112, en Hibiskus behöver hjälp!

Asko

Trådstartare
Jag impulsköpte för något år sen en jättefin hibiskus på ica som då i min dåvarande lägenhet vars alla fönster hade stekande sol nästan hela dagen trivdes utmärkt! Han blommande om och om igen :love: Jag bara vattnade den ett glas vatten när jag kände den var torr, vilket kunde bli varje dag när det var som varmast. Sedan åkte vi till sommarstugan och där fick den stå i ett mindre soligt fönster men om kvällarna fick den mycket sol, den blommade inte lika mycket men den gjorde det iallafall.

Men sedan så flyttade jag till mina föräldrar och där fick stackarn dödsstöten :cry: då han är min så tänkte jag att den skulle stå i mitt sovrumsfönster men dock så är det ett helt värdelöst fönster med bara lite soltimmar på morgonen, jag har bara en fikus där som överlever nätt och jämt. Så där har den fått stå och slokna rejält. Häromdagen kom jag till skott och lyckades övertala min pappa (det är han som är blom"experten" här :p) till att flytta stackarn till ett mera soligt fönster i söderläge. Min pappa vattnar alla blommor en gång i veckan, och nu står hibiskusen bättre. Men tror ni att det finns en chans att han börjar blomma igen? Eller är det för sent? :nailbiting: Finns det något som jag kan göra för att få den att må bättre?
 
Den kan säkert få för sig att börja blomma igen efter lite återhämtning. Min stora hibiskus har varit nära döden många gånger... ;) Det du kan göra är att plantera om med lite ny jord och eventuellt större kruka, då kommer den att börja växa och så småningom sätta knopp igen! ;)
 
Äh, hibiskusar är tåliga rackare. Så länge de finns liv i dem är de aldrig hopplösa projekt.
Just nu är dessutom en väldigt god tid att förnya. Klipp ett skott som inte är för vedartat och sätt i fuktig jord med en plastpåse över. Ta bort påsen är det börjat växa nya blad.

Misshandlar man dem ett tag så blir de vääääldigt glada när man tar bättre hand om dem igen. De blommar i pur glädje.

De gillar att få rejält med vatten när de behöver men inte att stå i vatten med fötterna. Att den blommade rejält hos dig förr var nog för att du vattnade så himla lite. Den var aningen desperat hela tiden. ;)

Dessutom behöver de klippas ner rätt rejält varje vinter. Beskär vid nyår ungefär. Jag brukar ta bort två tredjedelar av årets tillväxt. Nu ska du inte klippa. Nu behöver den få frodas i fred.

/tanten - hibiskusälskare
 
Jag är omedvetet något av en växt-sadist, och brukar lyckas döda de flesta jag lägger nävarna på. :o

Däremot är min hibiscus den som hållit längst utav mina blommor. Jag har misshandlat den så många gånger, men jag ger en slurk vatten till den när jag väl kommer ihåg, och vips, så är den fin dagen efter. Jag tycker den blommar regelbundet.
 
Tack för alla era svar! Puh, nu känner jag mig lättad - kanske den får överleva litet tag till :D bra att veta att det finns flera som inte har gröna fingrar där ute men har en hibiskus ändå ;)

De gillar att få rejält med vatten när de behöver men inte att stå i vatten med fötterna. Att den blommade rejält hos dig förr var nog för att du vattnade så himla lite. Den var aningen desperat hela tiden. ;)

:o:angel:
 
Ville uppdatera med goda nyheter :D Efter ha fått flytta till det bättre fönstret så har jag liksom glömt bort den och mest sett på håll att den verkar lite sloken på bladen. Men jag hade visst fel :o (har inga gröna fingrar)
För nu står den där med en helt utslagen fin blomma och flera andra knoppar på väg :love: De är ju fina även som knoppar (med virveln) och ser så fin ut :love:

Så det hjälpte visst med lite is i magen, tack! :D
 
Jag älskar också hibiskus! Jag snor tråden och passar på och frågar om de sätter nya blad på vedartade grenar (jag råkar ibland misshandla dem så de släpper alla blad och slänger dem normalt sett)?
 
Jag älskar också hibiskus! Jag snor tråden och passar på och frågar om de sätter nya blad på vedartade grenar (jag råkar ibland misshandla dem så de släpper alla blad och slänger dem normalt sett)?
Ja. De kan bryta nya skott på ved.
Fast de är luriga. Ibland bara stendör de. Rakt av.

Jag hade ett skott jag snott av en djuprosa dubbel. Den levde och växte men tog inte någon riktig fart. Rätt som det var tappade den bladen och dog. Stor sorg.

Om de däremot tappar ett gäng blad men har några få kvar - då finns det hopp.

Om någon skulle ha en rosa dubbel så får ni gärna Pm:a...
 
Vad gör man för fel när blomknopparna ramlar av? :confused: Tror ni hibiskus skulle trivas på en inglasad balkong, eller blir det för varmt/soligt?
 
@Reeree Är det möjligt att den lider av näringsbrist? Du kan prova att ge den tomatnäring och se om den blir gladare :)
Hibiskus skulle nog trivas ypperligt på en solig balkong, men den vill nog ha mycket vatten då :)
 
Vad gör man för fel när blomknopparna ramlar av? :confused: Tror ni hibiskus skulle trivas på en inglasad balkong, eller blir det för varmt/soligt?
det beror lite på om den är nyköpt och behandlad så att skotten kortas in - eller om den är från stickling.

Hur som är det oftast så att de fått för lite vatten. de vill inte stå blött men inte heller bli riktigt torra.

De som är nya från affären är ibland dessutom lite kinkiga med att bli vända. Låt dem stå åt samma håll i fönstret.

Hibiskus gillar sol. :)
 
Ok, tack för tipsen! :)
Nu har jag köpt en som jag har planterat om i större kruka. Den får bo på balkongen. Får se hur detta går:)
"Tomatnäring" skrev du...vad är det?
 
Ok, tack för tipsen! :)
Nu har jag köpt en som jag har planterat om i större kruka. Den får bo på balkongen. Får se hur detta går:)
"Tomatnäring" skrev du...vad är det?
Just jag har ingen aning om vad tomatnäring är men jag brukar använda vad jag har till hands. Just nu är det pelleterad hönsgödsel som jag pillar ner i jorden när jag planterar om pelargoner och fuchsior tex. Kissa i vattenkannan och fylla på med vatten är en annan variant ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp