10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vågar nästan inte skriva att min häst har hållit ihop hela sommaren (peppar, peppar...) när alla andra har skadade hästar. Lider så med er :cry:

Vi jobbar vidare med grundarbetet. Har även börjat lägga in lite bommar lite då och då som variation. Passade på att anlita stallägaren (tillika Callys förra ägare) till att hoppa ett litet hinder med henne. På tiden att hon blir ordentligt inhoppad nu tycker jag ;)
Tyvärr verkar det som om sommaren är över hos oss, det har varit nollgradigt på nätterna :banghead:, så nu har det fodrade täcket åkt på... Frusen dam den där...

C fick vila när jag var iväg på lite extra jobb, det blev nog 10 dagar totalt... Man får ju passa på att jobba lite extra så här i semester tider, är dom desperata så är dom :devil: Money, Money, Money... :p
 
@Diabetikern Känner med dig :cry: :heart

Fick samma svar från vårt senaste återbesök. Vi kan inte fortsätta behandla mer nu, efter att ha gjort det mer eller mindre varje månad i snart ett halvår, så veterinären satte stop. Han markerar fortfarande båda fram. Men vi ska sakta jogga igång honom och se vart det leder. Har känt mig så tom och ångestfylld. Trodde inte jag skulle behöva hamna här igen. Han verkar dock trivas med sina nya duploskor som är det bästa alternativet för honom, samt specialanpassad o varierande träning, foder etc. Så vi lever på hoppet :(

Som jag älskar denhär hästen....:heart
13691156_10154275020686067_648153388027770233_o.jpg

13701094_10154270068196067_6199028954328205551_o.jpg

Så tråkigt att läsa!! Har själv gått igenom ett antal skadade hästar så vet hur du känner. Jag tänkte dock tipsa om IRAP, vet inte om det är ett alternativ men vi har en häst i stallet som slutade svara på vanliga sprutningar som dom nu har behandlat med IRAP istället och än så länge med fantastiskt resultat. Dom tror att hästen kanske behöver återbehandlas en gång om året men det kanske det kan vara värt. Jag läste även att din hade problem med strålbenen och min förra hade det plus massa mer men han svarade jätte bra på Tildren. Jag vet inte om ni redan har tänkt på dessa behandlingar men annars kanske det kan vara något att prova? Hur som så håller jag tummarna att det går vägen för er!!
 
Kan ju även uppdatera vad vi gör.. :D Vi håller faktiskt igång och mitt djur håller sig både på mattan och är faktiskt frisk.. Peppar peppar....:nailbiting::nailbiting: Vi har haft lite sommaruppehåll i träningarna men har nu återupptagit dom i förra veckan. Mysen går även hopplektion med medryttaren varannan vecka. Jag måste säga att Mysen har mognat rejält den här våren/sommaren och det är numer inga problem att rida honom överhuvudtaget utan han sköter sig till 100% Så det är verkligen jätte kul!!:banana: Min lilla buse har faktiskt blivit vuxen. :heart
 
Jag känner mig som värsta hemska människan men samma dag som vi har återbesök på kliniken 1/9 ska jag även vara där med min väns häst för kontroll. blir det som vi alla tror kommer denna häst få fortsätta hemma hos mig istället för herr Nilmar :(

Denna vän är uppfödaren till Nilmar och jag fick nyligen erbjudande om att fortsätta med en annan av hennes uppfödningar som senaste året bara fått gå i hagen. Inriden, haft föl gjort lite av varje men bara fått stå sista året. f-10 Otroligt trevlig stam på denna.

Har massa blandade känslor. Inte hjälpte det att jag hittade kort på Nilmar som föl. Lilla älskade häst.

Fy fan vad jobbigt detta är rent ut sagt.

29917_1350880503808_1786737_n.jpg


29917_1350877823741_1292599_n.jpg
 
Jag känner mig som värsta hemska människan men samma dag som vi har återbesök på kliniken 1/9 ska jag även vara där med min väns häst för kontroll. blir det som vi alla tror kommer denna häst få fortsätta hemma hos mig istället för herr Nilmar :(

Denna vän är uppfödaren till Nilmar och jag fick nyligen erbjudande om att fortsätta med en annan av hennes uppfödningar som senaste året bara fått gå i hagen. Inriden, haft föl gjort lite av varje men bara fått stå sista året. f-10 Otroligt trevlig stam på denna.

Har massa blandade känslor. Inte hjälpte det att jag hittade kort på Nilmar som föl. Lilla älskade häst.

Fy fan vad jobbigt detta är rent ut sagt.

29917_1350880503808_1786737_n.jpg


29917_1350877823741_1292599_n.jpg

Fy vad jobbigt!! Jag vet precis hur du känner! Panik köpte Mysen när jag insåg att min förra inte skulle klara det.. Så jag köpte Mysen innan jag tog bort min förra och kände mig liksom taskig som ersatte Toppen innan han ens var borta. Men jag hade haft så mycket otur med skador på tidigare hästar så kände att jag behövde någon ny för att orka med att ta bort Toppen. Så jag förstår vad du går igenom!
Massa tröstkramar!!:heart
 
Så tråkigt att läsa!! Har själv gått igenom ett antal skadade hästar så vet hur du känner. Jag tänkte dock tipsa om IRAP, vet inte om det är ett alternativ men vi har en häst i stallet som slutade svara på vanliga sprutningar som dom nu har behandlat med IRAP istället och än så länge med fantastiskt resultat. Dom tror att hästen kanske behöver återbehandlas en gång om året men det kanske det kan vara värt. Jag läste även att din hade problem med strålbenen och min förra hade det plus massa mer men han svarade jätte bra på Tildren. Jag vet inte om ni redan har tänkt på dessa behandlingar men annars kanske det kan vara något att prova? Hur som så håller jag tummarna att det går vägen för er!!

Tack♡
Ja han har som sagt både förändringar på strålben och båda hovbenen. Och med hans storlek påverkar det ju så mycket mer än en normalstor häst... Det handlar om 800+ kg tyngd lixom :( Men ska ta upp det med min veterinär och se vad hon tror.
 
Tack♡
Ja han har som sagt både förändringar på strålben och båda hovbenen. Och med hans storlek påverkar det ju så mycket mer än en normalstor häst... Det handlar om 800+ kg tyngd lixom :( Men ska ta upp det med min veterinär och se vad hon tror.

Håller tummarna att hon kanske är villig att prova iallafall! Både Tildren och framförallt IRAP är ju ganska nytt inom ridsporten men dom har visat väldigt goda resultat på svårbotade hästar så hoppas veterinären är openminded. Min förra fick Tildren intravenöst och en vecka efter så hade jag en ny häst.. Helt otroligt!! Dock så hade ju min så mycket problem överallt så det hjälpte inte i slutändan men vi fick säkert ett par år till ändå.
 
Kaprifol tuffar på :) På måndag ska vi på vår andra hoppträning och på torsdag har jag bokat in oss på P&J på hemmaklubben, blir vår andra "tävling" tillsammans :) I övrigt siktar vi på en hoppkurs första helgen i september, det ska bli väldigt roligt!! Känns kul att vi har kommit igång lite mer med hoppningen nu det senaste också.
Slänger in en bild från förra veckans tömkörning!
img_5450.jpg

Och en bild på en lite mindre graciös häst efter en svettig uteritt, kanske inte det bästa rullställer just precis där? :rofl:
img_2774.jpg
 
Nu behöver vi alla höra lite goda nyheter och se på allas fina hästar!

@KrullTroll hur går det för er?
Åh vad jag lider med er som har skadade hästar :(
Våd håller *peppar peppar* sig hel. Han vilade i månadsskiftet vilket gjort väldigt gott för honom. Sattes igång och vi har ridit en träning för bästetränaren. Denna gången på hemmaplan då klubben är så jäkla stöniga och motarbetar all förändring. Så nu vägrar jag sponsra dom mer. Tur vi har eget ridhus, även om det inte håller samma kvalitet som klubbens så duger det fint åt oss.
Träningen gick bra, märktes av att han var på hemmaplan då han inte upplevdes lika uppmärksam utan vart lite bekväm. Men så kul att hela tiden märka skillnad från varje pass. :D
I lördags var vi iväg på finalen av vår lilla sommarcup i hoppning. Jag hade ont i magen av nervositet. :p första klassen gick fint, Våd kändes pigg och framåt. Sitt vanliga jag lixom. Andra rundan som var själva finalen för mig gick oxå bra vilket ledde till omhoppning. Efter första hindret kände jag hur det nästan svartnade för ögonen och var på riktigt rädd att kräkas :crazy: Men Våd är för jävla bussig och bar mig runt så vi kom i mål felfria :banana:
Slutade som 3:a i finalen och 4:a totalt i cupen :D:D
Har tittat på filmen efteråt och inser att Våd behöver nog få hoppa lite högre då han mest kliver över hindren nu. Han har en fin teknik men börjar bli för säker och slarvar över låga hinder. Så i höst ska hans skötare få ta en större roll i hoppningen. Hon är mindre och lättare än mig, så slipper han släpa på mig över högre höjder :)
Själv ska jag fokusera mer på dressyren och börjar med en p&r på onsdag nästa vecka. Ska bli spännande och se hur vi utvecklats sen förra försöket i höstas. Fast...Bara han inte försöker hoppa ut och river staket så är ju det ett framsteg ;)

Någon som har tips för torra hovar?! Våds hovar har hållt sig jättefina tills för en vecka sedan då de sprack massa längst ner och runt sömmarna. Hovis var ute och verkade samt skodde så de såg mycket mycket bättre ut. Men igår sprang han ur en sko och gissar att det beror på att de är så torra nu :down:
Hovis kommer ut i dagarna för att slå på iaf, bäste hovis!!:love:
 
Gällande torra hovar så penslar jag mina hästars hovar med vanlig matolja. varje gång jag rider och vi tycker det har gett en markant skillnad. Nu vill vi ju också se videon ;) :D @KrullTroll
 
Gällande torra hovar så penslar jag mina hästars hovar med vanlig matolja. varje gång jag rider och vi tycker det har gett en markant skillnad. Nu vill vi ju också se videon ;) :D @KrullTroll
Har hört så mycke delade åsikter om olja. I ena stunden är det hur bra som helst och i andra så ska det kunna förstöra hovarna mer :wtf:

Här kommer en film då. Lite undertempo då min nervositet förstör min ridning :p
 
@KrullTroll Jag har kört med rapsolja en tid till mina men har sen köpt en olja från börjes tror jag, en som återfuktar hovarna och jag är supernöjd med den.
Jag kör inte varje dag, utan tar det när dom ser torra ut (vid soligt väder) och sen varierar jag med att duscha hovarna också. Tycker det blivit enorm skillnad!

Hon var redigt torr och lite små sprickor i hovarna när jag hämtade hem henne från hingsten.
Men det har blivit stor skillnad!

Kl
Jag red lite lätt på banan i tisdags, första gången sen ja innan betäckningen!
Kändes helt underbart, vi skrittade runt och träna lite ridning i halsring, gick hur bra som helst förutom då hon ville åt mathållet och jag ett annat men jag vann alltid ;)

Sen har det varit lugnt igen, fre, lör och sön ska jag bort så då sköter hästvakten om henne, bara ge kraft och se så hon lever.

Börjar oroa mig lite över matgången, hoppas verkligen det blir ändring så dom får komma ner till lösdriften snart och få hö och inte vänta tills månadsskiftet!
 
Slänger in en bild från tidigare nämnd hoppning. Letar hoppsadel för fullt men det är lättare sagt än gjort... Måste släppa tidigt baktill, har ordentligt med plats för en kilometer lång manke och rymma mattes långa ben. Dessutom måste den vara inom budget. Blää!
2016-08-19-1116_57b6ce549606ee5da870c17f.jpg


Jag håller mig i dressyrsadeln tillsvidare ;)
Tjatade mig till en träningstid för min gamla tränare, har inte ridit för henne på flera år tyvärr. Så igår tog vi transporten och rullade hem till henne för ett pass. Super kul och perfekt miljöträning! Något spänd häst som såg saker överallt (första gången vi var där) men det gick helt okej. Piloten ska bara lära sig att sitta rakt upp och ned utan att hänga på halsen, låta bli att dra upp hälarna och böja ordentligt på armbågarna. :arghh: Nån gång i mitt liv ska jag banne mig ha en perfekt sits!! Jobba, jobba, jobba! Ska ha mamma till att skälla på mig varenda pass framöver! :p
Ni får en suddig bild på hösäcken till pilot och den spända hästen att roa er med :D
2016-08-19-1115_57b6ce252a6b229d18bee99e.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 587
Senast: Blyger
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 199
Senast: Lisalei
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 439
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
4 295
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp