100g tjockare än 200g?

Aureola

Trådstartare
Jag undrar om det har hänt något med mitt 200 grams-täcke (Rhino), för när jag klämmer ihop det och jämför med en 100grams liner från samma företag så märker jag ingen skillnad, eller snarare, 100grams känns faktiskt till och med lite tjockare.
Nån som har en vettig förklaring till detta? Har jag missförstått detta med gram och det inte alls spelar någon roll för tjockleken..?
(Anledningen till att jag undrar är att jag vill ha ett LITE tjockare täcke än mitt tunna skramliga 0grams regntäcke nu när det är iskallt om nätterna, men vill ju inte köpa något som är tjockare än det jag har på vintern!)
 
Är Rhinot gammalt? Jag brukar tycka att fodret känns tunnare efter ett tag när det inte är lika fluffigt. Man brukar ju säga att det är luften som värmer också så det kan ju kanske stämma att det inte blir lika varmt då. Mitt 100g som jag bytte ut i våras kändes knappt att det var foder i längre.
 
Det bästa är nog att låta hästen ha det på sig och sedan känna om den är lagom varm, eller förkall/ för varm...

Svårt när täckena blir lite äldre...
 
Ja det är väl använt 2-3 vintrar typ. Men det verkar ju tokigt att man ska behöva köpa nya täcken var och varannan säsong..? Det hoppas jag verkligen inte.
 
Ja det är möjligt? Jag själv kan inte göra den jämförelsen då jag inte har två utetäcken med olika fyllning (100/200) utan har bara liners och stalltäcken i 100g och de väger klart mindre pga mindre tjockt yttertyg och spännen och sånt.. kanske nån annan som kan jämföra?
 
Jag har liner 100 gr och 200 gr. 200 gr är så klart tjockare. Inte mkt, men det är tjockare. Vikten har jag inte tänkt på dessa två emellan.
Jämför jag Rambo Original 0 gram med 200 gr liner i och ett Rambo Supreme 200 gr, så är 0gr + liner SJUKT MKT TYNGRE än Supremet med 200 gr. Nu iof en stl större än supremet, men så mkt borde det inte skilja. Och 0 gr + liner "känns" tjockare.


Som andra säger, täckerna slits och trycks ihop. Och jag tror att täcken med fast fyllning upplevs tunnare än ett täcke med liner även om de ska vara lika tjocka.
 
Men frågan är vad som värmer bäst - det fluffiga som har ett lägre gram-värde eller det tunnare mer kompakta..? Jag fick svar från en ÅF som säger att värmekapaciteten ska vara detsamma även om fyllningen "trycks ihop"...
 
Men frågan är vad som värmer bäst - det fluffiga som har ett lägre gram-värde eller det tunnare mer kompakta..? Jag fick svar från en ÅF som säger att värmekapaciteten ska vara detsamma även om fyllningen "trycks ihop"...
enklaste är att helt enkelt sticka handen under täcket på hästen och jämföra vilket som är varmast :).
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
788
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
3 948
Senast: mackan
·
Utrustning Hej! Börjar fundera på nytt täcke. Just nu har hästen "bara" 1 flug/regntäcke, ett 0g regn, 80g regn, 370g vinter, 50 & 100g...
2
Svar
30
· Visningar
9 343
Senast: Darkie
·
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 956

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp