tundra

Trådstartare
Hej!
Jag har några frågor, och hoppas att ni kan svara på de!

Detta med hästavtal, varför? Vart skickar man in hästavtalet? Kan man skriva på hästavtal redan efter första provridningen?
Jag ska nämligen bli hästägare snart och behöver svar på mina frågor. Tack på förhand :grin:
 
Jag antar att du menar köpeavtal? Sådana finns att köpa färdiga på t.ex. Hööks. Köpeavtalet är viktigt, för det är det som bevisar att du faktiskt har köpt hästen. I avtalet står det helt enkelt vad man har avtalat; köpare, säljare, häst, köpeskilling, datum. Köpare och säljare ska ha varsin upplaga av avtalet och båda ska skriva under. Köpeavtalet ska man sedan spara, det är som ett kvitto på köpet. Du behöver inte skicka in köpeavtalet någonstans.

Visst kan man skriva köpeavtal redan efter en provridning om man vill, men jag vill råda att ALLTID göra en besiktning hos veterinär innan något avtal skrivs. Helst på hästklinik, och helst ska köparen boka besiktningen och vara med. Lita inte på besiktning som säljaren har gjort, folk är inte alltid ärliga och det är SÅ tråkigt att bli köpa en häst som det sedan visar sig vara fel på. Och har du då inte uppfyllt din undersökningsplikt så står du där med skägget i brevlådan.

Hästen du köper ska ha pass (det är lag på det), och helst vara försäkrad. Man brukar kunna ta över ägarens försäkring.
 
Lite enkelt kan man säga att man skriver ett avtal när man är överens om att man ska göra en affär. Sedan innehåller avtalet det man kommer överens om som t ex att hästen ska gå igenom en besiktning, om man ska ha handpeng, när den ska betalas och hämtas o s v.
Om man gör en snabb affär och köper hästen direkt på en gång kanske man inte behöver ett avtal för ett kvitto på att hästen är betald gäller lika bra för att "bevisa" att man köpt hästen.
 
Hej, tack för era svar!
Jag har varit och provridit (förra söndagen) och både jag och ägaren tycker att vi passar riktigt bra. Vi har bokat tid för besiktning på klinik på tisdag (både jag och ägaren är med) och om hästen går igenom besiktningen skriver vi på kontrakt och jag hämtar hästen på onsdag.
Åter igen tack för era svar, nu är det bara besiktningen som väntar! :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 150
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik hej :D vi är 3 tjejer som ska dela på en häst när vi börjar gymnasiet om ett år (2 ska gå häst 1 ska gå hund) och vi ska göra en budget...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 063
Senast: Halcyon
·
Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
644
Senast: lillan222
·
Utrustning Hej! Min lillasyster ska rida för första gången på ett par år om några veckor. För tillfället så är detta en engångsföretelse och därför...
Svar
10
· Visningar
546
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp