12:orna del 6

Okej ett tag sedan jag uppdaterade men jösses vad jag är glad över min häst!! Han är ju lite halvknepig (var massa folk på gården idag lite överallt och på loftet till stallet så han vägrade att gå in där... :meh:).

Hur som helst så kom vi in i stallet, klädde på oss fort som f-n och sen promenerade vi ut i skogen. Där hittade vi ett dike och min första tanke var "hjälp, det är för stort!" och sen "äh, vi testar" så jag styrde mot diket och Murre hoppar helt klockrent! Första gången han hoppar dike :love:
När jag vände för att hoppa tillbaka taggade han rejält och hoppade över och fortsatte i bock-galopp, jättelycklig :p (tur att underlaget var bra just på det stället, resten är verkligen skog-skog)

Vi skrittade resten av turen, offroad för att träna koordination och styrka.

Hemma så var han fortfarande taggad så passade på att galoppera på en traktorstig och jösses vilken fin, rund och framåt galopp han fick! :love: Vet inte om vi fått till så rund galopp innan men det var verkligen härligt att få känna på :) Han kommer att bli så fin, min lilla häst :heart
 
4 veckor tog det, sen satt jag upp igen! :bump:

Har en fraktur i foten som håller på att läka, läkaren sa 2-3 månader läketid men eftersom jag redan går på foten så ville jag upp i sadeln. Kunde dock inte ha foten i stigbygeln, det stramar i hälsenan, antar att det är lite stelt där så jag fick nöja mig med att skritta runt på banan, tog lite trav åt båda hållen nedsuttet, det funka :laugh:

MEN..... jag är så tacksam för tips just nu. Hästen går inte fram, jag blir tokig :banghead: Vilat i 4 veckor och inte ens pigg, seg som en snigel. Longerade henne dagen efter då gick hon på jätte fint och svarar jätte bra på mina drivningar. Ena stunden vill jag lämna iväg henne så någon annan får reda ut det där, andra stunden vill jag reda ut det själv med hjälp av tränare. Vad ska jag göra? Hur ska jag tänka? Vad missar jag?

13561707_1781042968800045_1424093457_n.jpg
 
Nu var det verkligen super länge sen jag var aktiv på bukefalos:angel:

Men jag sålde min förra häst och köpte mig en -12 i mars. Hon var väl knappt inriden, endast sutten på och travat någon gång med ryttare. En otroligt härlig liten häst med helt rätt inställning till livet. Tanken är att hon ska bli min hopphäst men även ge tillbaka glädjen med hästar och tävlandet då min förra knäckte mig totalt. Jag har varit ute på en P&J och en lokal tävling, lite snabba puckar men hon är verkligen så otroligt okomplicerad och när samma klubb som hade P&J anordnade en lokal tävling så tänkte jag att det var ett perfekt tillfälle att åka till samma plats och göra debut på. Det fick liksom gå som det gjorde:)
Vi var till en början otroligt ofokuserade och jag var nervösare än när jag tog körkort, så efter 3e hindret tog det stopp. Turligen var det en CR där man fick hoppa om vid uteslutning och vad vet jag, jag började nog andas och rida ordentligt;) Runt nolla hoppade vi i alla fall! Så duktig bebis! Nu har hon vilat tre veckor så tanken är väl att sätta igång henne nu, tror dock kvaliten kan bli svår att hinna bli klar till, men vem vet, hon har otroligt lätt för sig.

13434848_10153642923037060_6825184073873768600_n.jpg

 
4 veckor tog det, sen satt jag upp igen! :bump:

Har en fraktur i foten som håller på att läka, läkaren sa 2-3 månader läketid men eftersom jag redan går på foten så ville jag upp i sadeln...

Rid ut mycket, tanken ska vara framåt framåt. Nu kanske du inte vågar göra det riktigt med tanke på foten men annars så. Vet inte hur du tänker om spö men det kan vara en bra sak att använda sig av. Inte slå utan man ger framåt drivande hjälp och ger det ingen reaktion kan man dutta lite/vifta lite för att få en reaktion. Vid reaktion beröm massor:) Annars ta hjälp av tränare, kanske inte behövs jätte många lektioner men några för att få tips hur du ska göra.

Kan ju vara att hon bli seg av en annan orsak, min förra häst vart otroligt seg och loj vid pälsfällning om han inte fick b-vitamin tex. Driver du på samma sätt från ryggen som från marken? Är det att hon inte förstår vad du vill?

Ja nu vart det massa spånande här:P
Måste även säga att hon har en otroligt fin färg och härlig uppsyn!:)
 
Rid ut mycket, tanken ska vara framåt framåt. Nu kanske du inte vågar göra det riktigt med tanke på foten men annars så. Vet inte hur du tänker om spö men det kan vara en bra sak att använda sig av. Inte slå utan man ger framåt drivande hjälp och ger det ingen reaktion kan man dutta lite/vifta lite för att få en reaktion. Vid reaktion beröm massor:) Annars ta hjälp av tränare, kanske inte behövs jätte många lektioner men några för att få tips hur du ska göra.

Kan ju vara att hon bli seg av en annan orsak, min förra häst vart otroligt seg och loj vid pälsfällning om han inte fick b-vitamin tex. Driver du på samma sätt från ryggen som från marken? Är det att hon inte förstår vad du vill?

Ja nu vart det massa spånande här:P
Måste även säga att hon har en otroligt fin färg och härlig uppsyn!:)

Det här har varit vårat problem hela våren, hon går inte fram! Jag har tänkt olika anledningar, hon växer, hon är trött, hon har haft mask, hon föll ur, sadeln sitter inge bra, osv. Det är åtgärdat men ingen skillnad.

Jag har i princip ridit ut hela våren och jag har ridit med pisk, kort och långt, men tagit bort den för den ger varken till eller från, mest frustrerad matte. Hon lyssnar inte på den, hon lyssnar inte på "ponnysparkar", hon tar inget drivande kommande när jag sitter på ryggen överhuvudtaget. Hon går fram ute när hon har någon framför sig, annars är det bara broms broms, jag måste driva i varje steg.

Innan jag skadade foten så red jag för tränare, vi började hoppa lite mer och då för första gången slapp jag driva henne runt på banan, men antar att det var nyhetens behag för det höll i sig en hoppträning och en pay&jump, sen blev det snigel igen.

Jag vill tro att hon förstår vad jag menar men skiter kanske i det, men jag kan även ha fel. Hon lyssnar otroligt bra på rösten vid longering, speciellt när det gäller avsaktningar. Använder mig av rösten när jag rider också, driver henne med en körpisk när jag longerar, väldigt nonchalant, bryr sig inte om man daskar till henne på rumpan men har en annan motor där än vid ridning. Jobbar på väldigt bra dessutom så jag har svårt å tro att det är något som är fel på henne.
 
@sofiaspel Min har varit lite lika dan, jag har försökt rida med stilla skänklar (bara vilar i stigbygeln, inte sluter om) och sen snabb skänkel/förstärkning av spö.
Beröm om han går fram.

För oss har det blivit bättre med mer balans/styrka/kondis men är fortfarande inte massa eget driv direkt..

Kan du ha någon som driver för marken? Tänker om hon inte riktigt fattat så kanske det hjälper? Får du någon reaktion (alltså fattar hästen) eller bara för liten reaktion/för kort stund?
 
@sofiaspel Min har varit lite lika dan, jag har försökt rida med stilla skänklar (bara vilar i stigbygeln, inte sluter om) och sen snabb skänkel/förstärkning av spö.
Beröm om han går fram.

För oss har det blivit bättre med mer balans/styrka/kondis men är fortfarande inte massa eget driv direkt..

Kan du ha någon som driver för marken? Tänker om hon inte riktigt fattat så kanske det hjälper? Får du någon reaktion (alltså fattar hästen) eller bara för liten reaktion/för kort stund?

Jag tror ju också att det här kommer försvinna och bli bra men jag vill tycka att det är roligt å rida min häst inte bara tjafsa om att gå fram. Jag har haft olika metoder, allt från inte driva alls, bara med pisk, bara med skänkel, bara med röst, reagerar det gör hon, länger steget 1-5 steg sen tillbaka i snigelfart.

Jag har inte haft någon som hjälpt mig att driva från marken, trodde tränaren skulle föreslå det eller hjälpa till med det, men så svarade hon så bra på hoppningen och ja sen skadade jag mig. :wtf:
 
Vet inte om jag har så mycket mer att komma med direkt @sofiaspel , jag har mest fortsatt att driva uppsuttet men försökt med stilla skänklar där emellan.
Rider ut med sällskap när jag kan, då går det också bättre :)

Kanske inte lätt om du är skadad men hade nog ridit ut om det kändes roligt, eller struntar att rida om det känns jättetråkigt allmänt. Min häst är i alla fall bra på att läsa mina känslor/energier..
 
Vet inte om jag har så mycket mer att komma med direkt @sofiaspel , jag har mest fortsatt att driva uppsuttet men försökt med stilla skänklar där emellan.
Rider ut med sällskap när jag kan, då går det också bättre :)

Kanske inte lätt om du är skadad men hade nog ridit ut om det kändes roligt, eller struntar att rida om det känns jättetråkigt allmänt. Min häst är i alla fall bra på att läsa mina känslor/energier..

Ja det är nog bara att fortsätta tjata, slängde upp stallägarens dotter på Lona idag, hon har ridit många sega ridskole ponnysar :D duktig tjej som utbildar sin 6åriga d-ponny.

Hon förstår mitt problem och hon fick driva på och smacka mycket, red med pisk och tyckte hon svarade bra på det. Travade och galopperade bommar, vilket hon gör bra, så hon är nog inte ett hopplöst fall ändå :love: bara jag som sitter här å är bitter för jag inte kan rida :banghead:

13639881_10153776740436417_39059877_o_57853655ddf2b31cd7ce37e5.jpg
13646730_10153776740766417_252089591_o_57853658e087c379d996666d.jpg
13681720_10153776739866417_301475396_o_57853666e087c3654cc48406.jpg
 
@sofiaspel vad fin hon är:) eftersom du redan provat att rida med spö och sporrar så får man väl anta att det bara är en seg period hon har, blir säkert piggare när det blir svalare framåt hösten;)
Min är också lite seg just nu, har tidigare varit jättekänslig för skänkeln så har därför inte ridit med spö men nu är han inte alls känslig för skänkeln så har tänkt rida med spö och förstärka skänkeln lite. Märkte att han blev mycket slöare när han gick ute om nätterna.
Lite nya bilder på min:


 
@sofiaspel vad fin hon är:) eftersom du redan provat att rida med spö och sporrar så får man väl anta att det bara är en seg period hon har, blir säkert piggare när det blir svalare framåt hösten;)
Min är också lite seg just nu, har tidigare varit jättekänslig för skänkeln så har därför inte ridit med spö men nu är han inte alls känslig för skänkeln så har tänkt rida med spö och förstärka skänkeln lite. Märkte att han blev mycket slöare när han gick ute om nätterna.
Lite nya bilder på min:



Tack, din är jätte fin med :love:

Jag har inte testat sporrar, har tänkt att det kanske är för tidigt?

Jag tror jag har en plan fram tills jag kan rida själv mer ordentligt. Stallägarens dotter rider 2 gånger i veckan, 1 pass på banan, 1 pass uteritt. 1 longerings pass av mig, resten lulla i hagen. Då har hon fått 4 veckor hel semester på sommarbete och kanske 4 veckor på halvfart.
 
Cash är numera utlånad till fodervärd på 1år och Cayenne vilar lite för att sättas igång igen i mitten på nästa vecka. Han är super fin nu och jag ska börja med inhoppningen innan vi båda flyttar till skåne och flyinge för att bli Hippolog. Kommer bli så fantastiskt roligt! Vilken möjlighet att få lära sig allt där och utvecklas med honom, det kommer bli ett äventyr! 3år försent, men vad säger man? tredje gången gillt? :D
 
Grattis @MattiZ, du får hälsa till min vän Alice som du kommer bli klasskompis med. ;-)
@manhattan_2006 Fin kille!
Min skrutt går fortfarande på betet och äter upp sig, han har 5 veckor kvar på vilan. Fick denna från min stallkompis häromdagen;
ccc66f80d79469630b07a144cc83ab12_zps2cdlc7lz.jpg
 
Har helt glömt att uppdatera! Vår lilla är utlånad till ryttare och hon är nu igång igen efter vila. Tanken är att hon ska gå på uttagningen i Alingsås och försöka kvala till Breeders i höst. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 446
Senast: Fiorano
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 169
Senast: Liten
·
Hästhantering Jag ska försöka förklara situationen kort: Blev för 2 år sedan med häst (har tidigare hållit på med hästar hela livet, ridskola...
2
Svar
29
· Visningar
5 622
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 144
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp