10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Grrr... Och jag är irriterad!
Säkert mest i onödan eller hur man ska säga men ja.. Vad blir man inte efter dåliga dagar i stallet?

Jag har fortfarande super mega ont i ryggen så rida är uteslutet men eftersom donnan fått stå i två dagar så kände jag ett måste att longera lite lätt i skritt och trav iaf.
Nu har vi glansis överallt så vi tog oss upp till sommarhagen där det gick och longera iaf.

Först på vägen dit så drattar jag givetvis på rumpan, tror det gick bra iaf. Har inte direkt mer ont än innan :p

Sen väl start på longeringen så gick det verkligen skitbra =D
Sen började hon små busa som hon kan göra ibland vilket är ok till viss del.

Gick som sagt bra till en början men sen gick det över till dessa protester igen och idag var vi tillbaka där vi var för någon vecka sedan, nu senaste ggr när jag longerat så har det gått bra. Hon har försökt protesterat med att typ stanna, försöka byta håll osv.

Idag var det galet, massa flyga i luften och snurra runt nästan, och sen på slutet när jag jobbade med att få henne lugn i traven 2-3v så blev hon till slut trött/arg på mig gissar jag för då gjorde hon något skutt igen och sen såg man bara bakändan och benen kicka rakt emot mig i två omgångar, hon menade detta och det gjorde mig både arg och ledsen :(

Som jag sa har hon stått två dagar nu och jag vet inte om det kan ha varit det, hon blir lite lätt i fötterna då men nej fy :(
Jag bad inte om något jobbigt alls utan jag ville bara att hon skulle lyssna och gå rent och inte flyga i luften stup i ett, det är egentligen inget konstigt.

Så jag har verkligen fått en helt annan häst sista tiden nu, sen hon kom in i detta test/trotsperioden som hon uppenbarligen inte direkt tänker släppa än på ett tag.

Tänk, 6år blir hon och har i stort sätt varit from som ett lamm ända fram tills nu.
Busig har hon alltid varit med detta med att försöka bestämma och på ett så farligt sätt är inte acceptabelt och något som jag aldrig skulle kunna tro om henne.

Innan lingeringen stod vi och myste och pysslade, likaså efter och sen under longeringen innan allt detta satte igång.

Så från go och gullig till ett monster på några minuter.
Sagt det förr och säger det igen, detta är min sista unghäst tror jag :p

Av 3 stycken så är hon verkligen den värsta.. Nu har jag iof haft turen med att hon inte gjort såhär förr, så vem vet.. Allt kanske kom nu på engång? Inte kul hur som haver!

Min började trotsa i höstas, fram tills dess har hon varit en ängel mer eller mindre. Hon är riktigt ful ibland, både stegrar (med karatesparkar) och sparkar mot mig när hon är på det humöret. Blir tokig! Så svårt (tycker jag) att korrigera på ett bra sätt... Dessa hästar!!
 
Min började trotsa i höstas, fram tills dess har hon varit en ängel mer eller mindre. Hon är riktigt ful ibland, både stegrar (med karatesparkar) och sparkar mot mig när hon är på det humöret. Blir tokig! Så svårt (tycker jag) att korrigera på ett bra sätt... Dessa hästar!!


Vad skönt, eller inte skönt men att det är fler som har fått sig en trotsig häst.
Min började nog faktiskt också redan i höstas, men bara lite granna och mest med detta att få för sig att inte vilja gå framåt på den väg jag ville osv.

Låter precis som min, hon började först också med stegring vilket hon aldrig gjort inte ens när hon lekt med andra hästar.
Sedan dessa jäkla sparkarna mot en så fort hon tycker något är jobbigt eller vill sluta/bestämma själv.

Håller med dig, det är så svårt, man ska säga till dom direkt men när man får ett arsle med matade sparkar emot sig så vill man först bort från dem, iaf min reaktion.
Men man blir ledsen, det känns som man gör något fel, men det är väl så. Dom kommer in i denna trotsperiod rejält så kanske man helt enkelt får "nöta" på och vara en stark ledare och bestämd och visa hela tiden vem som är boss.

Skit hästar :p
 
Jösses, jag måste verkligen inte ha något liv så som jag är in här och skriver hela tiden nu :p

Hur som haver, idag var jag nära på att åka in till akuten då jag inte kom ur sängen i morse. Sedan har knappt värktabletterna hjälpt men efter några stycken och någon timme så blev det lite bättre så jag passade på och åka upp till bustrollet då.

Jag fixade ingen som kunde rida henne så jag gick väl upp till banan igen och körde en del AR arbete med henne.
Var två andra på banan och longerade och tycker det är riktigt bra för då får hon lära sig att vara där tillsammans med andra och sen just detta med att lära sig ha fokusen mot mig och inte dom andra.

Lite ofokuserad men vi tog oss framåt och hon är riktigt duktig.
Idag var jag bara glad för henne =D

Sedan gjorde jag som så att jag longerade henne lite i skritt och trav igen på liten volt och hon var riktigt duktig idag, jättefin verkligen.

Och jag ska vara ärlig och säga att jag är absolut ingen som longerar för ofta, brukar hålla ca 1gång/veckan ev 2 om det hunnit gått flera dagar emellan.
Men eftersom jag inte kan rida själv just nu så lär jag hitta på något med henne.
 
@Molin skönt att det gick bättre idag.
Vet flera hästar som inte funkat att longera under perioder av extra energi eller "trots". En tanke hos mig är att det är pga att longeringen är en väldigt dominant övning att göra. Du driver lixom hästen runt dig en längre stund, vilket för vissa individer kan uppfattas otroligt provocerande. Att de sitter fast i linan gör att de inte kan komma undan de ständiga "trycket" från människan i mitten. Så när de ska protestera blir det ofta relativt starka protester så som sparkar eller stegringar pga att de känner sig pressade och utmanade.
För en sådan häst tror jag löslongering passar bättre, där har hästen mer utrymme till att ta sig undan om det blir för skarpt "tryck". Eller tömkörning där du som tvåbening kan variera din position mer så att du inte hamnar i ett sånt skarpt drivande läge hela tiden.
Bara lite tankar :)
När hästen protesterar brukar jag vilja försöka backa av själv och se orsaker och andra vägar att gå.
 
@Molin skönt att det gick bättre idag.
Vet flera hästar som inte funkat att longera under perioder av extra energi eller "trots". En tanke hos mig är att det är pga att longeringen är en väldigt dominant övning att göra. Du driver lixom hästen runt dig en längre stund, vilket för vissa individer kan uppfattas otroligt provocerande. Att de sitter fast i linan gör att de inte kan komma undan de ständiga "trycket" från människan i mitten. Så när de ska protestera blir det ofta relativt starka protester så som sparkar eller stegringar pga att de känner sig pressade och utmanade.
För en sådan häst tror jag löslongering passar bättre, där har hästen mer utrymme till att ta sig undan om det blir för skarpt "tryck". Eller tömkörning där du som tvåbening kan variera din position mer så att du inte hamnar i ett sånt skarpt drivande läge hela tiden.
Bara lite tankar :)
När hästen protesterar brukar jag vilja försöka backa av själv och se orsaker och andra vägar att gå.


Fast jag kör inte alls långa pass, max 15-20min och jag kör mycket halter och mycket vända håll för att inte fastna i samma sida för länge. Det i sig kanske blir lite tråkigt för dom :p Men det har alltid funkat.
Sen går jag med lite ibland vid longeringen, står inte helt på en fläck i mitten.

Det är säkert så, att hon var extra hyper/dum för att hon stått och var lite för pigg för longeringen kanske men tycker ändå inte det är acceptabelt men det ger väl med sig gissar jag. Som sagt, hon har varit så himla fin nu senaste ggr.

Absolut blir det mycket sånt, säkert speciellt nu när hon är i trotsen. Jag menar förr höll hon ju inte på sådär liksom.
Men jag är nöjd med igår, då var hon som hon brukar :p

IDAG har jag faktiskt bokat min eller våran första lektion i akademisk ridkonst, på fredag kommer förmiddag kommer tränaren till mig och vi kör ett pass på 40min.

Nu skall jag bara köpa mig en kapson med fast järn då hon rekommenderade en sådan. Hon ska åka på träning själv på lördag och blir borta en vecka och ska till ett ställe där dom säljer sådana kapsoner för 750kr och hon sa att hon kan då ta med en sådan till mig om jag vill.

Måste erkänna att 750kr är inget jag helst vill lägga på en kapson men jag älskar AR och jag vill utveckla oss i det. Så antagligen kommer den bli mycket använd. Den går och sätta tyglar i så man kan rida med den också, som bettlöst alternativ så den går och använda till både markarbete och ridning.

Jag är super taggad =D
 
Så roligt att gå in och läsa här om allt ni skriver! @KrullTroll @Molin Jag är grymt sugen och taggad på att komma igång igen! Kaprifol har fortsatt gå på halvfart/vila efter den "riktiga" vintervilan eftersom jag nu befinner mig i Stockholm i en vecka, men sen!

Kaprifol har i alla fall blivit klippt igen och fått ett tjusigt ridtäcke både för ridning och tömkörning :) Så hon är redo!
img_0122.jpg
 
Jag älskar dom där täckerna, har alltid velat haft ett men nu finns det så många olika, alltså märken. Vad är ursprungsmärket till detta täcke?

Har precis köpt ett sådant fleecetäcke till Miraz, märket John Whitaker.
Hoppas det skall passa på henne, inte för att hon direkt har fleecetäcken på sig men bra och ha vid transportering lr kalla/blöta dagar :p

Hur som haver!

Jag har en väldigt knäpp häst, men det vet ni väl redan.
Jag var sugen på och rida idag faktiskt men vågar fasen inte, ryggen är inte alls bra fortfarande så får se om jag kanske kan rida lite imorgon istället.

Vi tog oss en liten promenad, känner att jag behöver försöka röra mig mer och mer för att hoppas bli bättre genom det. Går sådär, ena stunden känns det ok och i nästa inte alls så ok.

Tog med mig pulkan vid sidan om idag också, tänkte man kanske kunde lära henne att kunna tolka bakom och eftersom hon inte direkt är rädd för pulkan så ja varför inte.

Men nog var den läskig ibland allt, hahaha.. När jag lät den åka bredvid oss så var det absolut inga problem men ju mer den kom längre bakom oss när vi gick ju mer läskig blev den.
Första biten, där det var rötter och stenar osv där lät hon den glida bakom oss, men höll koll bakåt emellanåt bara.

Sen när vi kommer till backarna blev det annat, då började hon med sina bakutsparkar och frustade som en drake åt den :p Hon till och med sparkar emot den, som hon kan göra för saker som kan uppfattas farliga för henne, då kan hon kicka mot dom :p

Så ena stunden gick det bra med den bakom oss och i nästa inte alls.
Så avslutade med och köra den bredvid sen igen.

Hon kan hon den där bruden!

Jag har idag även försökt brottas med stödbenen bak på transporten, tro mig inte att rekommendera när man har ont men skam den som ger sig! Fick loss ena sidan så jag får nu ner det benet.
Andra sidan lossna lite granna för att sedan sitta stenhårt igen, jävla skit rost!!

Vi ska byta ut dom, karln tog bara inte tag i det i somras/höstas, suck...
Men vill gärna börja lastträna och behöver stödbenen till det då eftersom den inte kommer sitta kopplad på bilen.
Skall köpa hem två extra pallbockar också som extra stöd.

Har iaf köpt in transportskydd och en lädergrimma, så ska bli kul att komma igång med det sen.
Nu söker jag en helbom dock bara, tydligen inte det lättaste.
 
Jag älskar dom där täckerna, har alltid velat haft ett men nu finns det så många olika, alltså märken. Vad är ursprungsmärket till detta täcke?

Har precis köpt ett sådant fleecetäcke till Miraz, märket John Whitaker.
Hoppas det skall passa på henne, inte för att hon direkt har fleecetäcken på sig men bra och ha vid transportering lr kalla/blöta dagar :p

Ingen aning om det är ursprungsmärket, men detta är Rambo Newmarket, de har väl hängt med ganska länge?
 
Igår red jag ut med en från grannstallet och en från vårt. Tre überpigga hästar som smittade av sig både i energi och spökletande :wtf:
Ena stunden skulle ingen gå fram och i nästa så skulle det tävlas om vem som skulle vara först.
Idag tog vi en långtur med hästen från grannstallet. Fortfarande mycket energi men de var iaf inte spända.
Blev en härlig tur med långa sträckor där hästarna fick sträcka ut ordentligt och jobba igenom kroppen. Tog även några språng över fallna stockar och parkeringsräckena vid skjutbanan. :D

En härlig tur som totalt tog närmare 3 timmar. Man får passa på när man e ledig och vädret är på vår sida :)
 
Nu var det bra länge sen jag skrev något i tråden. Men jag har läst vartenda inlägg tror jag! Vad ni jobbar på!

Jag och Empa försöker också jobba på ordentligt. Hon är i fullgång nu i alla fall, hon föll ur lite här efter nyår av någon anledning, troligen för att hon växt. Detta gjorde henne lite trött, men ett foderbyte gjorde susen, nu är hennes "vilda" jag tillbaka igen.

Vi taggar för årets första tävling på söndag.

Vi har hoppat lite grann sista veckorna och det har gått riktigt bra. Senaste hoppningen, i söndags, var nog årets bästa pass, trots några missar från mig så gjorde hon precis vad hon skulle och det känns så bra att veta att även om det inte är helt perfekt från början kan vi vända det!

Jag måste dock öva upp min vänsterskänkel, att det ska vara så svårt att använda den korrekt?! Men det ligger nog i att jag låser mig från höften i vänstersidan, jobba jobba jobba.

Annars har vi mest jobbat på med kondition, rakriktning och övergångar.
IMG_9149_zpsy0yyhpzy.jpg

galoppen har i alla fall utvecklats något enormt nu i vinter

IMG_9162_zpsmqbvxrrs.jpg

IMG_9163_zps8zha7xw5.jpg

Hon hoppar mig fortfarande ur sadeln ibland...
 
Haha, vilken sötnöt =D Och vilken härlig tårta han fick smaska i sig @KrullTroll

Kl.

Idag tog jag mig upp i sadeln, kanske lite för tidigt men jag kan inte hålla mig mer och tror inte Miraz klarar mer heller. Blivit mycket vila och markarbete som inte direkt "tröttar" ur hennes huvud och kropp så att säga.

Pigg men helt ok under hela ridturen, det kändes som fasen och sitta i sadeln men jag höll mig ända tills sista biten hemåt, då hoppade jag av och gick.

Men vi lyckades ändå trava på en del och vi tog oss också en liten galopp.

Något bushopp/ryck blev det idag och det kändes väl inte helt OK i ryggen måste jag erkänna men vi tog oss ut på en runda, en runda som hon verkligen behövde. Det visade hon med att åter igen dumma sig med lite taktande och får hon inte det så ska man göra dom där jävla skutten/bakutsprången.

Imorgon och torsdag ska min medis rida henne, hoppas innerligt hon sköter sig. Jag vill inte få någon avkastad lr bortskrämd mer, inte när det fungerat SÅ BRA!

Vi får se helt enkelt.

Så nästa gång jag ska till trollet blir på fredag morgon och då väntar även våran lektion.
Jösses så jag längtar, spännande =D
 
Nu har två hela dagar gått då jag inte behövt åka upp till stallet och det har känts skitkonstigt, som att jag glömt något liksom.

Men det har gått bra för min medis, idag har jag inte fått någon uppdatering men skulle det ha varit något så skulle hon absolut ha hört av sig.

Har hämtat ut henne nya fleecetäcke samt ett grimskaft/rep i regnbågensfärger (passade hennes grimma). Så jag skall pröva lite sådant på henne imorgon plus kapsonen som en i stallet har, tror dock den blir för stor då det är stl full på den.

Vi får se, hoppas den funkar för jag har ju lektionen imorgon med :o Gud, jag är inte direkt nervös nu mer nyfiken men jag vet mig själv, är säkert mer nervös imorgon :p
 
Visst är det en konstig känsla @Molin att inte behöva åka till stallet? Våd har en skötare på fredagar och har haft det ett par månader nu, men jag har fortfarande inte vant mig :)
Håller tummen för att det går bra på träningen imorn :up:

Själv ska jag rida träning på söndag morgon, men funderar på att höra om skötaren vill rida den. Jag vill gärna själv, men tycker det är viktigt att hon får tipsen och råden så vi rider mot samma mål och på iaf liknande sätt :)
 
@KrullTroll
Ja det kommer nog ta tid och vänja sig vid det kanske. Speciellt om det blir fler ggr då hon tar dagar på raken. Vi har inte bestämda dagar.

Träningen gick iaf kalas bra.
Hon visade mig mycket och sen fick jag prova på, vi börjar från marken först och vi fick lära oss två delar nu som vi ska träna på en massa. Hon är lättlärd och positiv vilket tränaren sa också, men hon försöker även få igång lite bus när vi kör det så hon verkar tycka det är kul.

Vi får se när nästa gång blir, jag har inte råd med och köpa den där kapsonen ännu, den jag provade ifrån stallet var förstor tyvärr :(
Ska kika runt och se om det finns andra med fast järn till billigare pris, hoppas kan man iaf =D

Ang din träning. Ja det kanske vore bra och låta henne pröva med?
Jag har faktiskt funderat på och låta min medis få köra AR också, sedan även dressyren sen då när vi sätter igång med det.

Detta just för att vi ska försöka hålla snarlika ridning. Vi får se hur det går först med tjejen, om hon stannar eller inte.

En sak hon frågade igår är om hon får träna tornespel med henne då hon gillar riddarridningen osv.
 
Woow, tror jag blir 1000 inlägget, hihii :p

Glömde visa upp täcket, det var lite lågt framtill om jag inte drog upp det annars passade perfekt faktiskt.
Dock var det riktigt elektriskt alltså, knastrade bara när jag la på det :o

160205%201_zpsbxwgljz4.jpg

160205%202_zpso4b7rax8.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
12 890
Senast: Blyger
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 241
Senast: Lisalei
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 496
Senast: Roheryn
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 613
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp