12:orna del 6

Tack för pepp hörni @phie @MattiZ @mooi :love:

Har denna vecka tömkört ett pass och ikväll longerat en bra stund för att kunna kravla mig upp på ryggen imorgon. Energin är det inget fel på men han bockar faktiskt inte längre på lina. Han har inte gjort det sedan i höstas någon gång när jag tänker efter. 1,5 år med sadel tog det innan han slutade... (alltså idiotbockar för att få av sadeln, inte bara busbock) :p Som tur är är det ingenting han håller på med när man rider, peppar peppar.

Vi får väl släpa oss fram tills vidare barfota i skritt i skogen för det här med hovslagare verkar det inte finnas någon ljusning på. Det finns ETT namn kvar att ringa och han svarade inte i torsdags eller fredags. Nytt försök imorgon. Kan inte han, nä då finns det helt enkelt ingen hovslagare inom typ 10 mils radie. Man kan ju gråta för mindre ärligt talat.

Som tur är så är ridbanan inte frusen längre så får bli några pass där, men hur konstigt det än låter så är jag inte helt trygg med att rida honom helt ensam där. Den högblodiga dressyrhäst han faktiskt är kommer fram inne på banan, medans han i skogen är en lugn skogsmulle som vem som helst kan åka på... Skogen känns alltså tryggare än banan. Men nån gång måste man ju lära sig rida själv där med :)

Sen är planen att flytta honom till en anläggning med tränare och ridhus där jag har haft min ponny några år förr i tiden. Några minus medföljer den flytten, t ex hagtider på ca 5 h och då ensam i grusruta, samt den här tråkiga biten med att ha 2 hästar i olika stall. Ska undersöka vad det kostar att ha helinackorderat där så jag bara kan åka dit och rida. Annars har man helgjour och grejer vilket jag inte är så sugen på. Att han är en :devil: att mocka hos gör även att jag mer än gärna låter någon annan göra det, framförallt om han ska stå inne 19 h :angel:

Lång novell men är mycket som snurrar i huvudet nu. Ska ha honom på anläggningen i 2 månader (typ mars-april) och se om det känns roligare. När sommaren närmar sig klarar inte mitt samvete att se honom i grusruta när vi har stor fina gräshagar hemma där han får gå från tidig morgon till sen kväll, så då får han komma hem igen så får vi se vad som händer sen. En liten ljusning är att en kompis som bor på annan ort troligtvis flyttar hem sina två 3-åringar till vårt stall över sommaren, hoppas hon har tänkt rida något så jag får lite sällskap.....

Jaja, nån försäljning verkar det alltså inte bli före augusti.

Lägger in lite bilder för att liva upp tråden



 
Senast ändrad:
Låter som hon är fullständigt uttråkad om jag ska vara ärlig :( jätte trist, har du inte möjlighet till en rolig hagkompis hade jag faktiskt köpt in berikande leksaker. Vet att de finns lite krångliga slickgodisar man kan hänga upp, du kan frysa in lite äppelbitar i vatten med lite juice i så de kan slicka i sig under längre tid. Mer jobb men jag försöker berika mina hästar på samma sätt som min hund om de behövs :) då slipper man även mkt olater ;)

Jag vet :( Men nu har hon inte grävt mer hål så jag tror hon fick lite överskotts energi när jag lät henne vila utan aktivering mån-fred i veckan, på onsdagen hade hon grävt gropen, då tömkörde jag henne på kvällen och torsdag fredag vila sen har jag ridit ut nu i helgen och det har gått SÅÅÅÅ bra :laugh:

12568242_936792033079937_1606773179_n.jpg

12568204_1627403707480425_1865566834_n.jpg
 
Tack för pepp hörni @phie @MattiZ @mooi :love:

Har denna vecka tömkört ett pass och ikväll longerat en bra stund för att kunna kravla mig upp på ryggen imorgon. Energin är det inget fel på men han bockar faktiskt inte längre på lina. Han har inte gjort det sedan i höstas någon gång när jag tänker efter. 1,5 år med sadel tog det innan han slutade... (alltså idiotbockar för att få av sadeln, inte bara busbock) :p Som tur är är det ingenting han håller på med när man rider, peppar peppar.

Vi får väl släpa oss fram tills vidare barfota i skritt i skogen för det här med hovslagare verkar det inte finnas någon ljusning på. Det finns ETT namn kvar att ringa och han svarade inte i torsdags eller fredags. Nytt försök imorgon. Kan inte han, nä då finns det helt enkelt ingen hovslagare inom typ 10 mils radie. Man kan ju gråta för mindre ärligt talat.

Som tur är så är ridbanan inte frusen längre så får bli några pass där, men hur konstigt det än låter så är jag inte helt trygg med att rida honom helt ensam där. Den högblodiga dressyrhäst han faktiskt är kommer fram inne på banan, medans han i skogen är en lugn skogsmulle som vem som helst kan åka på... Skogen känns alltså tryggare än banan. Men nån gång måste man ju lära sig rida själv där med :)

Sen är planen att flytta honom till en anläggning med tränare och ridhus där jag har haft min ponny några år förr i tiden. Några minus medföljer den flytten, t ex hagtider på ca 5 h och då ensam i grusruta, samt den här tråkiga biten med att ha 2 hästar i olika stall. Ska undersöka vad det kostar att ha helinackorderat där så jag bara kan åka dit och rida. Annars har man helgjour och grejer vilket jag inte är så sugen på. Att han är en :devil: att mocka hos gör även att jag mer än gärna låter någon annan göra det, framförallt om han ska stå inne 19 h :angel:

Lång novell men är mycket som snurrar i huvudet nu. Ska ha honom på anläggningen i 2 månader (typ mars-april) och se om det känns roligare. När sommaren närmar sig klarar inte mitt samvete att se honom i grusruta när vi har stor fina gräshagar hemma där han får gå från tidig morgon till sen kväll, så då får han komma hem igen så får vi se vad som händer sen. En liten ljusning är att en kompis som bor på annan ort troligtvis flyttar hem sina två 3-åringar till vårt stall över sommaren, hoppas hon har tänkt rida något så jag får lite sällskap.....

Jaja, nån försäljning verkar det alltså inte bli före augusti.

Lägger in lite bilder för att liva upp tråden



Men alltså han är ju sååååå läcker:love::love::love:
 
På fredag är det slut med vilan för min LB, som vilat sedan mitten av december.
Det märks tydligt på honom att "nu är det slutvilat", han springer till hagöppningen varje gång beridaren hämtar ny häst och hoppas på att det är hans tur.

Planen är att han står kvar hos beridaren på obestämd tid. Beridaren har honom 100% i träning under den första månaden och sedan ska jag så smått börja rida honom för beridaren och sedan ta över honom i alla fall 2-3 dagar/vecka och beridaren resten.

Vi hoppas på att han under sin vila "hittat" sina långa ben och är något mindre valpig. Beridaren ska visa honom för sin tränare för att få ytterligare en bedömning om han är så bra som vi tror (jag är ju hemmablind, min hest e best.... :D) och därefter ska vi lägga upp en plan!

Meningen har ju alltid varit att LB ska bli MIN häst att ha kul med, är han en så pass bra häst så han kan göra ifrån sig bra på banan (och tycka det är skoj) så är det bara en fet bonus för min del. Han har ju varit en chansning sen dag 1 (bytte mitt gamla sto mot honom, rakt av, med en tjej som ville ha mitt sto i avel).

 
Ni som försöker hålla era hästar i fas för åldern (enligt flyingemodellen eller liknande, ja ni fattar). Vad tränar ni på nu? Hur ser era pass ut?
Har lite svårt att veta vad jag ska ha för krav och vad han ska kunna. Hoppas att min motivation ökar om jag får lite konkreta mål med ridningen
 
Ni som försöker hålla era hästar i fas för åldern (enligt flyingemodellen eller liknande, ja ni fattar). Vad tränar ni på nu? Hur ser era pass ut?
Har lite svårt att veta vad jag ska ha för krav och vad han ska kunna. Hoppas att min motivation ökar om jag får lite konkreta mål med ridningen
Min håller jag på att sätta igång iofs. Men jag jobbar ca 25-30 minuters pass med honom, går igenom grunderna just nu. Ställer lite krav på form och jobbar för ärlig och jämn bjudning, sidvärts lärde jag honom på töm under vintern så det ska befästas under ryttare nu under mars- april.
Tre dagar under ryttare och en på töm, varierar mellan skog, paddock och ridhuset för tillfället. :-)
 
Min fina Toppen fick skor igår för andra gången i livet och hon var som om detta har jag ju varit med om massa med gånger innan.

Har nu oxå suttit på henne i stallet med sadel och hon tyckte inte alls det var något konstigt med det så nu är det bara kvar att kunna lämna gården utan att riva upp himmel och jord innan första rid turen.

Mattes:heartheart:heart
 
Vi har ju mest ridit runt i skog och mark (vi kommer dock få ridbana i vår=göööött!) så det känns som att vi mest ägnat oss åt kuligheter. Men när jag tänker efter så kan han ändå en hel del; skritt, trav, galopp, nersaktning och stopp på kommando, öppna och sluta i skritt, öppna i trav (från marken även sluta i trav), börjar få fin sökning till handen.. Och han känns inte det minsta unghästig för han går fram överallt och är superstadig. Mer stadig än min långbenta tant kändes med 15 :p

Några bilder från när vi fortfarande hade snö :)

IMG_20160123_102606_zpshtn29rwc.jpg


IMG_20160123_201617_zpsgazyb2x0.jpg


IMG_20160118_170439_zpsungi07fk.jpg
 
Ni som försöker hålla era hästar i fas för åldern (enligt flyingemodellen eller liknande, ja ni fattar). Vad tränar ni på nu? Hur ser era pass ut?
Har lite svårt att veta vad jag ska ha för krav och vad han ska kunna. Hoppas att min motivation ökar om jag får lite konkreta mål med ridningen

Jag har lagt ner tanken att visa Lona i år, hade den planen i somras men som det ser ut nu är det inget måste, hon fick fint resultat som 3 åring och det räcker för mig.

Målet är nu att rida ut i skogen och tycka det är roligt att bli riden till mars april där någonstans, hoppa lite små hinder och fortsätta inhoppningen, sen ska jag försöka börja träna i vår i både dressyr och hoppning.

Kan du inte få lite tips och ideér av din tränare vad du kan träna han på osv? Är det något jag saknar är det en tränare jag kan bolla tankar och funderingar med, hoppas hitta en bra i vår som kan hjälpa mig :)
 
Ni som försöker hålla era hästar i fas för åldern (enligt flyingemodellen eller liknande, ja ni fattar). Vad tränar ni på nu? Hur ser era pass ut?
Har lite svårt att veta vad jag ska ha för krav och vad han ska kunna. Hoppas att min motivation ökar om jag får lite konkreta mål med ridningen

Jag skyndar långsamt, men nej jag visar inte om han inte känns redo :)
Cayenne får fortsatt utbildning, högre krav på form, tömkörning överbommar osv fortsätter vi på. Jag väntar lite mer sidförande till efter nästa vila som kommer i Mars. I Maj/Juni ska han hoppas in och det ser jag fram emot :D

Du får bolla med någon som känner till honom och hur han är tycker jag. Så du får bra mål och delmål att jobba emot, han verkar ju vara väldigt fin så att befästa mer grunder och gå vidare där efter är väl aldrig fel :)
 
Nu har vi kommit igång med lite uppsuttna aktiviteter, vi har kommit ut en gång med sällskap och en gång själva uppsuttet. Ridhus finns inte, men ska försöka åka iväg nån gång framöver på både löshoppning och ridning.

Jack är dock orolig efter flytten och har lite svårt att slappna av när vi gör saker på egen hand, men det är inte värre än att han taktar och ropar lite.
 
Idag var jag och Murre hos veterinären för att kolla tänderna och det här med att han inte fäller ut snoppen när han kissar...
En liten hake hittades och åtgärdades och sen hade han en såndär sten i snoppen som vetten tog bort.
Vi fick stämplar i passet så att han kan tilläggsregistreras också :)

Enda dåliga var väl att han helt plötsligt inte alls ville gå på transporten :down:
Skulle behöva en egen transport så att han vande sig vid den (och så att man kunde lastträna ofta).
 
Jag letar fortfarande sadel, buhu :-(
Lånar dock en jagga nu, han är sååå fin min häst. :love:
 
Här händer inte mycket... Tanken var att sätta igång nu när jag tagit hem honom från vilan, men vi har råkat ut för ytterligare en hovböld. Den verkar ha kommit ut och nu väntar vi på hovslagaren för att både sko och rensa upp strålarna. Är sugen på att kunna sätta igång. Tills vidare promenerar vi och miljötränar.

12717364_762731650523962_4659284545100082434_n.jpg
 
Här händer inte mycket... Tanken var att sätta igång nu när jag tagit hem honom från vilan, men vi har råkat ut för ytterligare en hovböld. Den verkar ha kommit ut och nu väntar vi på hovslagaren för att både sko och rensa upp strålarna. Är sugen på att kunna sätta igång. Tills vidare promenerar vi och miljötränar.

12717364_762731650523962_4659284545100082434_n.jpg


Alltså Bellagios vackra huvuden :love:
 
Jag älskar min häst men idag gick han inte av stallplanen. Tror det tog 15-20 minuter. Han bara backar och försöker man driva på honom framåt reser han sig.
Han är inte stressad och förstår uppgiften. Vi kommer ha ett underbart liv tillsammans :p
 
Själv är jag lite splittrad, Lona har nu blivit riden ca 1 timma 3-4 dagar i veckan i snart 3 månader ute i skogen. Haft 1 veckas vila i början av februari och nu funderar jag på om hon ändå ska få vila lite till :confused:

Hon hade 6 veckors vintervila. För 2 veckor sen red jag varannan dag och förra veckan började jag trappa ner, promenad, vila, tömkörning, rida, vila och nu i helgen har jag ridit ut sen ett litet pass på ridbanan, haft en draghjälp framför oss så hon har glatt sprungit efter den, idag har vi hoppat kryss dessutom, jätte kul! :D

Hon är mer ridbar men känns lite matt men pigg på samma gång, svårt å förklara :banghead:
Därför tror jag att det är bästa att lägga in en liten vila nu så kan vi rida på sen i vår, eller hur gör ni andra? Lägger ni in någon mikrovila eller kör ni bara? Jag tänker nog för mycket och tycker det här med vila helt plötsligt blev jätte svårt :arghh:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 477
Senast: Fiorano
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 175
Senast: Liten
·
Hästhantering Jag ska försöka förklara situationen kort: Blev för 2 år sedan med häst (har tidigare hållit på med hästar hela livet, ridskola...
2
Svar
29
· Visningar
5 625
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 159
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp