10:orna kapitel 9

Fick en härlig fläskläpp igår av fröken.

Byggde upp en kombination och hon slog på tvärniten (andra gången gick det som smort) men satan vad ont det gör.

Kommer köra samma övning idag igen. Imorgon är det tävling debut inne 2st 1m vart ett tag sen vi var iväg nu så får se hur det går.
 
Ehum.. ja vad kan man säga. Jo att vi hoppat för lite hemma. Kändes som om det var första gången ute :rofl:

Första klassen felfria med 90% kråkhopp, överhoppning och till och med något landa på alla 4 efter hindret :rofl:

Andra klassen vart hon trött och då fick vi bättre galopp och bättre språng. Dock kom vi lite fel in på kombinationen så hon rev första och även hindret efter det. så totalt 8 fel men med bättre känsla. Det var en mycket trött Femke som åkte hem i transporten på lördagen där.

Så nu har jag anmält mig till 2 tävlingar till. Vi måste ut men 1m ska hon ligga på. Jag vill vare sig gå ner eller upp. Vi måste bara ut och få rutin.

Se om det fungerar länk till instagram och 2 hinder.


Annars får ni kolla på Insta, samma namn som jag har här Diabetikern och öppen profil. :)

Jeckla teknik
 
Pust... just kommit hem från att ha helklippt lilla fröken. Föredrar att klippa fuxdamen. Hon gillar det inte men är ok och står still. Femke tycker det är skönt och vill stå och mysa under tiden. :rofl:

Nu blir det te och dusch!
 
22730477_10155197852639426_5974299157406941722_n.jpg

22555067_10155197852859426_3309181521721951840_n.jpg

Maken filmade/fotade lite häromdagen, jag försöker komma tillrätta med min sits. Då är det bra med film så man ser hur det ser ut.
Har svårt att få ork till att rida så mycket som jag egentligen vill, kanske blir det att jag lånar ut henne, vi får se.
Hon är väldigt muskulös i alla fall just nu, roligt. Lite rund också, ska snart ta in dem ifrån betet, blir nog till helgen. Men gräs finns det i alla fall fortfarande.
 
Har bestämt mig för att låta Ghost vila nu i några veckor, jag kommer ha fullt upp på jobbet och även behöva hjälpa till hemifrån på kvällarna. Så lika bra att jag bara bestämmer mig för att inte rida, kommer bli så stressad annars av att försöka hinna med.
Lite tråkigt för vi hade kommit igång och tränat för tränare (ok bara en gång :p) och skulle göra så varannan vecka, menmen! Tränarn har ridit mycket dressyr innan hon började med western. Hon är ingen såndär "dressyr var skit, western är det rätta" utan ser likheterna. Känns bra! :)

Den träningen vi hann med gick iaf bra, men det var tufft! Har inte ridit ett sånt hårt (hårt som i att vi verkligen fick jobba) pass sen jag red engelskt :o Hade huvudvärk när jag kom hem haha

Vi skulle träna på framåtbjudning och att hästarna skulle jobba rätt. Var jag och en kille i stallet, våra hästar är väl lite lika, dom såsar nog gärna fram båda två, fast hans är nog lite piggare än min :p
Vi fick iaf trava på i friskt tempo, sen långsammare in i 10 metersvolter i 3 av hörnen, och "bara" vara noggranna med vägen och att hästarna använde magmusklerna sina ordentligt. Sen tog vi samma sak i galopp. Puh!

Som avslut fick vi rida små volter runt koner utmed medellinjen. Och vara noggranna där också med vägen, rakriktning på mitten, och användning av magmuskler. Vid det laget var jag helt slut så det blev la lite hafsigt emellanåt.
Men det var roligt iaf, ser fram emot nästa gång!
Jag hoppas på att både Ghost och jag vilar oss i form nu :angel:
 
Träningen med Hugo har varit lite on and off sen sommaren. Det har varit mest uteritter och träning från marken. Men så tog jag mig i kragen häromdagen och tänkte att "nu ska vi nöta på lite seriös ridning!"
Jag har alltid haft fokus på formen under Hugos utbildning och han har förstått mer och mer vad jag vill och vilken form han ska ha. Men, jag insåg nog inte riktigt hur mycket han fattat det.

Vi har som sagt nästan inte ridit mycket typisk dressyr. Han rids med långa tyglar, bettlöst och mycket röst. Detta är för att jag vill sträva efter en lång och låg form så att han kan länga stegen, aktivera bakbenen och jobba med ryggen. So far so good.
Men då när jag började rida efter att ha lösgjort honom på volter och böjda spår (han är svagare i en sida så vi fastnade lite på att lösgöra), så började jag trava på volterna. Det slutade med att jag fick be mamma filma när jag red, för han var otroligt svår att sitta på och skumpig. :cautious:
Jag trodde att något var fel. T.ex. att jag satt snett eller störde honom så han gick och sparkade efter mig. Sadeln är bomlös så han känner direkt om man inte sitter helt korrekt, vilket gör det skitsvårt för mig som varit sne. Men, ju mer vi travade desto bättre kändes det och jag började misstänka att jag hade fel om obehaget. Och jo, det visade sig att den otroligt svåra traven att hänga med i var han som tog i ordentligt med bakbenen :rofl:
Jag har aldrig upplevt den känslan på honom och även om jag vet hur det ser ut från marken så hade jag aldrig kopplat ihop det. Nu kan jag nöjt konstatera att min grabb börjar bli vuxen, kan bära sig själv i formen (och han vill göra det :love:) och att jag har en otroligt jobbig häst att verkligen rida. :cool: Jag måste nog börja träna igen om jag ska orka med... haha.

Men det är verkligen superkul att se hur han verkligen vill göra allt rätt, han svarar superbra på beröm och just att han hittade hur han skulle arbeta så snabbt överraskade mig. Nu kan det typ bara gå framåt :) Och snart firar vi 3 år tillsammans! (och då har han varit inriden 1,5 år :cool:)

Har lite bilder från filmen. Kvalitén är hemsk, men men. Han orkar såklart inte arbeta med en säck potatis på ryggen längre stunder än (han är otroligt känslig och stör sig så fort jag hamnar ur balans och inte sitter rätt. Och det hände en hel del eftersom han tog i så mycket när han arbetade = jag föll ur balans). Huvudet får alltså vara vart fan det vill, bara han håller balansen och går på :laugh: (jag oroar mig mest för att ryggen inte ska hänga med när man rider honom, så arbetar han med den så slår jag kullebyttor av lycka. Och nu verkar han fatta det)
Andra bilden är bara där för att han var söt.
xfeTf2V.jpg

E1XF9Zr.jpg
 
Roligt att se Hugo igen @Aionee! Kul att läsa att det går så framåt Hejja er! :D

Själv var vi på hoppträning igår. Kändes bra fått backa tillbaks lite och köra grunderna mer igen. Hon har fått en mycket bättre galopp men blir fort svag i bak. Satan vad det tar tid att bygga upp .

Igår för 1 år sedan så kunde vi ta den första galoppen i ridhus och knappt galoppera 1 varv utan kickar. Så något rätt gör vi ju :D
 
Nu är vi på väg igång lite igen! Min bebis tittade ut för en månad sen och jag har ridit ett par gånger sen dess och så har det blivit en del promenader, tömkörning mm. Igår skuttade vi lite för första gången sen i mars! Tänk vad roligt det kan vara :D
img_55475.jpg

img_55507.jpg

img_55519.jpg
 
22730477_10155197852639426_5974299157406941722_n.jpg

22555067_10155197852859426_3309181521721951840_n.jpg

Maken filmade/fotade lite häromdagen, jag försöker komma tillrätta med min sits. Då är det bra med film så man ser hur det ser ut.
Har svårt att få ork till att rida så mycket som jag egentligen vill, kanske blir det att jag lånar ut henne, vi får se.
Hon är väldigt muskulös i alla fall just nu, roligt. Lite rund också, ska snart ta in dem ifrån betet, blir nog till helgen. Men gräs finns det i alla fall fortfarande.
Vilka vackra bilder. Nästan trolsk stämning i dem.
 
Vad fin han ser ut, @Aionee!

Här går det upp och ner. Tillvaron har snurrat på allt fortare och jag har känt själv att jag blivit allt mer speedad:crazy: Härom veckan tog det stopp och jag kände att väggen var en cm från näsan. Dagen efter tog jag tag i jobbsituatonen och gick ner i tid. Har kompat ut i veckan och umgåtts med barnen och känner att måendet sakta förbättras dag för dag.

Tränade med hästen igår. Det blev pannkaka. Min andning satt högt upp i bröstet och inget fungerade (konstigt ;)). Till slut fick jag bara trava under lättridning längs fyrkanten och på åttvolt. Fokus på andning, sits och takt. Ge handen, ge handen. In med bakbenen, in med bakbenen. Till sist släppte spänningarna (ja, hos mig alltså) och jag började storgråta. Visserligen sa tränaren att hästen aldrig travat så bra tidigare, men i övrigt var det en timmes ren terapi för matte (fast det är nog mycket bekvämare för hästen med en urgråten geleklump på ryggen än en spänd pinne, liksom). Jag älskar min tränare :heart. Ny fortsätter jag att bara grundrida utan krumelurer och krav i två veckor då går vi se hur det känns vid nästa träningstillfälle.
 
@Tualma vilken tur du hann sätta stopp! Hoppas verkligen du börjar må bättre snart.


Själv vart vi iväg i söndags. Vår start senast i Falköping vart verkligen katastrof. Nu hade hon hittat tillbaks och vart inte lika trött i huvudet utan visste vad som gällde. Bättre framåtläge men satan vad lång tid det tar att bygga muskler.

Långsamt men säkert. Tur man rider unghästklass så man kan tappa stigbygeln och bryta av :rofl:

Tror att 2018 blir vårt år!

 
I lördags vart vi iväg igen. Lidköping 1m

Framhoppningen vart inte bra men hon skötte sig exemplariskt. Jag vart lite nervös som tur var släppte det inne på banan så fort vi fick startsignal. Tittade till lite i kombinationen så hon fick ta i lite mer på vägen ut.

Rev sista. Tror jag andades ut och Femke tyckte att vaddå ska vi hoppa detta igen? Vi har ju redan fixat det ha ha

Överlag väldigt nöjd nu är det bara att fortsätta rulla på hemma med styrka och galoppen.

 
Heja, @Diabetikern, vad duktiga ni är, du och Femke!

Jag börjar landa efter stresspåslaget. Har bara mysridit i skogen och tömkört lite senaste 1 1/2 veckan.
Men idag tränade vi! Minst sagt energisk häst, men hon kändes glad och med mig så det fick bli lite hastigt emellanåt, det gör inget :p. Hon gav mig en så bra känsla och jag är rätt nöjd med mig själv också som kunde rida och ha kul, bara :love:.
Smolken i bägaren är hästens rygg. Hon blir allt mer palpationsöm i länden och trots att hon inte är arg på sadeln och fortfarande rör sig trevligt under sadel, så är det nog den som är problemt ändå, tyvärr :(. Den åker fortfarande fram ett par cm, inte lika mycket som när hon var betesrund, men fram åker den. Hon har ju byggt på överlinjen rätt rejält sedan sadelprovningen i våras och hon rör sig mycket i länden (som i och med överbyggdheten är hennes svaga punkt) och jag misstänker att sadeln ligger an något för långt bak så att hon puttar fram den... Kan det stämma?
Bara att boka in sadelprovning igen då. Tills dess ska jag bli mer noga med att stretcha på töm mellan ridpassen och massage är bokad för damen i nästa vecka.
 
Heja, @Diabetikern, vad duktiga ni är, du och Femke!

Jag börjar landa efter stresspåslaget. Har bara mysridit i skogen och tömkört lite senaste 1 1/2 veckan.
Men idag tränade vi! Minst sagt energisk häst, men hon kändes glad och med mig så det fick bli lite hastigt emellanåt, det gör inget :p. Hon gav mig en så bra känsla och jag är rätt nöjd med mig själv också som kunde rida och ha kul, bara :love:.
Smolken i bägaren är hästens rygg. Hon blir allt mer palpationsöm i länden och trots att hon inte är arg på sadeln och fortfarande rör sig trevligt under sadel, så är det nog den som är problemt ändå, tyvärr :(. Den åker fortfarande fram ett par cm, inte lika mycket som när hon var betesrund, men fram åker den. Hon har ju byggt på överlinjen rätt rejält sedan sadelprovningen i våras och hon rör sig mycket i länden (som i och med överbyggdheten är hennes svaga punkt) och jag misstänker att sadeln ligger an något för långt bak så att hon puttar fram den... Kan det stämma?
Bara att boka in sadelprovning igen då. Tills dess ska jag bli mer noga med att stretcha på töm mellan ridpassen och massage är bokad för damen i nästa vecka.
Sadelproblem är ju så jobbigt. Hoppas du hittar något som funkar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp