12:orna del 6

Han backar, så kastar sig inte eller så, men tillräckligt för att det ska vara en skaderisk för oss båda. Har varit så innan i alla fall, nu har vi tränat i ett par veckor :) Innan ville han inte riktigt gå på heller men det gör han nu :)
Hade samma problem med min och lösningen efter flera månaders träning med experthjälp blev en fronturlastad transport, där hon fick tänka framåt hela tiden. Jättejobbigt problem!
 
Jag har äntligen tagit mig i kragen och klivit upp på min ponny, vi var på vår första dressyrträning i söndags. Det finns mycket att jobba på men ack så roligt det var! Han har mycket gång det lilla djuret och det ska bli spännande att jobba vidare med honom.
 
Första dressyrträningen med (jättekorta) sporrar och jösses vilket resultat det gav! Kom åt honom mycket bättre och är riktigt nöjd, emellanåt ger han en sån fantastisk känsla :love:

...höll på att åka av rätt rejält en gång också men lyckades kravla mig tillbaka i sadeln. Hästen gjorde världens bakutsprång, jag hamnade framför sadeln och då börjar han bocka så att jag tappar båda stigbyglarna :nailbiting: Lyckades på något sätt sitta kvar ändå så tränaren fick ingen tårta :laugh: :up:

3_58b722eeddf2b33654dfbcab.jpg
 
Hej alla!

Det var länge sedan. Har spenderat tid att försöka uppdatera mig i denna tråd men jag märkte att jag inte varit med på så länge så jag har gett upp. Jag läser de nyaste uppdateringarna isället så får det vara så :o

Jack har fått en ofrivillig semester sedan nyår, mer eller mindre. Min pappa blev sämre och har nu dött, så jag har varit så upptagen med att få till livet i övrigt. Suck. Planerar att skicka bort den lille sprätten på tillridning nu, faktiskt (nån som kan PM:a mig om tips på vettigt folk i ex.vis Stockholm, Södermanland, Dalarna, Blekinge? Finns det några i Norrland ens :p)

Senast jag red gav han en kalaskänsla med stöd i handen, men det har blivit så sporadiskt på senare tid att jag känner att han/jag måste få lite hjälp att komma vidare.

16229304_155419004963048_4838095786371710976_n.jpg
Han har lärt sig att flema på kommando. Det är det bästa han någonsin kommit på, tycker han :heartheart:heart
 
Hej alla!

Det var länge sedan. Har spenderat tid att försöka uppdatera mig i denna tråd men jag märkte att jag inte varit med på så länge så jag har gett upp. Jag läser de nyaste uppdateringarna isället så får det vara så :o

Jack har fått en ofrivillig semester sedan nyår, mer eller mindre. Min pappa blev sämre och har nu dött, så jag har varit så upptagen med att få till livet i övrigt. Suck. Planerar att skicka bort den lille sprätten på tillridning nu, faktiskt (nån som kan PM:a mig om tips på vettigt folk i ex.vis Stockholm, Södermanland, Dalarna, Blekinge? Finns det några i Norrland ens :p)

Senast jag red gav han en kalaskänsla med stöd i handen, men det har blivit så sporadiskt på senare tid att jag känner att han/jag måste få lite hjälp att komma vidare.

16229304_155419004963048_4838095786371710976_n.jpg
Han har lärt sig att flema på kommando. Det är det bästa han någonsin kommit på, tycker han :heartheart:heart
Jag får beklaga din sorg :heart
Ibland är det helt enkelt så att livet kommer emellan.
Då är det skönt att de ändå är så unga som de är, våra fyrbenta.
Blir nog bra i sista änden den...:heart
 
Hej alla!

Det var länge sedan. Har spenderat tid att försöka uppdatera mig i denna tråd men jag märkte att jag inte varit med på så länge så jag har gett upp. Jag läser de nyaste uppdateringarna isället så får det vara så :o

Jack har fått en ofrivillig semester sedan nyår, mer eller mindre. Min pappa blev sämre och har nu dött, så jag har varit så upptagen med att få till livet i övrigt. Suck. Planerar att skicka bort den lille sprätten på tillridning nu, faktiskt (nån som kan PM:a mig om tips på vettigt folk i ex.vis Stockholm, Södermanland, Dalarna, Blekinge? Finns det några i Norrland ens :p)

Senast jag red gav han en kalaskänsla med stöd i handen, men det har blivit så sporadiskt på senare tid att jag känner att han/jag måste få lite hjälp att komma vidare.

16229304_155419004963048_4838095786371710976_n.jpg
Han har lärt sig att flema på kommando. Det är det bästa han någonsin kommit på, tycker han :heartheart:heart
Beklagar sorgen. :heart
 
Jag må vara den tjatigaste som finns, men fy sjutton vad jag tycker om min häst.
Han är alltid så glad och positiv med en fantastisk inställning och ridbarhet. Jag känner mig så tacksam för att jag har fått förvalta en sådan härlig individ. :love:
CABB10A6-A945-4041-87DC-3CC5524CC3D8_zpsc1eo39wl.png
 
Här är det lite si och så med motivationen, hästen är periodvis superfin och däremellan galen av överskottsenergi och bockbus. Har varit tvungen att rastas på lina innan ridning större delen av vintern. Har även insett att han behöver lösgalopperas emellanåt för att få utlopp för bockandet, som annars blir med mig på. :nailbiting: Det är dock inte helt lätt att få till rastning med en utomhusridbana denna vinter... Hoppas på vår nu snart så vi slipper åka två ggr i veckan till ridhus. Fördelen är ju att han blir resvan, men det tar så mycket tid då vi har dryga halvtimmen att köra enkel väg.

När han väl är rastad är han superfin att rida, börjar spåra riktigt bra och bjuder numera fint framåt. Vårt största bekymmer just nu är att fatta höger galopp, ibland blir det vänster, ofta pga att han inte riktigt kommer runt högerskänkeln. Han är lite svagare i höger och jag är lite sned i bäckenet, men vi kämpar på.
 
Jag må vara den tjatigaste som finns, men fy sjutton vad jag tycker om min häst.
Han är alltid så glad och positiv med en fantastisk inställning och ridbarhet. Jag känner mig så tacksam för att jag har fått förvalta en sådan härlig individ. :love:
CABB10A6-A945-4041-87DC-3CC5524CC3D8_zpsc1eo39wl.png
Vad fin den är!! :love:
 

Superjobbigt när båda är sneda/svaga åt samma håll...

@tolksele en kompis nyinköpta häst var likadan, gick efter lite träning in, men backade ut igen nästan lika snabbt. Efter att ha testat allt möjligt så tog hon hjälp av en som är duktig på lastning. Nu efter hjälp och någon månads träning går hästen att lasta och åka med. Så det finns hopp :)
 
Någon mer häst som har kommit in i 5-årstrotset?

Jag har börjat fundera på det här med 5årstrots. Man hör ju så mycket att det inte finns något som heter så och så vidare. Men min 12:a är verkligen inte sig lik. Han har blivit lite bufflig vilket inte alls är likt honom, han gör stor grej av saker som tidigare inte varit något större problem och ibland när vi ska lämna gården så gapar och skriker han efter kompisen vilket han aldrig brytt sig om att göra förut :grin::devil: andra kanske inte skulle se det alls men jag som känner honom väl märker att han är lite som på en annan planet för tillfället :cautious:
 
Någon mer häst som har kommit in i 5-årstrotset?

Inte än. Men han är ju (nåja, till rasen och huvudet iaf) ponny så han har alltid lite idéer för sig.

Svärdsträningen går superbra och han gör kanonfina öppnor och slutor i skritt och trav och öppnor i galopp...även på en hand. När han inte har ponnyidéer ;) är han galet lätt på hjälperna.
Härnäst ska vi börja träna på galoppslutorna vilket är den viktigaste skolan i beriden stridskonst. Och så behöver vi någon som vi kan träna att slå på. Någon som är sugen? :p

1_zpslddiohyq.jpg


IMG_20170311_223854_348_zpsbgufutze.jpg
 
Jag har börjat fundera på det här med 5årstrots. Man hör ju så mycket att det inte finns något som heter så och så vidare. Men min 12:a är verkligen inte sig lik. Han har blivit lite bufflig vilket inte alls är likt honom, han gör stor grej av saker som tidigare inte varit något större problem och ibland när vi ska lämna gården så gapar och skriker han efter kompisen vilket han aldrig brytt sig om att göra förut :grin::devil: andra kanske inte skulle se det alls men jag som känner honom väl märker att han är lite som på en annan planet för tillfället :cautious:
Det här är min tredje unghäst och de två tidigare har inte varit roliga som 5-åringar. Jag upplever att de börjar protestera när kraven höjs lite. Som 4-åringar har man ganska mycket överseende med dem men när de blir 5 höjs kraven och man börjar sikta mot tävling. Det är i alla fall min erfarenhet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 477
Senast: Fiorano
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 175
Senast: Liten
·
Hästhantering Jag ska försöka förklara situationen kort: Blev för 2 år sedan med häst (har tidigare hållit på med hästar hela livet, ridskola...
2
Svar
29
· Visningar
5 625
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 152
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp