10:orna kapitel 9

Det händer massor nu på gården jag står, jätteroligt! Jag har passat på och anmält mig till två clinicar (kossor igen och så barrel racing woho!), har även tänkt vara med på en tävlingsträning om en månad :nailbiting:
Blir nog trail (=måste träna mer på den där fasta grinden!), pleasure och horsemanship... fegar dock lite så det blir bara walk and trot för vår del :D
 


Hästen vilar sig i form, ville inte gå upp imorse när vi skulle rida :rofl: Vi jobbar på, har inte haft någon som filmat när vi ridit, men det känns som vi är på rätt väg, han känns fräschare än någonsin och jag börjar bli lite mindre feg! Ska se om vi kan komma ut på någon P&J i augusti, tror jag hoppar 70 cm då (tänkte göra det tills det inte är läskigt längre :angel:)
 
Kikar in här med Hugo, var nog aktiv när jag fick hem honom som nybliven 4 åring och nu fyller han 7 i september. Liten blir stor snabbt. :laugh: (vet inte om någon minns oss)
Det var tänkt att han skulle ha sommarlov nu en månad, men har gått en vecka nu och matte bestämde sig för att köpa en ny sadel och det kändes så underbart att rida med den så semestern får vänta. :o
Otroligt vad en ny sadel kan göra, jag kände genast hur sne jag var i kroppen och hur jag skulle sitta rätt. Hugo var mer avslappnad än någonsin och hittade formen supersnabbt. Vi nöter fortfarande på med grunderna i dressyren, hittat formen och tränar på att ställa och gå volter. Han är under inkörning och har lärt sig att gå i skogen utan problem. Och lika glad, frisk och positiv som alltid. :up:
(hoppas bilden funkar)
20258281_10209150123533427_6828237164644921006_n.jpg
 
Vi trimmar på inför helgens tävlingar på vårt alldeles egna sätt... Har ridit 3(?) pass på banan på lika många veckor, 2 av passen har (hör och häpna) varit hoppning! ;) Vill verkligen utnyttja det fina vädret så mycket som möjligt, därav har vi mest hängt i skogen.
Efter att ha lockat med mig mamma ut i skogen så har fler och fler av mina kära stallkamrater vågat följa med mig och rally-Cally på tur. När hon var skadad och vi bara skrittade så dansade hon mest omkring och folk blev tydligen vettskrämda och sen dess har inte så många vågat hänga med oss ut :( Kan tilläggas att hon aldrig gjort något dumt som att dra iväg eller så under den tiden...

Jaja... Vi har klättrat, skrittat off-road och galopperat om vart annat. Kul har vi definitivt haft! :D
Dagen till ära har vi varit ute på en låååång galopprunda med en kompis. Jag och C packade in oss i transporten och körde några mil västerut för lite lattjo sällskap. Kilometer efter kilometer med raka, sviktade skogsvägar mitt ute i ingenstans utan risk för möte av varken trafik eller andra hästar. Ni kan ju gissa hur fort det har gått på sina ställen! :devil: På väg tillbaka var till och med rally-Cally trött, det är inte illa pinkat!

Vi passade på att ta en liten bild på hela syskonskaran också, tre helsyskon är inte helt vanligt. :heart Callsan är längst till vänster!
20542803_10213141340304413_246644671_o_597cb2d92a6b22bb941dd0ef.jpg

(Lillasyster f. - 10, storebror f. - 05, mellansyster f. -06)
 
Jag och Empa har också varit i väg. Denna gången höll vi oss till banhoppning i stället för krumelurridning.
Börjar kännas riktigt säkert nu verkligen. Hemma är hon verkligen helt fantastisk och jag rider mycket bättre hemma. Men nu börjar jag inte känna mig livrädd på tävling längre, börjar komma mer och mer till ridning och Empa behöver inte sköta allt själv längre. Har fortfarande ett relativt högt grundtempo, Empa behöver det väl egentligen inte för att ta sig över denna höjd, men jag behöver det. Och vi har alltid ett lite högre temp i första klassen, för då ska vi ju mest ha roligt! Nu red jag bara en klass när jag var i väg sist så då var fullt fokus på att ha roligt.

Jag är även väldigt nöjd med att vi numera alltid räcker fram på distanserna, för något år sedan hade jag problem att verkligen komma till ridning och våga rida framåt och då blev det gärna att vi la in ett språng extra lite för ofta, nu är det ett minne blott (bara det att det kanske blivit lite väl mycket, nu plockade vi ett efter kombinationen i stället). Nu ska jag lära mig att väääänta bara så blir det nog bra. Hon är så med också, typ mot 4an i denna start, då stannar hon upp och tittar två galoppsprång innan (något var farligt) och jag ger lite extra skänkel och säger bara "fram" och så löser hon det ändå. (inga sporrar och inget spö)

Min fina fina häst som tar så väl hand om mig :love:

 
Kikar in här med Hugo, var nog aktiv när jag fick hem honom som nybliven 4 åring och nu fyller han 7 i september. Liten blir stor snabbt. :laugh: (vet inte om någon minns oss)
Det var tänkt att han skulle ha sommarlov nu en månad, men har gått en vecka nu och matte bestämde sig för att köpa en ny sadel och det kändes så underbart att rida med den så semestern får vänta. :o
Otroligt vad en ny sadel kan göra, jag kände genast hur sne jag var i kroppen och hur jag skulle sitta rätt. Hugo var mer avslappnad än någonsin och hittade formen supersnabbt. Vi nöter fortfarande på med grunderna i dressyren, hittat formen och tränar på att ställa och gå volter. Han är under inkörning och har lärt sig att gå i skogen utan problem. Och lika glad, frisk och positiv som alltid. :up:
(hoppas bilden funkar)
20258281_10209150123533427_6828237164644921006_n.jpg
Meh! Klart att vi kommer ihåg er! Kul att du tittar in med goa Hugo. Härligt att det går bra för er!
 
Jag och Empa har också varit i väg. Denna gången höll vi oss till banhoppning i stället för krumelurridning.
Börjar kännas riktigt säkert nu verkligen. Hemma är hon verkligen helt fantastisk och jag rider mycket bättre hemma. Men nu börjar jag inte känna mig livrädd på tävling längre, börjar komma mer och mer till ridning och Empa behöver inte sköta allt själv längre. Har fortfarande ett relativt högt grundtempo, Empa behöver det väl egentligen inte för att ta sig över denna höjd, men jag behöver det. Och vi har alltid ett lite högre temp i första klassen, för då ska vi ju mest ha roligt! Nu red jag bara en klass när jag var i väg sist så då var fullt fokus på att ha roligt.

Jag är även väldigt nöjd med att vi numera alltid räcker fram på distanserna, för något år sedan hade jag problem att verkligen komma till ridning och våga rida framåt och då blev det gärna att vi la in ett språng extra lite för ofta, nu är det ett minne blott (bara det att det kanske blivit lite väl mycket, nu plockade vi ett efter kombinationen i stället). Nu ska jag lära mig att väääänta bara så blir det nog bra. Hon är så med också, typ mot 4an i denna start, då stannar hon upp och tittar två galoppsprång innan (något var farligt) och jag ger lite extra skänkel och säger bara "fram" och så löser hon det ändå. (inga sporrar och inget spö)

Min fina fina häst som tar så väl hand om mig :love:

Å, så fint ni utvecklats! Kul! Hälsningar Impad Dressyrtant :nailbiting::D
 
Vi har det bra. Jag stallade in min lilla svarta i måndags. Det blev bara sex veckors bete för henne. Hon var slimmad vid betessläpp och jag har försökt hålla igång henne, men hon blev för tjock ändå. Förra året blev hon smällfet och jag törs inte riskera det igen, så hon fick gå in till kompisen som står på stall vilket var reservplanen. Det känns rätt skönt att få in den vanliga rutinen faktiskt.

Vi har tagit ett kliv framåt i utvecklingen. För några träningar sedan var jag helt euforisk, så bra hon gick! Nu är vi på den nya nivån och då känns det ju inte lika fantastiakt, men jag vet ju att det är för att vi faktiskt blivit bättre och behöver nöta på den nya nivån. Alltså, vi skyndar ju långsamt, men nu är hon uppe i formen och stabil i traven och vi jobbar på att förbättra galoppen, på att korta- länga och på skolorna. Mitt delmål är att rida Lb innan året är slut (sannolikt programridning, har inte tid att komma ur och tävla än på ett par år...). Träning igen på lördag. Längtar! :love:
 
Så roligt att läsa om er alla :) Hoppning låter så kul men vi fortsätter på dressyrspåret just nu. Har ridit några LB, LA och kommer göra några starter till i höst. Ska försöka få lite bättre resultat.

Tränade idag för en nygammal tränare. Två år sen hon såg min häst sist :D men hon tyckte hon utvecklats mycket, så mycket att hon börjar närma sig samma kvalitet som sin mamma. Tränaren nämnde Fendis mamma flera gånger, hon var en helt otrolig häst Grand Prix-häst enligt tränaren, 5 år sen hon hastigt dog i kolik. Jobbigt att påminnas men samtidigt kul att höra att hon tycker Fendi verkar kunna bli bra också.
 
Här har vi också hoppat lite, om ett litet kryss räknas :angel: och galoppbommar! Ghost verkar tycka det är skoj iaf! Och jag med :D

I början av veckan kom några från ridgruppen på ridskolan till stallet med sina hästar, vi red ner och plaskade i Vättern :) Var jätteroligt!

ddzKQny.jpg

Låg några kalvar och sov på stranden när vi kom dit :love:

Annars tränar vi vidare inför tävlingsträningen, den fasta grinden går bättre, men inte helt 100. Öppna den mot sig går bättre än att öppna den från sig.
Sidepass behöver vi också träna lite extra mycket på. Bron har funkat tidigare, men här har dom en upphöjd.. som i mina ögon är rätt hög, så jag kommer bli nervös av den haha...

BP7oLx0.jpg


Har också galopperat lite mer än tidigare, laddade hem den där appen som mäter gångarter... :o hrm 1-2 minuters galopp per pass, inte konstigt vi har lite svårt med den... igår hade vi bättrat oss och låg på 6 minuter :D

JaUPouQ.jpg

:heart
 
@Thrille vad var det för app? Blev lite nyfiken nu juh :D Skulle vara spännande att se hur mycket galopp/trav/skritt man gör under ett vanligt dressyrpass :)

Här rullar allt på. Femke känns ruggigt fin. Imorgon har vi hoppträning. Tänkte jag skulle se ut några tävlingar snart.

Känns som om hösten kommer bli riktigt bra med denna dam. Hon har musklat sig och arbetar så rätt. Sen självklart är hon väldigt medveten om att hon gör rätt och mallar sig som hejsan :rofl:
 
Yes!

Igår var vi iväg på hoppträning. Vart lite orolig för att hon inte skulle orka då andhämtningen blivit tyngre. Tänkte att hon höll på att åka på en liten förkylning eller liknande.

Nog för att hela framridningen/uppvärmningen gick ut på att sluta stirra på liten skäckponny som gick i hage längre bort men satan ad fin hon var och bra det gick.

Igår tog vi några rejäla språng var uppe och nosade på 140 (enstaka hinder med ett litet hjälphinder) avslutade med en liten bana på 110 hon hoppade som hejsan. Jag gjorde inte hela passet då jag tyckte det räckte för fröken och hon var megatrött efter passet.

Nu har i anmält oss till 2st tävlingar 2 klasser 90 och 1m så i kommer igång igen.

20708098_10154941598656819_2929947391539938312_n.jpg
 
Jag börjar bli nervös...

Vart är den tokiga, heta, bockande, frustrerade hästen som kom hem till mig?

Det senaste har det bara varit att sitta upp och börja trimma. Har satt upp en serie hemma som vi rullar över och nu tar hon de ruggigt bra. Nästa steg är studs men vi är inte riktigt där än. Vid studs så stressar hon och får ingen ordning på benen så vi håller oss till serier bara rulla på i lugn tempo.

Kommer fortfarande ihåg när hon började slå så fort man kom in på ridbanan. :D

hur går det för er?
 
Här går det bra!
Barrel racing/Pole bending-clinicen var i helgen. Det var riktigt roligt, och gick bättre än väntat :) Tänkte att han skulle bråka om vägen, inte vilja fatta galopp eller så, men nää inget sånt alls :D
Tunnorna var snäppet roligare än pinnarna, men det var nog mest för att jag tyckte dom var lite lättare :P Och för att vi red pole bending andra dagen, jag var lite trött i hövvet och mör då :)

Ghost var duktig och bytte själv galopp mellan pinnarna tydligen, jag kände inget sånt :D Hade fullt sjå med att styra oss runt dom utan att välta nån (lyckades inte alltid :P), det svåraste var vändningen efter man ridit första sträckan slalom, och skulle slaloma ner igen, jag kom för nära pinnen i början av svängen liksom, så vi gled ut på vägen tillbaka istället, och då blev det för stora bågar mellan resten av pinnarna med.
Kändes som att vi fick till svängarna i barrel racingen bättre.

Och jag som har nån konstig rädsla för att välta med hästar i svängar när jag galopperar (ja... har vart rädd även på volt med vissa hästar... haha) kände inte av den rädslan en enda gång :D Stolt över mig själv! :P Och Ghost såklart :)

Jag håller tummarna att det blir fler tillfällen, var skitkul :D
Var även en hoppryttare (tror jag iaf heh!) med ena dagen! Kul att folk vill testa på lite olika saker :)
 
Här går det rätt bra, trots att vi är i en svacka.

Jag har alltid ridit Empa för att hon ska bli så känslig som möjligt. Inget bankande, dragande etc. Och jag vet inte hur jag ska uttrycka det, men jag tror jag ridit henne "för" känslig. Hon är i så hög kondition nu att jag stundtals har svårt att hänga med och kanalisera all hennes energi. Minsta lilla jag kommer åt för mycket med skänkel "exploderar" hon, halvhalter besvaras lite för väl, så vi får inget riktigt flyt. Må vara ett "angenämnt" problem, men det sätter verkligen min ridning på prov. Oftast går det i alla fall rätt bra efter att hon fått springa av sig lite och vi gjort miljoner övergångar. :D Finns det hinder på ridbanan är hon däremot väldigt lätt att rida, troligen för att jag rider bättre och skärper mig, eller så kanske det bara har att göra med att hon är en riktig liten hoppehäst.:angel::D

Trots de "problem" vi haft åkte vi på tävling i söndags. Och det måste jag ge henne, hon är verkligen helt fantastisk att ha med sig, så fullständigt obrydd, glad och en riktig "tävlingsmaskin", hon vet vad som gäller och är bara helt fantastisk. Vi gjorde debut i avd. A i en 105 och en 110. 0+0 fel och en fjärde plats i 105, riktigt bra runda. I 110 fick vi 0+4, trots rivningen blev det en sjätte placering. Rivningen i 110n får jag ta på mig helt och hållet, jag satt inte upp tillräckligt mot ett egentligen rätt simpelt räcke och då hann Empa helt enkelt inte få upp frambenen i tid. Helt och hållet mitt fel. Annars tyckte vi båda det var riktigt roligt att få rida omhoppning. Fast ärevarven var nog absolut roligast :laugh:

Hoppas det går bra för er andra!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp