10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Lovise visst är det härligt att kunna göra sånt själv :)
Med Våd som varit så stökig att köra med sin bomhoppande så är jag så jäkla stolt över oss att vi nu lastar och åker själva utan problem :p:D

@Catrool så fin han är!! Skulle vilja lära mig tömköra på riktigt så får nog kolla upp en kurs här omkring. Blir inspirerad av dig och @Lovise :D

Ja det är väldigt bra som komplement till ridningen! Vi har turen att min kompis jobbat med körning och tömkörning stor del av hennes liv så hon kommer hem till mig och hjälper oss :)
Du är välkommen att vara med om du vill nån gång fast de kanske är lite långt, vi bor i Vårgårda :)
 
@KrullTroll usch läskigt med resningen men skönt att det gick bra resten av biten.

Jag har en undran till er, Miraz har inte gått på mycket gräs alls utan mest hö i hagen.
Nu väl här hemma går hon på bete, dygnet runt igen och vanligtvis har jag alltid börjat med munkorgen på början av betet och sen trappat ner och till slut tagit bort den, gjort så sen jag fick veta att flera hästar i släktet har mycket med fettdepåer.

Miraz har aldrig haft fångkänning lr fång överhuvudtaget, utan detta kör jag med just för att minska risken nu när jag vet att detta med fettdepåer och hon har väldigt lätt och få sådana som ni kanske minns.

Men till saken, hur hade ni gjort såhär sent på säsongen, bör jag köra med munkorg något nu med eller borde det gå bra utan?
Hon har gått utan nu dessa två dagar, men jag nojar mig som alltid över sådant här, jag vill verkligen inte att hon får fång lr minsta fångkänning.

Gräset är halvhögt och inte lika grönt som när det väckte upp, hagen hon går i är den så kallade "tjockishagen" där tjockishästarna går, hon fick gå dit nu eftersom alla utom en är från lösdriften och det kändes säkrare och även just pga betet :p

Hjälp mig...
 
Vi tränade idag igen. Det gick så himla bra! Hästen jobbade genom hela kroppen och hittade vilan i steget, den där lugna takten i alla gångarter. Härlig bjudning, det där suget... Först upplevde jag det som hon var slö, men hon var alldeles tillfreds, bara kom till ro. Det var första gången jag fick den känslan med den här hästen! Det är häftigt när det sker!

Den svåra galoppen blev den lättaste bara jag satt över ordentligt på ytter sittben och böjde på armbågen så att hon fick ett bättre stöd på ytter. Enda gångerna hon sa fula saker till mig (med rätta) var när jag blev hängande i innertygeln i vänstergaloppen. Då kickade hon.
I höger galopp puttade hon mig ur sadeln något så den blev inte lika reglerbar i och med det, men hon grymtade och stönade och verkade väldigt nöjd med livet.

Efter passet var hon alldeles simmig i blicken. Helt avspänd. Vilken fantastisk häst och vilken tränare! Jag var inte urdålig jag heller, faktiskt.
 
@Molin, nu har jag hittills varit förskonad från fång på någon häst även om nuvarande lättfödda dam blir modell badboll på somrarna. Kan du prova utan munkorg och vara uppmärksam på eventuella depåer och i så fall slänga på den, kanske? En ponny som tidigare haft fång brukade vi släppa på bete i slutet av juli men det var på helt övervuxet bete... Svårt.
 
@Molin, nu har jag hittills varit förskonad från fång på någon häst även om nuvarande lättfödda dam blir modell badboll på somrarna. Kan du prova utan munkorg och vara uppmärksam på eventuella depåer och i så fall slänga på den, kanske? En ponny som tidigare haft fång brukade vi släppa på bete i slutet av juli men det var på helt övervuxet bete... Svårt.

Åh tack för ett himla snabbt svar.

Det är svårt när man aldrig haft en häst med fång själv, har bara hört från kompisar som haft hästar med det och sen sådana som skriver om sina med fång.
Kan säga att jag verkligen inte vill ha det och vill därför göra allt för henne för och slippa få det när man vet att risken är hyfsat stor inom araberna dels med.

Haha då är Miraz nog lite som din. Hon har enormt lätt för och bli fet (var överviktig i vintras) och för två lr 3år sedan också.
Lite därför jag är så nojig. Hon är i fint hull nu och tror inte jag sett mig några depåer ännu heller men man blir ju fasen nojig.

Hästar kan ju åka på fång utan att ens ha synts några fettdepåer väl?

Ja slutet av Juli och allt gräs är lite högt, i den hagen dom går i blir det inte så högt gräs därför dom har det till tjockisarna dels gissar jag. Men nog är det väl högt? Kanske mer än halvhögt till och med.. Hm..
Sen tror jag en hel del av gräset börjat bli gult med å sina ställen, syns det något på bilder från idag tro?

F28F6202-5D94-45C1-AC5D-458EF35C4642_zps5bben3h2.jpg

04744D55-8AEC-4C9F-99D6-E43F052A7391_zpsjeunmaxf.jpg

A3916D40-46A5-4835-A0F9-88A593608501_zpsqzqbytwz.jpg


Absolut håller jag koll, stenkoll.. Men hört sådana historier hur det kunnat gå över en natt osv :p Jag vet jag är nojig men vill inte att det blir något knas.
Jag kan säkert kolla med en i hagen om hon ev kan sätta på munkorgen när hon tar på sin egna och sen tar av på morgonen, men jag vet inte om hon känner för det.. Men fråga kan jag helt klart göra om det skulle behövas.
 
Ja det är väldigt bra som komplement till ridningen! Vi har turen att min kompis jobbat med körning och tömkörning stor del av hennes liv så hon kommer hem till mig och hjälper oss :)
Du är välkommen att vara med om du vill nån gång fast de kanske är lite långt, vi bor i Vårgårda :)
Vårgårda är inte skitlångt bort iof :) bor i Trollhättan.
Vet att de har träningar och kurser på klubben så ska kolla upp det oxå.
 
@Molin mitt sto jag hade tidigare fick fångkänningar sommaren hon var dräktig (6-7 månader in). Jag upptäckte tidigt och flyttade henne till magert bete med annan fånghäst och hon fick inga mer symtom.
Hon hade inte fettdepåer men var lite rund. Men vad som gjorde att hon drabbades tror både jag och vet var att dels så förändras hormonbalansen iom dräktigheten samt att hon inte var igång. Hon hade haft skador som gjort att hon vilat nästan sedan hon betäcktes. Hade hon varit igång och gjort av med den energi hon käkade upp hade hon kanske inte drabbats.
Så mitt tips är magert bete samt motion. :)
 
Tack för ditt svar @KrullTroll , okej, ja jag vet att många dräktiga ston (längre in i dräktigheten) kan drabbas av fång/belastningsfång.
Vad skönt att du hann se och "rädda" situationen.

Nu har Miraz aldrig varit nära att få fång och alltid gott på stort grönbete sen hon var 1år fram till då jag fick veta om detta för 2, 3år? sedan.

Munkorg har alltid funkat så hellre det än att tas ifrån kompisarna och få bli satt ensam i liten hage, inte bra och oroa henne nu.
Nojig ja, men betet är som sagt inte wow och sen är det mycket gult där med och en hel del är även nerbetat eftersom det gått 3 hästar där sen en månad tillbaka.

Som sagt, just nu är hon lagom fint hull så jag kanske kan avvakta? eller så frågar jag A imorgon om hon ev kan tänka sig och hjälpa mig med ta på/av när hon gör det med sin egna...
Annars får hon börja med munkorg som om det var nysläpp på tidig sommarbete, hellre det en kort tid än att jag ska gå och vara orolig :p

Tusen tack för svaret, så får det bli.. Ibland behöver man verkligen höra från andra så man kan tänka ihop något själv till slut.
Kan inte A ordna med på/av så får Miraz gå ett par dagar med munkorg sen gå över till varannan och sen utöka dagarna utan den.
Eller så kör jag direkt på varannan dag..
Jag har en sådan där plastbetesreducerare så hon får en hel del gräs igenom den iaf, och kan dricka utan problem det är ingen sådan där nylon"hink" som dom knappt får något genom.
 
Åh tack för ett himla snabbt svar.

Det är svårt när man aldrig haft en häst med fång själv, har bara hört från kompisar som haft hästar med det och sen sådana som skriver om sina med fång.
Kan säga att jag verkligen inte vill ha det och vill därför göra allt för henne för och slippa få det när man vet att risken är hyfsat stor inom araberna dels med.

Haha då är Miraz nog lite som din. Hon har enormt lätt för och bli fet (var överviktig i vintras) och för två lr 3år sedan också.
Lite därför jag är så nojig. Hon är i fint hull nu och tror inte jag sett mig några depåer ännu heller men man blir ju fasen nojig.

Hästar kan ju åka på fång utan att ens ha synts några fettdepåer väl?

Ja slutet av Juli och allt gräs är lite högt, i den hagen dom går i blir det inte så högt gräs därför dom har det till tjockisarna dels gissar jag. Men nog är det väl högt? Kanske mer än halvhögt till och med.. Hm..
Sen tror jag en hel del av gräset börjat bli gult med å sina ställen, syns det något på bilder från idag tro?

F28F6202-5D94-45C1-AC5D-458EF35C4642_zps5bben3h2.jpg

04744D55-8AEC-4C9F-99D6-E43F052A7391_zpsjeunmaxf.jpg

A3916D40-46A5-4835-A0F9-88A593608501_zpsqzqbytwz.jpg


Absolut håller jag koll, stenkoll.. Men hört sådana historier hur det kunnat gå över en natt osv :p Jag vet jag är nojig men vill inte att det blir något knas.
Jag kan säkert kolla med en i hagen om hon ev kan sätta på munkorgen när hon tar på sin egna och sen tar av på morgonen, men jag vet inte om hon känner för det.. Men fråga kan jag helt klart göra om det skulle behövas.
Vår ponny fick fång i våras. Det var en riktigt klassiker, för kraftigt vårbete för liten ponny... hon hade inga fettdepåer men var något rund. Fången behandlades och så boxvila någon vecka. Sen grushage en vecka och nu går hon på bete igen. Hon har en egen mindre hage jämte storhästhagen. Hon kan gå några timmar då och då i stora hagen med munkorg. Jag hade inte heller haft någon häst med fång innan.
Nu är det ju senare på säsongen så jag tror risken för fång är lägre nu. Mitt tips är att hålla koll på hullet och känna efter puls vid karleden 2 ggr per dag, det gör jag numera på ponnyn.
 
Vår ponny fick fång i våras. Det var en riktigt klassiker, för kraftigt vårbete för liten ponny... hon hade inga fettdepåer men var något rund. Fången behandlades och så boxvila någon vecka. Sen grushage en vecka och nu går hon på bete igen. Hon har en egen mindre hage jämte storhästhagen. Hon kan gå några timmar då och då i stora hagen med munkorg. Jag hade inte heller haft någon häst med fång innan.
Nu är det ju senare på säsongen så jag tror risken för fång är lägre nu. Mitt tips är att hålla koll på hullet och känna efter puls vid karleden 2 ggr per dag, det gör jag numera på ponnyn.

Åh vad tråkigt. Men skönt att det går bra nu med henne :)

Ja jag har verkligen stenkoll men som jag nu skrivit tusen ggr tror jag :p man nojar och oroar sig hela tiden när man vet att man har en sådan där häst som kan få det om man gör ett litet misstag.

Ja jag har försökt läst på och det blir som du säger mindre risk mot slutet av säsongen men man vet ju aldrig för det.
Kanske kan jag som jag skrev igår/i natt ha munkorgen varannan dag för att lugna mina nerver också :p
 
Vi har haft det lite blött hemma de senaste veckorna...
På 20min hann det bli 1dm(!!) vatten mitt i stallgången. Nog för att vi har översvämning titt som tätt men så här mycket vatten har jag aldrig varit med om. Helt galet!
2016-07-18-1143_578ca4b7ddf2b33e935af81e.jpg


Annars så flyter det på (sorry, dålig humor) med ridning och allt. Vi har trimmat lite på ridbanan det sista, vågar inte rida ut i lervällingen, hönsig som jag är. Haft riktiga pangpass flera gånger om, gamla ägaren tyckte att jag gott kunde sälja tillbaka henne nu ;).
Anlitade bästa kompisen till lite bomarbete igår. Upphöjda travbommar, några galoppbommar och ett miiiiini hinder fick hon oss att kravla oss över. Travbommarna gjorde pärlan super fint, galoppvarianten likaså, hindret not so much.. Över kom vi men graciöst var det inte. :angel:
Roligare att skutta stockar i skogen:)
2016-07-18-1142_578ca47de087c331af159c40.jpg


Haghäng med bästisen :heart
2016-07-18-1142_578ca48e2a6b224baca9b409.jpg
 
Här är det lugna puckar, Miraz får gå och njuta hela dagarna i hagen med kompisarna. Hon har dock fått sig en liten lätt spark på ena bakbenet så hon är lite tjock, litet skavt sår men inget djupt. Idag kändes det lite varmt så svalde ner det lite och hittade då även lite mer sår upptill så hon fick lite blåspray med :)

Idag har jag för första gången tagit ner henne till lösdriften och stått där och pysslat om henne, givetvis kom traktorn och skrämde upp henne lite och sedan hade dom öppnat upp dörrarna till ladan där så tja :p Lite fjantigt rädd sådär... Men nog ska dom väl klara lite sådant ändå, hoppas jag.

Hon verkar vilja göra lite mer men verkar ändå inte missnöjd.
Fick idag även veta att vi ska få en annan hage också, med en jävla massa gräs i, högt gräs då den är orörd denna sommar.
Men då sa jag iaf att då åker munkorgen på dygnet runt första dagarna, hon har nog lagt på lite under den vecka hon snart varit hemma faktiskt, men det är inte mkt kvar i den hagen nu men då är dom 6 st och väldigt stora hästar dom andra.

Måste få tag i hovis också, ny skotid om ca 1-1½ vecka men vet inte om jag vågar vänta, hon är ju barfota bak och såg att hon slagit bort en liten bit i utkanten, inget jätte farligt, fila till den lite idag men vill fråga om hon kan komma tidigare annars får vi vänta helt enkelt.
 
Det var som sagt tömkörning hos @Catrool i går igen så då var Kaprifol tömkörningshäst.
img_4876.jpg

img_4796.jpg

Och idag var hon barbackahäst :)
img_1952.jpg

Nu har hon elva eller tolv dagars vila att se fram emot och sen startar vi igång igen och jag har spanat in lite P&J:er här i närheten och ska se om vi inte kan ta oss iväg på några när vi kommit i gång igen :)
 
Jayyy :banana::banana: i går red vi ridit ut på egen hand för första gången! Maltes är ju inte riden mycket alls med tanke på allt som hänt honom de senaste åren men igår gav vi oss ut först längst vägen sedan in i skogen över stock och sten och vägen hem. Vi mötte en traktor med hösilage-bal fram och en puts bakom Malte rörde inte ett öra. Duktigt stolt matte! :love:

20167192135434811226986_sbig.jpg


Maltes var också med på tömkörningen i måndags såklart :) Fortsatte med sidförande och hade lite miljöträning i form av ett sto på banan samtidigt (@Lovise och Kaprifol) Malte va duktig även om han uppvaktade snygga Kaprifol lite grann :)

20167182048197164_sbig.jpg
 
Blev inget byte av hage igår, det blev istället valackerna som fick ta den hagen.
Dom var mer behövliga av den då vi redan har en massa tjocka i våran hage (därav tjockishagen). Lite trist men det kanske går, finns inte så väldigt mycket gräs kvar ändå i våran hage men förstår givetvis all det gräs som finns i den hagen vi skulle ta istället, det förtjänar sådana som går på riktigt bete.

Hovis är bokad till måndag, hon var borta hela denna veckan och hon trodde sig att bakhovarna skulle klara sig eftersom hon bara går på mjukt underlag, gräs. Jag tar henne högst ner till lösdriften och pysslar om henne just nu.
Vågar inte göra annat :p

Fick även höra att en av dom som betäckt i år skall ta ut en vet den 29:e, så nu försöker jag få tag i den veterinären för och kolla om han har möjlighet att kolla även min då, då är hon på antingen 17 lr 19 dygn.
Vi får se, var för trött i morse så missa telefontiden så gjorde en fuling och skickade sms för ett tag sedan.

Saknar såklart ridningen lite granna, nu när det är så himla fint väder speciellt men bara att få pyssla om henne och ha henne hemma gör allt :heart
 
Jag drog iväg på hoppträning med Nilmar i tisdags för att se hur det känns och för lite tips.

Han drar fortfarande snett och tar inte ut vänster bakben ordentligt så bokat tid för återbesök hos veterinären den 4 aug. Tror han behöver en behandling till lille grabben.

Skötte sig exemplariskt för att komma iväg det var ju ändå ett tag sedan vi var på träning och gjorde roligheter.
 
Duktiga killar, @Diabetikern och @Catrool! Tumhållning pågår för fortsatta framsteg i rehabandet. Skönt att Miraz är hemma igen, @Molin. Snart kan du rida igen!

Träning idag igen. Jag fick tugga grus... Jag kom tydligen åt donnan lite bättre så att hon satte under sig lite mer än tidigare i galoppen, vilket ledde till att hon började tvånga av svanskappan. Vi tog av den och I övrigt gick det väl bra. Ingen kanonkänsla som sist, men det var ju för att vi tog ett steg till med min sits och inverkan. Då tar det ett tag innan de nya bitarna kan foga med de gamla och så kommer det ett sådant där pass igen när allt faller på plats... Oooch så är det dags för nästa steg :meh: (det gäller att leva länge på de där sällsynta guldpassen :D).
Liten, liten suddig film på sista snutten trav och början på avjoggning idag. Det blev inte lika bra nigningar som förra veckan eftersom jag fokuserade på att sitta kvar på rätt ställe i sadeln och inte glida bakåt ner i "soffan" eller upp på framvalvet. Gaaah :rage::arghh:!!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
12 906
Senast: Blyger
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 241
Senast: Lisalei
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 498
Senast: Roheryn
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 621
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp