10:orna kapitel 9

@Tualma attans tråkigt med sadelproblem :(

Själv har vi tagit en lugn vecka. Underlaget är ju inte det roligaste nu direkt. Åkte till ridhuset igår för att jogga igenom har träning idag. Femke känns väldigt fin i kroppen så tråkigt att tävlingssäsongen är över. Kändes som om vi precis började komma igång.
 
24176934_10155299926409426_6601982467942597146_n.jpg

Lägger in en bild på pållarna här med. Nyklippt Fendi, inget krångel med maskinen nu när jag har lärt mig hur den fungerar. Fendi får ha brems hela klippningen då hon tycker det är väldigt obehagligt. Men med bremsen står hon still. Hon var jätteduktig :)
Ska snart rida en sväng med dottern.
 
Här går det lite på halvfart med ridningen, trots numer normalmycket på jobbet igen.
Jag tycker det är så himla tråkigt med mörkret! Ingen motivation, längtar bara hem till soffan och Netflix typ :/ Blääh

Red ut förra helgen för första gången på länge, jag och en stallkompis. Båda hästarna var skitspända (kanske inte så konstigt med tanke på den knappa ridningen), rädda för en massa "löjliga" saker, typ sten, stubbe, hästkompisen brevid som frustade, stallkompisen som gjorde nåt ljud, isfläck... osv!
Emellanåt försökte Ghost vända hemåt och när han inte fick det småstegrade han, dessutom var han rätt pigg och första traven bockade han och satte av i galopp istället, när vi sen skrittade och han tyckte det var dags att springa igen kom en till. Och så när han äntligen fick galoppera kom några små på rad och sen fullt ös medvetslös framåt typ :p Tänkte att det var bäst att bara låta honom hållas så han fick springa av sig lite.

Sälja och köpa en trygg stabil fjording som några andra här på buke gjort, kanske? Kände jag just då haha :D :o

0wbPvzE.jpg


TcA5vSA.jpg
 
@Blimblom Fjordingar kan bocka och sticka de med ;) :rofl:

Imorgon är det träning igen. Femke går ruggigt bra och känns himla fin. Så tråkigt att allt är över verkar som vi prickade helt fel med träningsformen i år. Hoppas det håller i sig till nästa säsong.Igår kunde vi jobba på ridbanan en sväng när det var plusgrader och fint sol. Vet inte vem som var lyckligast jag eller hästen, Mycket frustande och småhopp :D
 
Har inte alls hängt med i tråden det senaste men jag hoppas att allt flyter på för er ute i vintervädret, hur det än må yttra sig. :heart

Inser att jag är fantastiskt duktig på att uppdatera om våra turer till veterinären, så det här får bli en utan veterinärinslag ;)

Fröken fräs kom igång fint efter sin lilla kolik och vi har för första gången varit med för hopptränaren som kommer till gården lite då och då. Med en höjdrädd matte kunde det gått åt skogen så det är tur att hästen är snäll och hoppar allt, oavsett hur knasigt det blir. Kan ha världens bussigaste häst faktiskt! :love: När matten rätade på sig och lät bli att kolla ner i marken så var det riktigt bra mellan varven. Mycket linjer med 2/3/4 galoppsprång passade oss fint. Fröken får lära sig att korta upp galoppen utan att vi behöver ha en diskussion om det och matten behöver inte komma ihåg vart hon ska. :angel: Skitbra helt enkelt. :D

Då skogen mer eller mindre är översvämmad hos oss så har uteritterna varit begränsade till skritt, något som definitivt märks på fröken. Igår så fick vi sällskap av trygg och snäll hästkompis för en tur runt vår preparerade slinga. För att ta sig dit behöver man gå genom en tunnel under en större väg, i vanliga fall inget jätteproblem. Igår var det, utan tvekan, livsfarligt. Vi rally-backade nerför en brant backe, snurrade runt och försökte gå hem igen. Fick fint sitta av och promenera igenom det jäkla tunneln.... Väl på andra sidan gick det bra tills dess att vi kom fram till det stall som ligger på vägen. Där fanns det andra hästar (no shit...) som var ohyggligt konstiga varelser. Matten tyckte mest de såg ut som hästarna hemma och förstod inte alls varför det var nödvändigt med trumpetande och balanstrav. :banghead:
Tror minsann vi behöver rida dit lite mer regelbundet. :p
 
Delar med mig av en film från träning och en P&J. Jag kämpar på med mina nerver när vi är iväg, ibland kommer jag till och med ihåg att andas nu :rofl:

Hade ett riktigt bakslag med självförtroendet efter förra gången jag var iväg (i oktober), så nu gick jag ner lite i höjd, jag blir tokig på att jag är så nervös och vet inte riktigt hur jag ska hantera det. Det blir bara att jag åker häst istället för att rida. Men det är väl bara att jobba på, kanske vänjer mig och blir mindre nervös någon gång.



Hur går det för er andra? Lugnt nu innan jul eller kör ni på för fullt? :)
 
@Thrillie Snyggt ridet! Ser superbra ut!

________
Empa hålls i gång på lite halvfart fram tills jul, sen är det dags att dra i gång på riktigt igen. Vi lullar mest runt ute på vägarna blandat med lite markarbete på ridbanan. Vinnande koncept verkar det vara för hon känns så fantastisk just nu!:love::love::love:


Måste även dela med mig av en till bild som gör mig alldeles varm i hjärtat. :love:

Förklaring: Empa har, som jag tror jag nämnt någon gång, inte kunnat gå med andra hästar (förutom ett föl vi hade för några år sedan). Hon har varit rent farlig och inte alls mått bra av det. (vallat/jagat de andra hästarna i stress, sparkats riktigt illa osv.) Shine (hästen till vänster, min projekt/jobbhäst) har inte heller kunnat gå med andra, hon fick tas från sin mamma när hon var bara några månader eftersom stoet sparkade henne, illa. Efter det har hon gång på gång blivit sparkad av andra hästar, troligen för att hon inte kan läsa av de andra hästarna.

De har gått i separata hagar, men för en tid sedan började Shine gå igenom staketet (trots rejäl ström) in till Empa. De skedde gång på gång på gång och Empa verkade inte bry sig nämnvärt av att ha henne i sin hage. Så då testade jag att släppa ihop dem under kontrollerade former och ja, ni ser resultatet på bilden. Kompisar! Nu har de gått ihop i en månad drygt och mer än en avtrampat sko har det inte blivit. Det gör mig så varm i mattehjärtat att kunna ha mina hästar tillsammans, jag har altid förespråkat det men fick helt enkelt avstå mina principer när Empa blev rent farlig mot andra hästar.
 
Vi lever med, har haft lite brist på buke-ork ett tag.

Men det rullar på, vi har under hösten behandlat en ink som hon har haft under magen, precis i bakkant på hoppgjorden, nu är den borta. Hoppas hoppas att den inte kommer tillbaks! Jag fick låta bli att klippa henne under tiden, eftersom jag inte kunde täcka henne ordentligt då täckesgjordarna gick emot, framförallt när hon låg ner eller rullade. Så nu är hon klippt med och energin som har varit lite dämpad innan är nu tillbaks med råge :angel:

Jag letar för fullt efter en ny dressyrsadel med, Amerigon (CC) som vi har nu ligger bra på henne, men passar inte mig. Har lite tips att gå på, men det får kanske bli en tripp till en utprovare, om inte rätt modell dyker upp snart.

Planen under vintern är att försöka stärka henne bättre i bakdelen. För att hjälpa till med det så har vi har börjat hoppa lite smått igen, har blivit väldigt sporadiskt innan. Det är skoj, men hon hoppar som fasen, så jag har svårt att hänga med och tycker att det är läskigt! Så jag håller mig till bommar och små hinder, sen slänger jag upp bättre lämpade personer som får hoppa mer ordentligt emellanåt :D

25011249_301324893707219_4095836475965308928_n.jpg


I ren frustration av att jag inte kan sitta ordentligt i min sadel så red jag träning barbacka, fy fasen så jobbigt, men nyttigt! :D
23348013_1515248331902857_7903170807428284416_n.jpg


Senaste träningen var jag förkyld så tränaren fick tömköra henne, han kom åt det där högra bakbenet riktigt bra i galoppen, hon blir gärna lite kort där och går mera uppåt än framåt. Men här blev hon riktigt fin och lossnade bra!
https://www.instagram.com/p/BcfNdi6hnq7/?taken-by=anso_sj
 
Har testat lite olika hjälmar eftersom min inte är godkänd nästa år. Har inte hittat rätt ännu. Vill gärna ha en blank hjälm då jag tycker det är snyggast, gärna med bling på.
Provade en uvex med mönster på , Exxential Peace. Den gillade jag , men har inte kollat klart ännu.
Har ni övriga hjälmar som är godkända för tävling nästa år?
 
@sassiball Jag fortsätter med Charles Owen Wellington Classic som jag haft de senaste 8 åren. Jag är väldigt svag för CO Ayr8 annars, men den funkar inte med min huvudform. Sen kan jag inte komma från att Samshield har några snygga hjälmar också, men likadant där, funkar inte på mitt huvud.
 
Jag provade en på hööks häromdagen, CRW Streamline, men den passade inte mitt huvud alls, såg ut att hamna högt uppe på. Så jag skulle inte våga köpa hjälm på nätet, det måste verkligen provas först.
@Esswe skönt att du slipper fundera på hjälm då inför säsongen :)
Ska kolla lite på de modellerna nu nämnde.
Annars så tränar jag och Fendi lagom mycket nu känns det som. Hon känns så fin nu med sina tre ridpass i veckan. Sist jag tränade sa tränaren att hästen såg mycket bättre ut nu än i höstas, starkare. Och då har hon gått mindre, så fler vilodagar verkar passa henne.
Eller så är det psykologiskt för mig , när jag bestämde mig för att rida ut mer och för att rida enbart tre tillfällen i veckan så har något släppt hos mig, känns mer avslappnat med ridningen.
 
Har testat lite olika hjälmar eftersom min inte är godkänd nästa år. Har inte hittat rätt ännu. Vill gärna ha en blank hjälm då jag tycker det är snyggast, gärna med bling på.
Provade en uvex med mönster på , Exxential Peace. Den gillade jag , men har inte kollat klart ännu.
Har ni övriga hjälmar som är godkända för tävling nästa år?

Jag måste också köpa en ny. Jag är lite tvärt emot dig, jag vill helst inte ha en massa bling och lulllull ;) En vanlig, svart, matt hjälm utan plast och pryttel på, hur svårt ska det va? Det lutar åt en Charles Owen, men är rädd att den är väldigt varm istället, @Esswe hur varma upplever du att de är?
 
@aida Jag slipper frysa vintertid. Nä men den är inte så farligt varm ändå, visst är den varm om man jämför med en riktig lättvikts/ventilationshjälm men jag tycker inte det är något större problem. Sen tillhör jag i och för sig den skaran som sällan svettas om just huvudet och hellre blir lite varm än kall.
_________________
passar på att uppdatera lite om Empa. Hon blir finare och finare, hur fin kan en häst bli egentligen? Fick visa upp oss för mamma här om dagen, min fina mamma som inte sett oss på drygt ett år mer än på lite film från hopptävlingar. Hon var riktigt imponerad över utvecklingen vi gjort, det var roligt att höra för mamma tillhör den skaran som inte blir imponerad över minsta lilla.

Vi lägger mycket tid på markarbetet just nu, varvat med uteritter där det är fokus på kondition, mycket ut och bara galoppera. Det är perfekt med banvall då! På banan så rider jag den övning som min gamla tränare alltid tragglade med oss, bom (på marken eller något upphöjd)- 20m - bom. Sen är det bara att bestämma antalet galoppsprång och rida dem. Hur svårt kan det vara egentligen?! Mycket tydligen, men nu börjar det verkligen sitta, inte ofta det blir knasigt eller halva språng längre och då kan vi växla mellan fem och åtta galoppsprång numera, nästa mål är att komma ner på nio språng, men det är en bit kvar tills dess. :banana:
 
Jag måste också köpa en ny. Jag är lite tvärt emot dig, jag vill helst inte ha en massa bling och lulllull ;) En vanlig, svart, matt hjälm utan plast och pryttel på, hur svårt ska det va? Det lutar åt en Charles Owen, men är rädd att den är väldigt varm istället, @Esswe hur varma upplever du att de är?
Ja det är inte lätt att hitta rätt hjälm. Jag tycker de flesta har bling på fel ställe .
Jag känner på mig att det kommer sluta med att jag köper en i panik när jag måste ha en, eftersom jag inte kunnat bestämma mig innan.
 
Senast ändrad:
Jag har en JW hjälm och stormtrivs. Wictory tror jag den heter.

Vi tog lite vila innan jul men ny börjar vi starta upp igen. Femke känns ruggigt fin. Ska bli ett spännande 2018
 
Jag har inte direkt orkat uppdaterat er om eländet men är väl lika bra.
Kimito började se lite för smal ut i november, så jag lät henne vila en vecka med massa mat, sen blev det stenhårt i backen och ingen att rida med, eftersom fröken inte kan ridas ut själv. Så det blev en hel vecka med enbart skritt och lite trav, så efter 2 veckors semester hade jag fått tillbaka gamla Kimito, för mycket energi, tjurig och ville inte arbeta och då kom även stegringarna tillbaka.

Så jag har försökt bränna ur all energi på henne, mitt upp i allt tar vi bort mannens häst, som har varit Kimitos hagkompis och även tryggheten vid uteritter så allt faller. Kimito blir odräglig att rida, stel som en pinne och oridbar. Kan inte rida ut alls eller med andra då hon inte kan uppföra sig. Hade precis börjat hitta tillbaka, var på hoppträning förra veckan och efter det så har vi kommit mer och mer tillbaka dit vi slutade innan vilan....

MEN... hon lyckas såklart att vricka sig på juldagen, så nu har hon stått i sjukhage och samlat på sig ännu mer energi och jag ser inte fram emot när jag ska hoppa upp :(
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp