10:orna kapitel 9

Jag letar också hjälm och jag har också ett speciellt huvud (litet och ovalt), sprang runt hela SIHS och letade hjälm. Hittade en som passade,en likadan som jag har nu, hur tråkigt? Den hade inte ens rosa bling som min bara silver bling. Testade en KEP med olika liners men jag kan inte köpa en hjälm för 9000 :wtf: Hoppas på bättre lycka i göteborg :love:

Men vad jag förstår så får jag tävla med min hjälm bara den är CE märkt.. har ni koll på detta?
”Från den första januari 2018 ska en ridhjälm vara CE märkt och uppfylla kraven för EN 1384/2017 eller ha övergångsmärkning VG 1, som inte har någon bortre tidsgräns när det gäller godkännande.”. För den som har en hjälm köpt före november 2014 och som är CE-märkt så får den användas.
 
Tja. 1 jan 2017 firade Femke med att tvinga av mig rejält. :rofl:

Idag gick det lite bättre tog lite högre språng i ridhuset och satan i gatan vad hon taggade till. Studsade på stället. Dags att börja om och få ner galoppen på backen igen. :D
 
Nu är våra hästar 8 år! Vad har ni för mål 2018?
Träna mer för tränare och utvecklas :) Känner jag just nu iaf! Och det hade vart jätteroligt att vara med på en till barrel racing och pole bending clinic :D

Kl
Jag känner att jag är mer osäker igen på uteritter. Var samma sak förra vintern, han verkar bli mer alert och harig under dom kalla årstiderna. Sen att jag inte orkar rida så ofta gör säkert sitt med.

Har miljötränat lite på sistone, saker han inte längre reagerade på när vi gjorde dom i höstas, är nu jätteläskiga. Men som vanligt vänjer han sig iaf väldigt fort och lugnar sig, det är främst att dra saker efter sig som han tycker är otäckt. Och plötsliga ljud.
Så det tränar vi extra på just nu, släpa saker efter oss, både i paddocken och ute i skogen på promenad :) Är såklart mycket läskigare i skogen, men han ska nog vänja sig! :p
 
Nu är våra hästar 8 år! Vad har ni för mål 2018?

I höst ska vi (*peppar, peppar* om det inte blir några skador eller liknande) komma ut och vara stadiga i 120. Målet ligger på rutin, styrka och komma ut. Ska bli ett spännande år tycker jag.
Jag räknar dock min som sen 5-åring :p


Idag var vi på behandling på Husaby för Charlotte. Alltid lika roligt och som hjon säger i början jobbade vi enbart med låsningen hon hade nu är det lite småfix här och där som ska göra att vi bygger snabbare. Fortfarande svag i bak men inte i närheten så svag som när vi började.

Fröken tycker också att det är dags att byta bett. Vårt vanliga 2-delade med kopparrullar har fungerat klockrent. Gör det fortfarande i dressyr, skog & mark men hoppningen börjar bli helkörd.
Stark men släpper bettet och bara studsar.
Tränaren rekommenderade att testa ett kombinationsbett, har turen att ha en vän som har 78 000 olika bett så ska dit idag och botanisera lite. Provat att rida på hackamore i 2 dagar men i hoppningen blir hon alldeles för stark och drar mig ur sadeln men det positiva är att hon då inte går uppåt i alla fall :D

Ger mig tusan på att det dyraste bettet är det hon kommer behöva, Kommer rida på det i ca 2 månader sedan kommer det inte behövas igen.

Ja ja dessa hästar.

Vad är ert mål @sofiaspel ? :)
 
Mål 2018.
Skulle vilja starta 130 i år. Gosh, det känns stort bara att skriva. Första fokus är dock att bli helt trygga i 120 på tävling. Hemma är vi helt trygga men på tävling tappar jag fortfarande lite ridning och det fungerar ju inte.
Funderar dock på att låna ut hennes mage. Hennes uppfödare vill gärna ha en avkomma efter henne och det skulle passa rätt bra i tiden, samtidigt vill jag nog ha mer resultat på henne innan, och vill ju egentligen att första fölet ska bli mitt. Tåls att tänkas på, några månader kvar innan beslut måste fattas i alla fall.
 
Har vart liiite plus ute, passade på att släppa Ghost nere på banan så han skulle kunna springa av sig lite.
Han blev heeelt... icke brydd alls, istället för att pipandes rejsa iväg följde han efter mig hack i häl när jag sprang med honom för att försöka få lite fart, och ställde sig sen nöjt och chillade ihop med oss människor när jag gav upp.

Sen "hoppade" vi ett litet kryss ihop, och då blev det iaf ett pip och ca ett galoppaprång efter hindret, efter det var han lika chill igen. :p

Väldigt skönt att se för fegisen i mig, men måste ändå erkänna att jag blev lite besviken :D
 
I höst ska vi (*peppar, peppar* om det inte blir några skador eller liknande) komma ut och vara stadiga i 120. Målet ligger på rutin, styrka och komma ut. Ska bli ett spännande år tycker jag.
Jag räknar dock min som sen 5-åring :p


Idag var vi på behandling på Husaby för Charlotte. Alltid lika roligt och som hjon säger i början jobbade vi enbart med låsningen hon hade nu är det lite småfix här och där som ska göra att vi bygger snabbare. Fortfarande svag i bak men inte i närheten så svag som när vi började.

Fröken tycker också att det är dags att byta bett. Vårt vanliga 2-delade med kopparrullar har fungerat klockrent. Gör det fortfarande i dressyr, skog & mark men hoppningen börjar bli helkörd.
Stark men släpper bettet och bara studsar.
Tränaren rekommenderade att testa ett kombinationsbett, har turen att ha en vän som har 78 000 olika bett så ska dit idag och botanisera lite. Provat att rida på hackamore i 2 dagar men i hoppningen blir hon alldeles för stark och drar mig ur sadeln men det positiva är att hon då inte går uppåt i alla fall :D

Ger mig tusan på att det dyraste bettet är det hon kommer behöva, Kommer rida på det i ca 2 månader sedan kommer det inte behövas igen.

Ja ja dessa hästar.

Vad är ert mål @sofiaspel ? :)

Ja du det närmaste målet är väl att hitta tillbaka där vi var i höstas innan allt elände började. Tanken var att tävla henne så fort tävlingarna startade men nu får jag nog vänta, helst skulle jag vilja komma ut på en lokal och hoppa 80 och 90 cm. Så det får bli mitt mål, komma ut å tävla till våren :D
 
Sist jag uppdaterade om Empa var allt frid och fröjd och hon kändes så fantastisk.

Nu väntar veterinärbesök på tisdag. Håll tummarna för att det är jag som bara rider dåligt och inte kommer över den där "tröskeln". Dock tror jag inte det, jag tror att hon har ont någonstans. Hon är inte alls sig själv att rida, nog för att hon brukar vara pigg som jag vet inte vad, men hon brukar inte springa. Finns ingen ärlig framåtbjudning i henne utan hon springer bara. Tror på antingen ömma knän eller öm kota. :cry: Knäna tror jag eftersom hon inte går att samla, eller ja, hon går ju inte att samla eftersom det inte finns någon bjudning i henne. Men ffa i galoppen har hon bara kört upp huvudet och sprungit som en tok. Jag har ju jobbat en del med just samling, kanske har jag pressat för hårt?! :( Kota kan det vara också, hon har haft en liten galla i vänster fram, som försvunnit nu. Kanske har hon vrickat sig i hagen, hon och hagkompisen gillar ju att busa. Utöver den lilla gallan har hon inte visat något alls, varken på hårt eller mjuk underlag, ingen hälta alls som jag kan se. Kanske är det dubbelsidigt?! Ja ja, återstår att se på tisdag.

Det gör bara så ont i mattehjärtat när ens ögonsten inte mår bra. Min fina fina Empa!
 
@Esswe Vad tråkigt att läsa. Håller tummarna för att det inte är något allvarligt!

Kan ju vara något så enkelt som en sträckning som gör ont när hon ska ta i rätt. Sådant kan ju ta tid och göra dem lite ovilliga.

Lycka till imorgon!
 
Suck...

Kan någon motivera mig? v till med att sitta fast utan att kunna köra iväg till ridhus, (kanske på en helg) Femke klättrar på väggarna för hon vill igång. Idag om det slutar blåsa ska jag slänga på mig säkerhetsvästen och ta en skrittur på det stenhårda underlaget :mad:

Diabetikern - sjukt omotiverad och sur!

Hur har det gått idag @Esswe ?
 
@Diabetikern

Vi har hittat felet i alla fall. Kotledsinflammation i båda fram. Vet trodde det beror på underlaget ute. Inte på ridningen. Tyckte hon var fin i övrigt, bra muskler etc. Är behandlad nu och så ska vi på återbesök om två veckor, tills dess så är det vila en vecka och sen ska hon joggas lite lätt så får vi se hur det ser ut.

Innan vi kom fram var det dock kaos, ena hjulet på transporten flög av under färd :crazy: tack och lov för boggiekärra. Så fick ringa in någon som fick komma och hämta oss. Inte jättekul att stå vid rätt tungt trafikerad 70 väg. Men Empa stod som ett ljus och funderade mest på vad tusan jag höll på med :love: världens finaste och bästa häst.

Den här dagen kan gå till historiens sämsta tror jag. Är helt förstörd just nu :cry:
 
@Diabetikern

Vi har hittat felet i alla fall. Kotledsinflammation i båda fram. Vet trodde det beror på underlaget ute. Inte på ridningen. Tyckte hon var fin i övrigt, bra muskler etc. Är behandlad nu och så ska vi på återbesök om två veckor, tills dess så är det vila en vecka och sen ska hon joggas lite lätt så får vi se hur det ser ut.

Innan vi kom fram var det dock kaos, ena hjulet på transporten flög av under färd :crazy: tack och lov för boggiekärra. Så fick ringa in någon som fick komma och hämta oss. Inte jättekul att stå vid rätt tungt trafikerad 70 väg. Men Empa stod som ett ljus och funderade mest på vad tusan jag höll på med :love: världens finaste och bästa häst.

Den här dagen kan gå till historiens sämsta tror jag. Är helt förstörd just nu :cry:

Jösses vilken dag för dig!

Men vad härligt att hitta felet! Då är ni snart på gång igen. Roligt att läsa! :D
 
@Diabetikern

Vi har hittat felet i alla fall. Kotledsinflammation i båda fram. Vet trodde det beror på underlaget ute. Inte på ridningen. Tyckte hon var fin i övrigt, bra muskler etc. Är behandlad nu och så ska vi på återbesök om två veckor, tills dess så är det vila en vecka och sen ska hon joggas lite lätt så får vi se hur det ser ut.

Innan vi kom fram var det dock kaos, ena hjulet på transporten flög av under färd :crazy: tack och lov för boggiekärra. Så fick ringa in någon som fick komma och hämta oss. Inte jättekul att stå vid rätt tungt trafikerad 70 väg. Men Empa stod som ett ljus och funderade mest på vad tusan jag höll på med :love: världens finaste och bästa häst.

Den här dagen kan gå till historiens sämsta tror jag. Är helt förstörd just nu :cry:
Vad tråkigt :( Hoppas hon blir bra snart!
 
Här har jag bestämt mig för att sluta slappa. Så jag har, med några få undantag, hittat på saker med Ghost varje dag nu i nån vecka. Känns gött! Även om det vissa dagar bara blir en promenad ner till ridbanan och lite slappt häng där, så är det iaf nåt.
Han är mycket lugnare igen. Mer mamma kallblod än pappa fullblod liksom, gött det med! :p

Och nåt av det bästa... ridbanan är äntligen saltad! Red där idag och vi kunde trava litegrann med, så härligt! :)
 
jag har fått tillbaka min häst, tack å lov! när snön kom, kom även Kimito tillbaka till verkligheten, hon är visserligen fortfarande pigg men inte helt koko som tidigare. Red ut själv på henne igår, bara det :love: det gick inte hos tidigare ägaren och jag har bara varit ute en gång själv innan. nästa vecka blir det hoppträning :bump:
 
Nu har jag hunnit samla mig lite. Och Empa har blivit av med bandagen. Så fin i benen nu! Hon rör sig normalt nu med mer frammåtdriv och är allmänt gladare. Tänk vad jag missat tidigare, man lär så länge man lever och tur är väl det.

Detta var egentligen min värsta mardröm, att stå med skadad häst där jag troligen är den som orsakat det! Jag analyserar allt nu, hade det hjälpt om jag broddar henne i hagen? Har jag skrittat av för lite? Har jag ridit på fel underlag? Ja ni förstår. Jag pratade med en god vän här om dagen, hon har jobbat på klinik och hon sa ”jag har aldrig stött på någon som är så nitisk med sin häst som du, du uppmärksammade något snabbt och valde att kolla upp det” och att sånt här händer även den som är mest noggrann, det som gäller nu är att ge det tid. Det kändes bra att höra från henne, för även om hon är en god och nära vän är hon alltid ärlig. Hon har inga problem att säga rakt ut när hon ser något hon inte tycker är rätt. Jag ska fortsätta analysera men försöka slappna av lite mer. Ville bara lämna en uppdatering.
 
ytterligare ett inlägg från mig, men pappa har varit och hälsat på i helgen och då tog han med sig kameran så jag måste bara bjuda på några av de bilder han tog.

Börjar med en bild som är rätt typisk mig och Empa, jag "tvingar" henne att stå ut med en kram från mig.

och en bild på oss alla tre (Den andre är mitt lilla "projekt")


 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp