10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men det är väl för ponnys?
Häst varianten ligger väl på 90?
Annars så stämmer det att jag bor i Thn och har ju då inte långt till Nuntorp. :)
I dalslandsvarianten har dom bara ponnycupen men i mån av plats är storhäst och överåriga ponnyryttare välkomna att vara med fast utom tävlan :)
Det var storhästar med både förra och förrförra året, ingen på första omgången iår men det blir det säkert på nuntorp.
 
Senast ändrad:
Usch jag har kommit i en sådan där jobbig tid igen där jag inte riktigt orkar/känner för och göra någonting :( Skit ledsamt!
Men jag försöker för det.

Blev dock ingenting igår men idag tog vi ett pass på banan, barbacka.
Hon var riktigt fin och rida, lite seg i början men vaknade till när jag bad om lite mer än sovtakten. Och hon var riktigt fin idag, jag tyckte dessutom det var riktigt kul och rida och fick ett rejält sug för mer arbete på banan :banana:

Tror hon faktiskt accepterar banan bra nu, visst hon tycker det blir jobbigt när man rider på den delen som det är otroligt mjukt och tungt, ena sidan på banan är mer jobbig än vissa andra ställen och man känner/ser skillnad på var man rider på banan.

Barbacka är toppen, dels för att känna av varandra men sen för min balansträning och idag vågade jag mig på och galoppera barbacka också :bump: haha, så himla kul men jag ska erkänna att jag höll i manen med ena handen. Vi jobbar på våra fattningar och hon vill gärna springa in i galoppen ibland och det är just jag faller ur min balans men så fort hon tar galoppen så är det bra.

Men vi jobbar på och hon var SÅ duktig! Svåra varvet tog hon rätt galopp hela tiden också. Hon har inte tagit en fel fattningen sen ett tag tillbaka. Så himla kul! Känns som vi är på gång nu och som sagt, jag fick ett riktigt sug på att rida mer på banan med henne, men jag är samtidigt rädd för att tråka ut henne också.

Men tänker smyga in en dag till för dressyrarbete, sen får man väl se/känna av hur det går såklart =D
 
Woohoo, idag satt jag högt där uppe igen, älskade giraffen!:love: Nu ska vi sakta sätta igång och hoppas att allt går bra. Ingen är lyckligare än jag:heart

13161694_10154087449716067_333354703156756743_o.jpg

13237826_10154110178091067_3184890023611555926_n.jpg
 
Igår blev det en underbart skön "slapp"tur i skogen med en annan tjej.
Det var härligt väder och hästarna var pigga och framåt, och att bara kunna sitta där, på långa tyglar och prata om allt mellan himmel och jord medan hästarna bara trampar framåt utan att reagera på något annat.

Vi mötte konstiga cyklister som gjorde bromsjack i grusbacken så gruset for överallt, joggare och promenadmänniskor men ingen reaktion från någon av hästarna, älskar att jag fått tillbaka min lugna fina tjej igen efter våran tuffa höst/vinter/vår period med överskottsenergi och laddade batterier i vad man än gjorde.

Efter ridturen så tog jag och lasta lite igen, inte gjort det sen lördags.
Gick lite åt sidan först men sen klev hon på och efter det gick vi på utan problem flera ggr och sista gången fick jag stoppa henne för då var hon på väg rakt in och det går inte riktigt ännu :p Vi lastartränar på en okopplad transport, vilket jag gjort förut såklart men det saknas ett stödben vilket gör att jag inte vågar gå på med henne helt ännu :p

Så fick stanna henne och hon stod lugnt kvar på lemmen utan problem :heart gav henne en godis och massa beröm då och sedan bad jag henne backa och det fick vara för dagen, vi höll på 5-10min :p Så det är enorm stor skillnad, nu går hon på nästan direkt, först lite stopp och gå ett steg åt höger, sen ett steg åt vänster sen på lite grann, sen av och sen på osv.

Så jätte nöjd och stolt över henne =D
Tror inte det blir några problem när det väl blir dags sen, hoppas jag.
Ska be karln följa med mig sen längre fram och haka fast den på bilen och köra fram den så hon får lasta sig från en annan vinkel också, vem vet om hon tycker det blir annat då? Så lika bra och prova på det med så man inte står där sen och hon får för sig just det, bara för att transporten inte står där den brukar.
 
Jag igen :o
Jösses ibland skriver jag hela tiden och ibland ingenting, finns inget mellanting här verkar det som :rofl:

Idag blev det ompyssling och sedan lastträning, idag var det inte en tvekan alls, hon bara klev rakt på som hon inte gjort annat. 4:e träningen!

Ska bli spännande och se vad hon säger om att kliva ännu högre upp och sen in i släpet också, idag var hon uppe vid kanten till kärran nästan. Min duktiga tjej!
Hon står dessutom kvar på lemmen utan problem, jag ger henne iof belöning när hon gått upp på lemmen och står där.

Men kommer sluta med det också så småningom. Nu är jag bara glad att detta funkar utan tvång och djävulskap :love:

D34D7556-BDEC-416F-A8E5-CB6C4C47A456_zpsq5dbfv4x.jpg


Liten film, sorry för konstig vinkel men fick liksom lov att vinka mobilen :p
 
Igår blev det en underbart skön "slapp"tur i skogen med en annan tjej.
Det var härligt väder och hästarna var pigga och framåt, och att bara kunna sitta där, på långa tyglar och prata om allt mellan himmel och jord medan hästarna bara trampar framåt utan att reagera på något annat.

Vi mötte konstiga cyklister som gjorde bromsjack i grusbacken så gruset for överallt, joggare och promenadmänniskor men ingen reaktion från någon av hästarna, älskar att jag fått tillbaka min lugna fina tjej igen efter våran tuffa höst/vinter/vår period med överskottsenergi och laddade batterier i vad man än gjorde.

Efter ridturen så tog jag och lasta lite igen, inte gjort det sen lördags.
Gick lite åt sidan först men sen klev hon på och efter det gick vi på utan problem flera ggr och sista gången fick jag stoppa henne för då var hon på väg rakt in och det går inte riktigt ännu :p Vi lastartränar på en okopplad transport, vilket jag gjort förut såklart men det saknas ett stödben vilket gör att jag inte vågar gå på med henne helt ännu :p

Så fick stanna henne och hon stod lugnt kvar på lemmen utan problem :heart gav henne en godis och massa beröm då och sedan bad jag henne backa och det fick vara för dagen, vi höll på 5-10min :p Så det är enorm stor skillnad, nu går hon på nästan direkt, först lite stopp och gå ett steg åt höger, sen ett steg åt vänster sen på lite grann, sen av och sen på osv.

Så jätte nöjd och stolt över henne =D
Tror inte det blir några problem när det väl blir dags sen, hoppas jag.
Ska be karln följa med mig sen längre fram och haka fast den på bilen och köra fram den så hon får lasta sig från en annan vinkel också, vem vet om hon tycker det blir annat då? Så lika bra och prova på det med så man inte står där sen och hon får för sig just det, bara för att transporten inte står där den brukar.
Alltså jag bara måste leka lite språkpolis.. :o
Lem=manligt könsorgan.. Läm=lucka.. ;):p
 
Alltså jag bara måste leka lite språkpolis.. :o
Lem=manligt könsorgan.. Läm=lucka.. ;):p

Men vad fan!
Jag har ALLTID skrivit lämmen, men så var det en annan som skrev nejdu, lemmen heter det så jag ändrade. hahaha...
Jag vet, lem är som sagt något annat men tänkte jag kan vara duktig på och stava fel ibland så :p

Men dåså, då ska jag ta tillbaka till lämmen.. Känns ALLTID fel och skriva med e, då var det också det.
FÖRLÅT mig!

Och tack för att du skrev det :up::up:
 
Idag är det min stora dag, då är man upp i dom äldre dagarna helt plötsligt :laugh::rofl:
Men dagen har varit helt perfekt, visst vissa har jag inte kunnat dela min dag med men så är det ibland.

Jag har däremot hoppat idag och Miraz var så sjukt jävla fin idag :banana: Åh herregud vad jag älskar hästen!
Vi började som vanligt och travhoppade, först på lilla hindret ca 25-30cm sedan brukar vi ha ett som ligger på 40-50cm också och den har även bom framför sig.

Hon hade så sjukt fint idag :love::love: Jag var så himla glad och jösses vad beröm hon fått utav mig idag och sånt älskar hästen verkligen :angel:
Vi avslutade faktiskt med att åter igen prova med att hoppa i galopp och det gick så bra så, vi kom dock lite för nära men hon räddade det super bra, säkerligen tack vare bommen framför!

Vi hade nämligen lite olika tankar om farten i galoppen, försökte få ner den lite men då bröt hon nästan av så det blev lite ryckit men jag tror nog vi kan fortsätta hoppa lite i galopp nu också så hon även får en vana där och komma in rätt.
Men jag kommer absolut att hålla oss på högst 50cm som vi gjort nu hela tiden.

Ni kan se på filmen att det är lite ryckit och att hon nästan saktar av, och helt ärligt... Det kändes som ett rejält hopp när jag hoppade och så såg jag filmen och bara "meeh hon hoppar ju knappt" :o:rofl: Men hon är SÅ duktig tycker jag!

Och jag vet, jag har ALLTID någon muppsits efter hoppet och när jag skall berömma, kryper typ ihop lr något! :o
 
@Molin det är bra att se sig själv på film. Det känns många gånger som att det går snabbare och hoppas högre än det gör. Så är bra att se så vågar man kanske släppa på lite mer nästa gång :)

Själv ligger jag sömnlös, klockan ringer om knappt 6 timmar. Imorn är det dags för DM :crazy: och jag e lite nervös. Vill ju göra det för skoj skull, men vinnarskallen i mig vill ju inte göra bort mig :wtf:
Genrepade lite i em och allt utom backning i vinkel sitter relativt bra. Hoppas vi får till det nått sånär imorn :D
 
Igår var vi med på andra omgången av Hippo Cup i det soliga vädret! Träningen gick superbra och vi fick riktigt trevliga hopp och hade jättekul! Eftermiddagens uppridning gick lite sämre; lite trött häst och mesig ryttare så det blev ett par stop och även en avstigning vid ett hinder, jag fick dock hoppa upp igen och hoppa de sista hindren och vi avslutade bra.
img_3097.jpg

Vissa hinder är läskigare än andra!
img_3110.jpg
img_3128.jpg

Väldigt nöjd över lag, Kaprifol har verkligen blivit van vid att åka nu och går jättefint på släpet, står lugnt och är avslappnad direkt på ny plats. I går fick hon även vila i släpet ca en timme mellan omgångarna och det gick också bra :) Men mer kondtion och bättre ridning behövs! Träna träna!
 
Tävlingen igår bjöd på lite av varje.:p
Lasta och åka dit gick hur bra som helst. Väl där så skulle alla hästar id-kontrolleras i transporten. Vilket gjorde Våd lite nervös, nya människor i transporten var läskigt. Men det gick, sen gick jag för att anmäla mig. Men plötsligt ropas det att en häst gått över bommen i transporten :eek: Våd såklart :wtf:
Men innan jag hann fram var det någon handlingskraftig som redan löst ut bommen och han stod med alla 4 i backen. Han var oskadd och vi lastade av.
När jag skulle rida fram var han riktigt spänd. Så lät honom rulla i galopp en del, travade mycket serpentiner och varierade tempo och vägar mycket. Fick till den bästa galoppen ever tror jag :love:
Allt var lite försenat så jag pausade lite, skulle bättra på lindan runt svansen (svansen lindas upp för att inte riva några bollar från koner) medan maken höll..trodde jag. Maken trodde Våd skulle stå lika lugnt som hemma så han släppte när han började sig för att plocka upp grejer till mig. Våd tog chansen och galopperade iväg, rätt mot e6:an intill :nailbiting::nailbiting: Som tur var valde han att springa in i en fålla istället, trampade på tygeln så den gick sönder.
Fick låna tyglar av en kompis, skällde på maken och satt upp igen. Red fram lite till och kände att han var lugn och "med mig". Hade en god känsla när jag red in på banan. Några missar blev det, backningen gick :turd::turd: medan andra bitar gick kanon!
Slutade 2:a för mitt distrikt och 5:a av alla starter :D
I väntan på prisutdelning band jag Våd utanför transporten med en stor påse hö. Gissa vem som tog sig loss och gick och käka gräs istället :wtf:
Då tröttnade jag och lastade honom istället och band honom jävligt kort. :cautious: det funkade och han stod som ett ljus :up:
Efter prisutdelningen åkte vi hem. Nöjda överlag med nya erfarenheter och nytt att träna på :)

Idag red jag för bästa tränaren igen. Har övat på det vi gjorde sist och tyckte själv att det gett resultat. Blev väldigt glad när tränaren såg det oxå. Vi jobbade vidare med avslappning och lösgjordheten. Och jäklar vad bra han gick :love::love::love:
Avslutade en kvart tidig då han gick så himla fint och vi vill inte riskera att han spänner till igen :love:
Dyr häst :p
 
...haha, det var ett tag sen jag uppdaterade här. :D

Brukar bli så långa inlägg men ska försöka sammanfatta lite; Hugo funkar fint att rida för det mesta (sist var det en dålig dag med regn och storm så han flög några gånger i luften och jag hoppade av mitt i ett bocksprång :angel: men annars så), vi longerar dock innan ridningen fortfarande och jobbar mycket på formen från marken. Jag tycker inte ridningen är så rolig, tyvärr. Så vi skrittar + travar 2-3 gånger i veckan uppsuttet men tränar formen från marken.
Nu när gräset är tillbaka är det dock kaos i Hugos huvud, nästan så mycket kaos att jag funderar om det inte är bättre att lägga in en del av sommarvilan redan nu (hur har ni andra tänkt lägga upp ev vila?), sen börja rida när han går på bete dygnet runt och sen lägga in en till vila i slutet av sommaren. Just för att han är så besatt av gräset att han förlorat allt hyfs. Det är springa över folk, rusa runt på volt i galopp när man försöker leda honom från hagen, buffla på och glömmer bort att man är där, kliva på ens tår osv. Och idag slet han sig två (!) gånger när han reste sig på ridbanan. Det var världens oväder, visst, och jag var smart nog att glömma handskarna men han brukar aldrig göra såhär annars. Jag vände honom för att stänga grinden och han bara drog, jag höll emot, han reste sig och kastade sig bakåt så jag flög och brände sönder händerna.
Sur som ett bi gick jag efter honom, leder tillbaka honom till grinden och samma sak händer igen när jag höll på att ta av tyglarna och denna gång blev händerna skinnflådda. :grin: I hans försvar är det svårt att vara 5 år när det blåser, regnar och det kommer bilar som låter konstigt på den blöta vägen. Men suck, blir bara så trött på det. Och sen blir jag trött på att jag förlorar humöret och stör mig så mycket på att han glömt all hantering vi tränat på, och sen blir jag ännu mer less på mig själv över att Hugo tröttnar på mig och inte längre tycker saker är roligt. :( (jag har problem med hälsan igen och diverse brister gör att jag tappar fokus snabbt och har 0 tålamod)

Men aja, han är i alla fall superduktig på att jobba nu och min mamma och han har hittat på en ny lek där hon springer på ena sidan staketet så följer han efter i tokgalopp. :p Så ja, vi har nog roligt fortfarande.
En bild från idag, han har börjat fått en del muskler i alla fall. :)
13240128_10205987838158269_9210795563198096505_n_zpsmkbmcu0j.jpg
 
Så kul att följa er allihop! Vilka fina 6 åringar vi har! :)

Det fortsätter gå framåt för Maltes och i går galopperade vi för första gången uppsuttet sedan orationen! Stor milstolpe för oss! :heart Jag rider 15 minuter 2 gånger i veckan, helst klart veckans höjdpunkt!

20165262159186300_sbig.jpg


2016527939594064_sbig.jpg


Galopp :heart

20165262159132550_sbig.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 135
Senast: Blyger
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Lisalei
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Roheryn
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 733
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp