10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
En bild på dagsformen :)
14642282_10154166866368789_3066820878391299916_n.jpg
 
Hej, alla! Jag håller mig kvar i tråden och uppdaterar mig då och då och gläds åt alla foton och filmer på era fina "tior" :love:.

Jag har inte skrivit på länge pga att jag har en dipp just nu och hästen och ridningen kommer lite i andra hand...igen... :angel:

Jag började arbeta efter föräldraledigheten i augusti och då gick hästarna fortfarande på bete. Jag gjorde ett par halvhjärtade försök att hålla igång A. med longering/ridning tidiga mornar och sena kvällar (efter jobbet vill jag ju vara med barnen, särskilt den där lilla, abstinensen efter henne är stoooor på dagarna), men motivationen att hämta häst i mörkret, rida, släppa ut häst i mörkret igen alternativr gå upp kl. 04.30 och rida före jobbet var inte stor nog, så hon fick bli avställd ett tag. Jag har inte så dåligt samvete över att låta hästarna gå och skrota så länge de går ute på bete heller faktiskt..

I slutet av september stallade vi in och då satte jag igång henne igen. Men sedan började maken jobba fr.om. oktober och denna månaden har vi mest bara försökt hitta en rytm och få vardagen att gå ihop med två heltidsarbetande föräldrar och fyra barn i varierande åldrar. Dessutom självklart tufft på jobbet ( hög arbetsbelastning är i o för sig mer regel än undantag) samt oro över nära släkting som inte mår bra... pust. Enda anledningen till att jag hiner/orkar skriva idag är att jag är dunderförkyld med hostan från avgrunden, vilket resulterat i sjukskrivning och därmed möjlighet att sova ut dagtid :o...

Jag rider sporadiskt en till tre pas i veckan i alla fall. En räddare i nöden är den svinbra pannlampa som jag fått i födelsedagspresent av maken. Den har gjort det möjligt att rida ut i kolmörkret, så några kvällar har jag har kravlat mig upp och skrittat ut lite kravlöst trots aat jag varit jättetrött och när jag väl sitter där så känns det ju kul och jag kan ta några varv på banan också. Men... ekvationen går inte riktigt ihop.... Det är ju bara att inse. Jag har lite idéer om flytt av hästen osv men vi får se hur det blir. Först ska transporten servas, hö köpas in, sadelutprovare tas ut, equiterapeut bokas...
ja, ja. En sak i taget ;). Hoppas det inte blev ett för gnälligt inlägg, jag ville mest lite krasst beskriva hur det ut för mig i nuläget.

A. är i alla fall sitt vackraste nu med sin silkeslena kolsvarta vinterskrud. Sedan att magen är lite stor och att hon är rätt omusklad, tja, det får väl vara så då... Hon är finast ändå :heart.
 
Hej, alla! Jag håller mig kvar i tråden och uppdaterar mig då och då och gläds åt alla foton och filmer på era fina "tior" :love:.

Jag har inte skrivit på länge pga att jag har en dipp just nu och hästen och ridningen kommer lite i andra hand...igen... :angel:

Jag började arbeta efter föräldraledigheten i augusti och då gick hästarna fortfarande på bete. Jag gjorde ett par halvhjärtade försök att hålla igång A. med longering/ridning tidiga mornar och sena kvällar (efter jobbet vill jag ju vara med barnen, särskilt den där lilla, abstinensen efter henne är stoooor på dagarna), men motivationen att hämta häst i mörkret, rida, släppa ut häst i mörkret igen alternativr gå upp kl. 04.30 och rida före jobbet var inte stor nog, så hon fick bli avställd ett tag. Jag har inte så dåligt samvete över att låta hästarna gå och skrota så länge de går ute på bete heller faktiskt..

I slutet av september stallade vi in och då satte jag igång henne igen. Men sedan började maken jobba fr.om. oktober och denna månaden har vi mest bara försökt hitta en rytm och få vardagen att gå ihop med två heltidsarbetande föräldrar och fyra barn i varierande åldrar. Dessutom självklart tufft på jobbet ( hög arbetsbelastning är i o för sig mer regel än undantag) samt oro över nära släkting som inte mår bra... pust. Enda anledningen till att jag hiner/orkar skriva idag är att jag är dunderförkyld med hostan från avgrunden, vilket resulterat i sjukskrivning och därmed möjlighet att sova ut dagtid :o...

Jag rider sporadiskt en till tre pas i veckan i alla fall. En räddare i nöden är den svinbra pannlampa som jag fått i födelsedagspresent av maken. Den har gjort det möjligt att rida ut i kolmörkret, så några kvällar har jag har kravlat mig upp och skrittat ut lite kravlöst trots aat jag varit jättetrött och när jag väl sitter där så känns det ju kul och jag kan ta några varv på banan också. Men... ekvationen går inte riktigt ihop.... Det är ju bara att inse. Jag har lite idéer om flytt av hästen osv men vi får se hur det blir. Först ska transporten servas, hö köpas in, sadelutprovare tas ut, equiterapeut bokas...
ja, ja. En sak i taget ;). Hoppas det inte blev ett för gnälligt inlägg, jag ville mest lite krasst beskriva hur det ut för mig i nuläget.

A. är i alla fall sitt vackraste nu med sin silkeslena kolsvarta vinterskrud. Sedan att magen är lite stor och att hon är rätt omusklad, tja, det får väl vara så då... Hon är finast ändå :heart.
Inte gnälligt, utan en bild från verkligheten.
Det är svårt att få ihop tiden under vissa perioder i livet.
Jag kämpat jag oxå, barnen är iof relativt stora. Men mannen jobbar borta på veckorna så jag står med att jonglera vardagen ensam. Studier, extrajobb, barn som ska skjutsas, föräldramöten, hus och hem som ska skötas mm. Det är ett jäkla pussel stundvis. Så kommer helgen med mer ledig tid (om jag inte hoppar in och jobbar), men det är oxå enda tiden jag träffar maken så försöker prioritera tid med honom. Ibland får hästen stå lite mer än planerat, men han dör inte av det. Han har en bra hage med bra hästkompisar som han leker med mycket så motion får både kropp och knopp :)
 
Samma pusslande här... tre barn, jobbar som vikarie på skola och förskola så man hoppar in lite där det behövs. Jag rider 3 ggr i veckan, det brukar bli onsdag, lördag, söndag. Det får räcka annars blir det så stressigt.
 
Tack gör pepp hörrni, @KrullTroll och @sassiball. Jag tänker ju lite likadant som ni verkar göra.
Jag har hållit minst en häst genom livets alla stadier sedan jag var 12 år och jag är en sådan person som inte ens under optimala förutsättningar rider varje dag. Ibland tryter motivationen och ibland prioriterar jag annat. Därför har jag alltid prioriterat att mina hästar ska ha ett gott hästliv, oavsett hur mycket de aktiveras. De ska ha möjlighet till mycket utevistelse i stora hagar, kompisar och mycket stråfoder som sysselsättning. Jag kan försvara min hästhållning och stå för den.
Men i nuläget känns det som om det inte går ihop tidsmässigt, liksom. Jag måste ju sova några timmar också...
Fast det kommer att ordna sig. Jag kan ju inte tänka mig ett liv utan hästen och ridningen, så enkelt är det.
Det är nog dags för lite förändringar igen. Nuvarande stall har fyllt sin funktion väl i och med närheten hem, fina hagar osv. under perioden när jag var gravid och hade bebis, men nu har Arozas bästa kompis flyttat och hon är lämnad med 20-årig tråkfarbror som enda sällskap. Plus att andra förutsättningar för stallplatsen ändrats. Så det kanske är dags för lite förändringar igen som bättre passar den vardagen vi har just nu. Vi får se...
 
Idag skulle jag klippa Fendi och Dingla (ponnyn) på hals/bog eftersom de blir ganska svettiga vid ridning. Gick jättebra, förutom att jag glömde plocka ut bomullstussarna ur Fendis öron så hon hade dem där under ridturen. Det var när jag skulle städa upp efter ridning och klippning som jag började fundera på var bomullen tagit vägen :angel:
 
Usch vad jobbigt det är att hålla uppe ridmotivationen nu :(

Det är snöblandat regn ute min ridbana står mesadels under vatten och min diabetes har krånglat.

Femke sköter sig över förväntan. Tror att 2 av mina 3 ansökningar har gåt igenom i alla fall :rofl:

Lite studs och sånt blir det men i det stora hela har hon börjat förstå och jobbar på.

Vet inte om jag ska a med henne till träningen eller det stora åbäket nästa gång :)
 
Ett tag sedan jag skrev och det har hänt både positiva och negativa saker.

Det positiva är att max har börjat jobba med sina bakben och det är en super härlig känsla :laugh:. Man riktigt känner hur han kommer upp med hela framdelen och han får en suuper trav som blir ganska svår att rida lätt till då man får sånt skjut framåt :D.
Jag har också börjat kunna korta mina tyglar lite utan att han "försvinner" och hamnar bakom hand.

Negativa är att han har blivit förflyttad till en mindre hage då han inte kunde gå i den största pga av att han sparkar när de andra hästarna inte lämnar honom ifred. Och vi provade släppa ihop honom med en annan häst i en mellan stor hage, gick bra tills de fick täcke på sig .. för då började den andra hästen slita sönder mina täcken :(.
Och han har sedan vi bytt hage börjat bocka när jag fattar galopp. Antagligen pga överskotts energi men ska ändå ta ut någon som går igenom honom då han börjat få problem att fatta vänster galopp.
Så vi får se hur det ser ut i hans lilla kropp :)





 
Dags för en uppdatering här för vår del tror jag bestämt! Kaprifol fick ju ett envist sår på ena bakbenet som tog evigheter att läka men vi är igång efter det. Jag har även haft lite "bett-strul" (alltid haft egentligen, men blivit mer och mer den senaste tiden) och provat runt ganska mycket men kommit fram till att jag har en helt annan häst på hackamore så just nu rids hon bara på detta och är plötsligt den nöjdaste tjejen i världen ungefär.
Idag gick hon från lurvig ponny till snygg häst igen också när större delen av pälsen åkte av! Och i morgon taggar vi för dressyrträning :)
img_4131.jpg
 
Idag är Våd dyrare än vanligt!! :love:

Några andra hade använt bommar i ridhuset så jag passade på att nyttja dom oxå. Var travbommar på rakt och böjt spår, upphöjda och på backen.
Till och börja med så kändes han så härlig när vi värmde upp. Pigg och alert men utan spänning eller så där het som han kan bli.
När vi sen red på bommarna växte han verkligen under mig. Vid dom upphöjda kunde jag samla ihop honom ordentligt med bibehållen energi för att sen "släppa" iväg honom över och han trampade som f*n!!:eek::love:krävdes en hel del bålstyrka av mig för att hålla ihop mig själv men jäklar vilken känsla!
Sen i galopparbetet var han mjuk, reglerbar och bjöd tom på några frustningar :D

Så, dyr idag. Jag känner redan av viss träningsvärk :p
 
@Diabetikern vädret är f*n skevt:cautious: är så glad över vårt ridhus, men blir så träligt att harva runt där jämt.
@border_kelpie trist med hagsituationen :down: hoppas hästen e kry i kroppen.
@Lovise gött att såret läkt och ni är tillbaka :) bettproblem kan göra en galen. Våd har oxå varit tjorvig men tror jag hittat ett som han godkänner iaf, ett svindyrt bomber. Hack funkar ibland, men ofta blir han sjukt stark :meh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
12 652
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 240
Senast: Lisalei
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 494
Senast: Roheryn
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 588
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp