10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
@fritz_92 Otäckt! Jag måste säga att där jag bor nu är alla chaufförer otroligt vänliga och hänsynsfulla när jag möter dem med häst, väldigt skönt!! :)

@Molin Skönt att det är på bättringsvägen!

Kaprifol går bättre och bättre, igår var vi i paddocken igen och hon gick riktigt trevligt bitvis! Ska försöka få nån träningstid snart, känns som att jag behöver en knuff i rätt riktning nu för att ta oss vidare.
I dag tar vi en promenad och taggar för lite terränghoppning i morgon! :D
img_6221.jpg
 
Tömkörde igår, lite motsträvigt i uppvärmningen men sen så vart han sååå fin och mjuk :love:
Synd att det inte funkar att filma samtidigt då han fick sån härlig fjädring i sina steg ibland. Nu ska vi bara plocka med den känslan upp på ryggen ;)
Nu drar jag till ullared i tre dagar, kommer hem på söndag luspank men full av materiel lycka :D
 
Fy idag har jag haft ett litet blödande hjärta, har mått så fruktansvärt dåligt hela veckan och har tors + fre jobbat extra (natt) och tror inte jag skulle gjort det för idag har jag varit däckad, sovit precis hela dagen från det att jag kom hem i morse efter jobbet och fram till för ett tag sedan.

Helt slut, så idag fick Miraz helt enkelt klara sig utan att få nytt klet i hoven.
Tror inte det är någon fara eftersom det verkligen sitter sjukt bra i hålet, får ju gräva ur det vid varje rengöring så :)

Men det känns givetvis, men har verkligen ingen ork i kroppen idag, hoppas verkligen dessa timmar med sömn gör att jag mår något bättre imorgon för då måste jag upp.
Detta är nackdelen med att ha ingen hjälp med sin häst lr som jag nämnde tidigare, egen gård!
 
Vad ni skriver! Hinner knappt med längre ju!:devil:;)

Empa är i alla fall fruktansvärt trött på sin sjukhage nu, som ändock är ganska stor för att vara sjukhage. 10x15meter skulle jag tippa på. (kommer ihåg när min gamla ponny fick stå i sjukhage på 3x4meter.)

I dag sprang vi för första gången lite grann också. Ville se så hon var ohalt nu när hon går på metacam. Och det är hon. Jösses så fint hon rörde sig, emellan bocksprången och viftandet med frambenen. Bus häst som blev överlycklig att få springa lite. Sprang både rakt fram och på volt, och ingen markering vare sig rakt fram, på stor volt eller på liten volt. :D

Nu hoppas jag att hon fortsätter vara ohalt även när metacamen försvinner (ger sista dosen i morgon). Är hon det så är det nog bara att konstatera att det var antingen en hovböld eller en stengalla.

Och så en fråga:
Har någon av er erfarenhet av att lägga sulor året runt? Vad för sula?

Empa har ju fruktansvärt känsliga hovar och är dessutom plattfot. Hovslagaren gör verkligen allt han kan och ingen har kunnat säga hur det ska göras på annat sätt. Hon växer nämligen inget på höjden på hoven, utan flyter bara ut. Hon är skodd med riktigt kort tå, rejäla utlägg och med överrullningssko (gör att hon ser bra ut på fötterna längre tid). Nu funderar vi på att lägga sula just för att skydda hennes egna sula. Vill egentligen inte, då det bara tar bort symptomen, men hon kan ju inte gå och bli halt stup i kvarten för att hon trampar på en sten. (okej, hon har haft stengalla 2 gånger i min ägo, men ändå).

Eller är det någon som har något annat tips?

Jag skor med "hela" sulor året runt :) En tjock blå variant som är ganska hård, krävs plåtsax för att klippa till dom :p
Utan dom så har jag en väldigt tassig häst som helst inte vill gå fortare än smygskritt... (Och ja, hovar och ben är kollade av hovis och vet. ;))
 
Igår var jag och Kaprifol på Hajjernas terrängbana och hoppade lite tillsammans med två kompisar. OJ vad roligt det var!! Kaprifol hoppade som om hon aldrig gjort annat och vi provade både dike, upphopp, däck och så lite stockar såklart. Lite plask i vattenhindret lyckads vi också med efter lite draghjälp från kompisarna. Längtar som en tok till den där träningen nu om en månad! :)
Lite bilder har jag också!
img_7586.jpg

img_7444.jpg

img_7437.jpg
img_7413.jpg
 
Hahaha, alltid kul och se lite gräsmage på hästar såhär års, då vet man att dom haft det gott ;)
Det går ju bort nu snart igen.

Nu ska jag röra mig upp till mina "sjuklingar".. Tror ni inte Sakura fått sig en dänga igen?
6 dagar hann dom gå i lösdriften så står hon nu med svullet bakben :( Uppenbarligen är det någon som hon inte går ihop med eller som inte tycker om henne, hon är direkt inte den som bråkar men försvarar sig givetvis lr Miraz tex.

Blir så trött :( Vet inte hur jag ska göra nu, ska jag lämna iväg henne eller vad?
Finns ingen mer lösdrift häromkring tror jag, aldrig någonsin har hon blivit attackerad som här, det har varit lugnt sen då vi tog ifrån henne när hon var halt och hela sommaren och nu poff.. :(

Ska ge det lite mer tid givetvis, det borde ställas in hö snart med så vem vet, det kanske lugnar sig eller inte. Något är ju knas, hon har fan gått med massa olika hästar och aldrig varit såhär mycket skadad någon gång.
Hon har blivit sparkad 1 gång tidigare av en valack, inget mer!
 
Äntligen, idag tog jag och Miraz oss en promenad genom gården tillsammans.
Boots på givetvis för att minska risken för att trampa in lr på en sten vid känsliga området.

Ser ren ut i skritten nu iaf och går på fint förutom då hon försökte komma åt gräset efter kanterna :p Men det är så skönt och se att det går så bra.
Sen att hon haltar till för att det kommer något hårt/vasst vid det gällande området förstår man, men idag såg man ingen tendens till något sådant trots grus.

Känns väldigt bra detta, snart sitter jag kanske på ryggen iaf =D Wiiie!
 
Äntligen, idag tog jag och Miraz oss en promenad genom gården tillsammans.
Boots på givetvis för att minska risken för att trampa in lr på en sten vid känsliga området.

Ser ren ut i skritten nu iaf och går på fint förutom då hon försökte komma åt gräset efter kanterna :p Men det är så skönt och se att det går så bra.
Sen att hon haltar till för att det kommer något hårt/vasst vid det gällande området förstår man, men idag såg man ingen tendens till något sådant trots grus.

Känns väldigt bra detta, snart sitter jag kanske på ryggen iaf =D Wiiie!

Härligt att det går åt rätt håll ! :)
 
Igår var jag och Kaprifol på Hajjernas terrängbana och hoppade lite tillsammans med två kompisar. OJ vad roligt det var!! Kaprifol hoppade som om hon aldrig gjort annat och vi provade både dike, upphopp, däck och så lite stockar såklart. Lite plask i vattenhindret lyckads vi också med efter lite draghjälp från kompisarna. Längtar som en tok till den där träningen nu om en månad! :)
Lite bilder har jag också!
img_7586.jpg

img_7444.jpg

img_7437.jpg
img_7413.jpg
Men alltså...att tjuvträna sådär vet jag inte om jag tycker e ok :p
 
Hugo har slutat varit tok-förälskad, fått en massa sår i ansikte och bakben (han har ett 3x4 cm stort på bakknä :(), men är allmänt glad och mysig. Idag låg jag på honom när han stod på gången och han somnade, hur mysig som helst. :love: Otroligt skön barbackarygg också!

Men annars så ger jag upp. Jag ooorkar inte rida in honom, vi har kommit så långt att vi kan skritta själva utan att det är någon konstigt men som sagt, jag orkar inte. Så i helgen kommer en utbildad person ut och gör det åt mig. Känns verkligen värt några tusen för att jag ska kunna titta på i några veckor och sen få en färdig-riden häst. :cool:
11948205_10204453898850745_2145282800_n_zps8gecu9pl.jpg

Hans hovar är lite långa också, tur att hovis kommer i övermorgon! :)
 
Idag fick Miraz ingen liten promenad eftersom vi skulle få in en ny häst i flocken och tänkte att då kommer dom att springa runt nog iaf, hehe

Till en början brydde sig typ ingen om den nya men när den nya plötsligt gick på lite för mycket på fölet när han luktade på honom så fick lekfarbrorn fnatt och attackerade den nya och därefter drog allt igång, jävlar va dom for runt :p

Miraz blev livrädd en sväng och sprang och ställde sig bakom oss som lite skydd, hon är för söt den hästen!

Men har lugnade ner sig senare, får se hur det ser ut imorgon.
Nu är vi 12 hästar och 1 föl, så 12 ½ häst finns nu i flocken, hehe
 
@KrullTroll och @Lovise
När var det dags? Tänkte åka och kolla (filma) om jag inte jobbar. :D

Jag red idag. Har kört honom sedan jag åkte i backen men nu var det dags att hoppa upp igen. Det gick rätt bra. Hade med en kompis så vi skrittade över en timme. Nu ska jag snart tillbaka till stallet så ska han få massage. :) Vi hade bokat in tid och sen skadade han ju sig och då fick han inte när han åt medicin.
Igår var en kvinna och gav såret laser. Både för svullnaden och för att överbenet skall förhoppningsvis minska. Hon kommer imorgon och fredag också så skulle man märka skillnad efter tre gånger. Hjälp mig hålla alla tummar att överbenet går tillbaka så mycket som möjligt.
 
*suck*

I tisdags när det var dags för träning så hade Nilmar lyckast med att få ett sår på ena bakbenet. Som tur är hade jag både penicillinsalva och metacam hemm.

Tvätta rent då det var ett ganska djupt jack och i med salva. Vila några dagar. I sönsdags fick han komma igång igen. Han är inte ihopläkt helt men mycket bättre och ingen svullnad. Igår tog vi ett lugnt pass på banan och han känns så seg. Han behöver verkligen att lasern kommer ut och går igenom honom.

Hade anmält mig till en tävling nu i helgen men känns han såhär låter jag det vara. Typiskt.
 
Åh hej och hå, här går det bra =D

Miraz är helt haltfri nu, har iof varit några dagar men nojig som man är så väntar man lite extra med och verkligen uttala det ordentligt!

Vi gick på en promenad idag, lite lunka seg i början men sen fick hon lite fart, sprang lite med henne i beteshagen som vi nu får rida/gå igenom när det inte är några som går där längre.

Avslutade med att gå in på banan och släppte henne där en stund, tänkte hon fick gå/springa runt själv en sväng men gräset var mer intressant än något annat. Suck :p

Kommer gå lite mer promenader, ska longera någon dag med, men nu ska vi få två dagar med regn dygnet runt (som det ser ut) så då får hon vila :p Fixar bara med hovarna och ger mat..
Men sen så, får se när jag tänker sitta upp och testa börja skritta igen, längtar =D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 511
Senast: Blyger
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 199
Senast: Lisalei
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 436
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
4 293
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp