12:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.

Charlottee

Trådstartare
Då startar väl jag en ny tråd för våra fina 12or!

supercassie Ok tack för ett bra svar! jag förstår att ni har ett annat upplägg med utbildningen i galoppsporten och det är kul att följa dina inlägg!

Men för att förklara hur jag tänker så var det främst er säkerhet jag for efter i det här fallet. Du menar mindre spelrum för hästen att freaka ur på, men samtidigt blir det ju också en mindre yta för människan att komma undan vid behov? mellan fyra väggar så att säga.

Absolut ingen kritik jag är bara nyfiken :)

Emor om jag minns rätt undrade du i förra tråden hur mkt vi hanterar våra småttingar?
För min del har det inte blivit mycket alls på sista tiden, har tagit in henne för muggbehandling endast. I övrigt går hon på 10 hektar lösdrift men kommer snart att flytta hem och stallas in pga mugg och hälta. Klinikbesök den 12e.

Den nya duschen är toppen!

1461077_10151765457051344_869264195_n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: 12:orna del 4

Ja, jag förstår helt att du tänker så. Och jag förstår såklart precis vad du menar med vår säkerhet.

Dock så har det aldrig hänt något (mer än några pytte pyttesprång som knappt får en att lätta ur sadeln... i trav) när jag har varit med och gjort som vi gör (på boxen/gången). däremot när ex. själva hoppa upp-rörelsen inte har varit befäst inomhus först utan görs första gången utomhus har det varit lite värre (lite mer rodeo-fladder). de gångerna har det också tagit myyycket längre tid för hästen att bli trygg med det.

På banan har vi ju inget ridhus att bruka heller...

jag tycker inte heller att vi har särskilt lågt i tak i vår stallgång, såg du filmen? :D

Jag har aldrig känt mig otrygg när jag ridit där iaf.

Men som jag också skrev, jag fattar att folk tycker vi är lite knäppa/konstiga som gör såhär. :)
 
Sv: 12:orna del 4

ja jag såg filmen i andra tråden :D bra takhöjd.

Ni är inte alls knäppa utan har ett annat upplägg bara, därav min nyfikenhet.
 
Sv: 12:orna del 4

Ja, men det är ju det som är så fint :D att vi kan lära oss om en massa olika sätt.

Takhöjden ser nästan lägre ut på filmen ser jag nu. Om jag står uppe på en boxdörrs täckeshängare (ja, det händer, för uttagen som vi använder till lasern är i takhöjd :rofl:) så har jag rätt bra bit upp till taket... jag är iofs rätt kort (1.60) men ändå.

Fin dusch Hollie har nu då :D hur mår hon förresten?
 
Sv: 12:orna del 4

ja stallägarens nybygge, superskönt när jag har min mugghäst.

Har inte sett henne på ett par dagar nu, muggen kan hållas tillbaka med behandling men så är hon halt på ett annat ben. Det oroar mig, därav klinikbesök inbokat. Ofantligt less på skadade hästar :( snart ger jag bort båda två till högstbjudande.
 
Senast ändrad:
Sv: 12:orna del 4

ja det kan ju vara allt ifrån en hovböld till betydligt värre saker. Hon har ju gått ute sedan i början av juni och varit helt ren fram till nu, så något har ju hänt.

vilken härlig bild på glada hästar och ryttare :D
 
Sv: 12:orna del 4

Åh, fick ett mail idag om att duschen äntligen är klar! Ska ta och bada Storm någon dag, hon är helt genomlerig!
 
Sv: 12:orna del 4

KL: Fenestra

Var det Bosse som hade stök med magen?
Ja, blev nått vajsing där efter avmaskningen men nu är han riktigt pigg :D
 
Sv: 12:orna del 4

Cash e frisk i benet idag! *Pustar ut* Han travade mycket i hagen igår osv och idag så var han inte varm eller liknande kring såret. Mycket nöjd, jag ska göra en riktig tuffing av honom! Ingen plast häst de här inte. Han ska få gå överallt, lära sig att man kan vara rädd om sig själv ;) haha

HAN VÄXER DOCK. Det lilla mähet. Tycker han kan stanna som liten ett tag till. Men icke, nej det märks tydligt för han ligger och sover jämnt. Riktigt lat har han blivit. Och han har exakta sov tider också. Mellan klockan 10-12 på förmiddagen ligger han uppe i hörnet vid grinden där det är torrt för att solen när den är framme lyser mellan stallen där ;) Sedan mellan klockan 16.00-18.00 ligger han antingen i lösdriften om det är lite dåligt väder eller under taket i andra delen av hagen om det är bra väder ^^ Haha så har han hållit på nu i ca 1,5 vecka. Så jag ska mäta honom igen när han slutat sova så mkt, men det är himla mysigt måste jag säga. Jag är ju så grisig att jag går och stör då och då, sätter mig hos honom för en lång mysstund. :love: Ingen hantering tills han slutat växa har jag planerat, då har vi nog fixat gamlingens boots med och så kan vi börja leka handhäst igen :)
 
Sv: 12:orna del 4

bra och nyttigt med lastträning:)

Charlottee: Fina Hollie! Härlig dusch!
Hoppas att vet har en bra lösning på hältan. Vilken stl har hon i den grimman? Silhouette har en likadan i stl cob som passar henne bra.

MattiZ: Vad mysig han verkar, Cash!

Vi har tömkört henne idag för fjärde gången. Så glad att jag har duktig hjälp med det. Hon är helt cool med gjorden tömmarna och att man går bakom och driver. Nästan lite för cool...:D

Stor liten tös:love:

publiken följer intresserat vad som händer på ridbanan:D
 
Senast ändrad:
Sv: 12:orna del 4

ÅÅååå vad fin hon är! Ser jätte lugn och trygg ut :love: Jag vill också börja tömköra, men har bestämt mig för att ta en sak i taget. Så han ska lära sig gå som handhäst först och sedan så blir det tömkörning till våren i stället :)
 
Sv: 12:orna del 4

Tack!:) Kul att du tycker det.
Vi tar också en sak i taget, tänkte jag. Att gå som handhäst är ju kanonbra!
Silhouette gick med som handhäst med sin mamma tidigt i våras några gånger, men jag blev tvungen att avliva henne i somras och nu har jag ingen häst som jag vågar ha handhäst med på:(
 
Sv: 12:orna del 4

Åh vad roligt! Så duktig hon är, utan ledare och allt :) Jag hade inte tänkt börja med tömkörningen förrän i vår men nu blev jag sugen att smygstarta lite...

Idag har Darwin haft täcke på sig utomhus för första gången och de andra hästarna i hagen var inte allt för snälla. Den ena mer eller mindre jagade honom och sparkade, och en annan stod och slet och bet i täcket... hm
 
Sv: 12:orna del 4

Awww vad tråkigt att det blev så :( Jag vågade inte heller först, men tänkte logiskt, Knutte är den ända häst Cash aldrig vågat att klättra på och det blev en super kombo förutom att jag då och då fick dra fram Cash när han inte vågade gå vid sidan av Knutte. ;) Men de blev bra tillslut och vi travade även två gånger på första turen. SÅÅÅ nu längtar jag tills jag kan fortsätta :D
 
Sv: 12:orna del 4

Emor: Jag tackar å Chicagos vägnar ;)

Gabby_Ossi: Vad kul, de finns verkligen släktskap mellan dem! :) Har inte tyckt att Chicago riktigt fått utseende från någon av sina föräldrar men nu kan jag ana var en hel del kommer ifrån ;) Vet du möjligtvis hur stor han var?

Ridhus-ljuset är aldrig bra för kameran, men jag tycker ändå bilden är ganska fin :)
dsc_0342_527a8d8f9606ee380164e527.jpg
 
Sv: 12:orna del 4

Kul med tömkörning!

Jag har provat att tömköra min ena lillkille någon gång också, han skötte sig också kanon, totalt obrydd.
 
Sv: 12:orna del 4

Vad lugnt och avslappnat det ser ut :) man blir ju riktigt sugen att börja lite träning snart.. Själv är jag inte så aktiv med min 12:a lite promenader ibland o lite pysslande annars går hon mest o skrotar..
 
Sv: 12:orna del 4

KL

Igår gjorde han det :love: klev in i transporten direkt, hela vägen flera gånger och stod kvar tills jag valde att backa ut honom. Ska ta ett pass till sen börjar jag träna att skicka in honom och efter det kommer jag ställa det smalt och köra samma procedur.

2fd10dd6472111e3894c0efd4fef123c_8.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Min ekonomi
  • Just nu funderar jag på... Del 3
  • Att vara Jessica

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp