. Vill egentligen inte, då det bara tar bort symptomen, men hon kan ju inte gå och bli halt stup i kvarten för att hon trampar på en sten. (okej, hon har haft stengalla 2 gånger i min ägo, men ändå).

Eller är det någon som har något annat tips?
 
@Esswe
Vad skönt och höra att hon inte visar hälta, håller tummarna att det släppt helt och att det inte kommer åter efter avslutet med metacam.

Ang sula så har jag aldrig haft helsula, tror jag? Eller när jag tänker efter så hade jag kanske det på en foderhäst förr, när jag var yngre.
Hur som helst, vet flera som haft helsula och bara hört positiva saker där, detta är iof under vinteråret men det borde väl funka året runt med?

En hovslagare i sig lär ju veta hur det funkar, skor man kanske lite oftare då?
Tänkte så att det inte blir instängt?
 
Jag måste säga att denna lera/kletsak jag köpt är förvånansvärt bra och vi har bara hittills gått in på 3:e dagen med det.
Men av dessa två dagar hon haft det så ser det verkligen superfint ut, hon är mindre halt dessutom och tar i lite mer i steget, kändes skönt och se det idag =D

Hålet håller sig rent och torrt (trots regnet i natt). Helt underbart!
Så det är verkligen värt varenda krona och det är drygt, man behöver inte använda mycket. Hon verkar väldigt nöjd med då hon slutat rycka och vara dryg med att stå på 3 ben en längre tid :p hahaha

Hoppas vi snart får börja gå promenader för hand, korta i början såklart. Hon är något uttråkad just nu :p
 
Vi var hos veterinären igen igår. Tog nya röntgenbilder som såg bra ut. Svullnaden är i mjukdelarna och skadan på benhinnan är på återgång. Såret var så bra det kunde vara efter en månad :)
Han blev så glad när han fick gå ut i en vinterhage med en kompis när vi kom hem. :banana:
Nu skall vi skritta i två veckor lite längre än tidigare och sen öka.
Vi fick även rekommendationen att prata med en tjej som har en typ av laser som går djupare än biolighten som vi haft sen skadetillfället. Hon kommer på måndag så får vi se om hon kan göra något mer åt svullnaden. :)
 
@Aionee Våd har oxå en tendens att charma brudarna. Har haft en nu under betet som är som ett plåster på honom ännu. Brunstar var och varannan vecka. Som tur e så e han inte påverkad av det, mer än att han tycker hon e jobbig och rätt äcklig när hon trycker upp en brunstig bak i nyllet på honom :wtf:

@Esswe att gå med sula för jämnan känns ju sådär. Men alternativet är ju inge bra heller. Lite pest eller kolera :meh:
Men kanske värt att prova en sula ändå? Funkar det inte så har ni ju testat iaf. Vilken sorts sula är det tal på?

@Wembley gött med en så skön känsla efter ridningen. Jag längtar efter att få börja rida på stubben här. Hoppas hinna med några pass med trimning innan det plöjs.

@Molin och @fritz_92 vad skönt att det verkar gå i rätt riktning för er :D :banana:
 
Alltså....min häst....
Detta är mer regel än undantag när jag hämtar honom i hagen på morgonen, men igår var klockan ändå 11,30.
:rofl::rofl::rofl:

En kvart senare lyckades jag övertyga honom om att följa med och vi fick en härlig långtur med en kompis och hennes häst. Turen inkluderade även ett hästbyte och shit vad van man blir av att rida sin egna :eek:
Men det var kul och känns i kroppen idag :p
11903893_10153215307888789_709622321835537659_n.jpg
 
Hann 15 min på första skrittpromenaden innan vi mötte en sopbil i 70 på grusvägen. Talladin som hade massa extra energi stegrar runt och börjar bocka. Jag hade dressyrsadeln, vill ha hoppsadeln hemma nu med alla stölder, och tappade båda stigbyglarna. Hoppade av innan det blev som förra året och landade på sidan. Är hemma nu igen, röntgade för säkerhetsskull och inget brutet. Gör ont i höften men ska vila och äta smärtstillande några dagar.
Talladin sprang hem och åt gräs på gräsmattan. Ingen fara med honom iaf.
 
Alltså....min häst....
Detta är mer regel än undantag när jag hämtar honom i hagen på morgonen, men igår var klockan ändå 11,30.
:rofl::rofl::rofl:

En kvart senare lyckades jag övertyga honom om att följa med och vi fick en härlig långtur med en kompis och hennes häst. Turen inkluderade även ett hästbyte och shit vad van man blir av att rida sin egna :eek:
Men det var kul och känns i kroppen idag :p
11903893_10153215307888789_709622321835537659_n.jpg
Haha vilken tröttis!:rofl::rofl::rofl:
Och påminn mig inte om det där med att det känns i kroppen om man är ovan... Jag har inte ridit ordentligt på säkert 2 år nu. :nailbiting: (räknar inte med provridningarna jag gjorde för 1 år sedan)
 
Haha vilken tröttis!:rofl::rofl::rofl:
Och påminn mig inte om det där med att det känns i kroppen om man är ovan... Jag har inte ridit ordentligt på säkert 2 år nu. :nailbiting: (räknar inte med provridningarna jag gjorde för 1 år sedan)
Haha...kändes gött i ländryggen idag :p Just so you know ;)
 
@fritz_92
Jisses, inte kul och möta en sådan och i den hastigheten. Varför ens dundra fram i den farten på en grusväg där det kan komma hästar osv?

Vad skönt att det verkar ha gått bra för er båda!

Delvis kl.

För var dag som jag kommer till stallet nu så blir jag bara mer glad =D Miraz är knappt halt nu, man ser typ ingenting i skritten, hon gick på ännu mer med stegen idag så jag provade trava lite i hagen och man såg knappt hältan då heller.
Jag är verkligen superglad!

Så vi fortsätter med det jag gör helt enkelt, hålet har givetvis slutat leta sig djupare sen jag började med kletet och det är rent och snyggt.
Känns som det var en bra investering och köpa det där kletet. Supernöjd verkligen!

Fröken är fortfarande missnöjd, haha..
Börjat med att inte riktigt vilja gå tillbaka i hagen efter att hon fått ompyssling och mat, när man väl sen fått in henne igen tja då står hon och glor sönder en och väntar på att man ska hämta henne igen. Min fina tjej :heart

Känns som vi snart kanske kan börja gå kort promenad, typ ner genom gården och sen vända igen. Längtar lite nu efter det!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
12 859
Senast: Blyger
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 241
Senast: Lisalei
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 495
Senast: Roheryn
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 609
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp