12:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.

mira2013

Trådstartare
Då provar jag att starta en ny tråd!

God jul önskar Jag med Maiden och hennes kompis!
fdd6d863-50c4-447c-aebf-d35355ea626b_zpsbd6161c3.jpg
 
@Springsteen jo hon ser rund ut faktiskt.. ! Men hon verkar ju onekligen lika glad för halmen... :D söt video!

Hollie har problem med ömma fötter istället :yuck: när det frös på och blev knöggel. Hon går nu i en platt hage men ändå varma och ömma hovar alla fyra, antar att det blir som blåmärken?
Nåväl jag försöker få ut en hovslagare för att känna o klämma och sedan lutar det väl åt att fröken får skor.

Och om en vecka flyttar vi! :eek::)
 
@Springsteen jo hon ser rund ut faktiskt.. ! Men hon verkar ju onekligen lika glad för halmen... :D söt video!

Hollie har problem med ömma fötter istället :yuck: när det frös på och blev knöggel. Hon går nu i en platt hage men ändå varma och ömma hovar alla fyra, antar att det blir som blåmärken?
Nåväl jag försöker få ut en hovslagare för att känna o klämma och sedan lutar det väl åt att fröken får skor.

Och om en vecka flyttar vi! :eek::)

Skitfet är hon! Svällde upp på en vecka. Men mer motion och mindre mat blir bra. Hon lär tappa fort, nu har det ju blivit kallt också.

Usch vad trist med ömma fötter! hoppas att hovslagaren kan göra något åt saken så fort som möjligt. Storm är fortfarande ok, men hon har ju stenhårda fötter.

Spännande! Men det blir säkert jättebra. :)
 
Skitfet är hon! Svällde upp på en vecka. Men mer motion och mindre mat blir bra. Hon lär tappa fort, nu har det ju blivit kallt också.

Usch vad trist med ömma fötter! hoppas att hovslagaren kan göra något åt saken så fort som möjligt. Storm är fortfarande ok, men hon har ju stenhårda fötter.

Spännande! Men det blir säkert jättebra. :)

haha ok skitfet :D jag var lite finkänslig...

Ja jättetrist... har aldrig haft en häst som reagerar så här kraftigt. Hennes mor har tunna sulor och antar att även så är fallet här.. men kanske räcker om vi får på framskor åtminstonde, hon behöver uppenbarligen den hjälpen.

Lite nervöst... större stall (35 box) men även ett litet ridhus :banana:

...och Hollie är ju lite av en b i t c h mot nya hästar numera till en början, hoppas hon inte skämmer ut matte :o "stridshingst" som en stallkompis kallade henne haha!
 
haha ok skitfet :D jag var lite finkänslig...

Ja jättetrist... har aldrig haft en häst som reagerar så här kraftigt. Hennes mor har tunna sulor och antar att även så är fallet här.. men kanske räcker om vi får på framskor åtminstonde, hon behöver uppenbarligen den hjälpen.

Lite nervöst... större stall (35 box) men även ett litet ridhus :banana:

Hon har ju varit rund jämt, men såhär fet. Aldrig. :eek: Men så har hon ju även ungefär 10 cm päls som förvärrar utseendet på tillståndet. :eek:

Framskor kan vara en bra idé! :)

Åh, ridhus är bra grejjor det!
 
Hon har ju varit rund jämt, men såhär fet. Aldrig. :eek: Men så har hon ju även ungefär 10 cm päls som förvärrar utseendet på tillståndet. :eek:

Framskor kan vara en bra idé! :)

Åh, ridhus är bra grejjor det!

haha! ja en tjock vinterpäls lurar ögat...

Ridhus är fantastiskt! Nu är det här ett mindre ridhus och kanske inte så fancy.. men det är ett ridhus och duger alla gånger :D
 
Alltså...jag vet inte var min fina lilla hingst tagit vägen, hittar bara det här fluffmonstret i hagen :o


10897125_919494438069215_8525140525536250831_n_zps3f561963.jpg


10411828_919494448069214_9089912432134936978_n_zps7943388c.jpg


10891655_919494468069212_277066123178819324_n_zps6b88ddb3.jpg

Han börjar se mer och mer vuxen ut Längtar tills de är 4-5 och börjar få mer massa. Frostiga mular är härligt! Fick borsta bort ett lager frost på Donna idag.
 
God fortsättning alla -12or! Vi har sedan två veckor vintervila och pålle ser mest ut som en fluffig hårboll på fyra ben. :o Känns tyvärr som han redan börjat tröttna lite på vilan. Får se om vi tar någon liten repetition med tömkörning eller ridning snart. Hoppas på att hitta någon löshoppning, men insåg försent att jag hade missat att de hade löshoppning idag på min gamla klubb. :banghead: Men det kommer väl fler tillfällen.

Hur gör ni andra med vintervila?
 
God fortsättning alla -12or! Vi har sedan två veckor vintervila och pålle ser mest ut som en fluffig hårboll på fyra ben. :o Känns tyvärr som han redan börjat tröttna lite på vilan. Får se om vi tar någon liten repetition med tömkörning eller ridning snart. Hoppas på att hitta någon löshoppning, men insåg försent att jag hade missat att de hade löshoppning idag på min gamla klubb. :banghead: Men det kommer väl fler tillfällen.

Hur gör ni andra med vintervila?
Hollie har vila nu sedan mitten på nov... jag tänkte till feb-mars beroende på hur hon växer. Vi flyttar som sagt i veckan och eftersom vi fått lite snö och hennes ömma fötter är betydligt bättre, tog vi oss ut på en skrittrunda i skogen med sällskap i lördags, mest för att få en sista tur här där hästen är född och jag har haft mina hästar i över 15 år... vemodigt! Kan hända att hon kommer tömköras någon gång och kanske promenader för hand på nya stället pga mindre vinterhagar, men någon sadel och ryttare blir det inte under vilan igen.
 
Milton och Melwin har fått prova på vuxenlivet när de fick följa med ut på körtur tillsammans med "gammelhästarna"

Milton fick följa med Järv en sväng:https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10204604162017537&set=pcb.10204604168457698&type=1&theater

Melwin hängde med Mård https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10204604162137540&set=pcb.10204604168457698&type=1&theater

Hmm, lyckas inte få in bilderna direkt i inlägget när jag sitter på plattan...:-/

Milton är såld nu och kommer att åka till sitt nya hem i vår, där han kommer att bli ny bästa kompis åt en liten tjej han genast gillade när de var här och tittade. Tror det var kärlek vid första ögonkastet från bådas håll!
 
Min har inte börjat sin vintervila ännu.:angel: Eller han vilade lite oplanerat 2 v vid jul då det var svårt med tid och väder osv. Men vi håller en såpass lugn takt att efter rådgörande med erfaren unghästutbildare så tycker hon inte att han behöver någon superlång sammanhängande vila så länge han inte ger tecken på att han behöver det såklart.
Han blev ju skadad precis när vi skulle börja med inridningen i höstas och fick stå 6 veckor så vi halkade efter lite.:down: Han har med andra ord inte varit igång så länge nu.
Men nu skrittar och travar vi och jag har tänkt rida ca 8-10 ggr till sen ska han få vila till mitten på februari, då följer 1-2 veckors repetition. Sen ska han skos i början på mars och börja ridas med mer fokus mot treårs :)

Jag verkar inte behöva ta hänsyn till några växtperioder för dom verkar inte existera. :confused:

Löshoppning har vi hunnit med 2 ggr (plus den enstaka gången förra vintern) och han fattade galoppen direkt. Nu ska vi träna styrka osv tydligen. Jag låter proffsen sköta det där. ;)
 
@Evolution Vi drogs också med lite förseningar då han hade lite dagissjukor i höstas och så har jag varit lite sjuk, jobbat rätt mycket, inte haft tillgång till hjälp osv. Så vi har väl kanske i bästa fall ridit en gång i veckan och tömkört en gång i veckan. Totalt sett har jag nog suttit och åkt/ridit på honom knappt 10 gånger. Men han är i alla fall hyfsat styrbar och kan stanna, skritta och trava på kommando. Tur man har en läraktig häst om man är lite långsam. :love: Galoppen hann vi inte med eftersom det frös på och blev knöggligt.

Min verkar inte heller växa något. Tror han har växt någon cm eller två sedan jag köpte honom i feb -14. Men märker på honom ändå att han behöver vila ibland.

Idag har han haft lite miljöträning i alla fall då vi var ute på promenad i skogen med gubben dragandes på barnen i pulkor och svägerskan med familj och hund. Han skötte sig jättebra, lilla pälsbollen!
 
Har inte uppdaterat på länge. Trassel växer och frodas, och snart börjar allvaret för hans del med inkörning och inridning (eller insittning snarare) under 2015.

Dottern är då taggad på att hjälpa mig med det senare iaf :)









Gott nytt 2015 på er! Tänk att våra små snart räknas som 3åringar, otroligt. Själv kommer jag få spendera 12-slaget i stallet, grannarna som varit lugna i 2 år har visst bestämt sig för att ta igen det nu och skjöt som tokar vid 19 tiden då ponnyerna fortfarande gick i hagen och det är isgata ute så då åkte dom in fortare än kvickt för äldre herrn är inte glad i smällare, Trassel bryr sig inte om han är själv men det smittar tyvärr av sig lite.
 
Gott nytt år på er :) Här är det lite bakslag just nu då zimba vid senast uppsittningen stack med mig och insåg att bromsen inte fungerade något vidare. Väldigt obehagligt och nu börjar jag tvivla på mig själv igen :( Tänkte göra ett nytt försök i morgon när jag har hjälp från marken. Jag överanalyserar allting för att komma på varför det blev så. Men det har ju gått otroligt bra med allting hittills så någon gång måste det kanske gå dåligt med:p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
107 782
Senast: Marita73
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
632
Senast: Liten
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 198
Senast: Blyger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 20/12 Arbetsterapeut Julia, startade film om sömn/sömnbrist. Jag hann inte se vad den hette. En stor del av människor mellan 18-35...
Svar
2
· Visningar
499
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp