10:orna kapitel 9

Förra veckan var vi på Husaby hos Charlotte för genomgång. Alla låsningar/spänningar hon hade tidigare är borta och nu är det bara lite smådelar som hon jobbade med. Supernöjd. Hästen hade ändrat sig och hon vart riktigt glad över hur hästen såg ut.

Känns skönt att höra. Efter behandlingen så är det vila några dagar så tävlingen i söndags ställde jag in.

I lördags fick stackarn ett getingstick. Hästen vart lite groggy av det så vi joggade bara. I söndags vart hon fit för fight igen. Träning på tisdag ska bli skoj och se om vi märker någon skillnad.

21762199_10155045521596819_2790509700836569460_n.jpg


Gett upp försöken med att få manen på en sida hon har rejält med man så den får fara som den vill.

Tänkte nog klippa min i veckan då de börjat sätta rejäl päls. Hur gör ni?

Själv drar jag mig för att klippa då jag tycker det är så förbenat tråkigt och jag tycker inte det är riktigt dags för det egentligen.
 
Hemkommen från första inomhusträningen. Femke vart laddad och första halvan av passet vart hon laddad till tusen och spänd. Blev bättre mot slutet. Har pratat med tränaren om att kolla tänderna. Var nästan ett år sen och jag tror hon har blivit lite vass.

Reagerar starkt och blir irriterad vid kontakt och så brukar hon inte vara. Kommit sista veckan så bäst att kolla upp.

Liten filmsnutt. Inte de nästa sprången men tror som sagt det beror på tänderna att hon känner av det och då inte släpper till riktigt.


Fick upp ett minne på facebook idag där vi travar på ridbanan bland de första gångerna och hon bråkade bara man försökte svänga så en liten bit har vi kommit iallafall :)
 
Här har det gått lite på halvfart sen clinicen, Ghost har fått vila helt en vecka, och så har vi tagit det lite lugnt dom andra veckorna. Igår red vi ett lite mer ordentligt pass på banan, kändes både bra och dåligt!
Han var rätt framåt, för att vara honom, vilket var skoj, men han hade emellanåt lite annat att titta och lägga fokus på :p (det har kommit nya hästar till stallet, som var på andra ridbanan, spännande!)

Som sagt är det kosseclinic igen nu till helgen, och jag behöver träna mer på vändningarna, han vänder gärna med pivon i mitten liksom, istället för på baken. Han har lättare åt höger än åt vänster, märktes även på barrel race och pole bending clinicen, inget enormt, men lite iaf :)


@Diabetikern Ghost har också man på båda sidor, men jag har inte försökt få den att ligga på bara en sida... tycker det är gulligt som det är haha :o Men hovslagarn min sa till mig att om han vart en quarter och jag skulle tävlat typ pleasure och halterklasser i deras förening, ajajaj för hans man då :D
 
Vi har gjort sista starten nu för säsongen tror jag. Var med på hemmaklubben både lördag o söndag. Lördag kändes allt bra och vi fick bra resultat tycker jag, men på söndagen var energin slut så ena klassen valde jag att utgå.
Så dumt att gå fyra klasser en helg men nu vet jag det i alla fall.
Semester för hästen nu några veckor. Sen kanske vi hoppar lite istället som omväxling, får se :).
Har en liten unghäst som jag tänkte rida in nu i höst så det blir fokus på henne istället.
 
Vad roligt att det verkar gå bra för de flesta här :)

Själv tragglar jag på! I helgen blir det P&J, ska hoppa 80 cm för första gången (på P&J förstås, inte nånsin :rofl:) Ska till ett ställe jag inte varit på innan så då blir det dubbelt så nervöst, nytt ställe och ny höjd! Hoppas min kompis kan följa med, hon är bra på att få mig mindre nervös! :love:

@Diabetikern Funderar också på klippning, pållen börjar få mycket päls! Men det känns nästan tidigt att klippa nu? Det är iofs bara andra året jag har häst som klipps så jag vet ingenting :o
 
Vet inte vad jag ska göra med mina nerver! Blir tokig på att jag är så nervös när jag är iväg. Gick långt ifrån bra idag, men gjorde en omstart på 80 cm och då gick det ok. Hästen är underbar som vanligt :love:, det är bara piloten som det är fel på! :rofl: Bara att träna vidare, främst med nerverna, jag rider SÅ mycket sämre när vi är iväg för jag blir helt blockerad av nervositet.
Sen var det ju faktiskt första gången vi hoppar 80 cm, så jag får ändå vara nöjd, även om min insats kunde varit bättre :)

 

Nu har Empa och jag äntligen flyttat till ett eget boende. Tacksam för det halvåret jag fått bo hos bekanta men nu var det skönt att få sitt eget. Vi har hamnat på världens bästa gård i alla fall. Stor hage till Empa och superfin lägenhet till mig.

Alla möjligheter till att träna också, milslånga vägar som klarar både trav och galopp, samt fält som vi får rida på. Ridbana på gården och ridhus på skrittavstånd, kan inte bli bättre!

Empa klipptes igår, hon såg ut som en nallebjörn och blev tokvarm av lite motion. Men likt förra året ser det ut som att hon blivit klippt av någon som aldrig klippt en häst förut.:meh: Hon är snäll att klippa på kroppen, under magen osv. men så fort jag närmar mig halsen blir hon skogstokig. I går var hon dessutom drogad, men det hjälpte inte. Dam med humör kan man väl lugnt säga. Ja ja, bättre att hon är av med större delen av pälsen i alla fall.
 
@Thrille Bra kämpat! Nerverna blir bättre ju mer man kommer ut. Så brukar det vara i alla fall!

@Esswe Härligt med så bra träningsmöjligheter. Jag fasar för vintern och försöka åka iväg till Ridhus :(

Vi har gjort tänderna på fröken och det blev jätteskillnad. Har nu en otroligt nöjd fröken igen. Ny hovslagare då den gamla flyttade (inte ok) men supernöjd. Visste att han skulle vara bra men tycker alltid det är vanskligt att byta ändå. Ska klippa fröken idag också . Nu när det blivit lite bättre plusgrader tappar hon orken fort.. Bävar för det.. jag är dålig på att klippa...
 
@Diabetikern Tack! Jag ser ju att jag rider så mycket sämre när jag bli sådär nervös, slarvar med vägar osv. Måste komma på ett knep för att hantera nerverna!

Härligt att det blev skillnad efter ni hade fixat tänderna! Jag tänkte också klippa snart, och är inte heller bra på det :rofl: Men det är väl samma där, öva öva :D
 
@Thrille Nä vid klippning gäller inte öva öva öva då måste man nog ha x antal hästar. Jag har klippt 2st alla vintrar i flera års tid men inte hjälper det. Tycker synd om hästen var gång :rofl:
 

I dag har vi hoppat lite här hemma. Nu känns allt bara så fantastiskt enkelt. Hon blir något hög i nacken innan hindren, men hon lägger sig inte på bogarna och vi får till sprången ändå. Tänk då så bra det blir när hon vågar vara lite lägre i nacken!

Hon är verkligen min absoluta favorit :love:
 
Förra helgen lekte vi med korna igen! Vändningarna var bättre denna gången, nu ska vi träna på att bli kvickare :)
När det var dags för team penningträningen hamnade jag i ett lag med en kille i stallet, och en som håller på med tornerspel. Sistnämndas häst var så jävla snabb alltså, blev helt nervös när dom for runt omkring oss haha :D men vi hade kul!
gRoaH6X.jpg



Var även ute på långritt med en vän nu i veckan. Var sånt himla härligt höstväder, och vackra roliga vägar. Att jag aldrig ridit dit förr liksom! Riktigt mycket älgflugor dock... testade nåt nytt medel, så sket i insektstäcket. Dåligt beslut.... Hans svans var helt full av dom alltså, stackarn. Längtar tills dom är borta!
firtFq0.jpg
 
Efter mitt senaste inlägg så har jag fått tillbaka motivationen. Sigge har varit hos en och blivit lite utbildad, bästa valet jag har gjort. Nu är det jätteroligt att rida igen och jag får ut något av det :love:
I brist på paddock hemma så tar man vad man har och idag har vi gått en tur i skogen och sen tränat galoppfattningar i ett rundkör :angel:
22448103_10208212363981669_5117333191183017288_n.jpg
 
Vi lever vi också! :p Har inte haft så mycket att uppdatera om dock... Efter sommarens tävlingar fick fröken fräs en lugnare period, det var hon värd. :) Strax efter att vi börjat trappa upp träningen igen så blev hon lite knackig så "hemma-veterinären" kom ut och kollade. Han såg orenheten men kunde inte hitta orsaken tyvärr. :cautious: Ringde upp världens bästa Tornell och fick en tid nu om ett par veckor. Livet med ett totalt oflexibelt jobb suger ibland, hatar att inte kunna ta första bästa tid som finns. :banghead:
När vi ändå är i farten med veterinärer så passade damen igår på att få kolik för första (och förhoppningsvis sista!!) gången i sitt sjuåriga liv. Såklart när jag är 30mil hemifrån och inte kan göra något... Ren och skär tur att min kära mor var i stallet och såg henne! "Hemma-veterinären" var inte kontaktbar förens efter två och en halv timme(!) då han kom upp och gav henne smärtlindring innan vidare färd till närmsta akutklink, 12 mil bort. Nu står fröken fräs under klinikens vakande ögon och får, om inget försämras, åka hem imorgon. :heart
img_0581_59dcf1d0ddf2b345445f1d51.jpg
 
Vi lever vi också! :p Har inte haft så mycket att uppdatera om dock... Efter sommarens tävlingar fick fröken fräs en lugnare period, det var hon värd. :) Strax efter att vi börjat trappa upp träningen igen så blev hon lite knackig så "hemma-veterinären" kom ut och kollade. Han såg orenheten men kunde inte hitta orsaken tyvärr. :cautious: Ringde upp världens bästa Tornell och fick en tid nu om ett par veckor. Livet med ett totalt oflexibelt jobb suger ibland, hatar att inte kunna ta första bästa tid som finns. :banghead:
När vi ändå är i farten med veterinärer så passade damen igår på att få kolik för första (och förhoppningsvis sista!!) gången i sitt sjuåriga liv. Såklart när jag är 30mil hemifrån och inte kan göra något... Ren och skär tur att min kära mor var i stallet och såg henne! "Hemma-veterinären" var inte kontaktbar förens efter två och en halv timme(!) då han kom upp och gav henne smärtlindring innan vidare färd till närmsta akutklink, 12 mil bort. Nu står fröken fräs under klinikens vakande ögon och får, om inget försämras, åka hem imorgon. :heart
img_0581_59dcf1d0ddf2b345445f1d51.jpg
Men fy, vilken pärs! Hoppas verkligen att det är över nu och hon få åka hem som planerat. Kolik är verkligen läskigt.
 
Vi lever vi också! :p Har inte haft så mycket att uppdatera om dock... Efter sommarens tävlingar fick fröken fräs en lugnare period, det var hon värd. :) Strax efter att vi börjat trappa upp träningen igen så blev hon lite knackig så "hemma-veterinären" kom ut och kollade. Han såg orenheten men kunde inte hitta orsaken tyvärr. :cautious: Ringde upp världens bästa Tornell och fick en tid nu om ett par veckor. Livet med ett totalt oflexibelt jobb suger ibland, hatar att inte kunna ta första bästa tid som finns. :banghead:
När vi ändå är i farten med veterinärer så passade damen igår på att få kolik för första (och förhoppningsvis sista!!) gången i sitt sjuåriga liv. Såklart när jag är 30mil hemifrån och inte kan göra något... Ren och skär tur att min kära mor var i stallet och såg henne! "Hemma-veterinären" var inte kontaktbar förens efter två och en halv timme(!) då han kom upp och gav henne smärtlindring innan vidare färd till närmsta akutklink, 12 mil bort. Nu står fröken fräs under klinikens vakande ögon och får, om inget försämras, åka hem imorgon. :heart
img_0581_59dcf1d0ddf2b345445f1d51.jpg

Usch så läskigt!! Hoppas allt fortsättningsvis går bra och att hon får åka hem imorgon!!

Kl
För vår del har det gått lite knackigt. Var till vet i våras pga att Mysen kändes arg att rida. Då hittade dom en skada på ett ledband i ena baknät som behandlades och han fick även en behandling på samma sidas ländrygg där han var öm, sekundärt trodde vi. Körde sedan igång enligt vets ordination och allt gick jätte bra. Var på två åb och allt var fine och Mysen blev friskförklarad.

Fortsatte rida som vanligt och han gick jätte bra men var lite tjurig i höger galopp så tog ut kiropraktor för att behandla bäckenet och han fick även lite djupvågsbehandling. Men efter det var hästen som förbytt och inget fungerade längre, det räckte tom att jag bara tog tyglarna för att han skulle bli arg och hota att stegra.
Var in till vet igen och ont i ryggen på samma ställe som sist men ren på böjprov. Fick behandling i ryggen med kortison och muskelavslappnande. Samt att jag själv fick ge en dos intramuskulärt några dagar senare.
Var på åb och även om ryggsmärtorna var borta så var han fortfarande arg att rida. Vi gick igenom hela hästen med röntgen, ultraljud och smärtlindring för att försöka utröna vad som var fel men vi hittade ingenting.. Nu ska vi prova att lösgaloppera för att se om vi kan få upp rörligheten i bäckenet och sedan är det åb efter fyra veckor för att se om det blivit skillnad.

Jag tycker han känns bättre men vi får se på åb..
 
@Louice Usch vad otäckt, kolik är bland det värsta som finns och man känner sig så hjälplös.

@super Jobbigt för er. Hoppas det har "gått över" eller hur man nu ska uttrycka sig vid nästa åb.

Själv fick fröken vila förra veckan. Passade på att vaccinera sen drog jag till Spanien och bara njööööt. sol, sol och åter sol.
Tog även en ridtur i bergen med lånehäst. Vyerna var fantastiska och hästen glad och välmående så det kändes bra.

22365668_10155103057746819_6187567987184462269_n.jpg


Nu till helgen så är det tävling i Falkööpping. Ska starta 2st 1m första inomhus får vi se hur det går. Hon känns i alla fall riktigt fin.
 
Ser att vi är några stycken som haft oturen att behöva kalla på veterinär. Sänder lite styrka över nätet!

Jag fick ringa ut distriktaren i går. Empa har varit kass i magen några dagar, inget överdrivet men inte som vanlig. I går när jag tittade till henne på morgonen så var hon inte alls sig själv, hängig och matt. Ingen feber men hittade ett slag på benet. Har tyvärr upptäkt ekollon i hagen, och att Empa äter dem. Den delen är avstängd nu! Jag såg i alla fall det värsta framför mig. Ringer vet som säger att avvakta lite till, hon verkar inte så illa ändå, äter och dricker hon så men om det skulle bli värre skulle jag åka in eller ta ut distriktaren.

Hon blev bättre över dagen, men sen någon timme efter insläpp var hon riktigt dålig. Febern hade kommit och helt plötsligt kunde hon inte stödja på benet där hon fått ett slag. Här någonstans fick jag fullständig panik, ringde vet som kom två timmar senare. Då hade jag hunnit tänka två och tre gånger att våra fyra år tillsammans inte är tillräckligt.

Diagnos? Lymfangit. Penicilin och eventuellt smärtstillande (vet och jag vill egentligen inte trycka i henne medicin med tanke på att hon varit dålig i magen, men har hon ont ska hon självklart få hjälp!) Togs även blodprov för att utesluta ekollonförgiftning (som vet var säker på att det inte var)

De har förmåga att skrämma livet ur en dessa små liv. Så nu har jag sagt till Empa att såhär får hon inte göra igen. ;):up:
 
Vi har varit och tränat på att tävla. Det var hästens första pay and ride och min första programridning på åratal. Vi red Lb:1, 2 starter. Ett lagom litet arrangemang att börja med. Jag är jättenöjd med både henne och mig själv. Aroza skötte sig fint och var hur cool som helst. Gnäggade inte efter kompisen och verkade tycka det var spännande och kul. Hon tappade bjudningen inne på banan, men det tar vi på orutinkontot. Jag tyckte att jag höll mig avspänd och kom till ridning, vilket var mitt mål med dagen.
Vi fick verkligen träna på hur det kan vara att åka och tävla. Som vad man gör när man på fredagkvällen upptäcker att skon behöver riktas om och man ska åka på lördag morgon. Svar: Man har bra vänner som kan tänka sig att komma och rikta om och slå på skon tidigt lördag morgon efter nattjobb... Det ledde till att knoppning och putsning fick ske fort, fort eftersom kompisen skulle hämtas också. Det är ju bra att träna på att knoppa under press... och de blev väl inte de finaste jag gjort, men knoppar blev det.
Sedan kan man inse att tävlingsoutfiten krymt två storlekar bara av att hänga i garaderoben. Mycket märkligt :angel:... Men det gick ju bra det med trots att det putade lite här och där (mest på mitten...)
Sedan kan man upptäcka att man behöver träna på att hålla sig innanför dressyrstaketet för vi galopperade ut från banan efter första galoppökningen :laugh:. Men det är ju därför man tränar på att tävla. Nu har vi läxor att jobba med och nya mål satta:up:. Fler foton kommer i bildtråden (Stör mig på att flärpen lossnat ur söljan. Har nu åtgärdats med gummisnodd...).

22489982_2289220944437088_4011392212490031214_n.jpg
22406058_2289219954437187_7314638286738142236_n.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp