10:orna kapitel 9

Kan ju skriva lite här för jag gillar att följa er :)

Igår började vi om lite med uppsittning. Kommer jag väl upp är det inga problem men det där med att komma upp. Visst hade jag varit snabb hade jag kunnat slänga i foten i stugbygeln och slänga ig upp men det skrämmer henne och viss risk föreligger att åka av. Dessutom behöver jag pall och jag kan inte ens ställa pallen bredvid henne förrän hon fluttade sig.

Så igår la vi ner ridning. all utrustning på och kikat på Eamon Hickey på youtube på små enkla övningar. Pratade med inridaren om lite tips och trixs.

Från att inte kunna gå nära pallen till att stå lugnt och avslappnat bredvid. Jag kunde till och med ställa mig på pallen och lägga lite tryck i stigbygeln så där avslutade vi. Idag ska jag göra samma och dessutom hänga lite från pallen och få henne stå lugn och avslappnad. Det kommer inte dröja länge förrän jag kan sitta upp ordentligt utan hjälp.

Ett steg tillbaks men samtidigt 2 steg framåt.

Vet inte om det är negativt eller positivt men hon är väldigt lik Femke i sitt sätt att vara.... Kan det vara Indoctroblodet som slår igenom tro? Det är ju farfar till Blaise. Otålig vill igång NU helt igår :D
 
Kan ju skriva lite här för jag gillar att följa er :)

Igår började vi om lite med uppsittning. Kommer jag väl upp är det inga problem men det där med att komma upp. Visst hade jag varit snabb hade jag kunnat slänga i foten i stugbygeln och slänga ig upp men det skrämmer henne och viss risk föreligger att åka av. Dessutom behöver jag pall och jag kan inte ens ställa pallen bredvid henne förrän hon fluttade sig.

Så igår la vi ner ridning. all utrustning på och kikat på Eamon Hickey på youtube på små enkla övningar. Pratade med inridaren om lite tips och trixs.

Från att inte kunna gå nära pallen till att stå lugnt och avslappnat bredvid. Jag kunde till och med ställa mig på pallen och lägga lite tryck i stigbygeln så där avslutade vi. Idag ska jag göra samma och dessutom hänga lite från pallen och få henne stå lugn och avslappnad. Det kommer inte dröja länge förrän jag kan sitta upp ordentligt utan hjälp.

Ett steg tillbaks men samtidigt 2 steg framåt.

Vet inte om det är negativt eller positivt men hon är väldigt lik Femke i sitt sätt att vara.... Kan det vara Indoctroblodet som slår igenom tro? Det är ju farfar till Blaise. Otålig vill igång NU helt igår :D
Och skoj att du skriver här ändå, tycker jag! :D
 
@Diabetikern grattis till din nya! Ser superfin ut!

Empa och jag jobbar på. Fick lite panik i förra veckan när hon kom in med galliga ben, ringde veterinären direkt och fick tid på morgonen i dag. Ren och bara att rida på. Måste stärka henne eftersom hon är lite svag, men det har jag inget emot, så länge hon inte har ont och det har hon inte. Kändes bra att åka iväg och kolla upp det, jag har verkligen blivit så mesig efter att hon behövde behandlas i vintras, överanalyserar allt. Jag kollar dock henne hellre en gång för mycket än en gång för lite. Min fina tjej!
IMG_0957.jpg
 
Här rullar det på, paddocken är sen en vecka äntligen fullt brukbar igen och Ghost har fått sig en box, och går nu i hage med två andra lättfödda hästar istället, känns väldigt skönt och tycker nog att hans mage blivit lite mindre! :)

Det är nästan bara 2 veckor kvar till första kosseclinicen dock, hade velat vara lite mer igång, men jaja! Vi skyndar långsamt. Tränaren är bra på att ta det på allas egen nivå, så det känns ok ändå.
Tror iaf att våra vändningar blivit bättre än förra året. Alltid nåt och jag fick verkligen kämpa med dom igår, vi var ett gäng nere på banan och dom duktigare i stallet gapade på mig om hur jag skulle göra :D Jag måste träna på att bli kvickare alltså, vi är rätt så söliga både jag och Ghost :P
 
Fortsätter väl uppdatera :)
Hade en heldag i stallet igår, först träning, sen hämta kor, men då fegade jag ur och gick med stallägarns son istället, medans några andra red. Sen flytta ett par andra kor och då hade jag fått feeling så jag sadlade Ghost igen och hjälpte till, även fast jag inte behövde göra så mycket.

Sen kom equiopaten och kände igenom Ghost och ett par andra hästar i stallet. Förutom hans framknän som var samma som sist, och att bogarna var lite spända pga det, så kändes han fin :)
(Har pratat med vet om knäna såklart, hon kollar även igenom honom när hon gör tandkoll o vaccinerar, allt ok då med, förutom hans övervikt :p)

Träningen gick väldigt bra iallafall, jag fick träna mycket på att lyfta upp hans innerbog på volten. Har alltid haft lite svårt att känna sånt, men nu kände jag verkligen skillnaden och det känns så skönt att veta vad jag ska eftersträva.
När det satt i trav tog vi det i galopp, och sen började vi träna på stopp från galopp. Där började jag dock tänka för mycket, blev lite osäker och krånglade till det lite för oss, men vi fick till något stopp som var okej iallafall.

Tränaren tyckte det gick super också, att Ghost gick jättefint emellanåt, och att han verkligen var med mig hela tiden och såg ut att tycka det var kul, han gjorde allt helt rätt och när nåt blev fel var det för att jag gjorde fel. Alltid kul att höra! :)

Idag är jag dock heeelt slut verkligen :D
 
I lördags kom jag upp (med hjälp) så tillbaks på ruta ett.

Igår började vi med att ha en person framför och fick henne att slappna av trots att personen framför tog i henne. Idag blir det uppsittning med hjälp och massa godis.

Kan sätta foten i stigbygeln nu samt lagt lite vikt och hon är fortfarande avspänd trots att det står en människa framför så idag är det uppsittning som gäller. Hela vägen. Tjejen ska hjälpa mig hela veckan

Femke ska in för undersökning och se vart hon står i brunsten. tycker det är så svårt att se på henne.

Sitter just nu i telefonkö för att boka sista vaccinationen för Micha innan fölning. än så länge verkar alla må bra.
 
Jag var utomlands i tre veckor, då fick min häst vara hos min tränare, känns som det har gett bra resultat! Han är mycket trevligare att rida nu, lyssnar bättre på hjälperna osv. Skönt att kunna ta lite hjälp när man inte är så rutinerad själv :)
Så vi åker och tränar så ofta vi kan för att hålla igång detta nu!

Så här trött var han när jag kom till tränarens stall för att hämta hem honom :love:

Buzz.png
 
Igår tog vi första uteritten. Tog draghjälp av en lugn ponny i stallet. Härlig ridtur med lika lugn uppsittning som vanligt.

Nu tar det 2-3 steg sen är det bara att rida på.

På vår uteritt st6ötte vi på traktor, bil med släp, otäcka brevlådor, gå över en bro, cyklister samt det allra sista (200m från stallet men då satt jag av och ledde sista biten) 8st motorcykelekipage. Inte en reaktion

Blev lite sur på mig när hon inte fick gå först :rofl:

Lite mer humör i denna dam än vad jag räknande med. Väldigt känslig men vaken och heöa tiden frågande på vad vi ska göra. Väldigt lik Femke i sitt sätt och det gillar vi :)
 
Jag var utomlands i tre veckor, då fick min häst vara hos min tränare, känns som det har gett bra resultat! Han är mycket trevligare att rida nu, lyssnar bättre på hjälperna osv. Skönt att kunna ta lite hjälp när man inte är så rutinerad själv :)
Så vi åker och tränar så ofta vi kan för att hålla igång detta nu!

Så här trött var han när jag kom till tränarens stall för att hämta hem honom :love:

Visa bifogad fil 13942
Så himla fin! :love:
 
Igår blev det några skutt, Känns som om det går åt rätt håll alltihop nu. Nästa steg är att börja sitta upp utan vägg på ena sidan vilket jag tror inte kommer vara några problem alls samt sitta upp ute. När det är gjort så kan jag ta hem henne.
 
Sådär! Nu har vi föst kor igen. Överlag har det gått bra, men att våra kossevändningar blivit bättre, som jag skrev innan, var nog mest ett önsketänkande haha :)

Fy vad svårt det är att hålla en rak linje, stoppa rakt, backa rakt, vända 180 och tillbaka på sin raka linje igen, och så ska det gå fort med så man hinner med kalven. Eller ja, hinna med kalven behövde jag inte, bättre jag gjorde allt rätt och tappade kalven, men ja, ni fattar!

Jag kände iaf att jag fattade lite mer vad som förväntas av mig, och det kan ju vara en fördel när jag ska träna på vad jag ska göra :p

Vi fick även testa cuttingmaskinen igen (en tygko på snöre som man styr med fjärrkontroll, fram och tillbaka, så kan man träna med den istället för en riktig ko) Den är läskigare än riktiga kor, tycker Ghost, men han var mer chill än första gången vi testade den.
Nu fick vi mest vänja oss vid den, så att han skulle fatta att den inte var farlig och faktiskt tycka det var kul att följa den. Först ville han längre och längre bort från den för varje vändning, men mot slutet, när även jag slappnade av och sa till honom att ta den liksom, började skoja, så vågade han direkt gå närmre och var tillslut helt framme vid den :) Kändes bra


Vi fick även fösa kor på riktigt, till en annan hage i skogen på andra sidan vägen. Det var riktigt roligt alltså! Jag som brukar vara rätt "tänk om..." valfri katastrof, hade inte tid att tänka på sånt, utan bara fokusera på att se till att korna kom rätt. Det gick jättebra och var som sagt skitkul verkligen!

Nu ska jag träna ordentligt på dom där kossevändningarna bara. Och att sitta på rumpan och använda benen :D
 
31723390_10155715857469107_3195990430307057664_n.jpg

Empa och jag tar ordern från veterinären om att stärka oss på blodigt allvar. Vår nya favorit syssla är att hänga på Revingehed. Det är så fantastiskt att kunna galoppera kilometer efter kilometer, nyttigt nöje!

Sen har vi roat oss med annat också, typ hoppa hem en rosett på årets första tävling. Felfria i en 110 där vi kanske inte hade den stiligaste rundan, men vi hade en bra galopp och fick språng därefter! Så roligt att verkligen vara igång igen!
 
På onsdag åker vi till inridaren för att jobba med uppsittningen. Var på rätt väg sen blev jag lite för ivrig och då sket det sig så vi fick börja om.

Känner att innan det blri ett stort problem så tar vi hjälp. Så på onsdag åker vi dit och jobbar tillsammans med hon som ridit in B och även på torsdag. Hem vila en dag sedan får vi jobba hemma.

På söndag blir det löshoppning. Jag skulle gärna vilja se lite på hopptekniken mm och på söndag fick jag erbjudande om att vara med hos en som håller i 3-års testen så vi är några stycken. Visst hon har tagit några språng under ryttare men det är inte riktigt samma sak.

Vi flyttade hem henne till oss i Söndags. Flytten gick bra äve lastningen trots att hon aldrig åkt transport innan. Lugn och fin när vi lastade. Så skönt att ha henne hemma och inte behöva åka till 2 olika ställen.

Får se om vi kommer upp idag eller om det bara blir en promenad.
 
På onsdag åker vi till inridaren för att jobba med uppsittningen. Var på rätt väg sen blev jag lite för ivrig och då sket det sig så vi fick börja om.

Känner att innan det blri ett stort problem så tar vi hjälp. Så på onsdag åker vi dit och jobbar tillsammans med hon som ridit in B och även på torsdag. Hem vila en dag sedan får vi jobba hemma.

På söndag blir det löshoppning. Jag skulle gärna vilja se lite på hopptekniken mm och på söndag fick jag erbjudande om att vara med hos en som håller i 3-års testen så vi är några stycken. Visst hon har tagit några språng under ryttare men det är inte riktigt samma sak.

Vi flyttade hem henne till oss i Söndags. Flytten gick bra äve lastningen trots att hon aldrig åkt transport innan. Lugn och fin när vi lastade. Så skönt att ha henne hemma och inte behöva åka till 2 olika ställen.

Får se om vi kommer upp idag eller om det bara blir en promenad.
Bra att ta hjälp innan det blir ännu svårare att lösa det, alltid skönt om man har bra människor att vända sig till om det krisar :)
Skoj med löshoppning, hoppas det går bra!


Själv blir det träning imorgon eller på onsdag, sedan ska vi iväg på öppen bana på fredag. Bara hoppa lågt och tänka på vägar och tempo, ska bli roligt :)
 
Idag ska första uppsittningen ske hemma... Jag är lite nervös trots att det gick så bra igår.

I onsdags jobbade hon lite med hästen i 10 min sen var det bara för mig att sitta upp med hennes instruktioner.
Igår så började jag och gjorde samma sak. Satt upp efter ca 1 mi lugnt och sansat. Hoppas det håller i sig.

Köpt ny pall från Ikea lite lättare att stå på och kan jobba lite från den.

Har en bra känsla i magen trots att det är lite nervöst :)
 
Idag ska första uppsittningen ske hemma... Jag är lite nervös trots att det gick så bra igår.

I onsdags jobbade hon lite med hästen i 10 min sen var det bara för mig att sitta upp med hennes instruktioner.
Igår så började jag och gjorde samma sak. Satt upp efter ca 1 mi lugnt och sansat. Hoppas det håller i sig.

Köpt ny pall från Ikea lite lättare att stå på och kan jobba lite från den.

Har en bra känsla i magen trots att det är lite nervöst :)
Heja heja!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp