10:orna kapitel 9

20881904_10154958381937709_6988645228136380769_n.jpg

Så var första omgången genomförd och ingenting gick som det skulle. Jag var ju beredd på att det skulle vara svårt så jag känner mig trots allt nöjd med Sally och vår prestation. Hon är inte sig lik, hon har alltid varit rädd för allt och inget men nu kastar hon sig, går inte att "övertala" mer mötesskygg än vanligt och ja man kan säga att framridningen i ridhus var varken trevlig för oss eller andra. Så kom vi då in på tävlingsbanan och det var som om luften gick ur henne, hon bara tuffade på som om inget hänt, lugn och stadig men trött. Vi hamnade precis i mitten av resultatlistan, jag tyckte hon kändes finare än vad domaren tyckte ;) men det kan ju bero på just känslan efter framridningen. Jag trodde inte vi skulle komma runt alls så jag var ju såklart jätteglad när vi var klara. Mitt lag och klubbens andra lag kom nästan sist av 11 lag vilket kändes lite deppigt, vi har ju varit vana vid riktigt bra placeringar. Några hade sämre dagar än vanligt och andra gjorde bättre så vi får nog räkna med att slutplaceringen för lagen blir på nedre halvan, det tror jag.
Väl hemma när jag skulle lasta ur fick Sally panik, hon var i stort sett ute ur transporten när en bil kör förbi på landsvägen, inte särskilt nära alls, hon kastar sig handlöst in i transporten igen och försöker hoppa över frambommen, smått hysterisk. Vilket påminde mig om sist vi tränade och hon fick panik när jag stängde överluckan på transporten.... varför har hon blivit bakskygg ?? Det har hon inte varit tidigare. Flera gånger den korta sträckan till stallet kastade hon sig sedan hit och dit, livrädd för sin egen skugga, jättemärkligt.
Hur som, igår när jag red kändes hon lugnare och mer tillfreds med livet igen så jag hoppas att detta bara har varit tillfälligt, hormonellt, höstkänslor.
Fy, vad läskigt med transportincidenten. Hoppas allt gick bra så här i efterhand och att hon är sig själv igen efter dippen.
 
@Esswe Snyggt ridet! :D

Jag var som sagt iväg på P&J i helgen, alltså min häst är ju bara för underbar! :love: Ska se om jag kan få upp nån liten filmsnutt sen, men de blev i dålig kvalité tyvärr :(
Nu börjar 70 cm kännas lite lågt, snart kanske jag vågar mig på 80 cm, herregud det trodde jag aldrig att jag skulle säga :rofl: Men man ser på filmen att han knappt behöver hoppa över 70... :p
 
Förra helgen var vi med på vår andra kosseclinic. Jag hade roligt denna gången med, i början kände jag mig lite förvirrad när vi skulle rida med kalven längs kortsidan och vända på den, men efter ett tag släppte det och jag fick till bättre vändningar (både på Ghost och kalven :p)

Mysigast är alltid att hämta korna i hagen, men vi testade lite team penning (man är 3 i ett lag som ska sortera ut 3 kalvar till en fålla på andra sidan ridbanan, lite enkelt förklarat) denna gången också och det är ju skoj det med! :D
Denna gång hade jag dock inte en grym cowhorse ryttare i mitt lag, som sorterade ut kalvarna till oss andra att sen ta hand om, utan vi fick alla testa själva att separera ut rätt kalv. Det var svårt men roligt.
Förra clinicen tyckte nog Ghost det var lite jobbigt när kalven fick lite fart och vi skulle hindra den från att springa tillbaka till flocken, han blev lite tjurig på mig och ville hellre springa åt andra hållet. Men nu var han bättre med på noterna, och en gång fattade han verkligen vad han skulle göra, och vi lyckades komma ifatt kalven på vift, innan den hann tillbaka till dom andra, och sedan rida ner med den till andra hörnet av ridbanan och lämna av den där :D kändes skitkul verkligen!

Om en månad kör vi igen :banana: pepp pepp!

lOhHg6R.jpg
 
hur laddar ni ?
,

Uppenbarligen så laddade hästen med att slänga av mig :rofl: Hade suttit kvar om ridbanan var större.

Brukar jogga på banan och avsluta med några språng. Bara känna att allt sitter :)


Tja vad kan vi säga om dagens tävling. Grymt laddad häst som nästan skickade av mig innan start i 90cm. Kom in på banan och precis när jag skulle ta tyglarna och börja trava lägger hon av värsta bocken från skritt jag hamnar framför sadeln och är ur balans men återfår den snabbt och kan galoppera på. Sen var det lugna puckar. Hoppade hinder nummer 1 som om det var 120 :rofl:

I en meter sedan vart hon ännu mer taggad och jag fick slita för att hon inte skulle ta tygeln och köra banan själv. Mellan hinder nummer 3 & 4 blir hon arg på mig då vi räättar till galoppen så hon kickar, studsar tills hon inser att vi ska mot hinder så kör hon igen.

Hinder nummer 6 var en kombination och i sista sekund blir det för mycket för henne. Hon förstår inte så hon slår på tvärniten, glider under med bakbenen och går ner på framkäna och släpper av mig så fint. Min fallhöjd blev ca 40cm.

Hon har en sådan övertro på sig själv den här hästen. Hoppa högt kan hon nu ska bara huvudet hinna med. Ska sätta mig och kolla på fler tävlingar/pay and jumps. Det bästa vore 2st 1m klasser. Kommer ligga kvar på 1m max 110 hela hösten så hon blir stark i både knopp och kropp.

Laddade upp 90 rundan på youtube denna gång. Mycket bättre flyt än senaste. Jag är väldigt nöjd trots stoppet. 1 rosett med hem iallaflall :D

 
Å vad ni alla är duktiga och ambitiösa!

Jag blir tokig på den där betesmagen hästen dras med. En månad sedan installning och magen gör fortfarande att gjorden glider fram och sadeln följer med. Inte kan man snabbbanta heller. Sex veckors bete förstörde ett års jobb, liksom. Så INTE värt! Det blir inget bete för fröken nästa sommar, det kan jag lova...
Ja, ja hon är ju frisk iaf (peppar, peppar ta i trä). Jag rider ett par pass/vecka utöver tömkörning, longering och barbackaturer.
Hon känns fin, men saknar ju det där lilla extra gunget genom ryggen, tack vare sadeln. Jag är väl inte så orolig att hon ska ta skada fysiskt av något pass här och där, men mer för att det ska skada hennes härliga arbetsmoral...
Vi har börjat nosa på förvänd i snälla bågar och det fixar hon, så det märks att hon blivit starkare. Det känns ju lite kul.
 
Å vad ni alla är duktiga och ambitiösa!

Jag blir tokig på den där betesmagen hästen dras med. En månad sedan installning och magen gör fortfarande att gjorden glider fram och sadeln följer med. Inte kan man snabbbanta heller. Sex veckors bete förstörde ett års jobb, liksom. Så INTE värt! Det blir inget bete för fröken nästa sommar, det kan jag lova...
Ja, ja hon är ju frisk iaf (peppar, peppar ta i trä). Jag rider ett par pass/vecka utöver tömkörning, longering och barbackaturer.
Hon känns fin, men saknar ju det där lilla extra gunget genom ryggen, tack vare sadeln. Jag är väl inte så orolig att hon ska ta skada fysiskt av något pass här och där, men mer för att det ska skada hennes härliga arbetsmoral...
Vi har börjat nosa på förvänd i snälla bågar och det fixar hon, så det märks att hon blivit starkare. Det känns ju lite kul.
Min dressyrsadel har den främre stroppen långt fram just för att jag annars har samma problem som dig med gjorden. Men på min häst är sadelgjordsläget helt enkelt långt fram så även när hon är i normalhull så dras gjord plus sadel fram (om jag inte har sadel med främre stropp långt fram)
Men du har kanske inte det problemet när hon är i normalhull? :)
 
Min dressyrsadel har den främre stroppen långt fram just för att jag annars har samma problem som dig med gjorden. Men på min häst är sadelgjordsläget helt enkelt långt fram så även när hon är i normalhull så dras gjord plus sadel fram (om jag inte har sadel med främre stropp långt fram)
Men du har kanske inte det problemet när hon är i normalhull? :)
Jo, precis det problemet har vi. Hon har rund bröstkorg, så även när hon är i perfekt hull och med välmusklad buk tenderar gjorden att dra med sadeln framåt. Nuvarande sadel provades ut i april/maj och tillsammans med ELT-gjorden låg sadeln kvar och hästen var mycket tillfreds... Sedan släppte jag på bete :angel:. Men tack för tips. Bra att ha en alternativ lösning i bakfickan om hon skulle behöva byta ut den hon har nu... Måste bara komma ner i rätt hull för att bedöma huruvida sadeln fortfarande passar. Vad är fett och vad är muskler, liksom :p.
 
Var på träning igår. Gick galant.

Provade på olika kombinationer och inga som helst problem. Bara tuta och köra. Hon fick tänka till och vi höll oss på ganska låg höjd.
Nu när språngkurvan börjar komma med avstamp så syns hennes svaghet. Femke vill lösa allt genom lite fart men det börjar finnas lite tryck i damen.

Återbesök hos Charlotta på Husaby den 12. Ska bli spännande att se vad hon har att säga och vad som hänt hos hästen sen sist.

Själv har jag fortfarande ont/träningsvärk av massagen jag fick i söndags. Märks att den gjort nytta men aj satan. har redan bokat upp mig på en ny tid. Tänker att 1 gång i månaden blir ganska lagom och går på friskvård från jobbet.
 
Hur får man bra motivation till att fortsätta eller snarare börja utbilda? Min -10 kommer från Irland och har bara gått jakt där. Känns som att det är flerafleraflera mil kvar tills vi ens kan rida ett lätt dressyrprogram.. Just nu står han hos en som utbildar honom och hon är guldvärd, men känns ändå hopplöst nu. Hur har ni som ej har tillgång till paddock utan att ta transporten löst det? Känns som jag har så många frågor. Vet inte vad jag vill med mitt inlägg, mest ha pepp skulle jag tro, pepp att fortsätta och inte ge upp :banghead:
 
@Jaag Finns massor man ka göra i skogen utan ridbana. Jag fick starta igång min i skogen rakt fram var det enda jag kunde göra. Där kan man börja med mycket såsom flytta sidvärtes för skänkeln, övergångar mm mm

Sen tror jag det är viktigt att komma iväg för tränare för att hålla motivationen uppe och kunna se framstegen man själv gör. Det är så llätt att bli hemmablind och tro man står still det är då man får kika på vad man gjort och vad man staratde med.

Jag har haft Femke i 1 år nu. Nu hoppar vi 1m banor, gör öppna, sluta, galoppbyte mm men när hon kom kunde hon inte ens trava på en ridbana utan att kicka, bocka och vara allmänt förbannad.

Det här fixar du! :)
 
Roligt att läsa om alla era framgångar!

Jag har tio dagar kvar till BF så min ridning består nu av att åka häst några minuter i skritt lite då och då, hehe. Kaprifol var iväg på sista träningen på ett tag igår (min tränare red) och nu kör vi lite vila/halvfart fram tills jag kan börja rida lite mer som vanligt igen.
Hon fick bli lite extra fin på "terminsavslutningen" och gick himla, himla trevligt! Längtar tills jag kan rida ordentligt igen!!
:love:
img_49914.jpg
img_51817.jpg

img_50120.jpg
 
Spännande, @Lovise! Och vad fin Kaprifol ser ut.
Vi har tränat både torsdag och idag. A är så härlig! Hon älskar att jobba och är hos mig så fint. Utmaningen blir att inte nöta för länge eftersom hon tycker att det är så roligt (och jag också). Sadeln ligger fortfarande inte perfekt (lite mage kvar) men hon musklar sig fint och visat inget obehag, så nu rider jag på. Måste ju jobba upp lilla kaggen också.
I torsdag jobbade vi korta/länga för sällantränaren och idag fokus på galoppkvalitet samt avslutade med öppna i skritt. SÅ roligt!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp