10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Whoho premiär uppsuttet på skogspromenad för bäbis Malte :D:D:D Hade hjälp till fots och han skötte det hela jättebra, även om han blev lite spänd över bron och över en sten(!) , men bilar och bilar med släp va nemas problemas :D *Stolt*

wpid-20150701_201540.jpg
 
Inte kollat försäkring med ridklubben iofs. Men vete tusan om jag orkar bråka ngt mer.

Jag tog hjälp av min lilla mamma så satte vi oss och ringde runt. Inget

Sjukvården är inte gratis. Jag är dock nu uppe i högkostnadskortet sedan tidigare så alla återbesök kostar mig nada.

Ska bli spännande att se vad helikopterfärden kostar. Är det typ 60kr för ambulans?

Hästen är försäkrad ja. Om det hade hänt en olycka som behövts veterinärvård annars inget.

Men nu efter alla om och men så har jag en riktigt olycksfallsförsäkring så nu ska jag väl hålla mig skadefri :D.

Ska ta de sista stygnen i ansiktet imorgon sen nästa vecka år jag börja vistas i stallet. I slutet på nästa vecka räknar jag med att kunna sitta upp och börja rida igen :D
 
Inte kollat försäkring med ridklubben iofs. Men vete tusan om jag orkar bråka ngt mer.

Jag tog hjälp av min lilla mamma så satte vi oss och ringde runt. Inget

Sjukvården är inte gratis. Jag är dock nu uppe i högkostnadskortet sedan tidigare så alla återbesök kostar mig nada.

Ska bli spännande att se vad helikopterfärden kostar. Är det typ 60kr för ambulans?

Hästen är försäkrad ja. Om det hade hänt en olycka som behövts veterinärvård annars inget.

Men nu efter alla om och men så har jag en riktigt olycksfallsförsäkring så nu ska jag väl hålla mig skadefri :D.

Ska ta de sista stygnen i ansiktet imorgon sen nästa vecka år jag börja vistas i stallet. I slutet på nästa vecka räknar jag med att kunna sitta upp och börja rida igen :D

Låter sjukt att du inte får hjälp. Ledsen för din skull!

Ja ambulans kostade 150 sist jag testade ;)

Bra det finns högkostnadsskydd iaf men jag tycker ändå din hemförsäkring borde gått in, oavsett bra att du nu har en olycksfallsförsäkring!
 
Verkligen supertrist för dig :( Tycker det är idiotiskt av alla försäkringsbolag och säga nej!

När jag åkte ambulans så åkte jag gratis, jag betalade endast för mina nätter på sjukhuset efter operation osv.
Sen gick min olycka (cykel på fyllan iof, körde ihop med min kompis lr något. Ingen minns vad som hände) den gick iaf på hemförsäkringen och allt.

Skönt att du ordnat upp din nu, men som sagt. Inga mer skador nu!
Hoppas det går bra och plocka stygnen och att du snart är på ryggen igen
 
Idag hade jag planerat en längre tur i skogen, upp på berget och bara skritt i stort sätt så jag tog och red i grimma och barbacka bara.
Men det var på tok för varmt ute, vilket jag givetvis misstänkte när jag vaknade och var ut med hunden bland annat men tänkte att inne i skogen kanske det går eftersom det är lite skugga där bland annat.

Men nja, efter första och typ värsta backen så var Miraz ganska svettig framme vid bringan och jag tyckte också det var väldigt varmt så valde jag att rida hemåt igen. Blev en liten runda i skogen iaf.
Fröken blev dock superpigg efter traskandet i snåret så frågan är om man kanske skulle ha skrittat vidare iaf, super pigg i flera dagar nu när jag ridit.

Men den där stekheta värmen är inte kul, det blir ju jobbigt för dom med såklart.

Hur rider ni era nu?

Miraz skulle behöva ridas lite mer egentligen för hon börjar bli riktigt pigg.

Efter ridturen blev det en dusch och vi provade nya schampot också, supernöjd med det!
Och Miraz njöt i fulla muggar under duschningen

Lite bilder och en film från traskandet i snåret :p

http://vid577.photobucket.com/album...C-F26A-4B57-9925-FD83F7D1FE06_zpstpnuornz.mp4

4617065C-855C-4E2F-8A7B-F19643FE5BB8_zpsjg8mxtai.jpg


Backen börjar...
DE47329E-EA09-4461-8E37-9D0183ADBEA8_zps2nkk6qul.jpg


Står i mitten av backen och fotar neråt..
EACC0E67-7349-43DE-9AB6-3D64EB862423_zpspdnwruov.jpg

Bara halva vägen kvar, uppåt :p Åhnej tänkte nog Miraz.. :p
E6A5A8CE-672B-493D-B8C2-F7AB2AD6B939_zpsseoo70xl.jpg

Uppe på berget =D
1A9C85C3-C0C3-4E22-B9E0-E43837E72F18_zpsbphop33r.jpg

07FB4B59-EAA3-4E5C-B753-EE33E7B62CD3_zps8ri0fphi.jpg


Duschning
DF4809D7-2A81-4590-92E8-61B5F0EF83BB_zpsb6zbgsca.jpg

F4399F21-0C63-4B50-AF41-05BDCB37A6BC_zpsnrskow9f.jpg
 
Jag försöker rida (eller ja, mer åka häst?:D) varannan dag, fast går det en dag till gör det inget. Sen fortsätter vi med promenader och så. Idag tänkte jag rida men herregud, 32 grader ute när vi kom ut till stallet vid 11. Ville inte plåga den redan kokheta hästen mer så vi tog in han tillsammans med två andra hästar så fick de stå inne under de varmaste timmarna.
Hugo är ju väldigt väderkänslig och jag vill verkligen inte att han ska förknippa ridning med något jobbigt/dåligt nu. Ska bli varmt imorgon också så vet inte om jag kommer ut sent på kvällen eller om han får vila en dag till. :p

Vi åkte ut till stallet vid halv elva nu på kvällen för att smörja in mulen på hästen eftersom vi inte har någon bil på hela dagen imorgon. Möttes av en söt häst.
11692689_10204104489995742_6974617353244129112_n_zpswt3yqh1d.jpg
 
Jag försöker rida tidigt eller sent när det är såhär varmt. Denna veckan har jag jobbat natt så då har jag ridit direkt efter jobbet. dock hinner det egentligen bli för varmt då med men bättre än mitt på dagen. Dressyrträningen var ju dock kvart i fem på eftermiddagen men inte så mycket jag kan bestämma över.
Vi var ute på riktig långtur i måndags 2,5 h. Mycket skritt. Då var det inte heller så galet varmt som nu. I onsdags hade vi ridflugtäcket för första gången. Verkade mycket uppskattat. Vi höll oss en hel del i skogen och gick även ner i sjön så han fick svalka sig och dricka mitt i turen. Svettig var han naturligtvis efteråt men det var bara gott att duscha av sig innan vi gick upp till komipsarna igen.

Idag när jag kollade till honom hade de flera stora bromsar som irriterade alla hästarna. Tog en som satt på benet på Talladin men fanns minst två till som inte gick att ta.. :mad::mad:

11138505_934602979939795_2136154605625079227_n.jpg
 
Våd har stått en vecka nu. Värmen han tagit för hårt på oss båda.
Men idag blåser det friska vindar...lagom till att jag har fått halsont och feber :banghead:
 
Våd har stått en vecka nu. Värmen han tagit för hårt på oss båda.
Men idag blåser det friska vindar...lagom till att jag har fått halsont och feber :banghead:


Ja värmen har varit hemsk. Jag älskar solo men jag ser hur djuren mår :/

Hoppas halsen din går över snabbt och att du får hålla dig frisk.

Allmänt:

Idag tog jag de sista stygnen. 12st i munnen och de gjorde oooont. Jag brukar inte klaga. Har inte haft så farligt ont sen olyckan. Opererades ju förra fredagen. tog första 5 stygnen under ögat på måndagen resterande 6st vid ögonbrynet/tinningen på fredagen och nu idag de här.

Känseln är fortfarande borta och kommer inte tillbaks förrens svullnaden lagt sig vilket är om ca 1-2 månader :(

Sen de tog stygnen i munnen har jag ont och tycker lite synd om mig själv.

Idag var dock första dagen som jag var ute och mockade och skött stallet helt själv. Vilket känns underbart :)
 
Hugo har lyckats blivit solbränd TROTS både solskyddskräm (spf 50) och flughuva med UV skydd över mulen. :banghead: Eller ja mulen klarade sig relativt bra, men pälsen har fallit av över mulen upp på nosryggen trots att jag tyckt att jag smörjt in han så bra. :(
Vi har fortsatt rida, han bryr sig inte ett dugg om att jag sitter där. Fast idag var det första gången han hoppade till och försökte slita sig. Han blev antagligen rädd för något, det regnade och blåste idag när vi red så det var lite annorlunda. Kändes bra att "få det gjort" så vi vet hur han är när det väl händer. Jag rubbades inte ens i sadeln (trots hans snygga 360/hopp/bocknings-rus) och mamma höll grimskaftet bra. :up:
Nu ska han vila en vecka tills hovis kommer och rätar till hovarna. Vill inte rida mer förrän det är gjort.
Och sen lite bilder på söta Hugo. Hur kan man lämna han i hagen om han står och ser ut såhär när man går? :love:
11694254_10204124937346913_1049903496_n_zpsx3ymdwsg.jpg
11694309_10204124937626920_1689973918_n_zpst6algnm9.jpg
11696818_10204124937906927_280843966_n_zpss09hixgy.jpg
 
Ja värmen har varit hemsk. Jag älskar solo men jag ser hur djuren mår :/

Hoppas halsen din går över snabbt och att du får hålla dig frisk.

Allmänt:

Idag tog jag de sista stygnen. 12st i munnen och de gjorde oooont. Jag brukar inte klaga. Har inte haft så farligt ont sen olyckan. Opererades ju förra fredagen. tog första 5 stygnen under ögat på måndagen resterande 6st vid ögonbrynet/tinningen på fredagen och nu idag de här.

Känseln är fortfarande borta och kommer inte tillbaks förrens svullnaden lagt sig vilket är om ca 1-2 månader :(

Sen de tog stygnen i munnen har jag ont och tycker lite synd om mig själv.

Idag var dock första dagen som jag var ute och mockade och skött stallet helt själv. Vilket känns underbart :)

Du är en kämpe! Efter den vurpan och hur skadorna sett ut är det helt ok att gnälla lite och känna sig ynklig.
Om jag inte mår sämre inorn tänkte jag ta ett litet ridpass. Får rida efter min förmåga. Och kanske lyckas jag jaga ur skiten ordentligt :p
Var på närmsta ridklubben ikväll och tittade när en kompis red dressyrlektion. Gött taggad blev jag!!
Vill oxå komma igång med träningar igen.
 
Här har det också varit segt, försöker hålla igång två hästar nu i denna värme vilket inte går så jätte bra, så det har blivit lite varannan dag ridning ibland och ibland har båda fått stå. Men när man ridit i denna värme så har det varit lugnt, dom blir nog svettiga av allt iaf. Precis som en annan :p

Men nu har vi haft mulet med lite regn i två dagar, verkar som det ska hålla i sig ett tag framöver med som det ser ut. Dock med lite sol mellan varven.

Jag gruvar mig lite inför våran resa som snart infaller, jag har ev skaffat mig en ny medis och denna gången på min andra, detta för att jag vill testa igen om någon annan än jag klarar av henne och om HON tillåter det. I ridningen och markarbete är hon underbar men som sagt, vid borstningen är hon lite speciell nu för tiden.

Hur som helst, tjejen har sagt att hon kan försöka åka upp ibland och rida båda, jag sa att jag hellre ser att 08:an rids/aktiveras mer än Miraz för Miraz blir inte grinig av att stå mest pigg och dryg (tigger om uppmärkssamhet osv). Men det är något man kan överleva iaf!

Jag och min sambo blir borta 2-3v, lite obestämd tid eftersom vi ska bila genom europa, vi har inte ens valt ut vilka länder helt ännu. Sen vet man inte hur mycket han orkar köra och därför är det svårt och säga hur länge vi blir borta.
Detta är något jag verkligen något jag behöver känner jag MEN det är skitjobbigt att lämna mina flickor till någon annan så här länge.

Och vi kommer åka 19:e lr 20:e juli, det är snart.. :o

Är jag dum som åker iväg så lång tid?
Jag och medisen ska prata mer på torsdag och se hur vi kan lägga upp det hela. Men det var inte omöjligt. Dock åker hon iväg en vecka innan jag förmodligen kommer hem så då får jag låta en annan titta till mina tjejer men risken finns att dom båda får stå helt den veckan.

Usch, snacka om nervös jag är. Måste få till allt nu så jag kan få slappna av.
Innan medisen kom in i bilden så fanns risken till att dom båda skulle få stå hela perioden och åter igen, Miraz går det helt ok för, lite sommarvila är bra. Men Sakura är ändå 7år gammal och behöver hållas igång nu.
Hon fick egentligen sin vila nu under skadetiden och den gjorde henne så uttråkad dels och hon är glad att få vara igång igen!

Så håll tummarna för att jag får till all planering med hästarna på torsdag, hittills är det dom som varit det osäkra i våran resa.
 
Just det, lite nya bilder på min tösa.
Hon bryr sig inte ett dugg med att traska över presenning eller att ha den på sig :p Duktig tjej :heart

Just det! Numera går hon utan reduceraren också, hon fick såklart skav i år igen (då det regnet). Men inte alls lika mycket som förra året, men då regna det iof mer än vad det gjort i år över betestiden.
C30164F5-E78A-4545-8FF7-2E8A4D08CFD5_zpslinsfu5a.jpg


Sakura grimma på därför lite stor :p
DD1B311C-1C58-4020-BC4F-8F7B703C93E7_zps9m3n2hmf.jpg

58DD7CA3-B61B-4904-A5DF-04238FA8D11B_zpsvvnswc58.jpg

6BC37467-3B93-449D-94E2-2578BA4A2C29_zpsiho5yiyw.jpg

Envis häst, varje gång jag släppte på linan för och fota drog hon ner huvudet för och käka, som om dom inte har nog med mat i hagen?
7EF2DF9F-7268-4305-83E0-27F7B696EB42_zpslai2jfpg.jpg

8FEBFC00-7F73-4813-A174-1A3EBA14DB64_zpsxicvyrxw.jpg
 
Idag blev det lite fix och don med fröken, hon har fått fula skav som jag inte riktigt vet hur, dom fanns inte där igår, jag menar dessa kan man inte missa :( Det var knölar och skorpa dessutom. Fattar ingenting :( Och hon har inte ens gått med någonting på sig, därför är jag helt förvirrad :(

Så jag lappa henne med lite salva, hittade inte min aloe vera salva så vanlig fick duga idag.
Sedan så fick hon nyverkade hovar också, hon har börjat rycka med vissa ben vilket är SÅ störande när man står där och ska fila till dem. *Grr*

Men det blev en mysig barbackatur iaf, red utan schabrak och det var spännande, lite halt men det gick bra när jag väl hittade balsen och hon blev lite varm under :p haha
Mesta delen skritt men det blev lite travarbeten med, galopp vågade jag inte för då skulle jag nog åka av :p Men det gick bra, hon är pigg och framåt.
Hon har börjat med att stanna och vägra gå framåt när man tagit henne ur hagen men det gick bättre idag så det kanske försvinner snart. Vilka dumheter dom får för sig bara sådär ibland...

8C11E051-396F-4D29-8BCF-3B87C0558DAE_zpsif4tseuz.jpg

8661D49F-007D-4B61-90A2-850DE677A3EE_zps2lv4kuyj.jpg
 
Idag blev det lite fix och don med fröken, hon har fått fula skav som jag inte riktigt vet hur, dom fanns inte där igår, jag menar dessa kan man inte missa :( Det var knölar och skorpa dessutom. Fattar ingenting :( Och hon har inte ens gått med någonting på sig, därför är jag helt förvirrad :(

Så jag lappa henne med lite salva, hittade inte min aloe vera salva så vanlig fick duga idag.
Sedan så fick hon nyverkade hovar också, hon har börjat rycka med vissa ben vilket är SÅ störande när man står där och ska fila till dem. *Grr*

Men det blev en mysig barbackatur iaf, red utan schabrak och det var spännande, lite halt men det gick bra när jag väl hittade balsen och hon blev lite varm under :p haha
Mesta delen skritt men det blev lite travarbeten med, galopp vågade jag inte för då skulle jag nog åka av :p Men det gick bra, hon är pigg och framåt.
Hon har börjat med att stanna och vägra gå framåt när man tagit henne ur hagen men det gick bättre idag så det kanske försvinner snart. Vilka dumheter dom får för sig bara sådär ibland...

8C11E051-396F-4D29-8BCF-3B87C0558DAE_zpsif4tseuz.jpg

8661D49F-007D-4B61-90A2-850DE677A3EE_zps2lv4kuyj.jpg
Kan knölarna inte ha varit flugor eller insekter som gottat sig?
Hugo var helt uppäten idag, stora knölar som läckte vätska och bogen var helt sårig ifram. Och det hände under en natt! :nailbiting::( (han har knappt fått några bett innan... nu var mage, skap och bog sönderätna..). Hugo har också börjat stanna och vägra gå från hagen, nu börjar det dock bli bättre. Lite "roligt" sammanträffande. ;)

Låter ur-mysigt att rida ut barbacka. :love:
 
Jo jag funderade på det också, men det såg nästan ut som skav samtidigt... Fast hon kan ju iof ha kliat sig mot något kanske? Hm, ja jag fortsätter och smörjer och sprayar in dem.
Miraz är den som har minst bett, jämt! Men nu hade hon fått sg några rejäla vid juvret och mellan frambenen där det är trångt :(

Haha, vilket sammanträffande minst sagt! Lite lustigt.
Ja jag hoppas hon slutar fjanta, för när hon väl kommer ifrån det går hon med snällt som alltid sen njuter hon som vanligt vid borstningen osv.

Ja det var urmysigt verkligen :love:
 
Empa vill bara hälsa till alla i tråden här att det är riktigt gött med sommarlov!

Men i dag fick hästarna faktiskt komma in en sväng på dagen, de hade då stått i regn sen natten och var sjöblöta under flugtäckena. Empa var bra lycklig när hon fick komma in och rulla sig i halmen.
Jag passade på att fotografera lite också.
_MG_0093_zps0791afsr.jpg

_MG_0085_zpsxrdzgdbs.jpg

Kastar in en bild på tanthästen också. (sto f-98 Bellini - Utrillo)
_MG_0113_zpsy4krv91g.jpg
 
@Esswe Toppenfina bilder!

Idag har jag varit med Kaprifol på kliniken, jag hittade henne ju för en dryg vecka sen med ordentligt svullet bakben/hasled och hon har nu stått på metacam, varit bandagerad och stått i liten hage sen dess. Idag skulle vi ultraljuda, men vi kom aldrig så långt för Kaprifol var superfräsch på böjprov, longering och veterinären klämde och kände på benet och senor och det fanns inga svullnader eller värme någonstans. Hon har väl visserligen lite metacam kvar i kroppen (fick senaste medicinen igår vid sextiden, var på kliniken klockan ett idag) men veterinären tyckte ändå att hon borde visat nåt på böjprovet åtminstone.
Så nu ska hon äta den sista metacamen (har ca två dagar kvar i flaskan) och så ska hon skrittas igång. Det kan ju hända att det dyker upp nåt, men förhoppningsvis och troligtvis var det bara en ordentligt sträckning/stukning som nu har gått över!
img_0177.jpg

Hon har bantat lite under tiden också :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 105
Senast: Blyger
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Lisalei
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Roheryn
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 725
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp