12:orna del 6

Vi har varit på vår första kurs i Beriden Stridskonst! Herrn var lite överexalterad (aka superhingstig och mest på bakbenen) första dagen men var fantastisk dag två. Så för att vara vår första kurs ever, han inte varit hemifrån på två år, och då bara för att byta bete, eller sett andra hästar än de vid stallet så är jag mer än nöjd med honom. Lastade dessutom på 10 sek och stod som ett ljus i transporten de tre timmarna enkel väg åt båda hållen.

Här är några bilder från när han mestadels hade fler än två ben i marken :D

FB_IMG_1498424507021_zpsvt2f813a.jpg

FB_IMG_1498425392090_zpskeuc1y2q.jpg

FB_IMG_1498077268678_zps6bjpqstb.jpg

FB_IMG_1498078953326_zpsep6whnwq.jpg

FB_IMG_1498078958669_zpsymvtr2jr.jpg

FB_IMG_1498425448882_zps0aqend1m.jpg

FB_IMG_1498425472171_zpswabt3fup.jpg
 
@phie kul med rapporter, han ser verkligen ut att ha en trevlig inställning!

Nu har min gått på sommarlov. Han kommer få vila hela juli och sen sätter vi igång igen i augusti. Har bokat in vetcheck nu i juli, tänker att det är bra att få en koll för att veta hur vi ska lägga upp arbetet framöver. Sen var han inte så gammal när jag köpte honom så han gårdsbesiktigades bara.
 
Jag planerar att hålla igång min över sommaren och sedan låta henne vila ett par veckor i slutet av augusti. Sedan rida på ca tre månader och så vila igen när framåt slutet av november. Om allt flyter på kanske det är rimligt att komma ut på någon tävling till våren sedan.

I övrigt är jag så otroligt nöjd med ponnyn, hon är så snäll och rolig att rida och jag tror att hon har en riktig potential också. Trodde inte jag skulle ha möjlighet att köpa en sådan här fantastisk ponny :love:
 
Vad har ni för planer och mål för hösten?
Jag ska börja sätta igång C efter sommarvilan om ca 2 veckor, första start är den 10 septemper. Det blir en 60 clearround att värma upp med, därefter är planen att han ska gå någon 80cm och LC/LB i dressyren. :-)
 
Jadu mina planer är lite sneda just nu eftersom jag planerar att flytta igen.. Trivs inte riktigt med jobbet osv osv, så jag ska byta troligtvis x)
Vi har hunnit starta en LC och 80 + 90cm i hoppning, båda utan problem men med en del ryttarmissar. Vi fick bara ett ner i 80cm och ett ner i 90 + en vägran. Men jag är nöjd. Om det finns tävlingsmöjligheter dit jag flyttar vill jag hinna starta en lokal 90 och en LB dressyr innan vintern ^^
 
Jag har en kliniktid inbokad denna veckan.
Får se efter det hur mitt upplägg set ut.
Min lilla röda har en längre tid varit lite "knixig" bak och tappar bakben lite för mycket för att det ska ses som normalt :confused:

Vill kolla henne så jag vet vad jag har att förhålla mig till.

Annars pigg, glad och positiv liten röd :heartheart
 
Nu har vi varit hos veterinären på genomgång och lilla hästen fick MVG. Sprang igenom sitt böjprov med glans och skötte sig utan alltför mycket bocksprång i longeringen. Så han får fortsätta sitt sommarlov några veckor till. I början på augusti sätter vi igång igen och under hösten är planen att starta någon/några LC & LB. Men vi börjar nog med någon P&R först.

Tyvärr måste vi nog flytta igen då stallet gör om och höjer hyran rejält :( men jag har lyckats hitta ett nytt stall som nog kommer passa lika bra och är närmre hem för mig. Så jag hoppas det blir bra i slutänden, även om vi trivs bra där vi är nu och jag verkligen inte är något fan av att flytta runt hästen...:arghh: Jag skulle även önska att jag hittar någon som skulle vilja hoppa honom och kanske ta sig ut på någon P&J, får se om jag lyckas hitta någon frivillig.
 
Hur har det gått för er?
Jag har en kliniktid inbokad denna veckan.
Får se efter det hur mitt upplägg set ut.
Min lilla röda har en längre tid varit lite "knixig" bak och tappar bakben lite för mycket för att det ska ses som normalt :confused:

Vill kolla henne så jag vet vad jag har att förhålla mig till.

Annars pigg, glad och positiv liten röd :heartheart
 
Det kunde varit både bättre och sämre @Toxid
Det konstaterades (som jag misstänkte) någon form av partellaupphakning.
Men med rätt träning och behandling av kiro och massör ska hon troligtvis bli i stort sett symtomfri.
I övrigt var hon jättefin. Helt ren på böjprov, fin i ryggen och fick beröm för rörlighet och mjukhet för övrigt.
Så nu ska hon rida ett par veckor, därefter vila några veckor och sedan igång för ett återbesök i början av oktober.
Så ser vår närmaste plan ut :)
 
Det kunde varit både bättre och sämre @Toxid
Det konstaterades (som jag misstänkte) någon form av partellaupphakning.
Men med rätt träning och behandling av kiro och massör ska hon troligtvis bli i stort sett symtomfri.
I övrigt var hon jättefin. Helt ren på böjprov, fin i ryggen och fick beröm för rörlighet och mjukhet för övrigt.
Så nu ska hon rida ett par veckor, därefter vila några veckor och sedan igång för ett återbesök i början av oktober.
Så ser vår närmaste plan ut :)
Det var väl ändå en helt ok diagnos, det kunde vart betydligt värre än så. :) :up:
 
Nu har vi börjat jogga igång efter sommarlovet. Det känns inte som han har tappat så mycket som jag kanske trodde, mest motivation i början av passet :rofl: men sen kommer han igång och verkar komma på att det är rätt kul ändå.

Roade mig med att kolla efter tävlingar i höst och det verkar knappt finnas några LC, så vi får nog sikta in oss på LB istället.

Är det någon mer som satt igång inför hösten?
 
Jag har valt att inte ställa av Cayenne för sommarlov utan han har fått 2v sammanhängande vila två gånger, samt kommer få det när vi flyttar igen i slutet på augusti. Sedan får han en längre vintervila iställlet :) Så vi är igång och det går kanon bra!
 
Jag är igång såpass att jag linat henne två gånger och ridit i skogen två gånger denna veckan. Ska även rida ut ikväll.
Min lilla energiska dam har varit lite loj den här veckan men det blir bättre och bättre :)
Jag kommer öka på successivt fram till återbesöket i okt. Men fokus ska ligga på låg och avslappnad form så någon tävlingsdebut känns avlägset :)
 
Min lilla prinsessa har just vilat i två veckor pga en böld i munnen. Nu är den läkt, dags att sätta igång - JIPPI!! Eller?

Idag red vi första passet efter vilan och hon började genast hosta i traven. Hostan blev bara värre och det kom även snor ur näsborrarna så det var bara att avbryta. Ingen feber i alla fall. Sååå... mer vila nu då.
 
Chilli går fortfarande ute dyner runt, det har han gjort sedan 3e Juni, så jädra skönt. Jag märker verkligen att han trivs med det och mår väldigt bra av det.
Jag har dock börjat sätta igång min grabb efter sommaren och 8 v vila. Gjorde en vetcheck i veckan som gick galant, ua rätt igenom, skönt!
Första " lektionen" blir på tisdag, en kortare variant på ca 20 min. Cant wait! :love:
 
Chilli går fortfarande ute dyner runt, det har han gjort sedan 3e Juni, så jädra skönt. Jag märker verkligen att han trivs med det och mår väldigt bra av det.
Jag har dock börjat sätta igång min grabb efter sommaren och 8 v vila. Gjorde en vetcheck i veckan som gick galant, ua rätt igenom, skönt!
Första " lektionen" blir på tisdag, en kortare variant på ca 20 min. Cant wait! :love:

Så skönt när man vet att de är fräscha! :D kul med träning!
Cayenne har precis flyttat med mig till strömsholm och går i en flock med 4st andra hästar, eftersom han är rätt kaxig utan att ha rätt till det har han fått en del ytliga småsår, inget allvarligt och det verkar fungera bra mestadels av tiden så vi ska väl påbörja ridningen igen smått nu, han har fått 1v vila, men planen blir att han får 1 vecka till snart och kanske 2v till senare. Men vi vill komma igång här också, samt hitta passande tränare osv, så jag längtar också till vår nästa lektion som hittills är oplanerad ännu tyvärr! :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 401
Senast: Fiorano
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 129
Senast: Liten
·
Hästhantering Jag ska försöka förklara situationen kort: Blev för 2 år sedan med häst (har tidigare hållit på med hästar hela livet, ridskola...
2
Svar
29
· Visningar
5 596
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 118
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp