10:orna kapitel 9

20728216_10155020719934426_6315883103145061258_n.jpg

Lägger in en bild här med. Jo just nu går det ganska bra, vi vann en LB:1 i söndags, så himla kul! Ovanligt med uppsutten prisutdelning så både jag och hästen visste knappt hur vi skulle bete oss.
Men vi har lite sadelproblem . Eller hur skulle ni tolka hästens beteende? Mjuk som smör och fantastisk att rida i första klassen. Sen i nästa klass, ovillig, slog efter skänkeln, stod emot i fattningarna. Hon kan ju ha varit trött också kanske? eller är det sadeln som spökar? Hon stod utan täcke i transporten och den var öppen så det drog lite igenom. Hon kan ju ha blivit kall också.
Har varit på två sadelprovningar utan att ha hittat rätt. Vissa dagar går hon bäst i hoppsadeln, vissa dagar bäst i dressyrsadeln.
Nu har hon vilat två dagar, nu tänkte jag rida i hoppsadeln idag och fokusera på att få upp ryggen. Gymnastisera, lång och låg och rund.
 
20840835_10154950581162709_7117356847006546915_n.jpg


När man är borta härifrån ett tag blir det så mycket man vill säga till alla, jag gör en ihopakommentar "Man blir ju både glad och nedstämd över vad alla delar med sig, typ som vardagen i stort, ena dagen på topp andra dagen rätt ner i avgrunden" Hur som är det peppande att läsa om er och alla jämnåriga med Sally.

Vi har verkligen varit upp och ner, av och på, och Sally har lagt på sig vilket påpekades när vi var på minisommarläger.... Men nu börjar vi väl få lite ordning på det, men bara lite.
Vi har inte synkat riktigt alls, jag tycker att Sally har ändrat sig och hon tycker antagligen att jag ändrat mig, båda till det sämre tycks det. Vilket är lite märkligt då andra, bland annat min standardtränare och en domare som sett oss ganska regelbundet, tycker att det ser mycket bättre, starkare och stadigare ut.... Jag försöker verkligen förstå, hur kan det kännas så botten när andra ser annat ? En förklaring kan ju kanske vara att Sally är starkare, stadigare men orkar inte hela passen och då blir det lite av/på, upp/ner i utförandet vilket jag upplever som mycket svårare, sämre, jobbigare, påfrestande mentalt. Tidigare han hon ju varit väldigt jämn i allt hon gör i ridningen, men varit tung som bly och pansarvagnat sig fram, nu bär hon sig mer vilket är en helt ny känsla.

Hur som är planen att starta i klubbens div 2 lag och känslorna svänger kan man säga.

Grattis till placeringarna ni andra som varit ute :)
 
Idag gick det ovanligt bra att rida tycker jag. Red i dressyrsadeln men hade ett annat fårskinn under än annars, tunnare och som bara låg under främre delen av sadeln. Inga protester från hästen. Riktigt roligt att rida och jag kunde fokusera mycket på min sits.
 
Fröken är fortfarande ruggigt fin.

Hoppträning i tisdags och vart ännu bättre än förra gången. Introducerade studs och i ena serien stoppade vi innan det blev högre för att hon hade sån fokus på studsen.

Planen var att börja hemma men prio 1 har varit lugn och stadig och då har små serier med galoppbommar hjälpt men nu så kan jag börja köra lite studs för att få upp frambenen på fröken.

Ska bli ruggigt roligt att åka ut på "riktig"x tävling på söndag :banana:
 
Nu är sommaren över och jag börjar jobba imorgon, jag hade tänkt att jag skulle träna massa dressyr och hoppning, hoppa terränghinder och ut på pay and jump.. Har inte gjort något av det :(

Det började med sträckningen i juni, trodde den var borta i juli, upptäcker hälta vid longering samma dag vi ska iväg på pay and jump. Får laserbehandling i vänster bak för sträckningen. Red försiktigt, rakt fram i alla gångarter. Sen tyckte jag det var jätte svårt å veta när jag skulle börja göra mer, så jag har nog tagit det extra försiktigt. Har transporterat henne 2 gånger till två olika kompisar, ridit ut med dom och sen åkt hem, hon har skött sig exemplariskt! Har inte hoppat något direkt men träningarna drar igång nu igen. Nya skor på torsdag och vaccination så fort som möjligt, sen är vi redo för eventuellt pay and jump i september om allt är väl :laugh:
 
Jösses Amalia vilken fin häst jag har!

Inga rosetter med hem men nöjd häst & ryttare.

Styrkan är inte där ännu. Dessutom är hon brunstig och efter allt regnande så vart underlaget lite tungt.

Jag vart dock riktigt chockad. Kom in på framhoppningen, började trava sedan galoppera som inget. Hästen vart hur cool som helst.

Nu ser jag fram emot nästa om 14 dagar :D


Eller

Fungerar det inte där heller så finns den på Instagram mitt nick här är samma som på insta :)

javascript:;
 
@sofiaspel Tråkigt när det inte blir som man tänkt sig! Hoppas allt går bra så ni kommer iväg på P&J :D

@Diabetikern Kunde inte se film här så jag smög in på din instagram och kollade, vad fint det ser ut! roligt att det går bra :D


Själv ska jag på P&J på lördag sen flyttar jag tillbaka hästen till vårt vanliga stall på söndag (har stått närmre hem över sommaren).
Känns som jag blivit SÅ mycket modigare i ridningen nu i sommar! Igår var vi ute och hoppade stockar i skogen och tusan så taggad han blev, var bra nära att flyga av ett par gånger, men jag blev inte rädd! :eek:
Han är bäst min lilla häst, så glad att jag har honom! :love:
 
Jösses Amalia vilken fin häst jag har!

Inga rosetter med hem men nöjd häst & ryttare.

Styrkan är inte där ännu. Dessutom är hon brunstig och efter allt regnande så vart underlaget lite tungt.

Jag vart dock riktigt chockad. Kom in på framhoppningen, började trava sedan galoppera som inget. Hästen vart hur cool som helst.

Nu ser jag fram emot nästa om 14 dagar :D


Eller

Fungerar det inte där heller så finns den på Instagram mitt nick här är samma som på insta :)

javascript:;

Tittade på instagram, ser trevligt ut :)

Igår var jag o tränade dressyr med min pålla. Tränaren öser beröm över henne, hon har så lätt för allt och är så känslig. Hon är inte lika frikostig med beröm åt mig :angel: Så svårt det är att rida och få det bra. Vi kämpar på med skänkelvikningarna som är svåra att få riktigt bra.

I september ska hemmaklubben ha tävlingar, nära och bra och bra ridbanor. Är det för mycket att rida två klasser både lördag och söndag? Glömde fråga tränaren vad hon tycker.
 
20881904_10154958381937709_6988645228136380769_n.jpg

Så var första omgången genomförd och ingenting gick som det skulle. Jag var ju beredd på att det skulle vara svårt så jag känner mig trots allt nöjd med Sally och vår prestation. Hon är inte sig lik, hon har alltid varit rädd för allt och inget men nu kastar hon sig, går inte att "övertala" mer mötesskygg än vanligt och ja man kan säga att framridningen i ridhus var varken trevlig för oss eller andra. Så kom vi då in på tävlingsbanan och det var som om luften gick ur henne, hon bara tuffade på som om inget hänt, lugn och stadig men trött. Vi hamnade precis i mitten av resultatlistan, jag tyckte hon kändes finare än vad domaren tyckte ;) men det kan ju bero på just känslan efter framridningen. Jag trodde inte vi skulle komma runt alls så jag var ju såklart jätteglad när vi var klara. Mitt lag och klubbens andra lag kom nästan sist av 11 lag vilket kändes lite deppigt, vi har ju varit vana vid riktigt bra placeringar. Några hade sämre dagar än vanligt och andra gjorde bättre så vi får nog räkna med att slutplaceringen för lagen blir på nedre halvan, det tror jag.
Väl hemma när jag skulle lasta ur fick Sally panik, hon var i stort sett ute ur transporten när en bil kör förbi på landsvägen, inte särskilt nära alls, hon kastar sig handlöst in i transporten igen och försöker hoppa över frambommen, smått hysterisk. Vilket påminde mig om sist vi tränade och hon fick panik när jag stängde överluckan på transporten.... varför har hon blivit bakskygg ?? Det har hon inte varit tidigare. Flera gånger den korta sträckan till stallet kastade hon sig sedan hit och dit, livrädd för sin egen skugga, jättemärkligt.
Hur som, igår när jag red kändes hon lugnare och mer tillfreds med livet igen så jag hoppas att detta bara har varit tillfälligt, hormonellt, höstkänslor.
 
Jag har överlevt min första "tävling"! Men fy vad nervöst det var, och sån press jag kände över att bli bedömd. Får se om jag vågar mig påt igen, direkt efter kände jag att aldrig i livet, men nu så kaaanske :P

Gick sådär, i trailen kunde vi inte stänga grinden efter oss, men han blev iaf inte otålig och skulle öppna den själv med huvudet och pressa sig genom den som han försökt ibland när vi tränat :D Och så klonkade vi emot bommar i alla hinder med bommar i, bland annat. Tror jag blev stressad inne på banan och ville få det överstökat, så det blev slarvigt istället. Kom 8 av 11 :P
I horsemanship, som hade ett himla lätt mönster som jag tränat flera gånger innan, fick jag hjärnsläpp och saktade av till skritt där det skulle vara trav, kom på mig själv i samma sekund, men men! Annars gick det nog ok tror jag. Kom iaf 4 av 6.
Och så pleasuren, där hade två efteranmält sig så vi blev 3 istället för bara jag :P Kom på 2:a plats och fick en rosett haha :D


k0YiGU5.jpg


oJcBr0k.jpg

Foto Mariette Wilhsson


Igår tränade vi lite toleransträning, inget var läskigt alls.
A2aV9Zo.jpg

:heart

Och nu till helgen blir det kosseclinic igen! Ska bli skoj :)
 
Älsaälg och jag har nu gjort vårdföretag dressyrstart som gick sådär. Hade med min gamla häst till tävlingen också och det blev helt koko. Dom brukar aldrig bry sig om varandra och är aldrig några problem att rida dem själva. Men upp skrek dom efter varandra och kunde intelligent bli kenneln varandra!?
Älsaälg hade gått som en dröm dagen innan så jag trodde det skulle gå bra, men vi slutade på 54.8 %. :( kan bero på att jag inte red som jag skulle då jag ridit klass innan och min kropp kanske inte riktigt är som den ska 4 mån efter en förlossning! :D
Men jag blev ändå taggad på nästa start då jag känner brasan kan vara dagen innan!

Nu ska vi försöka hitta en bra tränare i hoppningen med!
 
Älsaälg och jag har nu gjort vårdföretag dressyrstart som gick sådär. Hade med min gamla häst till tävlingen också och det blev helt koko. Dom brukar aldrig bry sig om varandra och är aldrig några problem att rida dem själva. Men upp skrek dom efter varandra och kunde intelligent bli kenneln varandra!?
Älsaälg hade gått som en dröm dagen innan så jag trodde det skulle gå bra, men vi slutade på 54.8 %. :( kan bero på att jag inte red som jag skulle då jag ridit klass innan och min kropp kanske inte riktigt är som den ska 4 mån efter en förlossning! :D
Men jag blev ändå taggad på nästa start då jag känner brasan kan vara dagen innan!

Nu ska vi försöka hitta en bra tränare i hoppningen med!

Autocorrect som gått loss? :D :rofl:

Typiskt när de blir såna, att de plötsligt inser att mäh! X är ju min bästaste kompis och nu rövar ni bort den!!!
En erfarenhet rikare, och bättre lycka nästa gång :up:
 
Igår var vi på hoppträning. jag bröt tidigt då fröken inte är helt hundra. Har ju kännt att hon varit lite trött men nu bälgade hon på som hejsan och flåsade tungt. Tog några språng sen satte vi P.

Kommer ta några dagars skritt i skog & mark tror hon an ha en lättare infektion/förkylning så resten av veckan tar vi det lugnt. Hon har även varit ganska trött i huvudet.

Fick ytterligare beröm av tränaren igår. Nu har hoppen börjat komma med lite tryck i avhoppet och rygg. Det trodde han inte skulle komma så snabbt. Träffade även några so0m sett oss på de första träningarna och de frågade vad det var för häst jag hade om jag skaffat ny. Nope samma sen sist bara börjat få till det lite :D De trodde vi skoja så ändringar har skett.

Lägger upp en liten hoppfilm på ena övningen på instagram för den som vill se. Vill inte lägga upp på Youtube någon annanstans man kan ladda upp så man kan visa dem här? Tips någon?
 
Idag tänker jag ta en skrittur i skogen.... barbacka... något jag inte gkort sen ponnytiden. Tror att jag suttit upp en iskall vinter barbacka på hästen (de hade täcke) och tog en kort tur i mörkret men det var x antal år sedan. Idag känner jag för att göra det...

Om jag vågar....

Femke har vilat.... hon är ruggigt snabb och rörlig....

Det var trevligt att lära känna er i tråden, Risk föreligger att jag kommer bryta nacken :D
 
Idag tänker jag ta en skrittur i skogen.... barbacka... något jag inte gkort sen ponnytiden. Tror att jag suttit upp en iskall vinter barbacka på hästen (de hade täcke) och tog en kort tur i mörkret men det var x antal år sedan. Idag känner jag för att göra det...

Om jag vågar....

Femke har vilat.... hon är ruggigt snabb och rörlig....

Det var trevligt att lära känna er i tråden, Risk föreligger att jag kommer bryta nacken :D
Haha :D har du överlevt?
 
Jag har överlevt min första "tävling"! Men fy vad nervöst det var, och sån press jag kände över att bli bedömd. Får se om jag vågar mig påt igen, direkt efter kände jag att aldrig i livet, men nu så kaaanske :P

Gick sådär, i trailen kunde vi inte stänga grinden efter oss, men han blev iaf inte otålig och skulle öppna den själv med huvudet och pressa sig genom den som han försökt ibland när vi tränat :D Och så klonkade vi emot bommar i alla hinder med bommar i, bland annat. Tror jag blev stressad inne på banan och ville få det överstökat, så det blev slarvigt istället. Kom 8 av 11 :P
I horsemanship, som hade ett himla lätt mönster som jag tränat flera gånger innan, fick jag hjärnsläpp och saktade av till skritt där det skulle vara trav, kom på mig själv i samma sekund, men men! Annars gick det nog ok tror jag. Kom iaf 4 av 6.
Och så pleasuren, där hade två efteranmält sig så vi blev 3 istället för bara jag :P Kom på 2:a plats och fick en rosett haha :D


k0YiGU5.jpg


oJcBr0k.jpg

Foto Mariette Wilhsson


Igår tränade vi lite toleransträning, inget var läskigt alls.
A2aV9Zo.jpg

:heart

Och nu till helgen blir det kosseclinic igen! Ska bli skoj :)
Vad duktiga ni är! Mittenbilden är ju bara :love:.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp