12:orna del 6

wohooooo min får faktiskt massor av guldstjärnor! Efter ett lyckat sadelbyte så var inridningen på g igen! Lite sen som han är, men eftersom vi lagt vääääldigt långtid på grunden kändes det kanonbra att rida helt själv i torsdags utan ens någon som kollade (y) För första gången red vi utan lina helt från början och i alla tre gångarter, fläckfritt och med riktigt god bjudning för att vara Cayenne ;) Hihi KNAON NÖJD iaf!
 
Min 12a har inte kommit lika långt som många av era, men här är en bild från någon vecka sedan.
12642720_10207807283152604_3745416123518086692_n.jpg

Inte värden charmigaste bild :p
 
Otroligt vad det kan hända grejer med hästarnas fysik snabbt. Den övre bilden är från 31/12 och den undre från 24/1.
Jag längtar nu efter att rida, två veckor kvar nu. Tyvärr så har vi lite problem med att hitta sadel som passar :-(
e6f4dd3852f9fccaddb0beb87edd35df_zpsiimdpxro.jpg
 
Ny Börjar bli segt att uppdatera om Musse för det finns ju aldrig något negativt att säga om den jäkla hästen :D Ibland vill man bara ruska om honom och säga åt honom att sluta vara så jäkla underbar.. Men jag kommer säkert få äta upp dom orden i vår när han blir hormonell :p:cool:

Tills dess fortsätter vi leva i bubblan.

Musse3_zps1b1edbc7.jpg


Musse5_zpsetzlox7i.jpg
 
Ny Börjar bli segt att uppdatera om Musse för det finns ju aldrig något negativt att säga om den jäkla hästen :D Ibland vill man bara ruska om honom och säga åt honom att sluta vara så jäkla underbar.. Men jag kommer säkert få äta upp dom orden i vår när han blir hormonell :p:cool:

Tills dess fortsätter vi leva i bubblan.

Musse3_zps1b1edbc7.jpg


Musse5_zpsetzlox7i.jpg

Njut så mycket som möjligt! Haha han är grymt fin att kolla på också! ;)

Cayenne går nu mer att rida utan problem i ridhus, god bjudning och börjar nästan gasa på onödigt mycket ibland. Inget jag klagar på dock, sadeln ligger kanon bra och jag köpte den igår. Super billig Passier hoppsadel, gammal och ska stoppas om när jag får tag på lämpligt ställe här. Ligger som gjutet förhoppningsvis ett tag till på honom för den passar mig så sjukt bra! :D

Jag tar semester på fredag så en trevlig tjej på skolan(ridgymnasie) ska ta hand om min kille och rida honom. Hon är en skickligare ryttare än vad jag är så är inte direkt orolig. Hon tycker det är roligt med en extra häst nu när hennes är under rehab från en mindre olycka. Passar oss båda bra, då personalen här tar hand om resten som mockning, fodring osv. Kan inte bli bättre än vad det är just nu ;)
 
20160125_0938500-1-1_zpsify8p6o3.jpg


Hade ute massör till Zimba i förra veckan eftersom han ömhet i ryggen ökat mer. Troligtvis har han gått omkull i hagen någon gång tillbaka i tiden, det är "läkt" och han har inte ont men det finns kvar mycket spänningar och ärrbildning på musklerna. Nu ska han få laserbehandling en gång i veckan och en ordentlig genomgång om ungefär en månad igen. Tills dess ingen ridning utan bara promenader och tömkörning över stock och sten.
 
Otroligt vad det kan hända grejer med hästarnas fysik snabbt. Den övre bilden är från 31/12 och den undre från 24/1.
Jag längtar nu efter att rida, två veckor kvar nu. Tyvärr så har vi lite problem med att hitta sadel som passar :-(
e6f4dd3852f9fccaddb0beb87edd35df_zpsiimdpxro.jpg

Har du hittat någon Dominus att prova? Det finns en på S-magasinet (visserligen inte så vacker att se på), men det har du säkert sett :)

När jag ser de här bilderna tänker jag spontant att en relativt rak men kort sadel (gärna rundbossor) vore nåt? Equipe brukar finnas i rimlig prisklass begagnat, Grand Prix-modellen brukar det svämma över av tycker jag och den är hyfsat kort i alla fall. Annars tänker jag även på Ordo Equester, de ligger ju i en trevlig prisklass också :D
 
...här står det helt stilla. Murre vilar och det har han gjort sen december nu.
Jag börjar bli lite ridsugen igen och tänkte börja tömköra honom snart.
 
Idag har jag påbörjat leta stallplats och förbereda inför flytt "hem" igen. Nya jobb är sökta och när Februari är slut är jag tillbaka i Småland igen. Stallplatsen jag ska kolla på näst nästa helg är en trevlig lösdrift, såg fin ut på bilderna. Med massor av ängsbete till sommaren och de slår eget hö av bra kvalité. Bästa delen är nog ridvägarna samt att jag har 2km till ridhusett, samt 6km från lägenheten till stallet :D Tror nog att de kommer bli kanon bra, men man ska inte säga allt för mkt innan man varit och kikat ordentligt!
 
Har du hittat någon Dominus att prova? Det finns en på S-magasinet (visserligen inte så vacker att se på), men det har du säkert sett :)

När jag ser de här bilderna tänker jag spontant att en relativt rak men kort sadel (gärna rundbossor) vore nåt? Equipe brukar finnas i rimlig prisklass begagnat, Grand Prix-modellen brukar det svämma över av tycker jag och den är hyfsat kort i alla fall. Annars tänker jag även på Ordo Equester, de ligger ju i en trevlig prisklass också :D
Jag har inte hittat någon än dessvärre, den på sadelmagasinet är ute på öppet köp :-(
Märken som funkat bäst är Jaguar och stubben, lustigt nog har dom väldigt svängda sadlarna legat bäst. Dom släpper tidigt nog från den korta ryggen och ligger an bra. Jag skulle vilja få tag på en dominus och en tekna att prova, men dom verkar vara väldigt sällsynta.
Har provat equipe Linnea, emporio och oracle, alla låg kasst.. :-(
Även prestige top dressage, prestige golden star, Albion(modell okänd), horze egna märke, två "märkeslösa" sadlar, en Crown grandee, Frank baines reflex.
 
Själv är jag gravid och kan inte själv rida min 12:a tur att hon är dräktig så det inte går någon nöd på henne. Vi promenerar dock 3 gånger i veckan samt utforskar världen. Beridaren har möjlighet att komma ut 1 ggr vecka så då får hon lite vettig ridträning.

12605563_1554192398236541_862977972480725253_o.jpg
 
Jag har inte hittat någon än dessvärre, den på sadelmagasinet är ute på öppet köp :-(
Märken som funkat bäst är Jaguar och stubben, lustigt nog har dom väldigt svängda sadlarna legat bäst. Dom släpper tidigt nog från den korta ryggen och ligger an bra. Jag skulle vilja få tag på en dominus och en tekna att prova, men dom verkar vara väldigt sällsynta.
Har provat equipe Linnea, emporio och oracle, alla låg kasst.. :-(
Även prestige top dressage, prestige golden star, Albion(modell okänd), horze egna märke, två "märkeslösa" sadlar, en Crown grandee, Frank baines reflex.
Vet att en del kör med dressyrsadel anpassad till islandshästar, typ Prestige D1 Iceland. Kanske ännu svårare att hitta men värt ett försök? :)
 
Vet att en del kör med dressyrsadel anpassad till islandshästar, typ Prestige D1 Iceland. Kanske ännu svårare att hitta men värt ett försök? :)
Tack bra tips, men det är lite över min budget då jag lär få byta till hösten. Har sagt max 10-11tkr, då han växer :-)
 
Nu är vintervilan över för Jacks del! Han har fått promenera ett par gånger i veckan i ca. 3 veckors tid, men nu ska vi börja tömköra, rida och löshoppa igen. Målet är att han ska kunna gå i alla gångarter ensam och med sällskap både ute och inne, så börjar vi lite smått med skolning till hösten.

Jack har haft kul med sina två bästisar idag när de undersökte sin nya lösdrift. Det blev mycket bus och spring!

jd82.jpg


jd83.jpg


jd84.jpg


jd85.jpg
 
Idag red jag för första gången efter vintervilan, stallägaren skulle skritta ut med sin häst så det passade oss bra.
Murre var... intressant.
Pigg, odräglig, slog med framben, kastade sig framåt, galopperade på stället, blev rädd för saker, försökte resa sig, kastade sig, trotsade som f-n, testade, blev sur och så vidare ;) Där emellan var han snäll som vanligt och vi kunde skritta på lång tygel.

Stallägaren med hennes superstabila fullblod (världens bästa sällskap!) såg lite så här ut :eek:
"är han alltid sån?"
Nja, alltså, när han är "igång" brukar han sköta sig :)
 
Sitter och funderar på en sak. Lona är gärna stjärnkikare när vi är ute och rider, vill inte tjafsa med henne för mycket men i längden är det ju inte bra att hon springer så. Någon som har förslag?

Hon är aldrig longerad inspänd, funderar på att sätta på en gummisnodd så hon får en liten vägledning om var snoken ska vara. Tömkörde mycket i höstas men har inte kommit igång än.

Har ridit ut i 4 veckor, nu har hon minivila i 5 dagar. Hon känns positivare, är nyfiken hur hon skulle bete sig på ridbanan.
 
Igår var min 4 åring billig.

jag gick en runda med henne och hon skulle skritta i 190 och tänkte inte alls stå still när jag ville och när hon väl var still och hon skulle börja skritta igen så nä fast frusen och tänkte inte gå fram och så höll det på hela promenaden. :rage:
 
Min är inne på sin sista vecka av vintervila och till helgen hoppas jag hämta hem honom från lösdriften. Han har blivit ganska pälsig under vilan så jag funderar på att delklippa honom men tvekar lite i och med att jag är rädd att det påverkar sommarpälsen. Någon som har erfarenhet av att klippa nu i februari?

Till att börja med blir det mest tömkörning och lugna uteritter, men sen hoppas jag att vi kan komma iväg till ridhus för lite miljöträning och förhoppningsvis även börja träna för min gamla tränare.

@sofiaspel jag hade nog velat avvakta hjälptyglar till så ung häst. Men om jag skulle testa något för visa vägen vid tex longering hade jag hellre valt schambong då hästen får eftergift direkt när den gör rätt.
 
Sitter och funderar på en sak. Lona är gärna stjärnkikare när vi är ute och rider, vill inte tjafsa med henne för mycket men i längden är det ju inte bra att hon springer så. Någon som har förslag?

Hon är aldrig longerad inspänd, funderar på att sätta på en gummisnodd så hon får en liten vägledning om var snoken ska vara. Tömkörde mycket i höstas men har inte kommit igång än.

Har ridit ut i 4 veckor, nu har hon minivila i 5 dagar. Hon känns positivare, är nyfiken hur hon skulle bete sig på ridbanan.

Oftast kommer formen när framåtbjudningen kommer och hästen börjar ta stöd på bettet. Jag har alltid inspänningstyglar vid longering på unghästar.
 
Här vilar vi igen sen 2-3 veckor tillbaka. Tanken var att komma igång snart igen men i ärlighetens namn har jag ingen lust med det alls. Hela det här hästeriet känns bara jobbigt nu. Alltid ensamt i stallet, finns inget ridsällskap, inget ridhus och så finns det ingen hovslagare att få tag på. Min gamla som jag haft i 11 år är puts väck, superkul. Så här står jag nu med en häst som blev verkad för 10 veckor sedan.

Har till 90% bestämt mig för att sälja min pärla under det här året. Han förtjänar så mycket bättre :(

Men då måste jag ju först få tag på en hovslagare och rida igång honom :turd: :wtf:

 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 473
Senast: Fiorano
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 174
Senast: Liten
·
Hästhantering Jag ska försöka förklara situationen kort: Blev för 2 år sedan med häst (har tidigare hållit på med hästar hela livet, ridskola...
2
Svar
29
· Visningar
5 625
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 152
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp