12:orna del 6

Får du några bra tips av din tränare får du gärna dela med dig! Tänkte försöka ta med min och rida lektion nästa vecka så jag får väl passa på och se om jag kan få några bra tips då. :)

Nu har vi ridit. Problemet kom tydligt fram med en gång eftersom jag var spänd som en fiolsträng eftersom det dagen till ära var superblåsigt och platsen vi rider på har vi inte varit till speciellt ofta. Dessutom händer det mycket där då banan ligger mellan två vägar där det åker mycket maskiner, skolbussen, lastbilar och allt möjligt. Och jag mår inte toppen, har varit sjukskriven en period. Sämsta möjliga utgångsläge alltså eftersom min dåliga energi smittade av sig på hästen redan på vägen dit. Så innan vi började träningen kunde jag varken svänga eller bromsa och Zimba och jag hade dragkamp runt ridbanan.
Det här är en superbra tränare, går aldrig vidare förän grunderna sitter och har den där förmågan att pusha lagom. Har inga problem att vara ärlig för henne och säga när jag känner mig rädd.
Det blev i alla fall till att länga ut tyglarna myyyyyycket längre än vad jag är bekväm med och börja rida ordentligt med sitsen istället samtidigt som jag ger honom(och mig) en uppgift. För att det här överhuvudtaget skulle fungera utan att jag fick panik och hästen rusar iväg så gick hon precis brevid mig. Och hokuspokus!:D I slutet av ridpasset red jag själv med dom här långa(för att vara mig, jag hade fortfarande kontakt) tyglarna och en häst som var superavslappnad och gjorde halt bara efter sitsen. Och så insåg vi att Zimba är inte ett dugg rädd för skolbussen, men matte är det, dom äter ju faktiskt människor :D
Nu gäller det bara att ta med det här ut i skogen för det är ju där vi håller till mest!
 
Jag hoppar in här och tänkte bara tipsa om att lära hästen one rein stop. Det hjälpte mig mycket, man har alltid en nödbroms :). Förslagsvis rider man med repgrimma eller dylikt utöver det vanliga huvudlaget, som man kan använda vid onereinstop.. Inte så snällt med bett :). Bara ett tips som iaf funkat för mig..
Tack för tipset! Känner dock lite samma sak som _Zacke_, är det inte risk att (ung)hästen går omkull?

Tänker speciellt ute, om man rider på en smal väg (vi har t ex smala asfaltsvägar med rätt ordentliga diken vid sidan av), då finns det ju inte riktigt plats för att "sladda runt" hästen utan att riskera att hamna i diket. Känns som en bra nödlösning att ta till om hästen verkligen sticker, men i mitt fall handlar det mer om att han ångar på och inte tar normala förhållningar.
 
Nu har vi ridit. Problemet kom tydligt fram med en gång eftersom jag var spänd som en fiolsträng eftersom det dagen till ära var superblåsigt och platsen vi rider på har vi inte varit till speciellt ofta. Dessutom händer det mycket där då banan ligger mellan två vägar där det åker mycket maskiner, skolbussen, lastbilar och allt möjligt. Och jag mår inte toppen, har varit sjukskriven en period. Sämsta möjliga utgångsläge alltså eftersom min dåliga energi smittade av sig på hästen redan på vägen dit. Så innan vi började träningen kunde jag varken svänga eller bromsa och Zimba och jag hade dragkamp runt ridbanan.
Det här är en superbra tränare, går aldrig vidare förän grunderna sitter och har den där förmågan att pusha lagom. Har inga problem att vara ärlig för henne och säga när jag känner mig rädd.
Det blev i alla fall till att länga ut tyglarna myyyyyycket längre än vad jag är bekväm med och börja rida ordentligt med sitsen istället samtidigt som jag ger honom(och mig) en uppgift. För att det här överhuvudtaget skulle fungera utan att jag fick panik och hästen rusar iväg så gick hon precis brevid mig. Och hokuspokus!:D I slutet av ridpasset red jag själv med dom här långa(för att vara mig, jag hade fortfarande kontakt) tyglarna och en häst som var superavslappnad och gjorde halt bara efter sitsen. Och så insåg vi att Zimba är inte ett dugg rädd för skolbussen, men matte är det, dom äter ju faktiskt människor :D
Nu gäller det bara att ta med det här ut i skogen för det är ju där vi håller till mest!
Åh vad skönt att det funkade! Hade ett liknande pass själv igår, men eftersom vi inte hade nån tränare som stöd på backen så slutade vi inte alls med samma härliga känsla utan tvärtom, med en känsla av frustration...:cry: Nu blir det till att boka in träning fortast möjligt. Vill inte hamna i en ond cirkel med detta. Fram tills dess testar jag er lösning och länger ut tyglarna och rider med sitsen!
 
Tack för tipset! Känner dock lite samma sak som _Zacke_, är det inte risk att (ung)hästen går omkull?

Tänker speciellt ute, om man rider på en smal väg (vi har t ex smala asfaltsvägar med rätt ordentliga diken vid sidan av), då finns det ju inte riktigt plats för att "sladda runt" hästen utan att riskera att hamna i diket. Känns som en bra nödlösning att ta till om hästen verkligen sticker, men i mitt fall handlar det mer om att han ångar på och inte tar normala förhållningar.
Tanken med one rein stop är absolut inte att sladda runt, utan lär hästen att inte ånga på. Du kan göra one rein stop i skritt så fort hästen ångar på. Det blir inte riktigt lönt att fortsätta älga då ;)
 
@Charlottee Men så fin hon har blivit! Grattis :heart

Dags för lilleman att hoppas in under ryttare, så jag har anmält oss till en hoppkurs, eek! Hoppning är inte min starkaste gren, så jag har bestämt mig för att ha en instruktör till hjälp för att få det så uppstyrt som möjligt. Dryga månaden kvar, är skitnervös!

 
Alla dessa episoder man ska gå igenom, alla dessa funderingar och små mål man får sätta upp med kär unghäst. :laugh: Vi har tragglat oss igenom en liten testperiod under någon vecka nu, men känns som om vi efter alla dessa hopp och skutt kom ut ur det hela med lite personlig mognad. :bump:Galoppen börjar bli riktigt ridbar och skritten är tillbaka efter att ha haft nån kamelvecka där vi uteslöt skrittarbeten för att han inte skulle sätta det i system. Föregående två bekostas dock av traven nu, så vi kämpar på med den och ser fram emot islossning även där :)

 
Alla dessa episoder man ska gå igenom, alla dessa funderingar och små mål man får sätta upp med kär unghäst. :laugh:

Det är ju just detta som är så fantastiskt kul med unghästar, dom utvecklas så mycket efter varje "episod" dom har. Lite lika med en vila, när man sätter igång igen så har dom helt plötsligt lärt sig en massa:)

Vi har nu varit ute på våran 3e tävling och samlat på oss ännu en rosett! Debuterade även 1m men här vart hon lite ofokuserad och trött så orutinen lös igenom. Men man kan inte kräva hur mycket som helst av henne heller, lätt att glömma bort att för 6 månader sedan satt jag på henne med ledare:angel: Jag är fantastiskt nöjd och lägger allt på rutinkontot!

14333159_10153874806192060_2763181967001636288_n.jpg
 
Oj så dålig jag är på att skriva regelbundet.. Ska försöka bättra mig.
Förra veckan så red min duktiga vän som är unghästutbildare Chilli, det var superroligt då han fick såna bra lovord. Hon tyckte han hade stor kapacitet för framtiden och var mycket välriden och lyhörd. Så roligt att få höra att man jobbar rätt. :-)
Igår var det dags för C's första riktiga tävlingsdebut, en 60cm clearround.
Felfritt och rätt galopp efter varje hinder.
Jag tycker att han var jätteduktig och är supernöjd!
image_zpshk7bf8k8.jpeg
 
Det har hänt en hel del under denna månaden. Cayenne har varit ovanligt okontrollerbar och tjurig, så första veckan efter flytt bytte vi sadel. Kanon bra för den nya ligger som en smäck tack vare bra sadelutprovare (Y)

Sedan har han gått från osäker till nervös, till kaos. Så jag har bytt stall, det funkade helt enkelt inte för honom och jag kom inte överens med stallägaren heller, jag gillar ordning och reda ;)

Så nu går Cayenne på en jätte stor lösdrift, men en så länge endast 1hagkompis, då den tredje har sjukhage. Red honom för första gången idag på det nya stället och alla bitar verkar ha fallit på plats, han är normal igen och lugn/mer stabil i sitt psyke. Känns jätte skönt!

Vi har hunnit träna för tränare och jag velar mellan att fortsätta för denne på flyinge eller byta till den som finns i stallet vi står uppstallad i nu. Fast det är väl inte långt att gå 3km? :) Jag ska försöka få med någon som fotar när vi rider någon gång, så länge får ni nöjja er med en tråkig hagbild :D

14463000_10154591865743094_3900796427276321554_n.jpg
 
Det har hänt en hel del under denna månaden. Cayenne har varit ovanligt okontrollerbar och tjurig, så första veckan efter flytt bytte vi sadel. Kanon bra för den nya ligger som en smäck tack vare bra sadelutprovare (Y)

Sedan har han gått från osäker till nervös, till kaos. Så jag har bytt stall, det funkade helt enkelt inte för honom och jag kom inte överens med stallägaren heller, jag gillar ordning och reda ;)

Så nu går Cayenne på en jätte stor lösdrift, men en så länge endast 1hagkompis, då den tredje har sjukhage. Red honom för första gången idag på det nya stället och alla bitar verkar ha fallit på plats, han är normal igen och lugn/mer stabil i sitt psyke. Känns jätte skönt!

Vi har hunnit träna för tränare och jag velar mellan att fortsätta för denne på flyinge eller byta till den som finns i stallet vi står uppstallad i nu. Fast det är väl inte långt att gå 3km? :) Jag ska försöka få med någon som fotar när vi rider någon gång, så länge får ni nöjja er med en tråkig hagbild :D

14463000_10154591865743094_3900796427276321554_n.jpg
Vad härligt att höra att det funkar bra på nya stället! :-)
En hagbild är mer spännande än ingen bild.. ;-)
 
Jag bifogar videon på våran runda förra helgen. Notera att han landade i rätt galopp. :D
På filmen så ser 60cm löjligt lågt ut, han hoppar knappt.. Kaaaaanske vågar hoppa lite högre nästa tävling om han har bättre sug mot hindret då. ;)
 
Jag bifogar videon på våran runda förra helgen. Notera att han landade i rätt galopp. :D
På filmen så ser 60cm löjligt lågt ut, han hoppar knappt.. Kaaaaanske vågar hoppa lite högre nästa tävling om han har bättre sug mot hindret då. ;)

Haha klart du ska våga hoppa lite högre när han har lite bättre sug ;) Ser ju jätte fint ut, han är ju väldigt söt också!

Ja en tråkig hagbild är bättre än ingen bild! :D
 
Nu har jag inte skrivit här på toklänge märker jag! :nailbiting: Men Musse har ändå haft en rätt lugn sommar där vi gjort saker kanske 1-2 ggr i veckan. Hans inlärningskurva är så otroligt spikrak uppåt oavsett vad man gör med honom liksom att han inte är rädd för något och tycker allt är kul så....varför stressa.:angel:

Han går fortf på lösdrift iaf med tre andra hingstar och tråd i tråd med två valacker och trivs kanon. Stark och glad och välmående.

Här en bild från idag tillsammans med mitt barn. Blir ju att han får hänga med mycket till stallet iom jag är ensamstående sen i början av våren men det går väldigt bra och Musse är extremt förtjust i honom. Blir alltid orolig om han hamnar utom synhåll osv.
DSCN8493_zpsijawhr73.jpg


Vi har fortfarande ingen sadel så jag rider på en pad+ett dött får XD Går dock tokbra trots hans grymma aktion i galoppen. Han är ju så känslig så kommer vara svårt att vänja sig vid att inte kunna känna varandras minsta rörelse om vi skaffar en.

IMG_20160924_180852_zpszo2vduk2.jpg


Eld- och vapenträningen går som en dans. Här står jag på honom för andra gången, första gången med fackla. Parkerad på röstkommando en bra bit ifrån hagen.

 
@Evolution Vad tråkigt att vi inte längre får följa er.

Idag var vi iväg till en, för oss, ny tränare. Vi fick både miljöträna och dressyra. Lilla hästen var väldigt spänd i början, ny paddock och hästar bredvid som sprang och brallade osv. Men sen lugnade de sig och han kunde börja komma till arbete istället. Gick riktigt bra på slutet och nu börjar äntligen lite bjudning komma fram ur hästen. Vi har övat mycket tempoväxlingar ute i skogen och försöker få med oss det in på banan också. Nästa helg hoppas jag att han kan få hoppa lite med en vän, för matte är alldeles för feg :nailbiting:
 
Idag har jag och Murre hoppat! Det var roligt, första gången sedan början/mitten av juli. Väldigt basic, vi hoppade lite på volt, sen två hinder i rad. Sista gången hoppade vi i trav, landade i galopp, hoppade ett till hinder och galopperade runt hela ridbanan - duktiga hästen!!
(vi har aldrig kommit runt hela ridbanan i galopp innan).
Rent generellt har bjudningen kommit på plats mer och mer. Har försökt rida ut mycket för det är bra mot typ allt ;)
Ute märks det ganska väl att han är snabb och avlad för att springa :angel:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 404
Senast: Fiorano
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 129
Senast: Liten
·
Hästhantering Jag ska försöka förklara situationen kort: Blev för 2 år sedan med häst (har tidigare hållit på med hästar hela livet, ridskola...
2
Svar
29
· Visningar
5 596
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 119
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp