12:orna del 6

Det är så synd Cayenne ligger efter 1år i sin utbildning ungefär. Började med en lång inridning i Oktober till Februari, han har ju haft lite sadeltvång och så, så det har ju tagit lite längre tid. Sedan vila och tillridning och nu lite vila till, sedan igång sättning. Så om han inte har super duper lätt för sig så är ju Kvalitén ett omöjligt mål. Siktar inte alls på det, men ska ändå jobba emot att komma nära det målet så att säga :) Vi får satsa på 5års istället tror jag :)
 
Hur går det för er under sommaren? Min grabb har vilat och gått på bete i fyra veckor, det har gjort honom gott.
Nu är det bara 4 veckor kvar.. ;)
image_zpsmx75cbjw.jpeg
 
Min har vilat över sommaren. Har hänt lite i mitt liv så nu är beslutet taget.
Nästa helg åker han till en som ska hjälpa mig med igångsättning och försäljning :cry:
 
@Evolution Vad tråkigt!

@MattiZ grattis till utbildningsplatsen!

Min har gått på bete med någon enstaka ridning (mest barbacka tillbaka ut till hagen) sedan 1 juli. Han får nog vila någon vecka till innan vi börjar igångsättningen. Men först måste hovis komma och slå på skon han klivit av sig. Ska bli spännande att sätta igång, Då vi har oxå haft vägsnigel problem i början av våren. Men det känns som han tycker busridningen till hagen nu är kul för då har han gått på med egen bjudning.
 
@Hellez1 Tack så mkt! :)

Cayenne fick vila lite efter tillridningen och jag har nu ridit honom sporadiskt fram tills förra veckan. Så nu är vi igång ordentligt igen och igår hade vi vår första hoppträning. Det gick långt över förväntan och han var sjukt duktig :)

13614934_10154379866893094_684783736347723825_n.jpg

13645183_10154379868203094_3318032855853023555_n.jpg

13686632_10154379868238094_3863951075578311320_n.jpg
 
@MattiZ Åh vad kul med hoppträning! Måste ta mig iväg jag också:)

Min fick vila 3 veckor här i juni, så vi har varit igång nu i 3 veckor ungefär. Hon gör framsteg varje dag men glömmer bort allt nästa dag:P Men som tur är kommer det tillbaka dagen efter;)
Just nu jobbar jag mest med att hon ska lugna ner sig och inte köra på i tvåhundra samt söka sig framåt nedåt. Men även vårat största problem, stå still... Det är nog det tråkigaste som finns enligt Stella så det nöter vi en massa;)

Förhoppningsvis tävlingsstart om ca 3 veckor!

Bjuder på en bild från dagens otroligt blöta ridtur som fick avbrytas och springa in i stallet när det blixtrade och dundrade en massa. Orädd häst men rädd matte:P
13631527_10153738863532060_8071562994888622781_n.jpg
 
Hej allihopa, kul att uppdatera sig om er och era fina 4-åringar!

Jag har varit på semester och det är Jack fortfarande, så för vår del har det varit en avslappnad sommar. Jack ska sättas igång nu, men kommer att stå kvar på bete till i mitten på augusti! Ska börja med lite promenader och tömarbete över bommar 3-4 gånger i veckan och sedan byta ut en av dem till en uppsutten skrittur framgent.
 
@MattiZ Åh vad kul med hoppträning! Måste ta mig iväg jag också:)

Min fick vila 3 veckor här i juni, så vi har varit igång nu i 3 veckor ungefär. Hon gör framsteg varje dag men glömmer bort allt nästa dag:P Men som tur är kommer det tillbaka dagen efter;)
Just nu jobbar jag mest med att hon ska lugna ner sig och inte köra på i tvåhundra samt söka sig framåt nedåt. Men även vårat största problem, stå still... Det är nog det tråkigaste som finns enligt Stella så det nöter vi en massa;)

Förhoppningsvis tävlingsstart om ca 3 veckor!

Bjuder på en bild från dagens otroligt blöta ridtur som fick avbrytas och springa in i stallet när det blixtrade och dundrade en massa. Orädd häst men rädd matte:P

Ja det är ju sjukt roligt, blir korta intensiva pass men jag har lite samma problem som du. Han springer gärna utan mig och inte med mig ;) mycket bjudning nu och kanske lite väl mkt spring. Samtidigt som han fått tillbaka lite tjaffsig mun, byter säkert tänder någonstans.. Men jag tror det blir bättre när han är ännu mer igång :)
 
Vi satsar för fullt mot kvaliten som går den 21 augusti! Inte långt kvar..:o

Vilan var väldigt bra för henne, hon är mer pigg och positiv än någonsin. Har nu varit igång för fullt i tre veckor och går faktiskt 5 ggr i veckan nu fram tills den 21 iallafall. I ridningen känns hon super, löshoppningen är vårt lilla problem då hon blir väldigt feg och osäker när det höjs. Vi tränar på, och det blir bättre för varje gång. Sist tog hon sig iallafall över 1,10 utan problem.. ;)

image_578f8efe9606ee3b33fe0296.jpg
 
Hej alla hästägare med era fina unghästar :love:
Jag är inte någon hästkunnig (jag rider inte ens :o) men har ett litet intresse och läste om en clinic med Kyra Kyrklund. Där stod bl.a. detta:
Hon har också ett bra tips på hur man får unghästar att slappna av under uppsittningen.
- När jag sitter upp på unghästar ger jag dem en sockerbit när jag satt mig i sadeln. Det får dem att slappna av och lär dem att stå stilla. Dessutom är det en bra stretchövning om man gör det på båda sidorna, säger Kyra.
Jag tyckte att det lät så trevligt att jag blev nyfiken på om gemene man/kvinna som har en unghäst gör detta. Inte varje gång kanske (då får man väl en rund unghäst :angel:) men som i inledningen av inridningen/insittningen. Den här årgruppen kändes närmast den åldern så jag tänkte fråga här om någon gör/har gjort det? :) Om ja, hur funkar det? Om nej, varför inte?

/Frågar egentligen av bara ren nyfikenhet och intresse :o:angel:
 
Hej alla hästägare med era fina unghästar :love:
Jag är inte någon hästkunnig (jag rider inte ens :o) men har ett litet intresse och läste om en clinic med Kyra Kyrklund. Där stod bl.a. detta:

Jag tyckte att det lät så trevligt att jag blev nyfiken på om gemene man/kvinna som har en unghäst gör detta. Inte varje gång kanske (då får man väl en rund unghäst :angel:) men som i inledningen av inridningen/insittningen. Den här årgruppen kändes närmast den åldern så jag tänkte fråga här om någon gör/har gjort det? :) Om ja, hur funkar det? Om nej, varför inte?

/Frågar egentligen av bara ren nyfikenhet och intresse :o:angel:

Min är 1 år äldre men jag svarar ändå :p
Jag gör så. Min har haft svårt att stå stilla i uppsittningarna och detta har funkat bra för oss. Hon står numera stilla. Hon får inte godis varje gång längre men står stilla ändå och inväntar signal att få gå iväg.
 
Hej alla hästägare med era fina unghästar :love:
Jag är inte någon hästkunnig (jag rider inte ens :o) men har ett litet intresse och läste om en clinic med Kyra Kyrklund. Där stod bl.a. detta:

Jag tyckte att det lät så trevligt att jag blev nyfiken på om gemene man/kvinna som har en unghäst gör detta. Inte varje gång kanske (då får man väl en rund unghäst :angel:) men som i inledningen av inridningen/insittningen. Den här årgruppen kändes närmast den åldern så jag tänkte fråga här om någon gör/har gjort det? :) Om ja, hur funkar det? Om nej, varför inte?

/Frågar egentligen av bara ren nyfikenhet och intresse :o:angel:
Jag ger Chilli en karamell när jag har satt mig i sadeln, just för att det ska bli en positiv upplevelse. :-)
 
Hej alla hästägare med era fina unghästar :love:
Jag är inte någon hästkunnig (jag rider inte ens :o) men har ett litet intresse och läste om en clinic med Kyra Kyrklund. Där stod bl.a. detta:

Jag tyckte att det lät så trevligt att jag blev nyfiken på om gemene man/kvinna som har en unghäst gör detta. Inte varje gång kanske (då får man väl en rund unghäst :angel:) men som i inledningen av inridningen/insittningen. Den här årgruppen kändes närmast den åldern så jag tänkte fråga här om någon gör/har gjort det? :) Om ja, hur funkar det? Om nej, varför inte?

/Frågar egentligen av bara ren nyfikenhet och intresse :o:angel:
Jag tycker att man kan vara ganska frikostig med gotte i träningssammanhang! Det ger hästen positiva associationer och agerar motiverande :)
 
Jack har mått väääldigt gott över sommaren och har blivit riktigt flodhästig :o Vi har kommit igång med motionen och promenerar för det mesta, med något uppsutten skrittur emellanåt. Köpte honom ett sidepull så att jag kan variera betslingen lite, vilket han uppskattar.

13734403_854610804669309_622615242_n.jpg


13731337_103002653479803_1027751557_n.jpg
 
Hej alla hästägare med era fina unghästar :love:
Jag är inte någon hästkunnig (jag rider inte ens :o) men har ett litet intresse och läste om en clinic med Kyra Kyrklund. Där stod bl.a. detta:

Jag tyckte att det lät så trevligt att jag blev nyfiken på om gemene man/kvinna som har en unghäst gör detta. Inte varje gång kanske (då får man väl en rund unghäst :angel:) men som i inledningen av inridningen/insittningen. Den här årgruppen kändes närmast den åldern så jag tänkte fråga här om någon gör/har gjort det? :) Om ja, hur funkar det? Om nej, varför inte?

/Frågar egentligen av bara ren nyfikenhet och intresse :o:angel:
Jag gör det fortfarande på min sexåring. Försöker fasa ut det, men jag känner mig elak när hon inte får sin förväntade godisbit. Hon har alltid stått som ett ljus vid uppsittning.
Den förre hästen jag hade försökte jag introducera det på, men det fungerade dåligt, hon stod inte still vid uppsittning och hade inte direkt någon ro att äta godis. Hon var fem år när jag köpte henne så hon var redan inriden.
 
Peroni fick tre veckor semester under sommaren och är nu igång igen. Han tyckte nog att det var skönt under de två första veckorna men började bli otålig under vecka tre :meh:. Tror nog att det gjorde honom gott ändå. Igår var vi med på Birgitta träning och fick betyg på läxorna vi fick med oss från träningen i juni. Med väl godkänt blev utlåtandet och vi tycks dessutom ha utvecklats mer än vad man hade kunnat önskat trots semester. Superduper roligt och jag blir så stolt över min "lilla" kille. Blir allt starkare och mer balanserad vilket verkligen har gett resultat. Hänger ihop så mycket bättre i kroppen nu och orkar hålla huvudet framme allt bättre med ett härligt sug. Gångarterna växer sig fram och det börjar bli ett rätt angenämt gung genom ryggen. Lycka! :bump:

Superkul att följa er som jobbar mot championatet nu!!! Hejja Hejja! Vi håller tummar och hovar för er!

13923714_10154370246780960_8237333881786909743_o.jpg


13909057_10154370248210960_2626426959366285831_o.jpg
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 446
Senast: Fiorano
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 169
Senast: Liten
·
Hästhantering Jag ska försöka förklara situationen kort: Blev för 2 år sedan med häst (har tidigare hållit på med hästar hela livet, ridskola...
2
Svar
29
· Visningar
5 622
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 143
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp