12:orna del 6

Lite mobilbilder (länkade från Instagram, därav kvaliteten) på lillplutten:

12519126_504822779720910_1687675627_n.jpg
Han ser så himla lustig ut med sin mörka sommarpäls under allt det ljusa vinterfluffet :D

12445882_611721178982207_884873736_n.jpg


12728536_236245280049305_747816446_n.jpg
 
Cash har vilat ett tag pga tjockkota som sagt, när jag ändå hade ute vet för vaccinering så kollade han lite och fifflade lite med laser, dagen efter var han helt bra igen? Har ingen aning om det funkade men han är iaf inte svullen eller varm längre. Så nu kör vi igång igen lite mjukt :) bara 1v vila så inte så mkt.

Idag har jag varit hos en tillridare för att kolla lite och diskutera Cayenne. De var nyfikna på hans stam och 6.e Maj åker han dit för att påbörja utbildning då jag jobbar alldeles för mkt för att hinna med 2st hästar just nu :)

Han ska vara där 2månader och det är nära, så jag kan komma dit och rida någon gång varannan vecka för att känna på honom själv också :) Fokus kommer ligga på uteritter, inhoppning och att bli stadigare. Noggrann grundridning helt enkelt!

Det kommer bli en spännande sommar! Haha jag vet fortfarande inte om jag ska sälja eller inte :( Svårt att välja mellan två av sina hjärtan :heart
 
Här går det bättre för varje ridpass, flyttar nu undan för skänklarna i skritt utan problem och galoppfattningarna sitter också mycket bättre. Dock har hon kännts lite matt och trött senaste dagarna i ridningen så nu passar det perfekt med en veckas vila.

Så just nu går vi bara promenader ute i skogen, och hon får långa dagar ute i solen. Passar väldigt bra just nu med både pälsfällning och brunst ;)

Hur gör ni med vila? Och hur planerar ni för dem i sommar?
Jag vill ju låta henne få vila och gå på bete lite men har ju som mål att visa henne i september så känns som vi behöver hålla igång och träna också. :)

2016-04-12-2116_570d497dddf2b32da4976529.jpg

Nöjd tjej efter långpromenad :heart
 
Här går det bättre för varje ridpass, flyttar nu undan för skänklarna i skritt utan problem och galoppfattningarna sitter också mycket bättre. Dock har hon kännts lite matt och trött senaste dagarna i ridningen så nu passar det perfekt med en veckas vila.

Så just nu går vi bara promenader ute i skogen, och hon får långa dagar ute i solen. Passar väldigt bra just nu med både pälsfällning och brunst ;)

Hur gör ni med vila? Och hur planerar ni för dem i sommar?
Jag vill ju låta henne få vila och gå på bete lite men har ju som mål att visa henne i september så känns som vi behöver hålla igång och träna också. :)

2016-04-12-2116_570d497dddf2b32da4976529.jpg

Nöjd tjej efter långpromenad :heart
Härligt att höra!
Vi har bara massa regn i Stockholm nu:cautious:
Min Chilli och hans hagkompis åker på unghästbete hos hagkompisens uppfödare i 8 veckor. Superskönt!
Det blir minst 6 veckors helvila för honom där, kroppen ska få ta igen sig och huvudet vila :)
 
Vi ägnade oss åt fackelträning idag. Kravlade mig upp från en kant sen med och red med den också men då hade tyvärr mobilen hunnit dö. Så sjukt cool häst som bara tycker allt är roligt :love:


Just det, ställde mig upp på honom en stund med, ingen reaktion :D
 
Idag har flyttlasset gått igen! Lösdriften som jag har stått i sedan januari ska bli befolkad av en besättning med kor, så nu står han uppstallad i ett travstall. Han ska på sikt få pola med ett sto i hagen så jag hoppas det klaffar med kemin.
 
Vi ägnade oss åt fackelträning idag. Kravlade mig upp från en kant sen med och red med den också men då hade tyvärr mobilen hunnit dö. Så sjukt cool häst som bara tycker allt är roligt :love:


Just det, ställde mig upp på honom en stund med, ingen reaktion :D

Vad vacker han är, och verkligen stabil!
Kanske har missat det, men vad är ert mål/tanke/vad tränar ni mot? :)
 
Idag har flyttlasset gått igen! Lösdriften som jag har stått i sedan januari ska bli befolkad av en besättning med kor, så nu står han uppstallad i ett travstall. Han ska på sikt få pola med ett sto i hagen så jag hoppas det klaffar med kemin.

Det är väl bra? För han trivdes väl inte så bra på förra stället? Hoppas det går bra med stoet! :) Kan ju bli kul för honom:D:d
 
Vad vacker han är, och verkligen stabil!
Kanske har missat det, men vad är ert mål/tanke/vad tränar ni mot? :)

Vi tränar akademiskt i grunden men bygger på med en del andra roligheter, bla så kommer vi ägna oss en hel del åt beriden svärdsfäktning och likn. Men han är även inkörd och väl inhoppad så vi begränsar oss inte. Målet är dock att kunna ägna oss åt högre skolor inom dressyr (och använda dessa) vilket nog inte kommer vara särskilt svårt för honom då han har en grym naturlig samlingsförmåga.
 
Idag har jag ridit :banana:

Kollade mest av läget, var ju drygt ett halvår sedan han gick regelbundet senast :cool:
Hur som helst; bara att hoppa upp i sadeln. Han hade fin bjudning i trav, var inte ett dugg tjurig (som han kunnat vara tidigare) och ställde upp fint. Är lätt att böja/ställa och går gärna med huvudet i en bra position. Tyvärr är han svag i bakbenen, främst höger och där behöver vi stärka, stärka, stärka. Galoppen var knappt där, trots att jag galopperade på en lång rak väg istället för ridbanan. Han behöver både kondis och styrka.
Imorgon ska jag få lite tränarhjälp, känns skönt att (förhoppningsvis) få något att bygga vidare på :)

Annars är jag bara så himla pepp! Nu jäklar ska vi igång!
 
Zimba har nästan varit på väg ut på annons i helgen, matte har världens självförtroende dipp :( känner att jag inte riktigt passar ihop med hans vakenhet.. Han är ju egentligen ingen nervös/lättskrämd häst, han kan till och med faktiskt vara ganska modig. Men när han reagerar så gör han det helt oväntat, utan förvarning och rejält.. Vilket har gjort att jag blivit rädd och sitter hela tiden och är beredd:down: känns som att jag kommer förstöra honom pågrund av det här och ridningen känns inte alls rolig längre. Om jag visste att det var en period som man kunde jobba sig igenom men jag har känslan av att han alltid kommer vara såhär, det är liksom hans personlighet. Han är ju även ganska pigg och väldigt allert för hjälperna vilket gör att man hela tiden måste tänka på vad man gör där uppe. Inte riktigt vad jag är van vid som tidigare bara haft sävliga halvt hjärndöda mullar....
Men bekymret är ju att den här kusen ligger mig så otroligt varmt om hjärtat. Han är så ruskigt snäll och lätthanterlig:love: lite enmanshäst och väldigt gosig. Det skär i hjärtat att tänka att någon annan skulle köpa honom :cry: så frågan är hur mycket man kan jobba bort både hos honom och hos mig med rätt hjälp?
 
Här söker vi fortfarande med ljus och lykta efter framåtbjudningen :banghead:

Allt känns tråkigt nu, ska man börja leta fel eller vad gör man?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 479
Senast: Fiorano
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 181
Senast: Liten
·
Hästhantering Jag ska försöka förklara situationen kort: Blev för 2 år sedan med häst (har tidigare hållit på med hästar hela livet, ridskola...
2
Svar
29
· Visningar
5 625
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 164
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp