10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag måste fått regnsting (sol finns det ju ingen). Men de senaste dagarnas framsteg har fått mig modig (eller korkad kanske) så igår kväll anmälde jag mig till en heldagsträning i terräng. Jag som precis börjar komma över hopprädslan på "vanliga" hinder ska ge mig ut på fasta livsfarliga hinder :nailbiting: Man kan typ dö!
Är en träning anpassad för unghästar på en bana drygt timmen härifrån, ser fram emot det med skräckblandad förtjusning :nailbiting::p

Kul!!! De kommer gå bra! :) Terränghinder är så mycket mer naturligt för hästarna också och man kan ligga och rulla i en lite större friare galopp och bara flyta över lite stockar sjukt kul och minst lika nyttigt! :)
 
@Catrool Skönt iallafall att veterinären kunde se att det inte var någon stor skada! Håller tummarna.

KL.
Min prins har varit igång 2v nu men med en hel del vilodagar.
Förra helgen var jag med sambon och köpte nytt objektiv till kameran och pållehästen fick såklart vara testpilot under kvällen ...
BOOOOOMB :angel: :love:
b158222.jpg

b158223.jpg

b158224.jpg

b158226.jpg

b158227.jpg

b158229.jpg

b158230.jpg

b158321.jpg

b158322.jpg

b158232.jpg

b158231.jpg

b158235.jpg

b158318.jpg

b158315.jpg

b158234.jpg

Jättefina bilder! :)

Tack ! :) :)
 
@aida Hur är det med din lille sötnos? längesen man hörde något :)

Fendi gör inte många knop, rider henne lite då och då när jag känner att jag har tid och lust vilket blir ca en gång i veckan just nu.

Hej hopp, vi gör inte många knop heller. Hon går på bete och mår bra, men jag är i en jättesvacka. Mest beroende på hennes mamma som jag inte vet vad jag ska göra med, jag orkar inte ha 2 hästar längre, men hon är så fruktansvärt svår att hon nog inte går att sälja. Och isåfall lutar det åt avlivning av en frisk häst i höst och det tar emot så jävla mycket.. :(

Jag har eventuellt köpt mig lite tid, genom att låna ut dem båda två. Rozalie får då vara hos hon som hjälpte mig att hoppa henne förra året, så får hon träna och tävla henne en period och kan då även ha hennes mamma som sällskap. Jag hoppas att vi kan komma överens om en bra deal i alla fall, så får jag tid på mig att hitta tillbaks till att det är roligt igen och inte bara ett måste. Och hitta en lösning för mammahästen.
 
Hej! En liten fråga ni som har tior, kan ni se att de går in i växtfaser fortfarande? Jag har tittat på en häst jag tänker köpa, allt är klart vi avvaktar besiktning. Den är ca 157 i manken och betydligt högre bak. Hon ser verkligen ut som att hon är i en växtfas, hänger liksom inte ihop riktigt. Tror ni hon rätar på sig? Alltså blir jämnstor (jämnliten haha). Att hon är liten stör mig inte, jag är mest nyfiken på vad ni tror. Hon verkar liksom lite sen över lag.
 
@KrullTroll Det låter ju toppen! Är det till Hajjerna ni ska? Är också grymt sugen på att åka dit men har inte vågat anmäla mig än efter alla skador och dylikt. Just nu har vi tappsko också, men hovis kommer på torsdag så sen är vi igång igen, just nu skrittar vi lite i skogen där det är mjukt bara.

Lite ko-träning passade vi på med under vår promenad igår också =)
img_5730.jpg
 
Hej hopp, vi gör inte många knop heller. Hon går på bete och mår bra, men jag är i en jättesvacka. Mest beroende på hennes mamma som jag inte vet vad jag ska göra med, jag orkar inte ha 2 hästar längre, men hon är så fruktansvärt svår att hon nog inte går att sälja. Och isåfall lutar det åt avlivning av en frisk häst i höst och det tar emot så jävla mycket.. :(

Jag har eventuellt köpt mig lite tid, genom att låna ut dem båda två. Rozalie får då vara hos hon som hjälpte mig att hoppa henne förra året, så får hon träna och tävla henne en period och kan då även ha hennes mamma som sällskap. Jag hoppas att vi kan komma överens om en bra deal i alla fall, så får jag tid på mig att hitta tillbaks till att det är roligt igen och inte bara ett måste. Och hitta en lösning för mammahästen.
Ush så tråkigt.

Rozalies mamma, kan du inte försöka sälja henne? Var det sadeltvång ? det finns ju folk som kan tänka sig att köpa en sådan häst :)

Jag tycker också det tar alldeles för mycket energi och blir dyrt med två hästar. Men den jag hade tänkt sälja blev halt och är nu under igångsättning så henne får jag nog behålla, blir nog att jag behåller båda även om det är lite mycket.
 
Senast ändrad:
Hej! En liten fråga ni som har tior, kan ni se att de går in i växtfaser fortfarande? Jag har tittat på en häst jag tänker köpa, allt är klart vi avvaktar besiktning. Den är ca 157 i manken och betydligt högre bak. Hon ser verkligen ut som att hon är i en växtfas, hänger liksom inte ihop riktigt. Tror ni hon rätar på sig? Alltså blir jämnstor (jämnliten haha). Att hon är liten stör mig inte, jag är mest nyfiken på vad ni tror. Hon verkar liksom lite sen över lag.
Det finns en risk att hon blir överbyggd även I fortsättningen. Min har inte direct varit I några växtfaser hon har växt sakta och jämnt hela tiden men har nu inte växt på ca ett år så hon är nog klar.
 
@Lovise Jepp! Hajjerna. Aldrig varit där men kompisar har som lovordar stället och träningarna. Därför vågar jag.
Hade varit kul om du kunde oxå, lite mini-buke-träff typ. Man kan boka med 200:- tillägg och då får du pengarna tillbaka vid avbokning. Så köööör!! :D

@GoldSkipper Våd gjorde ett växtryck i vintras. Han är född i feb så var ganska exakt 5 då. Han är nu lite högre bak än fram men tror inte att det kommer hända mycket mer. För första gången i hans liv hos mig så har han börjat lägga på sig, vilket för mig tyder på att höjden är i stort sett färdig. Vissa kusar blir höga i baken.
Den här killen i stallet är nu 11 år och baken e fortfarande ca 4 cm högre
67762_447161368788_3499783_n.jpg

150254_449560483788_8055722_n.jpg


@aida jobbigt läge men hoppas det kan lösa sig för dig. Lät ju som ett bra upplägg du hade på g iaf :)
 
Jag blir inte klok på mig själv :eek:
Idag möttes jag och tjejen från grannstallet upp i ridhuset igen för lite hoppträning. Så skönt att ha hittat någon som lixom ligger på samma ambitionsnivå som en själv. Det ger så mycket. Vi pushar och triggar varandra till att våga lite till och bådas självförtroenden växer hela tiden.
Idag iaf så byggde vi upp en ny öving (hippson är verkligen en guldgruva!! :love:) bestående av lite travbommar och galoppbommar med relaterat avstånd, som sen blev hinder. Och nu när värsta rädslan har släppt och jag verkligen börjar rida och inte bara blundar och håller i mig så går det ju bra! Och hur kul är det inte??!! :D:banana:
Hoppningen gör dessutom underverk för Våds galopp så vänstern flyter på riktigt bra, högern behöver han fortfarande en stöttning i men den blir bättre och bättre för varje gång.
Dagens pass gav en sån härlig känsla :love::love: Ville aldrig sluta, men vart ju så illa tvungen när allt flöt som bäst. Sååå skönt att hoppa av med en sån bra känsla. Tjejen jag red med påpekade att jag red runt med världens flin hela tiden och hon hade rätt :D<---- Jag :p

En liten snutt, fb pajjar ju kvalitén rätt ordentligt dock :meh:

Och ja... i lyckoruset efter passet så råkade jag visst impulsanmäla mig till en p&j nästa helg :nailbiting:
 
Hihi ja som det har regnat denna sommar, är ju inte klokt. Kul med hoppning och pay and jump :)
Kul och läskigt.
Hoppa hemma i tryggheten känns ju lugnt numera. Men på nytt ställe, bland okända hästar, folk som tittar och en bana att komma ihåg :O
Fast jag ser oxå framför mig hur rosettsamlingen blir något större :p
 
Hugo har bytt hage och vi har bestämt hur hästarna ska gå i vinterhagarna. Som det ser ut nu får Hugo gå med en 3 åring, en 2 åring och en som är 8-11 år (helt ärligt vet jag inte åldern, haha) och ha fri tillgång på hö med nät över. Även om Hugo inte alltid gillar att busa hela tiden på dygnet, så finns det hästar att busa med om han känner för det, vilket känns bra. :)
Just nu har han bytt hage eftersom han behövde bantas och det kändes så hemskt att ha på han betesreduceraren. I den nya hagen är gräset nästan helt nedbetat, och för två dagar sedan flyttade det in ett sto i hagen. Hugo blev kär. :love:
Han var otroligt orolig när jag tog in honom för att borsta igår, trampade runt, satte sig på mig när jag lyfte hovarna, ville trava ner tillbaka till hagen och när jag släppte honom sprang han i full fart ner till stoet som brummade på honom. :cautious: Men då fick Hugo för sig att försvara stoet emot de andra hästarna (b.la hennes föl/barn född -10 han med..) genom att sparka emot dom (något han aldrig gjort förr??) men då sa hon ifrån och läxade till honom. Verkar vara toppen att hon kan lära hugo hur man beter sig, han som skiljdes från sin mamma tidigt och hamnade med otroligt konstiga ston för första gången i vintras, men nu verkar detta sto otroligt duktig på att uppfostra hästar. :D (innan hon bytte till vår hage gick hon med mamma häst och föl som en extra mamma)

Aja nog med babbel, jag har egentligen inte ett dugg att uppdatera om så jag babblar på om oviktiga saker. Och jag är lite glad över Hugo's taniga rumpa och att han inte behöver gå på bantning hela vintern. *lätt störd sådär*:rofl: Här hälsar han på en av de högst rangade hästarna som gillade att skrika..
11053318_10204267378907863_1057928525819063155_n_zpsmiyslsdq.jpg

11208651_10204266638129344_1732680398965792821_n_zps9d5pwd9n.jpg

Och kolla hagen?? Är ju en helt stor sjö överallt. :nailbiting:
 
@Aionee Skönt att problemet med hagar verkar ha löst sig :)
Det är toppen med intelligenta hästar i flocken som kan lära hur de andra ska bete sig. Blir oftast en mycket mer harmonisk flock då i mina ögon.
Ikväll kommer det en ny häst till oss, ett sto på 15 bast som enligt ägaren är en bestämd fröken. Inte elak men hon är tydlig med vad hon vill och ranghög. Känns bra att få in ett sånt sto i flocken då jag känner att det saknas. Som flocken ser ut nu så är det
* Våd 5 år
* Sto 3 år
* Valack 5 år
* Valack 11 år
* Valack 20 år
Den gamla valacken är den som varit ledaren under många år i stallet. Men han börjar bli lite till åren och tacklar sakta av. Våd är gärna där och försöker styra upp och ta över, men jag tycker att han är väl ung för det ännu.
Så ett äldre ledarsto är nog nyttigt.
I höst/vinter så kommer alla hästar delas upp i valacker respektive ston. Då kommer även några andra valacker in som nu går i andra hagar vilket gör att jag tror att det kommer bli en bra flock med hästar i olika åldrar och rangtillhörighet :)
 
@Lovise Jepp! Hajjerna. Aldrig varit där men kompisar har som lovordar stället och träningarna. Därför vågar jag.
Hade varit kul om du kunde oxå, lite mini-buke-träff typ. Man kan boka med 200:- tillägg och då får du pengarna tillbaka vid avbokning. Så köööör!! :D

@GoldSkipper Våd gjorde ett växtryck i vintras. Han är född i feb så var ganska exakt 5 då. Han är nu lite högre bak än fram men tror inte att det kommer hända mycket mer. För första gången i hans liv hos mig så har han börjat lägga på sig, vilket för mig tyder på att höjden är i stort sett färdig. Vissa kusar blir höga i baken.
Den här killen i stallet är nu 11 år och baken e fortfarande ca 4 cm högre
67762_447161368788_3499783_n.jpg

150254_449560483788_8055722_n.jpg


@aida jobbigt läge men hoppas det kan lösa sig för dig. Lät ju som ett bra upplägg du hade på g iaf :)

Vi bor nära Hajjerma, det är en fantastiskt plats :love: Väldigt bra för gröna ekipage :) Tyvärr är det tillsalu så man får hålla tummarna att även de nya ägarna håller det öppet för andra att träna på banan! :)
 
Vi bor nära Hajjerma, det är en fantastiskt plats :love: Väldigt bra för gröna ekipage :) Tyvärr är det tillsalu så man får hålla tummarna att även de nya ägarna håller det öppet för andra att träna på banan! :)
Ja, såg på deras Facebook att det skulle säljas. Så hoppas som du att banan med träningar får leva kvar :)
Verkar ju vara ett minst sagt poppis ställe.
 
Idag när jag kom till stallet så hade Våd tappat en sko.
Kom en ny häst igår så det vart en del spring i hagen och då har den väl rykt.
Bäste hovis kom ut och tre timmar efter att jag upptäckt det så var skon på igen. Gött som f*n :D
Blev ett pass i ridhuset med fokus på galoppen. Och fick till några bra fattningar. En i höger (hans svåra) där han riktigt satte sig på bakdelen, häftig känsla :love:
I vänstern kunde han dessutom jobba riktigt bra i form, en långsida fick jag till som var helt fantastisk :love:

Imorn får vi besök av en kompis från förra stallet. Tänkte visa henne klätterbacken, och filma så ni får se monsterbacken :p
 
Idag har jag och Kaprifol varit på en helt otroligt lyckat tripp! Vi har inte ridit i paddock sen flytten så med tanke på det gick det väldigt bra. Lite ouppmärksam giraff i början (men de bilderna behöver ni ju inte se:p) men sen glimtade det allt till och vi mindes lite sedan träningarna i våras i alla fall! :love: Och allt gick super med lastning och körning också, så är supernöjd!
img_6388.jpg


img_6482.jpg
 
En liten miniupdate från oss, så ni vet att vi lever :D Royal har haft vila i sommar, välbehövligt för hans stora kropp och vi är på gång igen äntligen :love: Känns toppenbra, han har nästan bara blivit starkare i kroppen av vilan.
Försöker få ihop vardagen och vår träning med jobb, plugg och en ny liten familjevän :D :love:
Får bli lite nya bilder snart oxå, var på tiden nu:nailbiting::laugh:
11053903_10153323454786067_678105943994101891_o.jpg

11807499_10153448908916067_6420883530720422675_o.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 201
Senast: Blyger
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
41 42 43
Svar
854
· Visningar
9 538
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Lisalei
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 507
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp