10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Roligt att läsa alla inlägg. ☺
Här går det långsamt men säkert framåt. Travhoppa Nilmar litegranna. Hans bakben är helt klart svagare men han tar i jämnt så det är bara att fortsätta bygga. Glad som tusan är han och försökte sig på några halvhjärtade bocksprång :D

Stoet är också igång. Eftersom jag inte hinner med att ta grönt kort för fälttävlan iår så får jag ta det nästa år istället. Dock ska jag ge mig på lite dressyr tänkte försöka starta ngn lättare klass i höst.
Behöver lite nya mål.

Känns skönt att vara igång igen.
 
Blä!
Gav mig på att rida igenom l:c1 idag. Men mina planer på att debutera i höst känns nu mil borta :( kändes så bra i början av sommaren. Men nu har två dressyrpass bara känts blä!
Han som var på väg att bli så liksidig är nu värre än innan. Fattar inte :(
Efter massagen var han kanonfin!! Sen red en annan tjej honom åt mig några gånger då jag inte hann med. Och efter det så har jag inte fått till den där känslan igen :(
Kan verkligen två-tre pass med annan ryttare förändra så mycke?

Ska ta ut massören så får hon gå igenom honom igen. Ska oxå boka tid för tandkontroll. Han vill inte alls ta ett jämt stöd på bettet så tänker att det finns nått som stör.

Usch...känner mig lite off ikväll :(
 
Blä!
Gav mig på att rida igenom l:c1 idag. Men mina planer på att debutera i höst känns nu mil borta :( kändes så bra i början av sommaren. Men nu har två dressyrpass bara känts blä!
Han som var på väg att bli så liksidig är nu värre än innan. Fattar inte :(
Efter massagen var han kanonfin!! Sen red en annan tjej honom åt mig några gånger då jag inte hann med. Och efter det så har jag inte fått till den där känslan igen :(
Kan verkligen två-tre pass med annan ryttare förändra så mycke?

Ska ta ut massören så får hon gå igenom honom igen. Ska oxå boka tid för tandkontroll. Han vill inte alls ta ett jämt stöd på bettet så tänker att det finns nått som stör.

Usch...känner mig lite off ikväll :(

Nej men gud så tråkigt :( Vad är det som gör att det inte kändes bra då?

Jag hade en annan tjej som red min tös ett par gånger men det slutade inte bra och det tog ett tag att få rätsida på henne igen. Så visst kan det bli så, ifall man har en känslig häst, det tror jag absolut. Min var lydig för hjälperna och efter att den andra tjejen hade ridit så började hon kicka för skänkel och visa lite annan attityd. Då den andra inte hade ställt sådana krav som jag gör.

Kolla tänderna kan ju absolut vara en idé också!
Har du någon equiterapeut som kan kolla över låsningar i kotor m.m. ?
 
Nej men gud så tråkigt :( Vad är det som gör att det inte kändes bra då?

Jag hade en annan tjej som red min tös ett par gånger men det slutade inte bra och det tog ett tag att få rätsida på henne igen. Så visst kan det bli så, ifall man har en känslig häst, det tror jag absolut. Min var lydig för hjälperna och efter att den andra tjejen hade ridit så började hon kicka för skänkel och visa lite annan attityd. Då den andra inte hade ställt sådana krav som jag gör.

Kolla tänderna kan ju absolut vara en idé också!
Har du någon equiterapeut som kan kolla över låsningar i kotor m.m. ?
Han har alltid varit något oliksidig, vänster sidan har varit starkare. Har därför jobbat mycket med att stärka upp högersidan både uppsuttet och på töm.
Tog hjälp av en tränare i vintras/våras som gav mig nya tips som har fått oss mil längre fram. Sen en massage på det, som inte hittade några "ridrelaterade" spänningar men ändå mjukade upp honom rejält.
Han har kännts nästintill liksidig, bara högergaloppen som varit svagare men ändå ok.

Han är en känslig individ, det vet jag. Men ser ut att acceptera denna nya tjej riktigt bra. Stressar inte och hon har inte upplevt honom som oliksidig. Därför lät jag henne rida även när jag inte var där då jag tänkte hon skulle få bli medryttare på honom.
Men så märkte jag redan efter två tillfällen att han var förändrad. Han var inte lika villig till galoppen i ridhuset och höger galoppen hade blivit såå mycke sämre.
Han vill inte ta det fina jämna stödet längre, biter hårt i vänstersidan på bettet (testat att byta både bett ovh nosgrimma, men det blev bara värre) och är stel och ovillig till att böja om.

Eftersom bitandes i vänster gärna återkommer så vill jag kolla hans tänder.
Massören ska få gå igenom för att kolla om det finns några spänningar.
Sen ska jag anlita tränare igen efter sommaren.
Men framförallt får jag fundera över den där medryttaren. Jag behöver en, men inte på bekostnad att det blir såhär :/
 
Från att ha känt mig som en urusel ryttare med en häst som jag inte klarar att utveckla utan snarare tvärtom, till att älska min häst och känna mig så jäkla stolt över våra framsteg! :love:
Kände att jag ville vända vår tråkiga negativa känsla. Så beslutade mig för att ta tag i ensamridningen igen och ta en längre tur.
Första biten fick jag leda då det är några grindar som ska öppnas. Sen hoppade jag upp och var fast besluten vid att vi skulle ta oss runt hela rundan. Vart han för trippig så fick det väl bli skritt hela vägen, men runt skulle vi!!
Och runt kom vi, i alla gångarter med härlig bjudning och mjuk i sidorna. :love:
Så jäkla härligt, det är såhär det ska vara. Positiv känsla genom hela turen på dryga timman. :D

Ska fortfarande ta ut massör och kolla tänder. Men känns ändå så skönt att åter känna sån kärlek till min häst. Och att känslan finns där!
Vi suger inte helt lixom :):p
Dessutom känns det som att detta var ett stort steg för oss i ensamridningen. Bara att ge oss ut nu :D
 
Nä men jag slänger väl in ett positivt inlägg till :D
Red ihop med en tjej från grannstallet idag. Vädret var skit så vi begav oss in i ridhuset. Hon var sugen på att hoppa. Våd har redan hoppat en gång denna veckan, men då vi endast skuttar låga hinder tänker jag att det inte gör någon skada med ett pass till.

Vi la fram 3 galoppbommar och sen ställde vi två hinder som i ett V i mitten av ridhuset så att vi kunde ligga på en åtta runt.
Började värma upp och Biffen var på hugget. Idag kändes han sååå bra i vänstergaloppen!! :heart högern var sämre men ändå bättre än sist :)
Red över bommarna några gånger i varje varv. Sen började travhoppa hindren. Han kändes riktigt fin så jag utmanade mig själv och fattade galopp, det taggade igång honom ordentligt. Första gången kom vi stort emot och jag kände att det inte fanns plats att bromsa så var med på att han skulle hoppa av tidigt, vilket han gjorde. Men kändes gött att jag var beredd och hängde med. Min kvickhet i ridningen blir allt bättre.
Sen sansade han sig och tillslut kunde vi ligga på en åtta även i galopp, ibland varierade vi med att lägga in galoppbommarna oxå.
Är så sjukt nöjd med vår insats idag. De här två dagarna har vi gjort enorma framsteg ihop.
För andra är det kanske inget, men för mig betyder detta massor!! :love:
2015-07-25-2203_55b3eb9dddf2b34470cf3d34.jpg

När hästen inte vill ta fram öronen får man ge han lite hjälp på traven :)

2015-07-25-2203_55b3ebabe087c33ca58556a8.jpg
 
Från att ha känt mig som en urusel ryttare med en häst som jag inte klarar att utveckla utan snarare tvärtom, till att älska min häst och känna mig så jäkla stolt över våra framsteg! :love:
Kände att jag ville vända vår tråkiga negativa känsla. Så beslutade mig för att ta tag i ensamridningen igen och ta en längre tur.
Första biten fick jag leda då det är några grindar som ska öppnas. Sen hoppade jag upp och var fast besluten vid att vi skulle ta oss runt hela rundan. Vart han för trippig så fick det väl bli skritt hela vägen, men runt skulle vi!!
Och runt kom vi, i alla gångarter med härlig bjudning och mjuk i sidorna. :love:
Så jäkla härligt, det är såhär det ska vara. Positiv känsla genom hela turen på dryga timman. :D

Ska fortfarande ta ut massör och kolla tänder. Men känns ändå så skönt att åter känna sån kärlek till min häst. Och att känslan finns där!
Vi suger inte helt lixom :):p
Dessutom känns det som att detta var ett stort steg för oss i ensamridningen. Bara att ge oss ut nu :D

Så härligt :D :D
 
Vi åkte iväg och red för min tränare första gången i förra veckan. När vi kom fram och jag skulle tränsa blev M jätteskrämd av skenande hästar i hagen utanför och fick panik i släpet det hela slutade än dock bra och det gick fint efteråt. Idag tänkte jag testa lasta för att se att det inte gav några men efter händelsen... de hade de... Efter 3 h fick jag honom att gå in så pass långt att han iaf kunde äta lite mat några sekunder med näsan vid fram bommen dvs inte helt inne men ändå en bra bit.

Uch känner mig skit låg, men de är väl bara att bita ihop och köra lastträning resten av semestern!
 
Vi åkte iväg och red för min tränare första gången i förra veckan. När vi kom fram och jag skulle tränsa blev M jätteskrämd av skenande hästar i hagen utanför och fick panik i släpet det hela slutade än dock bra och det gick fint efteråt. Idag tänkte jag testa lasta för att se att det inte gav några men efter händelsen... de hade de... Efter 3 h fick jag honom att gå in så pass långt att han iaf kunde äta lite mat några sekunder med näsan vid fram bommen dvs inte helt inne men ändå en bra bit.

Uch känner mig skit låg, men de är väl bara att bita ihop och köra lastträning resten av semestern!
Nej! Fan vad trist :(
Hoppas att det släpper relativt fort ändå med mycke träning
 
Nej! Fan vad trist :(
Hoppas att det släpper relativt fort ändå med mycke träning

Tack puh har mått skit hela natten och inte kunnat sova, tänkt att han nog hatar mig nu efteri går.. :wtf:

Men idag gick han rätt in :up::up: Han var så klart inte helt lugn där inne och stod bara och åt några sakunder sedan backa vi ut igen. Gjorde samma sak 3-4 ggr sedan fick de räcka för idag. Åh så skönt nu känns det så mycket bättre, nu känns det som om vi kan lösa detta! :)
 
@aida Hur är det med din lille sötnos? längesen man hörde något :)

Fendi gör inte många knop, rider henne lite då och då när jag känner att jag har tid och lust vilket blir ca en gång i veckan just nu.
 
Tack puh har mått skit hela natten och inte kunnat sova, tänkt att han nog hatar mig nu efteri går.. :wtf:

Men idag gick han rätt in :up::up: Han var så klart inte helt lugn där inne och stod bara och åt några sakunder sedan backa vi ut igen. Gjorde samma sak 3-4 ggr sedan fick de räcka för idag. Åh så skönt nu känns det så mycket bättre, nu känns det som om vi kan lösa detta! :)

Skönt att det redan är bättre. De brukar inte vara så långsinta, speciellt inte grabbarna som tur e :)
 
Och jag som precis planerat hösten fram t.o.m första H90:n 20 september, fick ägna dagen åt veterinärbesök..
åkte in till vet idag (måndag) med ett sår på bakbenet som var svullet och ömt. Efter lugnande och morfin kunde han känna efter och rengöra ordentligt och röntgenplåtar togs. Det visade sig vara tre hål, ett uppåt längs med huden, ett inåt till benet ca 7 cm och även ett nedåt längs med huden. :cry: Allt detta 5-7 cm ovanför hasleden.. Trodde det var kört ett tag innan röntgen var klar men väldans tur i oturen kan man ha ibland. Så nu står han på medicin och boxvila. Ingen feber, knappt halt men svullen. Får ta den tid det tar att läka så ser vi sen hur våra planer går.

Ladda-upp fungerar inte heller så kan inte ladda upp några fina hoppbilder från avslutningen på lägret för att komma på bättre humör. :mad:

Hann ladda upp några terrängbilder innan det slutade fungera dock så här kommer de.

b157928.jpg
b157929.jpg

De två röda hör ihop och hoppades i nedförsbacke. Syns inte hur brant det är efter andra hindret.
b157931.jpg
b157932.jpg
b157933.jpg
b157930.jpg


b157927.jpg
 
@Catrool Skönt att höra att lastning går åt rätt håll!

@KrullTroll Vi får satsa på att starta första dressyren ihop! ☺ Vi har ju inte så långt från varann

Här gjorde jag ytterligare en ofrivillig avstigning. Skogen myllrar av svamp/bärplockare. Igår var det en kvinna som satt på huk i en buske och reste sig och sa hej precis när jag skulle passera. Plötsligt Var den lilla 180+ hästen borta under mig.
Som tur var fick jag tag på honom men han var så uppe i varv att försöka sitta upp i skogen Inte var att tänka på så det var bara att traska de 2km hem.

Gick in på ridbanan som planerat och kunde köra ett riktigt bra pass. Nilmar fick jobba mkt med galoppbommar och vi avslutade med lite språng. ☺

Stoet vågade jag inte ta samma väg då svamp/bärplockarna var kvar så kortare uppvärmning i skogen sen banan. Vad kan man säga? Har vi väl rullat över galoppbommar är det stört omöjligt att försöka ta sig över travbommar. Hon kan verkligen inte. Det blir kortslutning i huvudet. Hjärnan samarbetar inte med kroppen. Hon trampar på nästan varenda bom, snubblar, lyckas galoppera kort,kort eller så hoppar hon över allihop :rofl:

Dessa små hästar ☺

Nu blir det till att vila 2 dagar då jag är på väg till Göteborg och Liseberg.
Passar på att fara omkring i regnet Sista semesterveckan.
 
Och jag som precis planerat hösten fram t.o.m första H90:n 20 september, fick ägna dagen åt veterinärbesök..
åkte in till vet idag (måndag) med ett sår på bakbenet som var svullet och ömt. Efter lugnande och morfin kunde han känna efter och rengöra ordentligt och röntgenplåtar togs. Det visade sig vara tre hål, ett uppåt längs med huden, ett inåt till benet ca 7 cm och även ett nedåt längs med huden. :cry: Allt detta 5-7 cm ovanför hasleden.. Trodde det var kört ett tag innan röntgen var klar men väldans tur i oturen kan man ha ibland. Så nu står han på medicin och boxvila. Ingen feber, knappt halt men svullen. Får ta den tid det tar att läka så ser vi sen hur våra planer går.

Ladda-upp fungerar inte heller så kan inte ladda upp några fina hoppbilder från avslutningen på lägret för att komma på bättre humör. :mad:

Hann ladda upp några terrängbilder innan det slutade fungera dock så här kommer de.

b157928.jpg
b157929.jpg

De två röda hör ihop och hoppades i nedförsbacke. Syns inte hur brant det är efter andra hindret.
b157931.jpg
b157932.jpg
b157933.jpg
b157930.jpg


b157927.jpg

Men åh stackars er så himla tråkigt! :(
Hoppas på snabb läkning!
 
Vi har också tråkiga nyheter.
Malte har troligen slagit sig själv på frambenet i hagen. Åkte in till klinik igår livrädd över senskada vilket även veterinären trodde då hon först såg honom. Ultraljud visar lyckligtvis att det inte finns någon större senskada iaf. Men pga svullnaden får man inte en helt bra bild i just de området så man kan inte helt utesluta mindre skada i området. Så vi ska nu skritta 3 ggr om dagen 10 minuter på hårt underlag . Sedan ska vi tillbaka för nytt ultraljud om 14 dagar som då kan säga om något är skadat eller om det bara ärrvävnad i intilliggande vävnader som vi såklart hoppas på. Han är inte halt inte varm inte öm och svullnaden är inte vätska utan någon form av vävnad allt detta talar ju för att det förhoppningsvis inte är senan men tar ändå de säkra före de osäkra.

Well han gick på släpet o h åkte snällt till kliniken vilket jag hade väldig ångest inför att utsätta honom för en transport redan nu men var inget att göra. Gick bra som tur va! :)
 
@Catrool Skönt iallafall att veterinären kunde se att det inte var någon stor skada! Håller tummarna.

KL.
Min prins har varit igång 2v nu men med en hel del vilodagar.
Förra helgen var jag med sambon och köpte nytt objektiv till kameran och pållehästen fick såklart vara testpilot under kvällen ...
BOOOOOMB :angel: :love:
b158222.jpg

b158223.jpg

b158224.jpg

b158226.jpg

b158227.jpg

b158229.jpg

b158230.jpg

b158321.jpg

b158322.jpg

b158232.jpg

b158231.jpg

b158235.jpg

b158318.jpg

b158315.jpg

b158234.jpg
 
@fritz_92 Men neeeej!! :( Fan vad trist, hoppas på snabb och okomplicerad bättring. Detsamma för dig @Catrool :(
Fina bilder fritz, en klen tröst men alltid nått :crazy:
@Catrool gött att lastningen funkade i skarpt läge iaf.

@Diabetikern Ja!! Det låter väl som en skitkul grej :D
Jag har dessutom börjat spåna mer på den där Hubertusen, för visst var det du som var sugen på att komma hit? :)
Se nu till att håll dig kvar på ryggen bara, om inte annat så linda in dig i bubbelplast ;) :p

@Michis han e så snygg!! :love:
Tycker det är en del av charmen med denna tråden hur olika hästar som presenteras här. Allt från din lille snygging, till min heffaklump, till de lite mer traditionella långbenta-bruna :) Mångfald e kul :up:
 
Jag måste fått regnsting (sol finns det ju ingen). Men de senaste dagarnas framsteg har fått mig modig (eller korkad kanske) så igår kväll anmälde jag mig till en heldagsträning i terräng. Jag som precis börjar komma över hopprädslan på "vanliga" hinder ska ge mig ut på fasta livsfarliga hinder :nailbiting: Man kan typ dö!
Är en träning anpassad för unghästar på en bana drygt timmen härifrån, ser fram emot det med skräckblandad förtjusning :nailbiting::p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 076
Senast: Blyger
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Lisalei
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Roheryn
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 708
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp