10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Empa vill bara hälsa till alla i tråden här att det är riktigt gött med sommarlov!

Men i dag fick hästarna faktiskt komma in en sväng på dagen, de hade då stått i regn sen natten och var sjöblöta under flugtäckena. Empa var bra lycklig när hon fick komma in och rulla sig i halmen.
Jag passade på att fotografera lite också.
_MG_0093_zps0791afsr.jpg

_MG_0085_zpsxrdzgdbs.jpg

Kastar in en bild på tanthästen också. (sto f-98 Bellini - Utrillo)
_MG_0113_zpsy4krv91g.jpg

Jättefina bilder :)
 
Har varit inne med jämna mellanrum och läst i tråden mellan feber och skit. Nu äntligen börjar jag känna mig som folk igen och har idag ridit en sväng. Dock tog det på krafterna och nu är jag rätt slak :p
Iom att jag har varit sjuk så har Våd fått lite mer vila, men han verkar inte gråta för det ;)
Igår så red en tjej i stallet honom och då fick han även hoppa lite. Jag är sjukt sugen på fler övningar för att ta oss framåt, men orkar inte jag så får jag jaga andra till att göra det :D:p
Såhär kommer en liten snutt från det passet. Filmades i början då han fortfarande var rejält taggad. Våd och hinder/bommar är nått speciellt

Senare när han gjort övningen några gånger i båda varven så laddade han ur och gick riktigt trevligt :)
 
Kaprifol känns fortsatt fräsch och glad :) Hon fick sista metacamen i lördags och har inte märk nån skillnad på henne efter det, så det känns skönt! Har skrittat henne varje dag och hon är superpigg och glad att få röra på sig igen. Blir lagom med lite mer ridning sen när jag tar semester nästa vecka!
 
Här har det varit lite både och med ridning/aktivering av mina tjejer, men efter 5 dagars vila (3 pga att jag var bortrest) så har vi varit ut alla dagar.
Dock i skogen alla gånger men Miraz klagar inte över det eftersom hon föredrar det mer än ridbanan.

Hon har blivit lite sommarfet om jag får säga det själv :p Vissa dagar lite tröttare/segare andra piggare. Rider henne med boots fram nu för tiden också och det är för allt regn som vi fick i överflöde här för någon vecka sedan och hon blev lite mjuk/känslig i hovarna. Men med boots så går det utan problem! Har inte velat tagit av dem och eftersom dom är så enkla och sätta på inför ridningen så varför inte.

Har tagit det ganska lugnt eftersom vi haft varma dagar igen (BRA givetvis), inte longerat eller ridit på banan något med henne utan det har blivit ridning. Funderar på och prova på en sväng på banan faktiskt om jag hinner det antingen imorgon lr söndag. Funderat på om jag ska ställa fram något litet hinder och kanske hoppa något skutt, det kanske får henne lite mer motiverad på banan. Vi får se!

Longeringen tror jag inte är någon idé eftersom hon varit så seg och ovillig på banan vissa ggr när jag gjort det, ibland är hon framåt ibland inte. Suck :p Inte van med sådan "seg" häst. Även om hon är framåt och pigg så går hon i sin sega takt, detta jobbar vi givetvis med men det är svårt och länga stegen, hört att vissa araber har det, om det är sant vet jag ej?

På måndag åker vi neröver och jag hoppas att allt kommer gå bra med mina flickor.
Miraz ska iaf ridas och skötas om av en tjej som är medis på en av hästarna i lösdriften nu, riktigt duktig och snäll tjej. Så det känns skönt och ha detta avklarat.

Hon slipper stå dessa veckor =D

B8B06332-5ED9-427B-8B47-3C0A5B5F5476_zpshchhvpwd.jpg

C7B77A23-2338-4EF9-BC4C-36B4696FD9D4_zpskxyswn7u.jpg

918F6255-9076-43F2-AD5A-CFA1A79EF029_zpsuvuxhcli.jpg
 
Här har det varit lite både och med ridning/aktivering av mina tjejer, men efter 5 dagars vila (3 pga att jag var bortrest) så har vi varit ut alla dagar.
Dock i skogen alla gånger men Miraz klagar inte över det eftersom hon föredrar det mer än ridbanan.

Hon har blivit lite sommarfet om jag får säga det själv :p Vissa dagar lite tröttare/segare andra piggare. Rider henne med boots fram nu för tiden också och det är för allt regn som vi fick i överflöde här för någon vecka sedan och hon blev lite mjuk/känslig i hovarna. Men med boots så går det utan problem! Har inte velat tagit av dem och eftersom dom är så enkla och sätta på inför ridningen så varför inte.

Har tagit det ganska lugnt eftersom vi haft varma dagar igen (BRA givetvis), inte longerat eller ridit på banan något med henne utan det har blivit ridning. Funderar på och prova på en sväng på banan faktiskt om jag hinner det antingen imorgon lr söndag. Funderat på om jag ska ställa fram något litet hinder och kanske hoppa något skutt, det kanske får henne lite mer motiverad på banan. Vi får se!

Longeringen tror jag inte är någon idé eftersom hon varit så seg och ovillig på banan vissa ggr när jag gjort det, ibland är hon framåt ibland inte. Suck :p Inte van med sådan "seg" häst. Även om hon är framåt och pigg så går hon i sin sega takt, detta jobbar vi givetvis med men det är svårt och länga stegen, hört att vissa araber har det, om det är sant vet jag ej?

På måndag åker vi neröver och jag hoppas att allt kommer gå bra med mina flickor.
Miraz ska iaf ridas och skötas om av en tjej som är medis på en av hästarna i lösdriften nu, riktigt duktig och snäll tjej. Så det känns skönt och ha detta avklarat.

Hon slipper stå dessa veckor =D

B8B06332-5ED9-427B-8B47-3C0A5B5F5476_zpshchhvpwd.jpg

C7B77A23-2338-4EF9-BC4C-36B4696FD9D4_zpskxyswn7u.jpg

918F6255-9076-43F2-AD5A-CFA1A79EF029_zpsuvuxhcli.jpg

Hi hi ja sommarmagen är på plats ;) :D
 
Ska försöka med lite uppdatering nu :)
Har legat däckad i bihåleinflammation, jobbat och flängt runt så har inte haft ro att skriva. Plus att mobilen fortfarande bråkar när jag försöker surfa buke, misstänker att den är hästallergiker :p ;)

Har iaf fått ridit ordentligt denna veckan. Hoppträning (som ni såg på filmen) sen två härliga uteritter och igår red jag ett litet lösgörande pass i bastun (ridhuset).
Har ridit ihop med tjejer som har hästar i grannstallet. I måndags tänkte vi ta en längre tur med bra galoppvägar, vilket innebär att vi måste rida längs en bilväg. Ingen stor väg, men det går mycke lastbilar och maskiner där. Dock är dom nästintill alla bussiga och saktar ner/stannar när vi kommer med häst :bow:
Hästen den andra tjejen red är tvärsäker i trafik så tänkte det blir bra för Våd att bara luffa på bakom och inte behöva tänka. Men så fick den andra hästen "spunk" och vägrade gå. Sto som är på väg in i brunst med tillhörande humör. Så jag och Våd fick helt enkelt ta oss i kragen och gå först. Och min häst är en sån klippa bara jag vågar lita på oss :love: traskade på framåt utan större invändningar. Tittade lite på nån plast som låg i diket och fladdrade, men reagerade inte på bilar, lastbilar eller bilar med släp. Älskade Biff :heart

Igår tvingade jag in oss i ridhuset. Gick in med positiv energi och hoppades han inte skulle vara lika stel och motvillig som sist. Och vete fan om det var det som gjorde det, men han gick fint!! Inte som när han e på topp, men ändå bra. Jag är nöjd och idag fick han vila som belöning :)

Och bland det bästa av allt!! Min ful-bruna sadel är nu väck!! :banana::banana:
Lyckades byta till mig en likadan fast svart, dessutom nyligen omstoppad till skillnad mot ful-brun som behövde stoppas om :D
11214070_10153125475013789_7397859467089753971_n.jpg

Observera matchningen med schabrak och stigbygelplattor ;)
Syns inte här, men även snodden till manflätan var turkos :up:

I veckan var jag oxå och hälsade på Våds uppfödare. Ska hjälpa honom att visa en treåring på premiering i nästa vecka.
Passade på att klappa lite på Våds vackra mamma oxå :love: Vissa likheter mellan dem finns det ;)
11750696_10153122177138789_5184524350377125757_n.jpg
 
Haha jo jag vet. Hon har fått sig en rejäl kula.
En i stallet sa det idag när jag kom med Miraz "när är det dags för fölning då?".. Jisses, är hon så rund nu alltså?
Måste vara därför hon är så seg/trött nu med :p

Det går så bra för er andra och jag är in och läser emellanåt, då jag får tid. Men jag vet inte, jag gör inget speciellt med min tösa så därför har jag inte direkt känt för att skriva något.

Men idag så tog jag i akt och gick till banan med henne, med longerlinan och tänkte att idag kanske det går bra, dock kände jag på mig redan när jag hämtade segbomben i hagen att det inte skulle gå super bra. Men jag ville prova iaf!

Hade givetvis inte min longerpisk med så fick ta dressyrspöt.

Gick upp och gick lite först runt lite innan vi runda vi in på volten och påbörjade det hela.
Gick saaaakta med säkert framåt, men hon gick åtminstone. Försökte nafsa åt sig gräset i kanterna så till slut gick vi mer in i paddocken och då gick det bättre.
Sedan bytte jag lite varv, stannade osv. Sedan skulle vi ta lite trav och det var segt att få henne igång så fick faktiskt peta till lite på rumpan med spöt så hon kom igång och jag lyckades, men det var ingen framåt tåga i det hela och jag försökte mana på utan reaktion *Grr*.. Andra varvet fick jag faktiskt peta till lite hårdare på rumpen och då fick jag lite mer fart men tyvärr höll det inte för länge så jag höll bara på lite till innan jag avslutade och försökte leka lite med henne istället.

Gick/hoppade över lite cavalletis bland annat, körde lite markövning med backning och flytt fram/bakdel.
Hon är duktig, söttjejen =D

Efter det passet fick hon sig en rejält dusch med schamponering och vad hon njöt! Rörde sig inte ur fläcken medans jag höll på där :)

Imorgon ska E ta henne, får se hur det går :)

Bjuder på någon bild från idag!

Film..
http://vid577.photobucket.com/album...4-C5C0-488B-B546-C998AEC56B79_zpsrlzwgjlt.mp4

Bilder..
C7C9EB08-DF0D-4F1F-A124-7AA5EFF9DA1F_zpscy3fdnxi.jpg

161FDCF9-0C8A-4872-8CB2-286D2E4805FD_zpslmtodjc1.jpg


Hur för lång är denna sadeln på henne egentligen? Är det innanför sista revbenen sadeln får gå på ryggen?
0C042335-C2F1-4433-BA7A-4668C0737A4D_zpsiipq2q2l.jpg
 
Haha jo jag vet. Hon har fått sig en rejäl kula.
En i stallet sa det idag när jag kom med Miraz "när är det dags för fölning då?".. Jisses, är hon så rund nu alltså?
Måste vara därför hon är så seg/trött nu med :p

Det går så bra för er andra och jag är in och läser emellanåt, då jag får tid. Men jag vet inte, jag gör inget speciellt med min tösa så därför har jag inte direkt känt för att skriva något.

Men idag så tog jag i akt och gick till banan med henne, med longerlinan och tänkte att idag kanske det går bra, dock kände jag på mig redan när jag hämtade segbomben i hagen att det inte skulle gå super bra. Men jag ville prova iaf!

Hade givetvis inte min longerpisk med så fick ta dressyrspöt.

Gick upp och gick lite först runt lite innan vi runda vi in på volten och påbörjade det hela.
Gick saaaakta med säkert framåt, men hon gick åtminstone. Försökte nafsa åt sig gräset i kanterna så till slut gick vi mer in i paddocken och då gick det bättre.
Sedan bytte jag lite varv, stannade osv. Sedan skulle vi ta lite trav och det var segt att få henne igång så fick faktiskt peta till lite på rumpan med spöt så hon kom igång och jag lyckades, men det var ingen framåt tåga i det hela och jag försökte mana på utan reaktion *Grr*.. Andra varvet fick jag faktiskt peta till lite hårdare på rumpen och då fick jag lite mer fart men tyvärr höll det inte för länge så jag höll bara på lite till innan jag avslutade och försökte leka lite med henne istället.

Gick/hoppade över lite cavalletis bland annat, körde lite markövning med backning och flytt fram/bakdel.
Hon är duktig, söttjejen =D

Efter det passet fick hon sig en rejält dusch med schamponering och vad hon njöt! Rörde sig inte ur fläcken medans jag höll på där :)

Imorgon ska E ta henne, får se hur det går :)

Bjuder på någon bild från idag!

Film..
http://vid577.photobucket.com/album...4-C5C0-488B-B546-C998AEC56B79_zpsrlzwgjlt.mp4

Bilder..
C7C9EB08-DF0D-4F1F-A124-7AA5EFF9DA1F_zpscy3fdnxi.jpg

161FDCF9-0C8A-4872-8CB2-286D2E4805FD_zpslmtodjc1.jpg


Hur för lång är denna sadeln på henne egentligen? Är det innanför sista revbenen sadeln får gå på ryggen?
0C042335-C2F1-4433-BA7A-4668C0737A4D_zpsiipq2q2l.jpg

Om du tittar på din hästs hår så kan man se vart sista revbenet sitter. Om du följer håret från buken och ner mot flaken så möter dessa hår håret från virvel vid flanken. Om du drar en rak linje från denna punkt där håren möts rakt upp till ryggen så har du den punkt som sadeln ej får passera. :)

Om man utgår bara på vad jag kan se på bilden så är den nog lite lång ja.
 
I tisdags hämtades lillprinsen hem från betesvilan, lika välmusklad som när han kördes dit! :love:
Lite gräsmage men den har han redan gjort av med .. Ibland är det surt med svårfödda hingstar, men skönare att göda än att banta! ;)

Har hunnit rida två gånger och han känns riktigt bra för att ha stått i 6 veckor!
Nu ska bara kroppen igång och sen är det dags att kliva vidare i utbildningen.
 
Kaprifol har fått trava lite några dagar nu och allt går fortfarande bra så nu kan jag nog andas ut lite tror jag! (i alla fall till något nytt dyker upp...)

Så idag har jag tömkört henne lite och jag har aldrig träffat en häst med så mycket energi som hon har! Jag blev tvungen att låta henne rasta av sig lite ordentligt innan jag ens kunde fundera på att kommunicera med henne. Men sen när det värsta är borta är hon en helt annan häst och lyssnar så fint och hon jobbade riktigt duktigt på tömmen. Och då var det ju dags att sluta :P
Men med fortsatt upptrappning av motion kommer väl även hon landa lite, hon har tagit det lugnt alldeles för länge nu :)
img_5584.jpg
 
@Michis härligt att vila sig i form :D
Vad är planen framöver?
@Lovise skönt att iaf våga tänka tanken att andas. Nu får hon (och alla andra kusar) hålla sig hela och friska! :up:

Tömkörde idag. Våd hade vilat i tre dagar så visste inte riktigt vad jag hade att vänta, ibland har han så mycket energi efter vila så det är svårt att komma till arbete och ibland kan han vara som en dröm.
Idag var det nånstans mittemellan typ. Vänstergaloppen har blivit riktigt fin nu, fattar bra och kan rulla i en helt ok form. Dock orkar han inte hålla den så länge, men det blir bättre och bättre. Dock har inte högersidan hängt med i utvecklingen :meh: så där måste jag bli bättre på att stärka och jobba. I skritt och trav märks det inte så mycke, men i galoppen så är det allt för tydligt. Men bara att jobba vidare. :)
 
Om du tittar på din hästs hår så kan man se vart sista revbenet sitter. Om du följer håret från buken och ner mot flaken så möter dessa hår håret från virvel vid flanken. Om du drar en rak linje från denna punkt där håren möts rakt upp till ryggen så har du den punkt som sadeln ej får passera. :)

Om man utgår bara på vad jag kan se på bilden så är den nog lite lång ja.

Är det så man mäter alltså. Inte tänkt på att håren möts där vid sista revbenet men betydligt smartare sätt och kolla iaf!
Som du säger ser det ganska tajt ut ja, men om man mäter från håren så ligger den inte bakom iaf, typ vid den delen. Suck..

Denna allround har jag till Sakura och hade varit skönt om Miraz kunde ha den med, nu har hon ändå breddat sig fint och även kommit upp lite med ryggen, inte lika kort som när jag provade sadeln sist. Då var den för lång, nu ligger den på gränsen ändå.
Nåja, får kanske köpa mig en billigare allround sen, hon får vänta lite till :p

Har dock letat och alla är så långa liksom. Det är den svåra biten, suck..

Miraz har mått skavsår vid frambenen, där gjorden går i princip. Dock tycker jag inte den sitter så långt fram men det är det enda jag kan tänka på som gjort detta på henne :( Började med fästingbett och nu är hon skavd på båda sidor, gissar att hon blivit väldigt svettig och så har det blivit något. Hon är ganska rund med så kan nog vara en bidragsfaktor.

Upptäckte även att hon har lite vätska i ena spenen med nu. Ändå börjar gräset ta slut, eller det finns ju såklart men det har minskat enormt och dessutom är vi i mitten på Juli så det är ju inte direkt så näringsrikt som i början på sommaren.
Har sagt åt E att hålla koll!
 
Hej och hå vad det går undan! 8e tråden redan!:up:

Vilka härliga sommarbilder på alla hästar! Ser ut som många går på bete. Någon som har er installad?
Prick fick inte gå ut förän nu i juli då det var ganska kalla nätter i juni fortfarande.

Vi tränar för fullt ändå trots att det är betestider! en gång i veckan för tränare och tävling nästan varje helg. Nu börjar hon kännas tryggare på tävling vilket är skönt, men någon placering har vi inte hunnit knipa till oss ännu:cautious:.
I helgen så debuterade vi i LB:2, gick kalas, något spänd och så precis i slutet ville hon inte gå förbi domaren. Haha! Gör om gör rätt! det blir nog en vana snart!
Här är lite bilder på tösabiten...
img_6024_55ae5e5e9606ee449042cb80.jpg

img_6117_55ae5ff22a6b22611f5e88c3.jpg

11721904_10153528653794612_1977235054_n_55ab7793ddf2b3449d561e0d.jpg

11741906_10153528653699612_999024432_n_55ab7778e087c33cf893513e.jpg

img_5956_redigerad-1_559845b19606ee14cf1def33.jpg
 
Var ett tag sedan jag uppdaterade. Hugo har ÄNTLIGEN fått nya fossingar, eller ja en ny hovslagare som faktiskt fixat till hovarna :bump::banana: Kortade upp tårna, lägre trakter och en glad häst som nu kan gå utan problem. :up: Mådde så dåligt på slutet när hovarna var hemska och han hade tappat två skor, ömmade som bara den och vinklarna var åt helvete. :cry: Men nya hovis är underbar. Enkel att prata med, han berättar allt han gör och lite till, och han hanterade Hugo galant och tyckte inte alls han var bråkig. Bara lite kissnödig på slutet. :D
Men dåliga nyheter också.... Hugo har blivit tjock igen. :arghh::arghh: :rage::down: Nu ska vi ha stallmöte om hur vi gör på vintern. Men tydligen låter det som att han inte få gå i bantningshage någon månad som han skulle behöva, utan det blir hela vintern med bantning och fodringar eller ingenting... Suck.
Aja, dags för bilder!
Nya hovisar
11751332_10204216107826118_1591127672_n_zpsjkn0u0ol.jpg

Och snäll Hugo som står med min ovana pojkvän (eller haha, vem försöker jag lura? Hugo drog iväg på egna äventyr sekunden jag gav min pojkvän grimskaftet. No mercy här inte)
11748644_10204216107746116_1398535003_n_zps3usmqx5i.jpg
 
Vilken härlig häst @Zkold :love:
Duktiga ni är som håller igång så, och placeringarna kommer. Nu när tävlingsvanan sitter så är de snart där :D

@Aionee en bra hovis är GULD värd!
Hoppas mötet kan göra att ni kommer fram till någon form av lösning. Lite flexibilitet är ju aldrig fel kan man tycka.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 241
Senast: Blyger
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
870
· Visningar
10 082
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 250
Senast: Lisalei
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 507
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp