10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag var det dags för p&r igen och vi fortsätter klättra på procent-stegen :D
Idag 63.33% vilket är personbästa :)
Känslan var ok, han var mer framme idag. Men tyvärr leder det ibland till spänning, så fick inte till den mjuka känslan som jag önskade. Men bra gick det ändå och Våd var en pärla :love:
 
Idag var det dags för p&r igen och vi fortsätter klättra på procent-stegen :D
Idag 63.33% vilket är personbästa :)
Känslan var ok, han var mer framme idag. Men tyvärr leder det ibland till spänning, så fick inte till den mjuka känslan som jag önskade. Men bra gick det ändå och Våd var en pärla :love:

Härligt va duktiga ni är :) :)
 
Dags för mig att få skriva lite trevligheter istället.

Nilmar är borta. Tungt som tusan men sånt är livet. Saknar honom enormt samtidigt som man vet att det var för hans bästa.

Den 1 september var vi på Husaby hästklinik för att se hur statusen såg ut på den tilltänkta hästen som jag skulle ha. Och Jippie! Jag får fortfarande vara med i tråden. :D

Nu står det en mörkbrun nästan svart ponni hemma i stallet. Jag säger Ponni för den är under 170cm och känns i dagsläget pytteliten :D

Femke Fornia -10 e: Indoctro ue: Nimmerdor
14222238_10153946514686819_6228053618805039610_n.jpg


I dagsläget otroligt tjock men det får man vara om man bara lullat runt i en hage i ett år med massa god mat :)

Haft ett föl och varit ute på några pay and jumps samt terrängträning. Orädd och framåt häst. I dag får hon skor på sig så vi kan starta igång ordentligt.
Kunde dock inte hålla mig så igår i det fina vädret åkte all utrustning på och i hennes tillstånd kunde hon ha Nilmars alla grejer (dvs 145cm gjord) och det passade :eek:

14224764_10153955116861819_4093296082968364929_n.jpg


Så nu är det en veckas skritt som gäller innan vi kan börja småjogga litegranna :D

Detta ska bli riktigt roligt! Tror det kommer bli grymt bra. Jag har bara lånat henne och hoppas kunna komma ut på tävlingar innan hon går och blir avelssto på heltid. Lånat henne av samma uppfödare som jag köpte Nilmar av.
 
Dags för mig att få skriva lite trevligheter istället.

Nilmar är borta. Tungt som tusan men sånt är livet. Saknar honom enormt samtidigt som man vet att det var för hans bästa.

Den 1 september var vi på Husaby hästklinik för att se hur statusen såg ut på den tilltänkta hästen som jag skulle ha. Och Jippie! Jag får fortfarande vara med i tråden. :D

Nu står det en mörkbrun nästan svart ponni hemma i stallet. Jag säger Ponni för den är under 170cm och känns i dagsläget pytteliten :D

Femke Fornia -10 e: Indoctro ue: Nimmerdor
14222238_10153946514686819_6228053618805039610_n.jpg


I dagsläget otroligt tjock men det får man vara om man bara lullat runt i en hage i ett år med massa god mat :)

Haft ett föl och varit ute på några pay and jumps samt terrängträning. Orädd och framåt häst. I dag får hon skor på sig så vi kan starta igång ordentligt.
Kunde dock inte hålla mig så igår i det fina vädret åkte all utrustning på och i hennes tillstånd kunde hon ha Nilmars alla grejer (dvs 145cm gjord) och det passade :eek:

14224764_10153955116861819_4093296082968364929_n.jpg


Så nu är det en veckas skritt som gäller innan vi kan börja småjogga litegranna :D

Detta ska bli riktigt roligt! Tror det kommer bli grymt bra. Jag har bara lånat henne och hoppas kunna komma ut på tävlingar innan hon går och blir avelssto på heltid. Lånat henne av samma uppfödare som jag köpte Nilmar av.

Beklagar verkligen gällande Nilmar :(
Men Grattis till den nya, hoppas ni kommer få massa kul tillsammans :)
 
Ojoj så ni skriver, vad kul =D

@Diabetikern
Verkligen trist med Nilmar, men kul med den nya :) Grattis!

Kl.

Här har vi kommit igång ganska bra tycker jag, vi skrittar på en massa, mest i skogen faktiskt och har börjat tagit in lite trav, några steg bara för jag är osäker på när man kan börja köra igång?

Vad säger ni?
Hon har som sagt stått 1 ½ månad hos hingsten och sen stod fick hon gå mesta i hagen den första veckan hos mig, sen blev det vandring mellan hagen och stallet (20min ca) och det är väl det som gjorts med henne fram tills för hon var omkring 35 dygnet då började jag skritta henne lite lätt, körde lite aktivering på banan från marken.

Sen efter 40dygnet började jag rida mera och idag är hon på 55 dygn.
Så jag har som sagt skrittat men har nu börjat ta in lite trav både ute i skogen och på banan som idag.

Ska jag vänta lite?
Med trav menar jag kanske 5-7steg * 2-3ggr :p Hahaha

Vill inte gå för fort fram, hon är superglad att fått komma igång, pigg och glad och harmonisk!

Vi har jobbat mycket med formen och att sätta under sig, vilket går bra.
Hon har bättre skrittgång under formarbetet än på lång tygel :p Aldrig haft en häst som haft..

Snälla hjälp mig!
 
I helgen var jag och Kaprifol på hoppkurs på Grevagården och vi har haft väldigt roligt! Vi red ett dressyrpass, ett dressyr/galoppass på stora gräsbanan och två hoppass och det har gått bra, även om vi båda är lite trötta och möra i kroppen så här efteråt :P
Kaprifol som ju går på lösdrift här hemma var lite missnöjd över all box-vistelse, men hon klarade det ändå bra och vi hade även några rasthagar att turas om med under dagarna, så det var skönt!
img_3075.jpg

Jag var iväg själv, men under söndagens hoppass (en massa serier!) lämnade jag ut min kamera så vi fastnade på några bilder. Fantastisk anläggning det där! :)
img_6362.jpg

img_6366.jpg
img_6322.jpg

Nu har Kaprifol ett par dagars vila och återhämtning innan vi fortsätter och kör vidare :)
 
@Molin Jag kommer faktiskt inte ihåg hur vi gjorde när vi red på vårt dräktiga sto. Vet att vi startade igång henne ganska snart efter att hon kom tillbaks och red långt in innan fölning (det senare väldigt lugnt dock)

Kolla på avel om de kanske har något tips på när/hur ofta du kan rida men tror inte att lite trav skulle vara några problem eller ens galopp i dagsläget :)
 
Ojoj så ni skriver, vad kul =D

@Diabetikern
Verkligen trist med Nilmar, men kul med den nya :) Grattis!

Kl.

Här har vi kommit igång ganska bra tycker jag, vi skrittar på en massa, mest i skogen faktiskt och har börjat tagit in lite trav, några steg bara för jag är osäker på när man kan börja köra igång?

Vad säger ni?
Hon har som sagt stått 1 ½ månad hos hingsten och sen stod fick hon gå mesta i hagen den första veckan hos mig, sen blev det vandring mellan hagen och stallet (20min ca) och det är väl det som gjorts med henne fram tills för hon var omkring 35 dygnet då började jag skritta henne lite lätt, körde lite aktivering på banan från marken.

Sen efter 40dygnet började jag rida mera och idag är hon på 55 dygn.
Så jag har som sagt skrittat men har nu börjat ta in lite trav både ute i skogen och på banan som idag.

Ska jag vänta lite?
Med trav menar jag kanske 5-7steg * 2-3ggr :p Hahaha

Vill inte gå för fort fram, hon är superglad att fått komma igång, pigg och glad och harmonisk!

Vi har jobbat mycket med formen och att sätta under sig, vilket går bra.
Hon har bättre skrittgång under formarbetet än på lång tygel :p Aldrig haft en häst som haft..

Snälla hjälp mig!
Min erfarenhet är att stona brukar vara igång som innan betäckning rätt snart. Så länge inga komplikationer tillstött vid betäckningen.
Jag personligen anser att det är viktigt att stoet har en bra kondition och starka muskler för att på bästa sätt klara av dräktighet och fölning, samt att komma tillbaka efteråt. Att vara dräktig är heller ingen sjukdom utan ett fullt naturligt tillstånd. Precis som för oss människor. Så länge inga komplikationer tillstöter så är det för mig bara att köra på.
När det börjar närma sig fölning tycker jag att man ska fortsätta aktiveringen för att hålla igång kroppens alla funktioner. Men såklart att man lyssnar på hästen och tar det i den takten som stoet orkar med.
 
@Molin Jag kommer faktiskt inte ihåg hur vi gjorde när vi red på vårt dräktiga sto. Vet att vi startade igång henne ganska snart efter att hon kom tillbaks och red långt in innan fölning (det senare väldigt lugnt dock)

Kolla på avel om de kanske har något tips på när/hur ofta du kan rida men tror inte att lite trav skulle vara några problem eller ens galopp i dagsläget :)

Tack för ditt svar och @KrullTroll =D

Ja men precis, att rida sitt sto under dräktigheten vet jag är bra, men det jag undrade mer över var hur man kan köra igång henne nu efter att hon varit "avställd" en tid liksom.
Innan hon åkte till hingsten så var hon fullt igång och sen har allt gått bra där och efteråt med dräktigheten.

Har som sagt skrittat lite till och från både ute och på banan i ca 2-3v? lr vad det blir nu och börjat ta in lite travsteg, hon kanske orkar lite mer ändå nu då? Haha
Alltså rida på lite mer som vanligt, mera trav och så småningom även galopp?

Det var det jag var osäker på, för jag kan väl inte köra på från där jag var innan? :p Känns lite för direkt, men det är iof jag :p Jag är lite fjantig och försiktig av mig..

Idag tog vi en skrittur i skogen på 40min och ända från att jag tog henne ur hagen tills det att jag skickade ut henne igen så har hon sett spöken till tusen :o Herregud, jag som trodde det hade lagt sig lite :p haha
Hormonvågor gissar jag!
 
Tack för ditt svar och @KrullTroll =D

Ja men precis, att rida sitt sto under dräktigheten vet jag är bra, men det jag undrade mer över var hur man kan köra igång henne nu efter att hon varit "avställd" en tid liksom.
Innan hon åkte till hingsten så var hon fullt igång och sen har allt gått bra där och efteråt med dräktigheten.

Har som sagt skrittat lite till och från både ute och på banan i ca 2-3v? lr vad det blir nu och börjat ta in lite travsteg, hon kanske orkar lite mer ändå nu då? Haha
Alltså rida på lite mer som vanligt, mera trav och så småningom även galopp?

Det var det jag var osäker på, för jag kan väl inte köra på från där jag var innan? :p Känns lite för direkt, men det är iof jag :p Jag är lite fjantig och försiktig av mig..

Idag tog vi en skrittur i skogen på 40min och ända från att jag tog henne ur hagen tills det att jag skickade ut henne igen så har hon sett spöken till tusen :o Herregud, jag som trodde det hade lagt sig lite :p haha
Hormonvågor gissar jag!

En enkel tumregel brukar väl vara att hästen ska sättas igång under lika lång tid som den vilat (om inga skador är inblandade såklart). Så har hon ex vilat en månad så ökar du successivt träningen i en månad och sen är ni tillbaka där ni slutade innan vilan.

Så du kan nog ta och öka träningen lite!
 
En enkel tumregel brukar väl vara att hästen ska sättas igång under lika lång tid som den vilat (om inga skador är inblandade såklart). Så har hon ex vilat en månad så ökar du successivt träningen i en månad och sen är ni tillbaka där ni slutade innan vilan.

Så du kan nog ta och öka träningen lite!

Tack =D
Javisst, så är det man brukar tänka inom igångsättningen. Varför har jag inte ens kommit ihåg det?
Då kan vi nog köra igång lite mer, då blir prinsessan lite glad :)
 
Talladin är så frisk han kan vara. Han ville röntga ryggen för säkerhetsskull men inget där heller. Så nu kan vi komma igång igen och veta att de inte är något fysiskt fel på honom iallafall.
Hoppas miljöbytet med nya stallet ska bidra till nytändningen. Han hade varit pigg och framåt i helgen när medryttaren skrittade ut med stallägaren. Längtar så tills jag kan rida igen!
 
Jag gör väl en bildbomb igen då, lite min grej :D
14237727_10154025110153789_7260780704907927873_n.jpg

Lite svettig efter P&R
14212210_10154025110208789_7705189309462498850_n.jpg

Fina poäng och ord. Vi fick vår första 8:a :D Dessutom på uppridningen mot dommaren, med kommentaren "bra rakriktning och fin väg". Så som vi tragglat rakriktningen hela sommaren. Hård träning ger resultat.:banana:
14142015_10154029296878789_7428547170345031812_n.jpg

Införskaffat en egen klippmaskin, har innan hyrt av stallägaren. Men tröttnat på att andra inte säger till att skären e slöa när de använt så när jag ska ha den klipper de inte ett strå :meh: Var tvungen att provklippa lite så hjärtat har nu ett hjärta på stjärten :love:
Stör mig oxå på folk som inte tar bort skiten efter sin häst innan de rider iväg :rage:

14199172_10154028523308789_7507084736089874732_n.jpg

För övrigt försöker jag plugga, men någon saboterar för mig :p
 
@Molin
Igångsättning om hästen inte varit skadad är att man ganska snabbt kan lägga in lite trav och galopp.
Upplägget för tjockisdamen hos mig är skritt i en vecka sedan påbörjas lättare trav och galopp i lugna former. Hästen har ju vilat ett år men räknar med att efter jul så kommer vi vara i fult gång med träningar. Hon har inte varit skadad och enligt veterinärerna å var det bara att köra igång med trav och galopp direkt.

Nu ville jag ge henne en vecka så vi lär känna varandra men till helgen ska vi prova på lite andra gångarter än skritt :D
 
@Molin
Igångsättning om hästen inte varit skadad är att man ganska snabbt kan lägga in lite trav och galopp.
Upplägget för tjockisdamen hos mig är skritt i en vecka sedan påbörjas lättare trav och galopp i lugna former. Hästen har ju vilat ett år men räknar med att efter jul så kommer vi vara i fult gång med träningar. Hon har inte varit skadad och enligt veterinärerna å var det bara att köra igång med trav och galopp direkt.

Nu ville jag ge henne en vecka så vi lär känna varandra men till helgen ska vi prova på lite andra gångarter än skritt :D

Tack för ditt svar :)
Okej, ja det verkar som alla sätter igång sina hästar på olika sätt också och därmed lite svårt och avgöra liksom. Nu har ju inte min varit avställd 1år heller, utan ca 1½-2månader.

Gud vad kul med något nytt och jobba med =D Sånt är alltid spännande!
 
Idag fick Miraz en välförtjänst höstdusch, har inte vågat mig på det sen jag hämtade hem henne, haha :p

Hon stod bara och njöt för fulla muggar, så förhoppningsvis kanske det blir fler fina och varma dagar så man kanske kan duscha av henne igen. Fick inte bort all skit tydligen, klappade henne över ryggen när hon fick beta efteråt och jag blev svart grusig om handen :p Så jag gnuggade nog inte tillräckligt?

Idag fick vi även höanalysen, den var väl inte direkt bra måste jag säga.
Kvoten blev 3, kändes ganska surt med tanke på många dräktiga ston också på gården och tydligen är det inte av den skörden som vi ger dom idag heller utan nästa leverans kommer vara denna analys.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
12 765
Senast: Blyger
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 240
Senast: Lisalei
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 495
Senast: Roheryn
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 602
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp