12:orna del 6

Vad har era unghästar för sällskap i hagen?

Känner mig kluven! Har nu ont i magen varje dag när jag kommer upp till stallet, över hur Libro ska se ut när jag hämtar honom. Han har väldigt(!) mycket fula sår och ärr från sin hagkompis, en äldre bossig valack. Härom dagen kom han in med ett väldigt fult bitmärke rätt över ögat.. Hans täcke har på några dagar fått 6 rejäla hål, inte bara i yttre tyget, det är hål rätt igenom.
De leker inte särskilt heller, mest blir han motad av den andre valacken. Om de leker så är de otroligt hårdhänta, vilket ofta övergår i jagande.

Ska jag låta honom gå kvar? Är det schysstare att låta honom gå själv?
Han har alltid haft sällskap annars.
Tror inte att han skulle stressa upp sig, aldrig några problem att lämna i box eller hage.
Men tänker mer på det sociala och mentala, han är ju ändå unghäst?

Han kan tyvärr inte gå med mitt sto, han betäcker henne.
Finns för tillfället bara en ponny som är tillgänglig för sällskap, men vet inte om den andre valacken kan gå själv..
Suck känner jag bara!
 
Vad har era unghästar för sällskap i hagen?

Känner mig kluven! Har nu ont i magen varje dag när jag kommer upp till stallet, över hur Libro ska se ut när jag hämtar honom. Han har väldigt(!) mycket fula sår och ärr från sin hagkompis, en äldre bossig valack. Härom dagen kom han in med ett väldigt fult bitmärke rätt över ögat.. Hans täcke har på några dagar fått 6 rejäla hål, inte bara i yttre tyget, det är hål rätt igenom.
De leker inte särskilt heller, mest blir han motad av den andre valacken. Om de leker så är de otroligt hårdhänta, vilket ofta övergår i jagande.

Ska jag låta honom gå kvar? Är det schysstare att låta honom gå själv?
Han har alltid haft sällskap annars.
Tror inte att han skulle stressa upp sig, aldrig några problem att lämna i box eller hage.
Men tänker mer på det sociala och mentala, han är ju ändå unghäst?

Han kan tyvärr inte gå med mitt sto, han betäcker henne.
Finns för tillfället bara en ponny som är tillgänglig för sällskap, men vet inte om den andre valacken kan gå själv..
Suck känner jag bara!
Oj vilken jobbig situation!
Min har en val född 09 som hagkompis, dom är verkligen världens bästa polare. Dom leker så mycket, om än lite hårdhänt ibland= lite bitmärken och skrapsår, men det är ömsesidigt.
Jag tycker att sällskap är ett måste, speciellt för våra yngre hästar. Så dom lär sig hur man beter sig och fungerar i en flock.
Kan inte ponnyn gå in till era så dom blir tre? Det kanske hjälper.
 
Efter att ha varit hos beridare i nästan ett år (pga min sjukdom) och efter sommarbete har jag äntligen tagit hem min LB och börjat träna "på riktigt" och han är så förbannat rolig på alla sätt o vis och i helgen ska vi åka på vår första träningshelg tillsammans!

Här är han för 1,5 år sedan:

Denna bilden är tagen för några veckor sedan:
 
Oj vilken jobbig situation!
Min har en val född 09 som hagkompis, dom är verkligen världens bästa polare. Dom leker så mycket, om än lite hårdhänt ibland= lite bitmärken och skrapsår, men det är ömsesidigt.
Jag tycker att sällskap är ett måste, speciellt för våra yngre hästar. Så dom lär sig hur man beter sig och fungerar i en flock.
Kan inte ponnyn gå in till era så dom blir tre? Det kanske hjälper.
Det gick två ponnyer med dem i somras, den ena blev tyvärr hackkyckling.
Det är senaste månaderna det har blivit oroligt i hagen, i somras fungerade det bättre..
Vi har testat att ge dem fri tillgång på hösilage nu också, men blev inte bättre av det tyvärr.
 
@Sofie.S Hade också problem ett tag, Murre blev till exempel biten över ryggen och fick vila ett par veckor på grund av det.
Han fick gå kvar i flocken ändå, men hade inte så mycket val heller :p

Nu busar de mycket, Murre och sin valackkompis, men bara på ett snällt sätt så skönt det :)

Tycker också det är viktigt med kompis, men kanske får din gå ensam ett tag?
 
@Sofie.S Hade också problem ett tag, Murre blev till exempel biten över ryggen och fick vila ett par veckor på grund av det.
Han fick gå kvar i flocken ändå, men hade inte så mycket val heller :p

Nu busar de mycket, Murre och sin valackkompis, men bara på ett snällt sätt så skönt det :)

Tycker också det är viktigt med kompis, men kanske får din gå ensam ett tag?
De busade en del i somras, på lika villkor men nu blir han mest motad och jagad..
Den här hästen kommer flytta runt februari någon gång, så "ommöblering" av hagkompisar blir det ju då ändå. Om han går själv några månader så får han kanske en ny kompis då.
Mår han inte bra av att gå själv får jag väl släppa in honom med valacken igen.
 
De busade en del i somras, på lika villkor men nu blir han mest motad och jagad..
Den här hästen kommer flytta runt februari någon gång, så "ommöblering" av hagkompisar blir det ju då ändå. Om han går själv några månader så får han kanske en ny kompis då.
Mår han inte bra av att gå själv får jag väl släppa in honom med valacken igen.

Låter som en bra plan tycker jag :)
 
Jag valde att ha Cayenne ensam när vi flyttade hit till skåne, men jag tror det blev för mycket för honom att både flytta, gå ensam, otrygg i stallet och så. Han pallade det inte och jag bytte till lösdrift med sällskap och han är kanon fin igen :) För några dagar sedan kunde jag äntligen skritta ut på långa tyglar igen.. :D haha

Här löshoppas han på skolan, tycker att det är en trevlig förändring man kan göra, med lite tips och trix :)

 
Min går tyvärr själv i hage nu, tidigare har han alltid haft sällskap. Efter betet fick han först gå med en islänningsvalack, det funkade sådär eftersom islänningen var väldigt snabb att slå och tillslut blev det ohållbart med sparkandet. Då provade vi att släppa honom med två ston istället. Men det funkade inte heller då det blev jätteoroligt och rörigt. Så nu får han gå själv i väntan på att passande sällskap ska flytta in i stallet. Har helst sällskap, men inte om någon häst riskerar att skada sig allvarligt.

Kan bjuda på en halvdålig bild från träningen också.
14708300_901480916649034_3679164906060754431_n.jpg
 
Vad har era unghästar för sällskap i hagen?

Känner mig kluven! Har nu ont i magen varje dag när jag kommer upp till stallet, över hur Libro ska se ut när jag hämtar honom. Han har väldigt(!) mycket fula sår och ärr från sin hagkompis, en äldre bossig valack. Härom dagen kom han in med ett väldigt fult bitmärke rätt över ögat.. Hans täcke har på några dagar fått 6 rejäla hål, inte bara i yttre tyget, det är hål rätt igenom.
De leker inte särskilt heller, mest blir han motad av den andre valacken. Om de leker så är de otroligt hårdhänta, vilket ofta övergår i jagande.

Ska jag låta honom gå kvar? Är det schysstare att låta honom gå själv?
Han har alltid haft sällskap annars.
Tror inte att han skulle stressa upp sig, aldrig några problem att lämna i box eller hage.
Men tänker mer på det sociala och mentala, han är ju ändå unghäst?

Han kan tyvärr inte gå med mitt sto, han betäcker henne.
Finns för tillfället bara en ponny som är tillgänglig för sällskap, men vet inte om den andre valacken kan gå själv..
Suck känner jag bara!

Min går själv, i somras på bete gick dom alla i flock och ja det var då alla blev skadade, jag tycker inte det är värt det. Hon har tillgång till sin box dygnet runt, har sin hage och grannar på båda sidorna, jag har tom sett dom stå å klia varandra över staketet. Det är så vi har fått lösa det nu, när jag har mitt egna stall ska dom givetvis få gå ihop men tills dess klarar hon sig bra själv, dessutom blir hon nervösare och stressigare när hon går med fler då hon blir så flockbunden.
 
Diva är dräktig med Skovens Rafael. Hon har precis varit hos beridaren i 1,5 månad och nu är det tänkt att jag och beridaren rider henne på helgerna hos beridaren så länge det går. Det får bli tömkörning här hemma för jag har inte börjat rida själv än. Vill att det blir riktigt bra med tanke på att jag lagt ca 40000 i utbildning så följer jag tränarens råd. Idag har jag ridit henne för tredje gången och hon är sååå fin
 
Vad har era unghästar för sällskap i hagen?

Känner mig kluven! Har nu ont i magen varje dag när jag kommer upp till stallet, över hur Libro ska se ut när jag hämtar honom. Han har väldigt(!) mycket fula sår och ärr från sin hagkompis, en äldre bossig valack. Härom dagen kom han in med ett väldigt fult bitmärke rätt över ögat.. Hans täcke har på några dagar fått 6 rejäla hål, inte bara i yttre tyget, det är hål rätt igenom.
De leker inte särskilt heller, mest blir han motad av den andre valacken. Om de leker så är de otroligt hårdhänta, vilket ofta övergår i jagande.

Ska jag låta honom gå kvar? Är det schysstare att låta honom gå själv?
Han har alltid haft sällskap annars.
Tror inte att han skulle stressa upp sig, aldrig några problem att lämna i box eller hage.
Men tänker mer på det sociala och mentala, han är ju ändå unghäst?

Han kan tyvärr inte gå med mitt sto, han betäcker henne.
Finns för tillfället bara en ponny som är tillgänglig för sällskap, men vet inte om den andre valacken kan gå själv..
Suck känner jag bara!

Skulle aldrig låta någon häst gå själv om det inte var absolut kris. Hade Musse som hingst tex inte kunnat gå med andra ändå så hade jag hellre kastrerat honom. Nu finns det ingen anledning då han fungerar såpass bra överallt ändå. Här en film från igår tex när han stod i stallgången mittemot ett tokbrunstigt sto.
Vad har era unghästar för sällskap i hagen?

Känner mig kluven! Har nu ont i magen varje dag när jag kommer upp till stallet, över hur Libro ska se ut när jag hämtar honom. Han har väldigt(!) mycket fula sår och ärr från sin hagkompis, en äldre bossig valack. Härom dagen kom han in med ett väldigt fult bitmärke rätt över ögat.. Hans täcke har på några dagar fått 6 rejäla hål, inte bara i yttre tyget, det är hål rätt igenom.
De leker inte särskilt heller, mest blir han motad av den andre valacken. Om de leker så är de otroligt hårdhänta, vilket ofta övergår i jagande.

Ska jag låta honom gå kvar? Är det schysstare att låta honom gå själv?
Han har alltid haft sällskap annars.
Tror inte att han skulle stressa upp sig, aldrig några problem att lämna i box eller hage.
Men tänker mer på det sociala och mentala, han är ju ändå unghäst?

Han kan tyvärr inte gå med mitt sto, han betäcker henne.
Finns för tillfället bara en ponny som är tillgänglig för sällskap, men vet inte om den andre valacken kan gå själv..
Suck känner jag bara!

Skulle aldrig låta någon häst gå själv om det inte var absolut kris. Hade Musse som hingst inte kunnat gå med andra tex så hade jag hellre kastrerad honom. Nu finns det ingen anledning då han fungerar såpass bra överallt ändå. Här är tex en film från igår när han stod i stallgången mittemot ett tokbrunstigt sto.

Han går på lösdrift med en treåring, två tvååriga och en ettårig hingst. Skulle säga att det är överlägset lugnaste i deras flock. Visst, det är mycket bus, brottning och race. Men aldrig något allvarligare än mindre ytliga bitsår ibland. Det är aldrig något grinade, bortjagande från mat, sparkande osv.
 
Skulle aldrig låta någon häst gå själv om det inte var absolut kris. Hade Musse som hingst tex inte kunnat gå med andra ändå så hade jag hellre kastrerat honom. Nu finns det ingen anledning då han fungerar såpass bra överallt ändå. Här en film från igår tex när han stod i stallgången mittemot ett tokbrunstigt sto.


Skulle aldrig låta någon häst gå själv om det inte var absolut kris. Hade Musse som hingst inte kunnat gå med andra tex så hade jag hellre kastrerad honom. Nu finns det ingen anledning då han fungerar såpass bra överallt ändå. Här är tex en film från igår när han stod i stallgången mittemot ett tokbrunstigt sto.

Han går på lösdrift med en treåring, två tvååriga och en ettårig hingst. Skulle säga att det är överlägset lugnaste i deras flock. Visst, det är mycket bus, brottning och race. Men aldrig något allvarligare än mindre ytliga bitsår ibland. Det är aldrig något grinade, bortjagande från mat, sparkande osv.

Det går visst väldigt bra att börja skriva på mobilen och sen ångra sig och skriva på datorn istället :p
 
Diva går ensam i hagen, är ingen hon kan gå med för tillfället med tanke på skaderisk. Nästa vår får hon komma tillbaka till ardennerflocken då hon ska ha föl. Hon går ju ensam hos beridaren också så hon är van.
 
Tack för åsikter och att ni delat med er!
Libro togs ur hagen och verkade nöjd med det, men fick ändå släppas med ponnyn igår. :)
De gick ihop när vi flyttade till stallet, så ingen var nöjdare än Libro!
 
Det blir tyvärr dåligt med uppdatering från oss för tillfället då C har trampat in en sidokappa i hoven för en vecka sedan. Vi hoppas nu på en snabb återhämtning :-)
 
Det blir tyvärr dåligt med uppdatering från oss för tillfället då C har trampat in en sidokappa i hoven för en vecka sedan. Vi hoppas nu på en snabb återhämtning :-)

Det gjorde min med i somras, blev ingenting av det så håller tummarna att din har lika snabb och okomplicerad återhämtning som min :)
 
Efter att ha varit hos beridare i nästan ett år (pga min sjukdom) och efter sommarbete har jag äntligen tagit hem min LB och börjat träna "på riktigt" och han är så förbannat rolig på alla sätt o vis och i helgen ska vi åka på vår första träningshelg tillsammans!

Här är han för 1,5 år sedan:

Denna bilden är tagen för några veckor sedan:
Vilken snygging han har blivit! Kul att du postar igen, @Quinny !
 
Så... Jag och Jack var iväg på hoppkurs för en pch en halv vecka sen. Den gick jättebra, jag är supernöjd. Däremot verkar det som om vi fått ringorm med oss hem i bagaget :wtf::turd::devil: Ridskolan vi var till har lagt ut på sin hemsida att de misstänker fall av ringorm, tyvärr är det larmet för sent för vår del.
Ska ringa veterinär och be dem komma ut och ta prover. Bitter till tusen, det var ju verkligen inte kul att sätta käppar i hjulen för alla andra i stallet :crazy:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 473
Senast: Fiorano
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 174
Senast: Liten
·
Hästhantering Jag ska försöka förklara situationen kort: Blev för 2 år sedan med häst (har tidigare hållit på med hästar hela livet, ridskola...
2
Svar
29
· Visningar
5 625
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 152
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kaninskrik
  • Kön kattungar
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp