12:orna del 6

Ska inte tråka ut er med alla galenskaper vi pysslar med. :p Han är jäkligt hård iaf, hästen. När vi red ut i förrgår trampade vi i princip på en hare innan den flög upp och iväg. Och han rörde inte ens på öronen. Han är dock inte dopad ;), hundra meter senare pep han och gjorde lufthopp bara för att han ville galoppera.
Och det är typ det vi gör mest nu, rider ut, bortsett från lite arbete från marken. Det hjälpte tyvärr inte att salta ridbanan när dräneringen var kass..

Slänger ut några bilder iaf från igår när vi äntligen fick lite snö! :love: Så fint att kunna ha hingsten med barn, hund och valp utan att behöva oroa sig det minsta för att han skulle göra något.

IMG_20170210_105619_zpsmmyuhwaa.jpg

FB_IMG_1486752576350_zpseroe4j9w.jpg

4_zpsvauysahq.jpg

DSCN9461_zpssnedsuqd.jpg

IMG_20170210_193755_zps3yd65opg.jpg
 
@_Smulan_ Du är inte alls tråkig! Har du någon plan på att visa honom? :)

Nej, inte än på några år. Det är inte viktigt för mig och definitivt inte såpass viktigt att jag tänker stalla upp honom på box för det när det är något jag vet han inte mår bra av. Welsharnas visning är ju alltid i slutet av mars och han får en rejäl vinterpäls så han hade inte kommit till sin rätt i den. Och ska man visa ska man satsa på det tycker jag, inte göra det halvhjärtat. Bara täcka är inget alternativ då han ju går i flock med unghingstar så skaderisken är alldeles för stor. Dessutom tror jag inte att vårat ridprov hade fallit domaren i smaken :p
Änsålänge har jag inga planer på att använda honom i avel heller. Trots att han har en hel del fina egenskaper som han förhoppningsvis hade nedärvt.
 
Dessutom tror jag inte att vårat ridprov hade fallit domaren i smaken :p

Man måste inte falla alla i smaken :)

Jag är sugen på att importera en hingst i framtiden, men det finns ingen som bedömer vår ras i Sverige så vet inte hur jag hade gjort med att försöka få den visad/godkänd.
 
Man måste inte falla alla i smaken :)

Jag är sugen på att importera en hingst i framtiden, men det finns ingen som bedömer vår ras i Sverige så vet inte hur jag hade gjort med att försöka få den visad/godkänd.

Sant. Men visar man vill man ju gärna få bra poäng.

Hmm...de går inte under specialraser? Måste väl finnas någonstans i landet man kan visa dom? Eller åtminstone i Norge eller Danmark?
 
Sant. Men visar man vill man ju gärna få bra poäng.

Hmm...de går inte under specialraser? Måste väl finnas någonstans i landet man kan visa dom? Eller åtminstone i Norge eller Danmark?

Man kan få bedömning via film, oklart om det tas in i stamboken dock. Finns bara typ en häst i Norge, Danmark har haft ryska domare där en gång tror jag men inte mer än så. Kan säkert visa utan att få avelsvärdering på någon specialraser-visning.
 
Vilken lycka det är när man känner att saker faller på plats allt mer. Nu börjar min -12:a hitta allt mer gung och vågar/orkar sträcka benen lite outside the box. Bär sig allt mer så även huvudet hittar en bättre position än tidigare när han gärna visade underlaget sin stjärn. =) *kämpa på*
 
Senast ändrad:
..och jag lasttränar fortfarande. Här är det fruset i backarna och tja, svårt att komma till ridhus om hästen inte är trygg med att gå på transporten :meh:
 
Tävlingsdebut i går i LB:2. 58% men jag var nöjd över att hon höll sig i skinnet för i onsdags skickade hon av mig så jag landade på huvudet och axeln.
 
https://www.instagram.com/p/BQsVlvUg8q-/
Litet galoppklipp från i söndags...
Vi tränar fortfarande på väldigt grundläggande saker då vi av olika anledningar inte kommit så långt än.
Med tanke på hur otroligt spänd hon var i början av träningen är jag ändå hyfsat nöjd med att hon slappnade av såpass i slutet.
Inte vår bästa träning dock men alla pass räknas ju och läggs på erfarenhetskontot ;)
Eller hur??!
 
https://www.instagram.com/p/BQsVlvUg8q-/
Litet galoppklipp från i söndags...
Vi tränar fortfarande på väldigt grundläggande saker då vi av olika anledningar inte kommit så långt än.
Med tanke på hur otroligt spänd hon var i början av träningen är jag ändå hyfsat nöjd med att hon slappnade av såpass i slutet.
Inte vår bästa träning dock men alla pass räknas ju och läggs på erfarenhetskontot ;)
Eller hur??!

Alla pass räknas! Själv går man och väntar på att paddocken ska torka upp efter all snö och allt regn... Har ingen möjlighet att köra honom till ridhuset och tkr 4-5km asfalt är lite väl mkt enkelväg för en 5åring x') Så vi tränar i skogen, vilket för övrigt går kanon när han inte är övertaggad :D
 
Nu, nu jäklar! Jag har bestämt mig för att vi ska tävlingsdebutera på en prova på-distans om två månader. Planen tills dess är självklart att konditionsträna :p men också att få helt ordning på lastningen :grin: och åka till två olika vänner för att träna på att rida ut :up:.

Jag.ska.klara.det.
 
Nu, nu jäklar! Jag har bestämt mig för att vi ska tävlingsdebutera på en prova på-distans om två månader. Planen tills dess är självklart att konditionsträna :p men också att få helt ordning på lastningen :grin:
och åka till två olika vänner för att träna på att rida ut :up:.

Jag.ska.klara.det.
Distans är superroligt! Vad är det som krånglar med lastningen?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 437
Senast: Fiorano
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 156
Senast: Liten
·
Hästhantering Jag ska försöka förklara situationen kort: Blev för 2 år sedan med häst (har tidigare hållit på med hästar hela livet, ridskola...
2
Svar
29
· Visningar
5 618
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 140
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ulvlek
  • Ansa häcken...rejält
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp