10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Aionee om Hugo fryser så ska han ju absolut få behålla sin päls!
Våd har sin päls kvar över rygg och kors och den är såpass tät och tjock så han går utan täcke ännu. Även när det stormat och regnat i vinkel så håller den honom varm.
Men skulle jag ha kvar den pälsen på halsen så hade han svettats som en gris! Och tagit evigheter för att torka helt. Därför rakat jag :)
Att svettas under arbete är inte fel, det gör han fortfarande men nu mår han inte dåligt av det.
Hade han istället frusit så hade jag ju såklart fått tänka annorlunda. Så tycker du gör rätt som låter honom ha pälsen kvar :)
 
@KrullTroll
Wiie vad det går för er =D Så himla kul med bilderna och att det gick bra trots att han var lite på/av där i sista. Ni ser verkligen ut att ha kul och det är alltid kul och se bilder/filmer på er två =D

Hejja hejja!
 
@KrullTroll
Wiie vad det går för er =D Så himla kul med bilderna och att det gick bra trots att han var lite på/av där i sista. Ni ser verkligen ut att ha kul och det är alltid kul och se bilder/filmer på er två =D

Hejja hejja!
Tack!! :D
Ja, vi har verkligen kul och jag är så glad för denna lilla häst. Han är verkligen något alldeles extra och helt perfekt för mig. Så glad att just han hamnade hos mig :love:

Kul att din flicka börjat visa mer energi och framåtanda. Hoppas på att installningen kanske ger henne ännu mer så att du kan komma igång med det du vill på riktigt. Och att hon håller sig skadefri.
Hur går det med din andra hos fodervärden? Har det löst sig?
 
@KrullTroll Roligt med pay & jump! Ser trevligt ut tycker jag! Han är så häftig din häst!
________________

Jag och Empa tog revansch denna dag, eller JAG tog revansch, Empa är ju som vanligt en klippa. Förra veckans tävling var som bortblåst. Valde att bara rida en klass i dag 105cm fick det bli.
Fick till en bra framridning och framhoppning. Och känslan höll i sig även in på banan. Det var enkelt i dag. Och när det känns enkelt, då gör vi rätt och lyckas ta oss över alla hinder utan problem. 0fel blev det.
Sen fick vi göra något riktigt roligt, Rida ÄREVARV! Det har jag aldrig gjort förut, så det var roligt att få en gul/blå rosett och sen galoppera två varv. Haha! Jätteroligt initiativ från tävlingsplatsen att även låta oss med unghästar rida ärevarv. Jag tänker att det är ju bra att få öva även på det!

Min fina fina fina fina häst! Vad hon gör mig lycklig, ALLTID!
IMG_8682_zps5nmaqqkn.jpg

Nu börjar vi se slutet på en intensiv träning/tävlingsperiod. Hoppträning på torsdag och sen blir det lugnt med bara jogging och turer i skogen i två-tre veckor.
 
@KrullTroll
Åter igen superduktiga =D

Tack, jag hoppas det ska bli bättre nu när hon får stå inne också, mesta delen pga skaderiskerna och sen för att få en något mindre lerig hage, visst den vi fick är ganska lerig men långt ifrån lösdriftshagen.

Så nu tänker jag köra på och se hur det går för oss, vill verkligen komma igång nu så att även vi får börja träna för en instruktör/tränare.

Vill kapa tråden så mycket ang Sakura men kan skriva att jag hämtade hem henne från fodervärden och det var bara bra det för tydligen så var det massa knas med den bruden, för det första så stod alla hästar inne 10.00 på förmiddagen (hon hade utsläppet av dem) men hade varit ute och supit och sen inte vaknat.
Jag hann se henne inlägg tidigt på morgonen om det men hon hade sedan tagit bort det när jag väl fick tag på henne, då skyllde hon på att bilen strulade.

Sedan så åt Sakura utan problem när vi var där (kasta åt lite hö), vattnet det var svart/grått och det visa sig lukta avlopp men enligt fodervärden så har dom tagit prover som visar inget farligt men en häst vill väl för fan inte dricka om det luktar avlopp.. GRR!!
Sen snack om att hon slutat käka har jag halvsvårt och tro för hon hade käkat upp kvällshö och morgonhö (det är en som fodrar tidigt sedan en annan som släpper ut senare).
Sen åt hon det jag kasta in med samt mina godisar osv jag hade med.

Hur som helst, Sakura mår bra och har det riktigt bra hos en fodervärd ca 20-30min ifrån mig. Hon står som sällskap till kvinnans morgonhingst, ensamt läge och lugnt och harmoniskt och det har inte varit några som helst problem där.

Så summa av allt, vi tror hon ljugit om det mesta, men jag är glad för det för hade jag vetat att hon skulle rida henne så pass hårt som det visa sig hon gjort så hade jag inte godkänt det. Vi var överrens om att ta det lugnt eftersom hon precis var igångsatt efter hovbölden osv.

Men hon hoppade 1m några dagar INNAN jag hämtade henne och hon är knappt hoppad under året vilket hon också visste.
Sen är underlaget i ridhuset stenhårt, verkligen stenhårt. Min kompis sa det att detta underlag skulle jag inte ens låta min trava på, och jag höll med!
Och på det har dom hoppat en massa och ridit mesta tiden tydligen.

Sedan såret nere på kotan som hade börjat läka så fint när hon flyttade dit, var uppslaget, svullet och stenhårt = överben vilket det inte fanns tillskymmelse till när hon lämnade mig. Hon ömmade även lite där när jag undersökte :( Så hoppas det läker fint nu hos S.

Men men.. Hon är därifrån och har det nu superbra =D

Sorry, blev lite längre än jag tänkt skriva.. Ber om ursäkt!
 
@KrullTroll Roligt med pay & jump! Ser trevligt ut tycker jag! Han är så häftig din häst!
________________

Jag och Empa tog revansch denna dag, eller JAG tog revansch, Empa är ju som vanligt en klippa. Förra veckans tävling var som bortblåst. Valde att bara rida en klass i dag 105cm fick det bli.
Fick till en bra framridning och framhoppning. Och känslan höll i sig även in på banan. Det var enkelt i dag. Och när det känns enkelt, då gör vi rätt och lyckas ta oss över alla hinder utan problem. 0fel blev det.
Sen fick vi göra något riktigt roligt, Rida ÄREVARV! Det har jag aldrig gjort förut, så det var roligt att få en gul/blå rosett och sen galoppera två varv. Haha! Jätteroligt initiativ från tävlingsplatsen att även låta oss med unghästar rida ärevarv. Jag tänker att det är ju bra att få öva även på det!

Min fina fina fina fina häst! Vad hon gör mig lycklig, ALLTID!
IMG_8682_zps5nmaqqkn.jpg

Nu börjar vi se slutet på en intensiv träning/tävlingsperiod. Hoppträning på torsdag och sen blir det lugnt med bara jogging och turer i skogen i två-tre veckor.

Ojoj vad ni flyger =D Så fina och duktiga!
 
@KrullTroll Roligt med pay & jump! Ser trevligt ut tycker jag! Han är så häftig din häst!
________________

Jag och Empa tog revansch denna dag, eller JAG tog revansch, Empa är ju som vanligt en klippa. Förra veckans tävling var som bortblåst. Valde att bara rida en klass i dag 105cm fick det bli.
Fick till en bra framridning och framhoppning. Och känslan höll i sig även in på banan. Det var enkelt i dag. Och när det känns enkelt, då gör vi rätt och lyckas ta oss över alla hinder utan problem. 0fel blev det.
Sen fick vi göra något riktigt roligt, Rida ÄREVARV! Det har jag aldrig gjort förut, så det var roligt att få en gul/blå rosett och sen galoppera två varv. Haha! Jätteroligt initiativ från tävlingsplatsen att även låta oss med unghästar rida ärevarv. Jag tänker att det är ju bra att få öva även på det!

Min fina fina fina fina häst! Vad hon gör mig lycklig, ALLTID!
IMG_8682_zps5nmaqqkn.jpg

Nu börjar vi se slutet på en intensiv träning/tävlingsperiod. Hoppträning på torsdag och sen blir det lugnt med bara jogging och turer i skogen i två-tre veckor.
Härligt! Vad fina ni är :)
 
Vad fina och duktiga ni är! @Esswe Men är du säker på att din häst inte är en 09:a, det är ju den här nivån på hindren vi har i den här tråden: O_o :D
img_8998.jpg

img_9001.jpg


Skämt å sido, jag hoppade lite med Kaprifol idag och hon var toppenfin =) Det kanske kanske blir debut på P&J i helgen!

img_9045.jpg

img_9068.jpg

Måste visa den här också, Kaprifol gillar sin lösdrift och går och lägger sig preciiis när hon vill :)
img_9096.jpg


Och vad skönt att höra att Sakura är på ett bättre ställe!! @Molin
 
Varning för skryt ;)

Hade inplanerad dressyrträning idag. Kände att det kanske skulle bli för mycket för honom efter en ganska intensiv vecka och p&j igår. Men tänkte att vi ger det ett försök och är han trött så avbryter vi bara.
På vägen till stallet får jag ett mess från tränaren där hon skriver att hon tänkte vi skulle introducera galoppombyten. Ja tjena! Tänkte jag...
Började träningen och känner att Våd är som en bomb idag. Vart får han all energi ifrån???
Iaf så började vi lite enkelt och lösgörande, och han var med på noterna. Riktigt fin i traven idag, slappnade av och bara sig fint.
Så kom vi då till dessa byten...
Tränare hade lagt ut bommar och förklarade hur jag skulle rida.
Jag galopperar emot och tänkte att jag, detta ska blir spännande. Och hästen gör ett klockrent byte över bommen!! Lite högt så jag hamna lite i obalans men shit!! Han gjorde det!!!
Kommer i andra varvet, rider mot och han byter igen!!!
Sen hade han "lärt" sig och bytte även utan bom när jag bytte varv.
Jag var typ sån här :eek::eek::banana::banana::love::love:
Bytet från vänster till höger gjorde han dessutom så smidigt så jag märkte det inte utan fick kika för att se att han verkligen bytt.

Så förutom en huvudvärk från helvetet så är jag lyckligast i stan nu :)
 
@KrullTroll
Åter igen superduktiga =D

Tack, jag hoppas det ska bli bättre nu när hon får stå inne också, mesta delen pga skaderiskerna och sen för att få en något mindre lerig hage, visst den vi fick är ganska lerig men långt ifrån lösdriftshagen.

Så nu tänker jag köra på och se hur det går för oss, vill verkligen komma igång nu så att även vi får börja träna för en instruktör/tränare.

Vill kapa tråden så mycket ang Sakura men kan skriva att jag hämtade hem henne från fodervärden och det var bara bra det för tydligen så var det massa knas med den bruden, för det första så stod alla hästar inne 10.00 på förmiddagen (hon hade utsläppet av dem) men hade varit ute och supit och sen inte vaknat.
Jag hann se henne inlägg tidigt på morgonen om det men hon hade sedan tagit bort det när jag väl fick tag på henne, då skyllde hon på att bilen strulade.

Sedan så åt Sakura utan problem när vi var där (kasta åt lite hö), vattnet det var svart/grått och det visa sig lukta avlopp men enligt fodervärden så har dom tagit prover som visar inget farligt men en häst vill väl för fan inte dricka om det luktar avlopp.. GRR!!
Sen snack om att hon slutat käka har jag halvsvårt och tro för hon hade käkat upp kvällshö och morgonhö (det är en som fodrar tidigt sedan en annan som släpper ut senare).
Sen åt hon det jag kasta in med samt mina godisar osv jag hade med.

Hur som helst, Sakura mår bra och har det riktigt bra hos en fodervärd ca 20-30min ifrån mig. Hon står som sällskap till kvinnans morgonhingst, ensamt läge och lugnt och harmoniskt och det har inte varit några som helst problem där.

Så summa av allt, vi tror hon ljugit om det mesta, men jag är glad för det för hade jag vetat att hon skulle rida henne så pass hårt som det visa sig hon gjort så hade jag inte godkänt det. Vi var överrens om att ta det lugnt eftersom hon precis var igångsatt efter hovbölden osv.

Men hon hoppade 1m några dagar INNAN jag hämtade henne och hon är knappt hoppad under året vilket hon också visste.
Sen är underlaget i ridhuset stenhårt, verkligen stenhårt. Min kompis sa det att detta underlag skulle jag inte ens låta min trava på, och jag höll med!
Och på det har dom hoppat en massa och ridit mesta tiden tydligen.

Sedan såret nere på kotan som hade börjat läka så fint när hon flyttade dit, var uppslaget, svullet och stenhårt = överben vilket det inte fanns tillskymmelse till när hon lämnade mig. Hon ömmade även lite där när jag undersökte :( Så hoppas det läker fint nu hos S.

Men men.. Hon är därifrån och har det nu superbra =D

Sorry, blev lite längre än jag tänkt skriva.. Ber om ursäkt!
En sån tur att du fick hämtat henne därifrån och nu att det verkar ha löst sig så bra :)
 
Skriver inte så jättemycket här, pga att det händer inte så himla mycket. Rider ca 2-3 dagar i veckan, försöker rida ut när det är ljust och har då ponnyn med som handhäst så hon får röra på sig.

Häromveckan smet ponnyn, vi hade tagit en galopprunda på ett fält och longerlinan blev för lång, ponnyn fick den mellan frambenen ,jag skulle rätta till det men lyckas tappa henne i samma ögonblick som hon får syn på ett par hästar i en hage lite längre iväg, full galopp rätt över ett fält! Men jag fick tag i henne som väl var.

Tycker inte att ridningen går så jättemycket framåt tyvärr, Fendi är en känslig häst och jag som ryttare är för dålig helt enkelt. Så det känns lite tråkigt. Rida ut går bra men dressyr blir bara stressigt. Hade tänkt rida henne åtminstone året ut, sen blir det långvila åtminstone januari- februari.
 
@sassiball
Vilken tur att det inte blev så farligt när ponnyn smet, men det är inte kul när det blir så heller.
Men skönt att du kan motionera båda samtidigt.

Trist att det blir mest stress i dressyrandet, red du inte för tränare eller har jag fått det om bakfoten kanske?

Tror dock inte det gör något om du rider i skogen mesta tiden iaf, hon kanske mognar till sig lite mer efter vilan eller lugnar ner sig.
Minns inte riktigt "problemet" i dressyren, för visst började du hoppa henne lite och det gick bra?

Önskar jag hade ett betydligt bättre minne, herrejösses :(

Tack ang Sakura =)
 
@sassiball
Vilken tur att det inte blev så farligt när ponnyn smet, men det är inte kul när det blir så heller.
Men skönt att du kan motionera båda samtidigt.

Trist att det blir mest stress i dressyrandet, red du inte för tränare eller har jag fått det om bakfoten kanske?

Tror dock inte det gör något om du rider i skogen mesta tiden iaf, hon kanske mognar till sig lite mer efter vilan eller lugnar ner sig.
Minns inte riktigt "problemet" i dressyren, för visst började du hoppa henne lite och det gick bra?

Önskar jag hade ett betydligt bättre minne, herrejösses :(

Tack ang Sakura =)
Jo men jag har samma typ av minne, man glömmer efter ett tag, går ju inte att hålla allt i huvudet. Men det stämmer att vi ridit för tränare, en gång... jag känner inte riktigt för att ta tag i det vilket jag borde. Hoppningen däremot har gått bättre, vi hoppar bara hemma än så länge, kanske tar någon P o J om jag hittar , var på det en gång och det var inga problem. Det är bara det att det är mörkt nu om kvällarna så därför går det inte att hoppa nu annars hade jag hellre gjort det. Jag är verkligen ingen dressyrryttare.

Ja jag rider ut lite mer istället, får bli så :)
 
Problemet i dressyren är annars att jag tror inte vi går riktigt ihop. Hon blir lätt lite för pigg/känslig och så kanske hon går emot skänkeln när jag vill forma henne, då blir jag irriterad och hästen lite stressad eftersom hon märker det direkt. Men vi avslutade bra igår i alla fall, kände att vi var överens.
 
Problemet i dressyren är annars att jag tror inte vi går riktigt ihop. Hon blir lätt lite för pigg/känslig och så kanske hon går emot skänkeln när jag vill forma henne, då blir jag irriterad och hästen lite stressad eftersom hon märker det direkt. Men vi avslutade bra igår i alla fall, kände att vi var överens.
Åh vad jag känner igen det där!
I hoppningen så e Våd oxå pigg och framåt, men blir inte spänd eller stressad mer laddad och alert.
Men i dressyren så kan det verkligen gå pannkaka.
Pratade om det med min tränare igår och vad det kan bero på. Är det han som fokuserar bättre när det finns hinder och bommar med, eller är det jag?
Har kommit på mig själv att inte hoppningen bara gör jag saker, medan i dressyren så tänker jag igenom allt så mycket mer och vill att det ska bli så bra. Min prestationsångest kommer fram och då blir jag frustrerad när det inte funkar. Våd är superkänslig och spänner emot.
Jag har ju en fantasi om att iaf kunna få godkända procent i la. Vi har en lång bit kvar dit dock...
Iaf så har min tränare kommit på ett system som funkar när jag blir frustrerad i dressyren så jag hoppas det kan hjälpa oss komma vidare.
Sen måste jag jobba på att andas och inte bli så frustrerad, lättare sagt än gjort ;)
 
@sassiball
Okej, ja då svek inte mitt minne mig helt iaf. *puuh*

Jag förstår fullkomligt att man inte riktigt vill hoppa i mörkret, man vill gärna se hindret innan man hoppar det. Ang dressyren så är inte alla intresserade av allt och så är det givetvis då.

Ang din din irritation över ridningen i dressyren när hon går emot osv, det är nog bara en lärosak. Visst är det inte kul att det blir som i din situation, men oftast hittar man någon knapp till slut.

Jag har själv haft lite problem med det du skriver, jag har blivit irriterad/frustrerad när hästen inte gör det man ber om lr förstår när den gjort denna övning förut. Då kan jag ibland även bli något "hård" i handen, lr mest förr har lärt mig att försöka släppa på allt.

Blir det irritation och hästen blir irriterad för att vi gör/vill olika saker så brukar jag släppa lite på tygeln, ta ett djupt andetag och andas ut samt sjunka ner i sadeln och försöka med en liten räddning av att göra något litet enkelt för att sedan gå tillbaka till det jag höll på med och då kanske med bättre resultat, detta har hjälpt mig massor.

Jag har en del problem med min sits också som ni kanske minns? Det om något är något som stör mig och det stör såklart hästen med då. Jag tror allt som går skit för mig och mina hästar är mitt problem.
Så jag vill börja rida för tränare för och få hjälpen, få veta om det är jag som är problemet lr om vi kanske är två i problemen.

Men som sagt, tycker det blir bättre och bättre och har hittat lite knappar i det mesta, kanske för att jag rider en del barbacka också och vi känner varandras rörelser osv betydligt bättre då med.
Okej, nu lät det som jag rider barbacka jämt men det har blivit en del i och med mycket skrittrundor och lite trav, det är iaf något jag klarar barbacka och känner mig säker med.

Man blir ett med hästen på ett helt annat sätt och min kropp verkar gilla det "fria" ridningen mer än och sitta i en sadel.

Förutom när man möjligtvis får lägga skänkeln en del för och öka skritten :p Då blir mina knän ganska trötta och jag får ont. Men knäna är dom jag har mest problem med också så...

Ang att rida för tränare så skall man göra det när det känns rätt, inte för att man borde/måste.
Då är det bättre ni aktiverar er i skogen och gör det ni tycker är kul :)

Efter vintervilan kanske hon är lite mer säker/vuxen och du kanske känner mer sug för ev andra saker.
Man har sina perioder och det får man ha!

Ojdå, blev en väldans historia :o
 
Nu är Kaprifol klippt! Jag var ju väldigt skeptisk till det hela, dels med tanke på Kaprifols reaktion när jag klippte min andra häst förra året, dels för att Kaprifol inte alls är speciellt duktig på att stå stilla under längre perioder. :nailbiting:

Men hör och häpna. Hon kikade lite nyfiket på maskinen när den trycktes igång och såg ytterst lite skeptisk ut när min vän klippte första remsan på halsen. Sen då? Kaprifol har aldrig stått så stilla så länge i hela sitt liv skulle jag vilja påstå. Hon njöt av att bli klippt! :laugh:
Så det blev inte så tokigt! Superdassig bild, men vädret var inte så fotovänligt..
img_7037.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 085
Senast: Blyger
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Lisalei
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Roheryn
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 711
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp