10:orna kapitel 9

Empa är fräsch igen. Hon var mycket bättre redan dagen efter och sen har det stadigt gått till det bättre. Nu är hon haltfri på alla underlag och i alla gångarter. Tänk vad ett litet blåmärke kan ställa till med (kanske framför allt i mattes hjärna som tänkt alla möjliga hemska tankar).

Hon har i alla fall haft en riktig spa-vecka med massage och riktigt mys. Och nu vet jag hur hon skulle sett ut om hon haft fyra vita strumpor...


 
Här är jag inne på 2 veckor utan ridning och håller på att avlida :crazy::cautious:
Igår var en tjej ute och provred för att eventuellt hjälpa mig med honom. Då han som sagt inte ridits på 2 veckor så tyckte jag det var sjysstast för både honom och henne om jag satt upp först. Red ca 20 min och det betalar sig idag :arghh: Haft ont som fan....
Idag var en annan tjej ute som oxå var sugen på att rida för min tränare. Känner sen innan och vet att hon är duktig, så hon fick hoppa upp utan mina förberedelser. De började med att rida ut en kortis och gick sen in i ridhuset och han gick riktigt fint. Hon vart kär (hur kan man bli annat? ;)) och ska nu rida honom ett par dagar i veckan plus för min tränare. Känns bra att Våd får hållas igång och jag känner att jag kan lita på den tjejen.
Dock skulle han behöva gå lite mer så får se om den andre tjejen e sugen på att rida ut honom eller om jag ska trotsa smärtan och rida. Har tid hos ortoped på onsdag om en vecka och hoppas de säger att det är fritt fram :p Men betvivlar det...
19366145_10154865149533789_6623841275333855302_n.jpg


Han är snygg att se på iaf :love:
 
Idag var jag till kliniken, han har ju varit halt i 2 v (fick en tid 1,5 v fram så det var därför det tog lite tid att komma iväg).
Men väl framme hos veterinären så är han inte halt när vi longerar :confused: Han var tydligt halt när jag longerade ett par varv för att kolla honom i fredags. Och nu på kliniken fick de fram en knappt 0.5 gradig hälta när vi böjde. Kör en veckas metacamkur och ser om han blir bättre, annars åker vi tillbaka och utreder vidare. Troligtvis är det bara nåt litet eftersom det ändå blivit bra så fort, så vi håller tummarna för att vi snart är igång igen :)
Tröstshoppade det nya tränset från PS när han var halt, hoppas han kommer att gilla det :up:
 
@Thrillie hoppas att han blir bättre fort.

Vi har själva tid till veterinär idag. För några dagar sedan kom Femke med ett litet sår på insidan ben som inte vill läka, Hon var inte halt men nu börjar hon bli det så bokade tid på klinik idag.
Tror inte det är allvarligt men vill inte chansa såhär innan midsommar.
 
Vågar knappt skriva det här men här rullar det på som vanligt igen! :nailbiting:

Jag har snart haft henne i 3 månader och det är sån stor skillnad på henne, både ridmässigt och psykiskt, i början fick man ju lite lätt ångest när hästen ställer sig rätt upp flera gånger på raden och var spänd som en fiolsträng att rida men nu när man rett ut problemen och hon verkar trivas med mig uppepå börjar man ju faktiskt gilla hästen :love:

Hoppade bana igår och höjde upp till 90 cm, jag måste ju lära mig att hoppa, det gick bra, är så tävlingssugen nu :p

Jag har valt att ha kvar våra 2 hästar i vinterhagarna i år, då jag känner att det är för stor skaderisk uppe i sommarhagen, min har ju precis varit dålig och bli ihop släppt med 5 hästar till bara för 8 veckor tycker jag känns onödigt, förr fanns det inte ens på tanken men jag har nog blivit hönsmamma :rofl:

@Thrillie förhoppningsvis hade han gjort något tokigt i hagen eller så, håller tummarna för att ni snart är igång igen! Nyfiken på PS tränset, vad tyckte du och hästen om det? :D
@Diabetikern hoppas det gick bra hos veterinären och att Femke är okej :up:
 
@sofiaspel Ja jag tror också det, men det var skönt att åka och kolla igenom honom ordentligt ändå, hellre en gång för mycket till klinik :D Jag har inte fått hem tränset än, ger rapport om det såfort jag provat :up: Verkar som det tar lite tid, det var nog många som beställde första helgen, då fick man tyglar med på köpet också :)
 
@Thrille hoppas hältan fortsätter hålla sig borta. Är det nya tränset som är misstänkt likt Micklem? Tyckte det såg snyggt ut, men har redan Micklem så kändes som ett onödigt dyrt köp. Men får jag fortsätt ridförbud så kanske jag tycker att jag är värt ett ändå... :p

På tal om ridförbud så kan det hända att jag tjuvred idag :angel::angel:
Min medhjälpare ska ha honom imorn och jag tänkte att det kunde vara bra om han gått lite idag, plus att jag blir knäpp av att inte rida :banghead: Så tänkte att jag tar en härlig sväng i skogen utan större krav. Men Våd var på sitt värsta humör nånsin. Spänd som en fiolsträng och stod på bakbenen när jag tyckte att han visst kunde gå förbi några buskar trots att det blåste i dom :cautious: #elakmatte
Sen när han väl slappnat av så rider vi förbi ett hus där det kommer en lös hund farande i trädgården och kastar sig med full kraft mot staketet. Den skäller oavbrutet och kastar sig om och om mot staketet och försöker komma över. Våd gör en helomvändning på vägen (bilväg) och sätter fart hemåt. Som tur e får jag stopp efter bara några språng. Han e inte hundrädd egentligen då min ofta är med på turer och springer runt honom, men denna som kom till attack kan jag förstå skrämde honom. Ägaren till hunden (som var inne i huset :mad:) ropade in den iaf så vi kunde fortsätta turen. Men Våd vart ju såklart spänd igen, så vart ingen kravlös tur utan fick jobba rätt hårt för att få honom mjuk igen. Men tillslut var han som smör mellan mina skänklar :love:
Får se vad armen säger imorn :cool:


@Diabetikern hoppas det inte var nån fara med Femke :up:
 
@KrullTroll Ja precis, det är ju i stort sett en micklemkopia, så har man redan ett sånt så är det ju kanske inte helt nödvändigt att köpa ett, men snyggt är det tycker jag! :D

Kollade tänderna på min häst när vi var på kliniken också och de rekommenderade pullar eller micklem så det inte ligger mot hans kindtänder (var något med hans bett, alltså hur han biter ihop tänderna, som gjorde att han blev vass ut mot kinderna). Bra att jag köpte just det PS tränset då :rofl:

Hoppas ditt ridförbud hävs snart så du får rida ordentligt, lät som en lite väl spännande tur du hade idag :p
 
Dumma sår..

Det satt ju så dumt till på insida has precis på knölen så trots att det inte var djupt knappt 0,5cm blev det öppet in till benet. Hon såg fin ut för övrigt inget annat skadat men rengöring och penicillinkur. Idag är sista dagen jag behöver spruta tack gode gud. Tur man har en så cool häst som inte bryr sig om den gigantiska nålen jag sticker i henne :nailbiting:

Igår när jag tog in allihop och står och sprutar Femke rullar Micha fast. Som tur är så stog Femke still under tiden även om hon blev lite uppstressad av att Micha satt fast och inte kom någonstans. Kunde gå över och hjälpa Micha loss genom att dra ut henne mer på sidan.

Hon klarade sig bra och verkade inte så tagen över det.

Femke ska vila i 2 veckor så jag ger alla hästar sommarvila. Hovslagaren kommer ut på fredag och måndagen där efter skrittar jag igång dem. Femke ska ta det lugnt med skrittmotion och Micha kan få komma igång igen så smått. Har ju varit och inseminerat henne och nu blir jag faktiskt lite less på om det inte tar.
Första gången så droppade hon ägget för snabbt, andra gången droppade hon 2 och stötte bort dem så nu hoppas vi på tredje gången gillt.

Börjar bli lite less på allt vad hästar heter när det bara går emot.
 
Firade 3 månader igår med att hoppa 110 cm :up:
Har kommit på mitt problem, våra bommar är modellen kortare, därför tycker jag hinderna ser så stora ut, trodde minst det var 130 :eek: hittade en övning på hippson, 3 st hinder i cavaletti höjd med 6 m mellan och 6,5 till avslutade oxer med kryss framtill, nyttig övning för oss båda. Har nästan bestämt mig för pay&jump den 10 juli, har inte anmält än utan checkar av allt som måste stämma innan, transport, sällskap med mera sen får vi se om jag vågar åka :crazy:

Funderar på att hoppa 70 cm första klassen, för att hon ska få titta på hindrena, hon verkar vara lite tittig och sen 80 eller 90, tänker tar jag 90 så får jag ju utmana mig själv lite men hon kanske behöver mitt stöd och inte min nervositet :rofl: förhoppningvis ser dom hindrena inte lika stora ut som våra hinder hemma. Hon är otroligt hoppglad men är hindrena lite läskiga, vågar hon inte riktigt och nitar.

Måste lastträna också :angel:

Har era hästar lite sommarlov eller hur gör ni?
 
Har era hästar lite sommarlov eller hur gör ni?

Vi går på lite halvfart, jag är ju gravid (v.29, så 11 veckor kvar) men kan rida relativt okej fortfarande ändå så jag håller igång Kaprifol så länge och mycket jag kan och sen får hon vila "när det tar stop" så att säga. Har en vän som rider henne nån gång då och då och ska nog dra iväg henne till min tränare nån dag snart och låta henne sitta upp lite. :) Men vi har ju inte direkt några träningsmål eller mål över huvud taget just nu, tråkigt nog!
 
Har era hästar lite sommarlov eller hur gör ni?

Jag håller på och sätter igång min häst, han fick ju gå en vecka på metacam och han verkar vara helt bra nu.
Han började bocka (som han aldrig gjort innan!) så då förstod jag att nåt var tokigt. Men än så länge har han inte visat några tendenser till att börja bocka så det känns som vi kommer att vara i full gång snart, det blev ju bara totalt 3 v vila :) Tar och sätter igång "långsamt", kör efter devisen att igångsättningen ska vara lika lång som vilan.

Men än har inte mitt PS träns kommit! Bor mitt ute i ingenstans och de har inte utkörning till utlämningsstället varje dag, så jag tror och hoppas det kommer imorgon :up:
 
Tänkte ge mig ut på en skrittur idag.

Känns lite sådär. Alla runtomkring mig är på tävlingar/träningar mm och jag får gå ut och klappa på dem i hagen.

Känns motigt som hejsan just nu.
 
Har era hästar lite sommarlov eller hur gör ni?
Nää :) Han fick vila i vintras och så även lite i våras när jag inte hade någon sadel som passade, så nu ska jag snarare få lite fason på ridningen så vi kommer framåt! :)



KL
Har köpt ett nytt träns jag med! Var på chappen i lördags, hittade det där :) hade tur och det matchar sadeln också!
IMG_2568_zpsl0iba0rh.jpg


Red i paddocken igår och det kändes riktigt bra o roligt, och idag ska jag och en stallkompis rida lite trail, jättekul! Saknar dom i förra stallet, men det är faktiskt rätt skoj att stå med folk som också rider western :o

IMG_2419_zpszmqzqevl.jpg

Och kolla deras sommarhage bara :love: Dom har en egen liten grushåla också!
 
19642756_10154803000682709_7196343166423150716_n.jpg


Här går allt också på halvfart. Jag vet egentligen inte riktigt vad som hände men tappskor och vardagliga bekymmer kan få den störste ur spel. Under helgen som gick fick jag hjälp av en av sönernas flickvän med motion av hästarna, det är lyx. Det är så sällan hästarna kommer ut tillsammans så vi passade på att njuta extra mycket. Jag ska försöka komma igång med lektioner med Sally och målet är att vara med i div 2 till hösten. Men just nu känns det motigt, jag tycker att vi har gått bakåt istället för framåt och hittar inte riktigt vårt samspel. Men vi tuffar väl på och hoppas att det kommer tillbaka och att vi då klättrar upp ett hack i trappan och åtminstone hamnar på steget vi var på förra året.
 


Nu har jag fått hem det nya PS tränset! Det verkar riktigt trevligt och satt bra på hästen, han har ju liten mule (angloarab med ca 65% arab :p) så jag är glad att nedre remmen passade bra. Den övre är dock lite för lång, som ni ser på bilden, men det gick ändå, kanske får klippa av en bit.

Igår var första uteritten med sällskap sen jag började sätta igång honom, och han var som en dröm att rida :love: Tror att den här vilan var bra för honom!
En kompis hjälpte mig att tömköra honom dagen innan denna uteritt, så det kan ju vara därför han var fin också, så nu får jag ta och lära mig att tömköra, han jobbade på riktigt bra på töm! :up:
 
Hej på er!
Jag har följt er i lite tysthet de senaste. Kul att ni håller liv i tråden. De har hänt väldigt mycket i mitt liv de senaste månaderna men nu börjar de ordna upp sig. Malte är igång igen efter att ha haft en tuff höst och vinter tyvärr. Nu rider jag igen och är så glad i min fina häst :):heart

201706291813198294_sbig.jpg


201706251634500263_sbig.jpg


201707051853478915_sbig.jpg


201707051853488028_sbig.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp