10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Molin Vilket supersnyggt täcke! på en väldigt fin liten häst =)
Ett tips angående det statiska, spraya hela insidan av täcket med pälsglans och låt torka, det kan hjälpa. Funkar i alla fall på mina statiska bogskydd. =)
 
@Molin Jag tränade AR lite innan, först med min förra häst (som funkade jättebra, han mådde mkt bättre av det) men också med Julle (som gör sig bäst med engelsk ridning) och vi använde kapsonen väldigt mycket. Men jag hade en i läder från hööks, men den är utan fast järn. Den fungerade riktigt bra! Så den kan vara ett tips om du inte hittar något annat.

 
@Molin Jag tränade AR lite innan, först med min förra häst (som funkade jättebra, han mådde mkt bättre av det) men också med Julle (som gör sig bäst med engelsk ridning) och vi använde kapsonen väldigt mycket. Men jag hade en i läder från hööks, men den är utan fast järn. Den fungerade riktigt bra! Så den kan vara ett tips om du inte hittar något annat.



Tack för ditt tips ang hööks läderkapson, det var en sådan jag provade från en i stallet.
Hon har COB i allt, hon har ett väldigt nätt och litet huvud så det blev förstort. Gick och göra hål runt nosen men käkspännerna går ju inte :(

@Esswe
Tusen tack för tipset, ska prova det =D

Ja visst är hon söt, men så liten är hon inte egentligen.. Hihii..
 
@Molin Ah :meh: Nackdelen med araber, ingenting passar. Men det är å andra sidan deras enda nackdel:D


Jag och Julle har haft en ganska intensiv start på året med nya tränare i både dressyr och hoppning vilket är väldigt bra för motivationen:) Och idag hade vi ute sadelutprovare för jag har tyckt att sadeln rört sig, så nu är även det åtgärdat:) med rekommendationen att börja tömköra honom, vilket kan bli svårt eftersom jag inte vet hur man gör. Men vi ska ta hjälp av en tjej i stallet som är väldigt duktig och se om vi kan lära oss.

Även vi i Skåne har haft vinter, visserligen bara i 2 veckor för att sedan ersättas av +5, regn och snålblåst, men ändå:)
 
@Molin Ah :meh: Nackdelen med araber, ingenting passar. Men det är å andra sidan deras enda nackdel:D


Jag och Julle har haft en ganska intensiv start på året med nya tränare i både dressyr och hoppning vilket är väldigt bra för motivationen:) Och idag hade vi ute sadelutprovare för jag har tyckt att sadeln rört sig, så nu är även det åtgärdat:) med rekommendationen att börja tömköra honom, vilket kan bli svårt eftersom jag inte vet hur man gör. Men vi ska ta hjälp av en tjej i stallet som är väldigt duktig och se om vi kan lära oss.

Även vi i Skåne har haft vinter, visserligen bara i 2 veckor för att sedan ersättas av +5, regn och snålblåst, men ändå:)


Haha, fast jag har faktiskt haft turen att allt hittills passat. Nu passade inte denna eftersom det var stl full = fel stl. Men ville prova iaf.

Vilken härlig bild =D
 
Jag har idag ridit på banan faktiskt, gick riktigt bra förutom att hon var väldigt trött.
Det har varit ganska varmt nu och hon tycker det är jobbigt med all päls nu också, även när det är kyligt ute så kan förstå att dom är lite trötta nu när det är så varmt.

Men det gick iaf bra, vi skrittade och travade över lite bommar på marken, riktigt fint och bra gick det. Svårt dock och hitta mellanrummet mellan bommarna :/ Skritten då blev det lite för långt men traven perfekt.

Sedan blev det som vanligt lite volter och halter.

Provade oss på en galopp också och varje gång jag satte för skänkeln så stannar hon upp/saktar av och vill inte mer.
Detta gjorde hon direkt efter att vi hade kraschat i hindret, jag vet inte riktigt varför? Ute tar hon gärna galoppen efter våran krasch.

Men efter lite "ryt" i rösten och jävlaranama från mig så fick vi en galopp efter långsträckan och nöjde mig faktiskt med den. Jag ville inte bråka, utan jag får se hur hon är imorgon när jag ska rida ut, om det går. Regnar/duggar ute och det blir bara mer och mer halt ute :(

Hoppas hon inte fått för sig något med kopplingen av galopp-hinder-krasch.. För hon hade ingenting emot bommarna idag iaf.

Vi får se!

Jag har även beställt mig en lamineringsmaskin, en billig en. Har skrivit ut hennes stam och tänkte sätta den på boxen. Så tänkte att det är lika bra och plasta in den för annars går papperet bara sönder iaf :p
Så bara för det så köper man sig tydligen en maskin :p haha

Vad tycker ni?
skylt_zpsgukhcldq.jpg
 
Snygg skylt! @Molin Och roligt att se hennes riktiga namn! :)

Nu är jag äntligen hemma efter en vecka på kurs, jag firade med en skrittur på gammelhästen med Kaprifol som handhäst. I morgon får jag sällskap ut av en vän!

Hon har blivit naken också :o:D Jag köpte mig en klippmaskin efter att hon visat sig vara så enkel att klippa, så hon fick bli mitt övningsobjekt :p Det var första gången jag gav mig på en helklippning på en häst så det kunde ju blivit vackrare, men det är inte så många som ser oss här ute på landet!
img_0186.jpg
 
Jag går i ett rus här efter morgonens hoppträning :love:
Tränaren hade byggt upp en bana med lite längre emellan alla hinder, detta är något som han brukar tagga igång på. Men nu har vi ridit så mycke övningar med fokus på kontroll så det var lixom dags för att se om de funkade i skarpt läge. Och jäklar vad fin han var :love:
Kunde ligga på volt i alla gångarter med bommar (både på mark och upphöjda) och lätt öka och minska volten.
Sen på banan kände jag verkligen att han var med mig. Kunde ge ordentlig eftergift i galoppen och tom släppa tygeln och han gick kvar där jag placerat honom innan :D
Idag är han dyyyyr. Om man bortser från att han smet innan jag hoppade upp och lyckades paja sitt träns :cautious: men...Det ger ju mig en anledning till att köpa ett nytt :D:p:banana:
 
@Molin jag har oxå en maskin. Har gjort skyltar till box, skåp i sadelkammare, dörrar mm. Skitkul!
Har även gjort en skylt till fodret där jag gjorde en tabell, plastade in och nu kan jag skriva med whiteboardpenna på och sudda om foderstaten ändras :up:

@Lovise fin hon blev :) skönt att slippa all päls när det snart e dags att fälla. Gött med egen maskin, och övning ger färdighet ;)

@Esswe hur gick det på tävlingen? :)

@Vimsan haha!! Gött när pälsen e så tjock att den ger upplevelsen att hästen e högre ;)
145 är ju rätt stort för en raggsocka vad jag vet. De jag har stött på har sällan klättrat över 140-strecket. :)
 
Idag har jag "hoppat" för första gången på flera år! :banana:
Tog den lilla bruna på en träning, allt för att hålla igång ridningen när prinsessan vilar.
Han utvecklas för varje dag, sååå kul! Från att knappt orka/kunna skritta i ordentlig form till att trava riktigt stadigt i den och nu börjar även galoppen släppa lite också :) Det är fortfarande lite hejconbejcon med ben åt alla håll i någon slags älg galopp men emellanåt så slappnar han av och börjar söka sig nedåt riktigt fint! Älskar sådana resultat! :love:

Jag fick dispens att vara med på "tanthoppningen" i stallet (jag är inte tant riktigt än, därav dispensen), mest cavaletti i olika formationer men även lite små hinder. Jätte kul! Bra styrketräning för både mig och pålle!

2016-02-07-1917_56b78a55ddf2b3023d13f5e1.jpg
 
Alltså jag ÄLSKAR min häst! Jag fick sällskap ut idag och det + att Kaprifol vilat gjorde henne minst sagt sprallig och busig och bara så GLAD =) Hon hade verkligen ingen aning om vad hon skulle göra med all energi utan hoppade på stället och sprattlade med benen och höll på :D Efter lite trav hade det värsta pöst ut och hon kunde skritta ordentligt på långa tyglar och trava som en normal häst :p Så härligt att grusvägarna är så där sviktande och mjuka nu också! Var väldigt sugen på en galopp i ena backen men vi höll oss till skritt och trav! Men nu är vi på gång igen i alla fall! (bortsett från resa med jobbet onsdag-fredag.... hmf!)

img_0208.jpg
 
För att låta Våd jogga loss ev ömma muskler efter gårdagens träning så stod tömkörning på schemat.
Ville testa lite olika sätt att fästa tömmen. Vanligtvis så fäster jag tömmen i bettet, genom en låg ring på gjorden och sen i handen. Likadant på båda sidor. Idag testade jag att fästa den inre i gjorden, genom bettet och i handen. Testade både med hög ring och låg ring.
När den satt i höga så blev han en riktig stjärnkikare. Och otroligt kort och struttig i steget. Testade en låg ring, där gick han bättre men fortfarande väldigt spänd.
Kopplade om till det gamla vanliga sättet och Våd svarade med att frusta och genast trilla in i arbetet.
Skönt att han visar så tydligt vad han gillar och inte :D

Iaf så blev det en bra pass. Han jobbade fint och stabilt med god energi.:love:
Gillar att titta på honom från backen när han jobbar, plötsligt så blir han så maffig :love:
 
Även jag har en fantastisk häst måste jag säga =D

Hon har varit lite trött/loj nu i två dagar men idag var det lite mer pigghet i henne iaf.
Igår red vi en liten vända på typ 40min, skritt och trav med sällskap.

Idag blev det ungefär samma väg, en väg där jag vet finns snö kvar på och inte glansis.
Så idag blev det en hel del travarbete och lite galopp, helt underbar galopp och hon höll den jättefint utan att bryta av, jag får bara pusha på henne ibland med lite "titi" lr hur man nu skriver det :p hahaha

Superkul ridtur idag, vi var dock själva men vad gör det =D Då vågar jag iaf jag rida lite mer än skritt och trav :p Måste erkänna att jag varit lite feg under denna period då hon varit lite väl mycket ovanför marken eller haft lätt för att göra skutt i luften för en bil, lr vad som helst i stort sätt.

Idag var hon strålande kan jag bara säga, bilar som körde förbi, bakom i full fart och hon brydde sig inte. Kom även en fet timmerbil en bit nedanför skogsvägen vi gick på i skogen, det är lite skog emellan den stigen och bilvägen men man ser och hör dom utan problem och det gick skit bra, så stolt över henne!

Vi träffade på ett rådjur idag också, vi kom i trav på en sträcka och några meter fram kommer det det ett rådjur utspringandes från ena sidan av skogen över till den andra och jävlar vilket skutt den tog alltså.
Miraz sakta till men fortsatte när hon såg vad det var så det känns bra att hon inte direkt bryr sig i dom.

Ang plastmaskinen, får se vad vi hittar på med den =D
 
@KrullTroll vad roligt att hoppträningen gick bra! Köpa ett nytt träns är ju bara kul dessutom :P

Hopptävlingen var fantastiskt rolig, gick in med inställningen att bara ha kul. Ingen press, och visst hade vi kul. Empa hade nog lite väl roligt, öronen rätt fram och så körde hon sitt race så att säga. Jag försökte bara hänga med och vara följsam. Till nästa tävling ska jag komma ihåg att göra en halvhalt eller två. Men det gick bra i alla fall, vi lyckades i alla fall äntligen sätta 0:an i 110 =)

Det passar tydligen Empa att gå en klass om dagen också.

Jag väntar på lite bilder från min bror, då tävlingen var mitt emellan våra städer kunde han komma upp och titta. Han hade med sig sambon och ettåriga dottern också, blivande ryttarinna om jag får bestämma. (tänkte köpa henne en liten ponny i framtiden, mest för att jag ska få ha en ponny egentligen men nu har jag ju en riktig ursäkt!)
 
Försöker läsa ikapp mig och är här inne och läser emellanåt i tysthet. Tappade motivationen ett tag då vi precis efter igångsättningen från knäledsinflammationen åkte på ett "slag" på utsidan av framknäet. Det var elefanttjockt, hårt och varmt. Vi lasrade benet 3 ggr ganska tätt och efter en dryg vecka började svullnaden gå ner. Så pass att jag skulle rida igång lite lätt var tanken.

När jag kommer ut till hagen på dagen för igångsättningen så vill han inte följa med mig in och efter en stund förstår jag varför. Han har fått ett skär-/sticksår på insidan av samma framben :crazy: Tog in honom och tvättade rent såret som var ca 4 cm långt. Longerade honom för att se hur han rörde sig och han var blockhalt i traven, då började jag gråta :cry:

Dagen efter skickar en stallkompis meddelande på Messenger att han har svårt att resa sig när han ligger, att han är jättesvullen och har svårt att hänga med kompisarna. När jag kommer ut är han hur tjock och varm som helst i hela benet och går orent. Han har dock ingen feber.

Så nu han stått inne i fem dagar på box över natten och i grushage på dagen. Jag har bandagerat med animalintex och det har dragit ur en massa skit ur såret när jag äntligen lyckats få bandaget att sitta. Svullnaden började gå ner efter ca 3 dagar och nu ser det ganska normalt ut igen och ingen hälta. Så imorse bestämde jag att han skulle få gå ut med kompisarna igen. Försökte sätta på en kompress med en slags häfta men den satt väl ungefär 15 min :banghead: Har letat som en tok på alla apotek efter sårspray (sådan som bildar en hinna). När jag kommer ut till stallet har en stallkompis en sprayflaska som vi kunde låna :bow::heart

Kvällens recept blev skura rent såret med varmvatten och hibiscrub, frottera det torrt och sedan spraya på då :) Det blir intressant att se imorgon hur det ser ut.
Han var iallafall urlycklig att få komma ut igen! :heart En film från hans lekar ikväll i ligghallen

 
Hoppas Denar har haft sin skadekvot för ett tag nu, stackarn. @Wembley
Idag åker jag på ytterliggare en jobbresa (ons-fre) så Kaprifol får ett litet break i igångsättningen. Hon har känts väldigt fin under dessa första dagar =)
 
Här rullar det på bra. Tränaren kom underfund med att Royal är lite ouppfostrad i ridningen, efter att hon ridit ett pass på honom. Matte har vart lite väl hönsig med honom:angel::D vilket inte riktigt fungerar i längden med en så pass sto häst, tydliga strikta regler blir det därför framöver:up:
Han har fått en knuta på ryggen av sadeln oxå, den ligger inte optimalt på honom längre, så nu ska vi ut i sadeldjungeln, wohoo!

Vill ha tillbaka den härliga snön, istället för detta blask:mad:
:heart
12593629_10153817189556067_2639832788998746613_o.jpg

12605484_10153817189561067_2492710456410796415_o.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 139
Senast: Blyger
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
30 31 32
Svar
621
· Visningar
6 779
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Lisalei
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp