12:orna del 6

@sofiaspel En hälsokoll är ALDRIG fel tycker jag. Hur ligger sadeln?

Vi har idag hopptränat för tredje torsdagen i rad. Så kul!
Kraven höjdes lite denna gången, jobbigt men kul!
5A540BB0-B78F-403B-AC39-39C1FE85121F.png_zpsylcpnsyt.jpeg

54E1BA41-83E3-49B4-B941-67F1C34416FE_zpsgfug9qbd.jpg
 
@sofiaspel En hälsokoll är ALDRIG fel tycker jag. Hur ligger sadeln?

Hon ska vaccineras inom 2 veckor så kanske ska be veterinären ta en titt på henne. Har varit inne på att ta ut en ET eller massör för en liten check men känns som jag är mästaren på att skjuta upp saker :rage:

Sadeln blev utprovad i augusti, jag har haft kontakt med utprovaren efter jul då schabraket började glida bak på sadeln men märkte sen att det gjorde inte så på alla schabrak. Rider med fårskinnspadd och har testat att tagit bort den men det blir ingen skillnad. Varierar med dressyrsadel som ligger bra enligt min kunskap.

Tror inte det är sadel som orsakar segheten, visserligen får jag mer fart på henne när jag arbetar henne på lina eller töm så man ska aldrig säga aldrig.
 
Hur går det för er?

Min LB står fortfarande hos beridare (pga min kassa hälsa som jag är såååå trött på). Beridaren gör dock ett superjobb med LB, så för hans del så känns det kanon!
Provade rida honom i söndags, för första gången sen i december typ, och han känns så himla fin. Broms och gas funkar perfekt, galoppskänkel sitter till 95% och man kan flytta honom en aning i sidled. Han är som smör (- vilket passar utmärkt för mig eftersom det är mina händer jag har problem med)!
De har även debuterat lokalt, tog en 80 och en 90 klass. LB tar lite egna initiativ och river en del med frambenen. Både beridaren och beridarens tränare tror att det kommer försvinna med mer styrka i bakkärran och när han hoppat mer - jag litar på dem! :)
På söndag ska det tävlas igen, denna gången höjer vi ribban till 1 meter - håll tummen! :D
 
Bilder på min bus från träningen :)

dsc_0360_572dceba9606ee2b9584e1bb.jpg


Murre försöker galoppera. Han står alltså inte och stegrar utan går bara mer uppåt än framåt... :grin:

dsc_0302_572dcf392a6b2288df530899.jpg


Här har han fått bättre ordning på benen och fick till en lite mer normal galopp :)

dsc_0417_572dd0842a6b2210f2c7a0e1.jpg

Och fina i trav :love:
 
Idag red vi ut ensamma för första gången. Ledde honom bort från stallet en bit (förbi alla läskiga grannar), sedan in i en liten skog där jag satte upp. Han var hur snäll som helst och jätteduktig! Innan har han inte alls velat gå när han varit ensam och krånglat mycket så jag är jättenöjd över att det funkade så bra och stressfritt idag :)
Känns verkligen som om vi tar stormsteg framåt :love:
 
Musse och hans polare är på bete nu. Helt fantastisk hage med strandängar, skogsparti med vackra bokar på en kulle, sandstrand och till och med en egen badbrygga! Jag vet ju var jag kommer bada i sommar ;)

IMG_20160511_184807_zpsdegitcvi.jpg



Vi badade också, först han


och sedan tillsammans
IMG_20160511_184250_zpswefoxzb1.jpg


Musse tyckte dock det var roligast att hoppa upp på bryggan hela tiden. Så typiskt honom :p
IMG_20160511_182050_zpswlvkd8i7.jpg
 
Och så var Porslinsprinsen halt igen. Nytt sår på samma ben som den tidigare skadan. Verkade väldigt ytligt och inte infekterat i alla fall.
 
Åh jag vill också hoppa mer, ska verkligen försöka med det nu när det är lite mer styrbart och start och stop funderar ordentligt ;)

Vi nördar vidare i dressyren och flyttar nu väldigt bra för skänkeln i både skritt och trav. Galoppen är det svåraste men bråkar nästan aldrig längre och den stärks sakta men säkert.

Några veckors träning till sen får hon 3 veckors sommarlov är planen.
Hur länge låter ni era vila i sommar?

Min fina idag! :love:
ch2_5738d9359606ee67821e2e53.jpg

ch3_5738d9389606ee2dd2125ee2.jpg

ch1_5738d9322a6b222b58a447bf.jpg
 
Hur länge låter ni era vila i sommar?

Ingen planerad vila. Han har vart halt och vilat halva våren :banghead: och nu halt/vilar igen så räknar starkt med att han kommer vara halt eller jag bortrest så vill kunna rida när han är fräsch... :cool:

Om han känns superfin hela tiden kan han få en veckas semester eller så :grin:
 
Igår testade en kompis att rida över bommar med Libro för första gången, han skötte sig galant! La ut tre travbommar och jisses vad han klev på, det syntes verkligen att han tyckte att det var roligt! :D
Avslutade med att skutta över ett litet kryss, framåtbjudningen blev tusen gånger bättre och han landade i galopp efter hindret.
Libro är en otroligt bekväm herre annars.. :angel:
Att man kan bli så lycklig över dessa små framsteg!
 
Åh jag vill också hoppa mer, ska verkligen försöka med det nu när det är lite mer styrbart och start och stop funderar ordentligt ;)

Vi nördar vidare i dressyren och flyttar nu väldigt bra för skänkeln i både skritt och trav. Galoppen är det svåraste men bråkar nästan aldrig längre och den stärks sakta men säkert.

Några veckors träning till sen får hon 3 veckors sommarlov är planen.
Hur länge låter ni era vila i sommar?

Min fina idag! :love:
ch2_5738d9359606ee67821e2e53.jpg

ch3_5738d9389606ee2dd2125ee2.jpg

ch1_5738d9322a6b222b58a447bf.jpg
Jättefin! Ser positiv och stabil ut!

Angående vila ska jag åka utomlands i ca tre veckor i sommar. Ska försöka få iväg Jack på bete i åtminstone en månad med tanke på detta. Han har inte jobbat ihjäl sig nu i vår, även om det varit jobbigt för honom mentalt med två flytter på 4 månader.
 
Wooho! Jag får joina och följa "12-ornas" spännande tråd! :banana: Här hemma har sedan fyra veckor tillbaka medelåldern sänkts från 28 år till 20 år, när nu 32-åringen och 28-åringen fått en 4-årig stallkamrat.
Nytillskottet är efter BH Zack - Métall. Vi tar allt med ro, bygger förtroende och jobbar på att få en bra grund att stå på när vi sedan ska ta oss allt längre upp på pyramiden =) Men han är en otroligt rolig individ att jobba med,energisk, mycket vilja men också vilja att göra rätt, en del nerv såklart och är en liten tänkare. Det ska bli spännande att se vad denna "lilla" knopp slår ut i, en tistel eller en ros :o

2016-05-07-2352_572e63ad9606ee5d75031505.jpg

2016-05-06-0950_572c4ced9606ee5d76179e7f.jpg

Känner mig som den lyckligaste tjejen i världen!


 
Wooho! Jag får joina och följa "12-ornas" spännande tråd! :banana: Här hemma har sedan fyra veckor tillbaka medelåldern sänkts från 28 år till 20 år, när nu 32-åringen och 28-åringen fått en 4-årig stallkamrat.
Nytillskottet är efter BH Zack - Métall. Vi tar allt med ro, bygger förtroende och jobbar på att få en bra grund att stå på när vi sedan ska ta oss allt längre upp på pyramiden =) Men han är en otroligt rolig individ att jobba med,energisk, mycket vilja men också vilja att göra rätt, en del nerv såklart och är en liten tänkare. Det ska bli spännande att se vad denna "lilla" knopp slår ut i, en tistel eller en ros :o

2016-05-07-2352_572e63ad9606ee5d75031505.jpg

2016-05-06-0950_572c4ced9606ee5d76179e7f.jpg

Känner mig som den lyckligaste tjejen i världen!



Kul! Vilken fining! :) Är väldigt förtjust i nerviga och ädla hästar! Och så gick man och skaffade sig en WC... :P Jaja.
 
Vi har ju hittills nästan enbart ridit rakt fram ute. Skolor, böjning, ställning osv, javisst, men nästan inget på bana. Dels för att vi inte haft tillgång till någon på ett år nu och dels för att jag tycker att unghästar ska få utveckla sin framåtbjudning och styrka innan man krånglar till det för mycket.

Krångla till det var nyckelordet märkte jag igår när jag nu skulle ta tag i det där med något mer avancerad skolning på volt då en stor vändplats med bra underlag blivit fri vid stallet. Musse tog nämligen fram sina sämsta ponny- och tonårssidor och tyckte det var extremt onödigt att gå mer än någon volt åt varsitt håll. Herre min gud vad envis den förvuxna ponnyn kan vara.. Och stark, trots sin känslighet! Till slut gick han dock riktigt fint med superfin böjning genom kroppen och sökning till handen men mjuk som smör. :)
Och jag lärde mig mest, nämligen att han är en typisk man som bara blir vrång vid tillsägelse utan det enda som funkar är noggranna eftergifter och myyyycket beröm så fort han tänker rätt ;) Samt att när vi är på samma linje så är han precis den häst jag alltid drömt om och mer.

Såhär ser hans underbara hals ut uppifrån :love:
IMG_20160518_194631_zpsbdk66hig.jpg
 
Kul! Vilken fining! :) Är väldigt förtjust i nerviga och ädla hästar! Och så gick man och skaffade sig en WC... :P Jaja.

Tack snälla! Jag var rätt skeptisk när vi åkte för att kika på honom första gången men kärade ner mig fullkomligt. :o Det sa klick bara.... var helt tyst i bilen på vägen hem.... mammas och min konversation var rätt outvecklad. Vi visste båda vad vi kände haha
En wc är ju fantastisk! =) Känns mer tryggt på nåt vis....... fast iof, din verkar ha mer åsikter än min än så länge O_o Vi "ligger efter" i utomhusbiten då trafik går bra men nåde den som utför trädgårdsarbeten! :rage: Att klippa gräsmattan är idioti anses det, vilket jag kan förstå. :rofl::grin:
 
Åh jag vill också hoppa mer, ska verkligen försöka med det nu när det är lite mer styrbart och start och stop funderar ordentligt ;)

Vi nördar vidare i dressyren och flyttar nu väldigt bra för skänkeln i både skritt och trav. Galoppen är det svåraste men bråkar nästan aldrig längre och den stärks sakta men säkert.

Några veckors träning till sen får hon 3 veckors sommarlov är planen.
Hur länge låter ni era vila i sommar?

Min fina idag! :love:
ch2_5738d9359606ee67821e2e53.jpg

ch3_5738d9389606ee2dd2125ee2.jpg

ch1_5738d9322a6b222b58a447bf.jpg
Trevlig häst!
Min får vila 8 veckor.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 441
Senast: Fiorano
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 164
Senast: Liten
·
Hästhantering Jag ska försöka förklara situationen kort: Blev för 2 år sedan med häst (har tidigare hållit på med hästar hela livet, ridskola...
2
Svar
29
· Visningar
5 622
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 142
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp