12:orna del 6

Det här är min tredje unghäst och de två tidigare har inte varit roliga som 5-åringar. Jag upplever att de börjar protestera när kraven höjs lite. Som 4-åringar har man ganska mycket överseende med dem men när de blir 5 höjs kraven och man börjar sikta mot tävling. Det är i alla fall min erfarenhet.

Hmm stämmer ju inte för mig då eftersom han utbildning/krav inte har ökat något det senaste. Kanske är det som är anledningen istället :D
 
Förra helgen hade vi premiär på dressyrbanan :) blev en LC:2 i p&r. Tyvärr tänkte jag nog lite galet med framridningen och red en lite kortare framridning i hopp om att han inte skulle bli trött innan vi gick in på banan. Men eftersom det kom in nytt folk och hästar i ridhuset hela tiden som han gärna ville titta på så fick jag honom inte att slappna av. Så det blev lite segt och utan bjudning på banan och då blir ju det mesta lite svårare. Sista varvet släppte det lite dock, så vi fick iaf avsluta med en bra känsla. På något märkligt sätt lyckades vi ändå skrapa ihop till ett godkänt resultat och fick med oss vår första rosett hem. Stolt över hästen som ändå verkade ta det med ro! :heart Till nästa gång får piloten planera och rida lite bättre. Efter det har han haft lite ryttarledigt, men idag tog vi en mysig tur ut i det fina vårvädret.
 
Jag har blivit med dressyrsadel :up:
Hästen verkar mycket nöjd och travar på som aldrig förr. Jag däremot känner mig ovan och behöver "vänja" mig.
Kul, kul är.det iaf:banana:
 
Jag har blivit med dressyrsadel :up:
Hästen verkar mycket nöjd och travar på som aldrig förr. Jag däremot känner mig ovan och behöver "vänja" mig.
Kul, kul är.det iaf:banana:
Vad härligt, vad blev det?
Jag borde också ta mig i kragen och köpa en dressyrsadel. ;)
 
Jag var på dressyrträning i söndags, det stormade så jag planerade att longera lite innan. Han var oväntat lugn!
Träningen gick bra och det går stadigt framåt :up:

Bjuder på bilder från den sega longeringen :D
IMG_0277_zpskkqhgpzm.png

IMG_0278_zpst587zqto.png
 
Jag var på dressyrträning i söndags, det stormade så jag planerade att longera lite innan. Han var oväntat lugn!
Träningen gick bra och det går stadigt framåt :up:

Bjuder på bilder från den sega longeringen :D
IMG_0277_zpskkqhgpzm.png

IMG_0278_zpst587zqto.png
Så söt han är:love:
Men du, svävar halva sadeln i luften eller är det en synvilla? Jag kanske måste skaffa glajjor :D
 
@lytesout95 och @happyrider mfl som har Amerigo, vad tycker ni om sadlarna? Är dom värda pengarna? Både i komfort och kvalité då. Tänkte ev ta ut en åf av dom :)
Jag är inne på min tredje Amerigo och är jättenöjd!
Först en vanlig dressyr CC som sedan uppgraderades till en pinerolo (kalvskinn), och så har jag haft en hoppsadel till en tidigare häst. De passar mig bra som behöver sittpunkten långt fram.
Jag har bara handlat begagnat och tyckt att jag fått bra sadlar för pengarna. Även hästarna verkar nöjda, de har legat bra på fler hästar än den de provats ut till.
 
Jag är inne på min tredje Amerigo och är jättenöjd!
Först en vanlig dressyr CC som sedan uppgraderades till en pinerolo (kalvskinn), och så har jag haft en hoppsadel till en tidigare häst. De passar mig bra som behöver sittpunkten långt fram.
Jag har bara handlat begagnat och tyckt att jag fått bra sadlar för pengarna. Även hästarna verkar nöjda, de har legat bra på fler hästar än den de provats ut till.
Tycker du det var stor skillnad i grepp och komfort med kalvskinn jämfört med det ''vanliga'' lädret? Är det värt det ekonomiska skillnaden om man säger så?
 
Cayenne och jag gjorde Pay&Ride debut i lördags, super nöjd trotts en väldigt spänd kille som hellre gick uppåt en framåt för skänkeln. Trotts detta och lite ryttarmissar skrapade vi ihop 61% som jag är mer än nöjd över! :D

17861495_10155289312223094_2256088645615784569_n.jpg
Grattis!!
 
Jag har lastat min lilla två dagar i rad nu och tanken är att åka iväg och miljöträna i ett närliggande ridhus till helgen.

Nackdelen med ridhus på gården är att jag inte tar mig för att lasta och åka iväg. Till och med min tränare kommer ju till mig så jag behöver liksom inte åka...
Men nu har jag tagit mig i kragen :up:
Här ska det bli ordning och reda nu :D
 
Kul att läsa hur det går för alla :)

Musse är ju både ponnylat och känslig men det går bara framåt. Slutan sitter som en smäck nu och vi har börjat jobba lite med både den och öppnan i galopp. Galoppen börjar bli starkare och mer självbärig och han fattar rätt galopp varje gång på minimala hjälper från både skritt och halt.

Fick hjälp av två vänner att träna honom med vapen idag. Först fick en av dom prova honom lite

Sedan tränade vi lite i en glänta
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 477
Senast: Fiorano
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 175
Senast: Liten
·
Hästhantering Jag ska försöka förklara situationen kort: Blev för 2 år sedan med häst (har tidigare hållit på med hästar hela livet, ridskola...
2
Svar
29
· Visningar
5 625
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 152
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp