10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
@KrullTroll @Molin ni har så rätt så båda två, visst är det en form av prestationsångest, man vill ju så mycket! Inte bara sitta av tid när man är på hästryggen utan hela tiden komma framåt.

Och att andas, slappna av funkar ibland, har så svårt att bli av med den där irritationskänslan som ibland infinner sig. Borde kanske konsultera en psykolog istället för tränare.
 
Vad roligt att läsa om er allihop :D

Här går det långsamt men säkert. Första galoppen togs igår.

Det känns att han är svag i bak igen och behöver byggas upp. Många bommar i alla gångarter blir det.

När man ska ut i skog och mark nu är säkerhetsväst ett måste. Jag har inte klippt honom men stora hästen har ju ingen päls :D (Yäy) Hoppas på att den inte ska växa mer för den stora kroppen vill jag inte klippa. Sen har jag en svag aning om att han inte riktigt skulle gå med på det heller ha ha.

Gammeltanten går som en klocka. Hon känns riktigt fin så nu ska jag börja leta tävlingar så hon får komma ut och lufta sig lite. Bytte själv jobb så hade nya dagen idag. Fungerade var väl inte jättespännande men kan bli bra så småningom.

Jobba 100% plugga 50% pch 2 hästar tar sin lilla tid men nu har jag i alla fall alla helger ledig :D :D
 
Mycket spännande läsning! :)
@KrullTroll grattis till en fin P & J!! :) Häftigt med ett klockrent byte sådär omedelbart på träningen också :bump:
@fritz_92 din häst ser väldigt fin ut på hoppträningsfilmen, avspänd och reglerbar. Duktiga! :)
@Molin skönt att du fick hem Sakura igen och att det löste sig med ny fodervärd. Vet hur jobbigt det är när de hamnar i fel händer :( Hade samma bekymmer med mitt sto förra året.
@sassiball satsa på en tränare som har läst idrottspsykologi har den coachande delen också, guld värt tycker jag! :)
@Lovise ser super ut, bara att ge sig ut och prova vingarna nu!! :banana:

Här händer inte så mycket. Sista dagen på medicinering imorgon (14 dagar) och jag har skrittat honom merparten av dagarna. Men igår hade han dragit bakskon på det skadade benet helt galet och dessutom trampat in sidokappan i hoven, aaaj :( Jag fick leka hovslagare och dra av skon. Lyckades få av den utan att skada hoven ytterligare och har nu tjärat den igår och idag för att skydda "hålet" lite. Hoppas inte det blir någon böld av det. Lägligt dock att han redan får smärstillande och antiinflammatoriskt :meh: Hovslagaren kommer på torsdag.

För att muntra upp mig själv lite eftersom det inte blir någon "riktig" ridning förrän tidigast februari har jag bokat en långhelg till Irland, nu jäklar ska käringen terränghoppa så det ryker! :devil:
 
@KrullTroll Vad duktiga ni är! :D Såg superfint och roligt ut på pay and jumpen och träningen (Säger jag som är hopprädd, haha)

@KrullTroll
Åter igen superduktiga =D

Tack, jag hoppas det ska bli bättre nu när hon får stå inne också, mesta delen pga skaderiskerna och sen för att få en något mindre lerig hage, visst den vi fick är ganska lerig men långt ifrån lösdriftshagen.

Så nu tänker jag köra på och se hur det går för oss, vill verkligen komma igång nu så att även vi får börja träna för en instruktör/tränare.

Vill kapa tråden så mycket ang Sakura men kan skriva att jag hämtade hem henne från fodervärden och det var bara bra det för tydligen så var det massa knas med den bruden, för det första så stod alla hästar inne 10.00 på förmiddagen (hon hade utsläppet av dem) men hade varit ute och supit och sen inte vaknat.
Jag hann se henne inlägg tidigt på morgonen om det men hon hade sedan tagit bort det när jag väl fick tag på henne, då skyllde hon på att bilen strulade.

Sedan så åt Sakura utan problem när vi var där (kasta åt lite hö), vattnet det var svart/grått och det visa sig lukta avlopp men enligt fodervärden så har dom tagit prover som visar inget farligt men en häst vill väl för fan inte dricka om det luktar avlopp.. GRR!!
Sen snack om att hon slutat käka har jag halvsvårt och tro för hon hade käkat upp kvällshö och morgonhö (det är en som fodrar tidigt sedan en annan som släpper ut senare).
Sen åt hon det jag kasta in med samt mina godisar osv jag hade med.

Hur som helst, Sakura mår bra och har det riktigt bra hos en fodervärd ca 20-30min ifrån mig. Hon står som sällskap till kvinnans morgonhingst, ensamt läge och lugnt och harmoniskt och det har inte varit några som helst problem där.

Så summa av allt, vi tror hon ljugit om det mesta, men jag är glad för det för hade jag vetat att hon skulle rida henne så pass hårt som det visa sig hon gjort så hade jag inte godkänt det. Vi var överrens om att ta det lugnt eftersom hon precis var igångsatt efter hovbölden osv.

Men hon hoppade 1m några dagar INNAN jag hämtade henne och hon är knappt hoppad under året vilket hon också visste.
Sen är underlaget i ridhuset stenhårt, verkligen stenhårt. Min kompis sa det att detta underlag skulle jag inte ens låta min trava på, och jag höll med!
Och på det har dom hoppat en massa och ridit mesta tiden tydligen.

Sedan såret nere på kotan som hade börjat läka så fint när hon flyttade dit, var uppslaget, svullet och stenhårt = överben vilket det inte fanns tillskymmelse till när hon lämnade mig. Hon ömmade även lite där när jag undersökte :( Så hoppas det läker fint nu hos S.

Men men.. Hon är därifrån och har det nu superbra =D

Sorry, blev lite längre än jag tänkt skriva.. Ber om ursäkt!
:eek:

Skönt att ni flyttade henne och att hon har det bra nu! Det där stället lät inte så kul. :( Låter lite som om de ville ha häst bara för att rida/hoppa och ha kul utan att bry sig för mycket om hästens mående? Näe fy. Men som sagt, tur att hon har det bra nu igen!
 
Tack för allt beröm! :D jag suger åt mig som en svamp ;)

Idag joggade vi loss lite grann i ridhuset. Lite flytta för skänkeln, skänkelvikning, bak- och framdelsvändningar, öppna och sluta. Vissa delar gick bättre än andra. Men hade låga krav och bara lekte idag.
Glopperna satt som ett smäck idag. Testade oxå att göra ett byte i varje och han gjorde båda utan problem. :love:
Han blir bara dyrare och dyrare :p
 
Igår var det tänkt att prova galoppa lite i skogen men eftersom sällskapet vi hade med är lite mörkrädd och blir lätt på tärna då för diverse saker så höll vi oss till skritt och trav.

Hästen i fråga blev också skrämd av en sak så han for iväg några meter ut på en äng och Miraz blev rädd för honom så hon (skönt nog) hoppade bara åt sidan något skutt och stod sen stilla men hon klev givetvis av sig en sko då (måste varit då) för vi hade bara en kvar när vi kom tillbaka :p

Så idag fick jag den andra avdragen, så jag kunde rida iaf men med mina boots på (för att hålla hovarna hela istället för risk av flisor när vi har en del sten/grus på vissa ställen).

Blev dock en väldigt lugn tur idag igen..

Imorgon ska jag galoppa lite, ska upp tidigt då jag ska till frissan så tar henne efter det tänkte jag =D

Får se om jag hinner rida på torsdag innan jag ska åka iväg till Örebro under helgen.
 
Nu är vi anmälda till vår första tävling :nailbiting::D (Pay&jump/clearround) Lilla hästen har blivit stoor!:love: Jag hoppas att jag kan hålla nerverna i styr så jag kan ge henne en trevlig upplevelse, men i övrigt tror jag faktiskt inte att det ska vara några större problem. Det ska bli kul och spännande att se hur hon tar det hela; in i nytt ridhus och hoppa nya hinder.
img_7056.jpg

I går var vi ute i mörkret och roade oss =)
 
@Lovise Lycka till!

Idag fick mina hästar vila. Tänkte ta en skrittur i skogen med pannlampa men när jag åkte från jobbet så öppnade sig himlen. Ingen lust alls att ge sig ut i mörkret med pannlampa då. Blev hem och nu ska jag plugga istället.
Gick lite bättre på nya jobbet idag. Har suttit med en liten laptopp och pytteliten text så jag har knappt sett vad man skrivit inget kul alls men idag roffade jag åt mig en ny skärm. Imorgon blir det till att hitta en dockningsstation så det blir lite lättare. Inte det lättaste att sitta och maila/skriva offerter när jag inte ser vad jag gör. :) Jopbbet i sig är exakt samma som jag hade innan bara lite mer ringa ut till kontakter och lära sig ett helt nytt system. Inte det lättaste.

Imorgon blir det nya tag fast då på ridbanan, men herrejäklar vad jag saknar ridhus!
 
Åh herregud, jag är så otroligt nervös så jag vet inte vart jag skall ta vägen!
Imorgon har jag min första morgon i stallet och jag är livrädd för och göra något fel :o

Det är 8 hästar totalt i stallet och vissa skall av/på med täckern eller rättare sagt ALLA ska ha täcken ute (utom min) och vissa med lr utan undertäcke. Det är väl denna punkt jag är rädd på och göra fel med.
Att ge kraft är ingen konst eller att ta ut dom i sina hagar, tror jag :p

Sen så ska alla vara ute senast halv 8 och tidigaste bussen för mig går 06.15 och den stannar ca 5-10min ifrån där min buss vanligtvis stannar vilket betyder att jag i princip har dubbelt så långt och gå till stallet när jag klivit av bussen imorgon bitti, så är kanske i stallet vid tjugo i 7? Och då ska jag alltså hinna att ge kraft, byta/sätta på täcken och ut med dom innan halv åtta, hur ska jag hinna det?

Har lite ont i magen för detta faktiskt, jag vill egentligen att dom är ute absolut senast halv 7, 7 men nu går det som sagt ingen tidigare buss och ska jag gå, tja då tar det otroligt lång tid kan jag tala om.

Så surt :(
Inte kan dom väl bli sura om någon häst kommer ut strax efter halv åtta ibland? :S

För övrigt, till Miraz.

Red en vända på banan idag då mitt ridsällskap visade sig inte kunna följa med ut i skogen då hästen var halt :(

Så vi körde lite skritt och trav, lite snett igenom, volter och sådant.
Provade lite galopp vilket gick skit rent utsagt :( Hon har tappat en del. Jag som äntligen fick henne och hålla galoppen på banan men idag blev det några steg sen bröt hon av och ibland ökade hon bara på traven för fattningen men på slutet gick det hyfsat och valde därför att avbryta.

Hon tog den någorlunda på engång och höll den tills jag bröt av den, jag valde att ta några galoppsteg och bryta av INNAN hon gjorde det så det blev inga hela varv men nu jädrar kör vi på och då kommer både styrka och muskler, får inte vara något mer nu!

MEN.. En fråga..
Jag har med egen erfarenhet fått lära mig att när hästar byter/tappar tänder så kan dom ibland få en liten hård knöl på utansidan om käken.
Igår hittade jag en större knöl på nedre käken, utsidan alltså. Precis där käktänderna börjar typ, har kikat i munnen och känt runt tänderna där nere och kan inte se lr känna något fel.

Vad tror ni? Kan hon ha slagit i sig? Borde jag be vet komma och kika eller kan jag avvakta och se?
Hon verkar inte ömma lr bry sig att jag är där och klämmer och känner.

Vid tandkollen såg allt verkligen superfint ut, inga problem alls.
 
Senast ändrad:
@Molin jo men du hinner säkert till halv åtta och om det inte blir på minuten är det väl ingen fara :)
En kompis till mig hade en arab som också fick en sådan där knöl utanpå underkäken, har för mig att vet sa att det var tandanlag eller något i den stilen? kommer inte ihåg exakt men jag tror inte man gjorde något åt det.

Idag gick det mycket bättre att träna lite dressyr, rider ju nästan i totalt mörker. Vi var överens nästan hela tiden. Jag släppte rejält på kraven på hästen och tänkte istället mer på min sits. Efter en liten stund mjuknade hon/slappnade av och jag kunde försiktigt kräva lite av henne. Gjorde lite 10-meters volter utmed långsidan, att det kan vara så svårt att få det bra. Men vi kämpade på och det kändes som om hon sög tag i bettet och jobbade, i alla fall emellanåt.

Har varit duktig o hämtat sand och sandat utanför lösdriftshallen, men jisses vad tungt det var, usch! tar nog ett lass i helgen också.
 
@sassiball
Tusen tack, det gick över förväntan idag. Tog mig typ 35min, sparade tid genom att ta några hästar två st samtidigt. Sådana som går så att säga, min och hennes hagkompis samt två till som går tillsammans.

Så det var riktigt bra, men jag låg på bra mycket för jag ville ha dom ute före halv :p Så 07.20 stod alla ute =D

Ang knölen, okej. Menar du typ som något som går i släktet?
Var det på utsidan också då lr?

Jag funderar om hon slagit till sig i boxen lr något? Men det är som en hård knöl i käken (som överben) sedan något mjukare lr hur man ska förklara som är ovan och går och röra runt lr hur man ska säga. Det är inte supermjukt, också något hård knöl.
Hm, kändes dock mindre idag igen eller så är det inbillning.

Ska ringa imorgon och se vad dom säger, eller så avvaktar jag tills måndag. För det är inga som helst problem med något.

Och till dig.. Vad KUL att det gick bra för dig och rida dressyr.
Du ser, du hittade något som funkade för er, superkul!

Det är väl oftast det, sig själv som är problemet. Tänk vad det blir helt galet annorlunda när man släpper, sitter ner och inte tänker så mycket krav.

För min del så red jag ut i skogen idag, första snön kom så kunde inte låta bli. Var inte så otroligt sugen där ett tag men sen jo jag måste, hon ska stå hela helgen så :p

Tyvärr lite hårt i marken så jag vågade inte riktigt trava på som jag hade tänkt men en del trav blev det och lite galopp.
Hjälp så hon tappat igen, så trött på det faktiskt. När man jobbat med galoppen en hel del och kommit en bit och så faller man tillbaka till där man var innan igen :(
Fick inte alls någon vänster galopp utan det var höger hela tiden, ville inte köra för mycket heller så det fick gå.

Bara sätta igång nu igen med den där galoppen, förvänd är inga problem för denna bruden :p

@IsabelleStolt
Jättefina =D
 
@Molin skönt att det gick bra med utsläppet.

Igår hade vi ett bra pass igen, bara 25 min så det var väl egentligen bara den sista stunden vi verkligen kom till arbete men det kändes så himla bra. Först var hon som vanligt, lite ignorant mot skänkeln, och jag vill inte ha spö även om jag bara petar till henne eftersom hon bara blir stressad och upprörd. Så jag nötte med skänkeln och efter ett tag när hon mjuknat upp så lyssnade hon faktiskt. Fick hyggliga 15 m volter i galopp där jag kände att hon fick jobba med rumpan (och jag med iom att hon var lite motsträvig fick jag verkligen rida i varje galoppsprång) men det funkade. Jätteduktig pålle! Jag hade inte planerat ridning egentligen så jag red i sådana där wctbyxor (glansiga joggingbyxor) och vanliga gummistövlar. Tur det var mörkt så ingen såg oss.

Sen, äntligen är hon i normalhull, från att ha varit överviktig sen i maj månad.... nu ser hon riktigt vältrimmad ut. Synd att inte ryttaren är i lika fin form bara.
 
@sassiball det där med formen känns igen. Våd är i toppen form och hans styrka och kondis förbättras ständigt, min går det inte lika fort med :p
Gött att ni hittat en form där ni kommer överens. Bara att jobba sig vidare därifrån sen :)

Kul med p&j @Lovise :)
Bara andas och njut, det kommer gå kanon!

Skönt att ni är igång @Molin du ska se att styrkan och musklerna kommer bara ni får vara igång utan skador :)

Läste på fejjan om resan @Wembley lite avis blir man. Har bara sett filmer därifrån men det ser ju helt fantastiskt ut :love:
 
Igår var det torsdag och torsdag betyder hoppning :D
Denna gång en övning med fokus på avsaktningar, kontroll och att få hästarna att sansa sig. Passar bra för min räserkuse och även den jag hoppade tillsammans med ;)
Våd kändes himla fin i uppvärmingen. Har hittat en uppvärming som passar honom fint. Gör på samma sätt varje gång, även när vi är iväg på nått och jag tror att de ger oss båda en trygghet i att göra nått vi känner igen även om miljön är annorlunda.
Sen började vi med att galoppera över bommarna den väg som vi sen skulle rida. Där nånstans tagga han till och när vi sen la upp hinder så vart räserkusen framme ;)
Dock väldigt reglerbar och jag fick en härlig känsla. Ville inte sluta rida :D

Har avanmält mig från söndagens p&r. Känner att han har nått mina mål för i höst så vi fokuserar på styrka och trim för att komma igen i vår. :)
Nu ska han få nya skor, massage och en tandkontroll i julklapp och sen en vila på det :)

Idag är jag stalledig då hans nya medis har honom. Känns mycket konstigt att inte åka till stallet. Kommer ta ett tag att vänja mig vid lediga fredagar :)

Helgen kommer spenderas som funkis på klubben hopptävlingar. :)
 
Vi har överlevt vår tävlingsdebut! Igår hoppade vi 50 och 60cm på pay&jump och trots förseningar och mycket väntan har Kaprifol varit en pärla! i 50cm blev vi felfria! På 60cm började Kaprifol plötsligt hoppa (!) över hindren och det blev bus efteråt vilket gjorde ridhuset väldigt tajt så vi missade ett par hinder och jag la en volt en gång, men jag är ändå supenöjd över vår debut, såklart! Nu blir det vinterträning och sen satsar vi på utesäsongen med lite större banor där vi kan få lite mer galopp mellan hindren, det tror jag vi behöver :)
img_9112.jpg

Knoppad och tävlingstäcke på =)
img_9130.jpg

Lite uppvärmning ute, så gott det gick i kylan.
img_9191.jpg

Första rosetten! :)

Och film på första rundan:

 
Har spenderat helgen på framhoppningen på klubbens nationella tävlingar. Gött genomfrusen nu trots massa lager med kläder och ullfiltar. Idag fick mannen komma ut med extra raggsockor och vantar. Burr!!
Ikväll fick jag tina upp med en dressyrträning iaf. Fokus på att spåra o galoppfattningarna då han gärna vill skjuta in baken och springa på flera spår.
Vissa fattningar blev sååå bra :love: där han verkligen fattade på hjälpen och rullade över snyggt med bibehållen form.
Vissa vart mindre bra, men det beror på mig som gärna vill jaga iväg honom istället för att stadigt sitta kvar och vänta ut honom.
Gött nöjd iaf och varm vart jag :D
Imorn väntas en kylig uteritt. Älskar att det frusit på lite så man slipper allt det blöta och leriga en stund.
Vart inte riktigt beredd bara, ena dagen 9 plus och andra lika många minus.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 543
Senast: tuaphua
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 240
Senast: Lisalei
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 494
Senast: Roheryn
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 580
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp