Bukefalos 28 år!

148..växa över?

E

eloon__

Hej!
Har sett en ponny på annons som verkar helt perfekt för mig :love:
Den är 8 år och 148cm, slutmätt stod det. Men tror ni att den kan växa över? Betyder slutmätt att den har växt färdigt eller?

Tacksam för svar!
 
Sv: 148..växa över?

När den är slutmätt så spelar det ingen roll om den växer mer...du får ändå tävla den som ponny eftersom den inte ska mätas mer.
 
Sv: 148..växa över?

Det är rätt så som whalan säger. Men be att få se papper på det också innan du köper hästen!
 
Sv: 148..växa över?

som sagt det spelar roll vid en kontrollmätning, men de flesta har växt färdigt vid 8 års ålder, det är ju därför man slutmäter dem då.

Mät hästen med mätsticka själv när du kollar på hästen så vet du om hästen kanske egentligen är större redan nu. Visst får man inte lika nogrannt/exakt som en mätman, men man märker ju om hästen är väldigt mycket över. Jag hade en D-ponny som var mätt som 3 åring på såna dära tester till 153. Hon slutmättes till 148 som 9 åring när hon kom till sverige, och jag lovar hon hade inte krympt;)
 
Sv: 148..växa över?

starcraft skrev:
som sagt det spelar roll vid en kontrollmätning, men de flesta har växt färdigt vid 8 års ålder, det är ju därför man slutmäter dem då.

Mät hästen med mätsticka själv när du kollar på hästen så vet du om hästen kanske egentligen är större redan nu. Visst får man inte lika nogrannt/exakt som en mätman, men man märker ju om hästen är väldigt mycket över. Jag hade en D-ponny som var mätt som 3 åring på såna dära tester till 153. Hon slutmättes till 148 som 9 åring när hon kom till sverige, och jag lovar hon hade inte krympt;)
'
Jag slutmätte min ena d-ponny för ca 1 månad sen, när vi började var hon 1,51 cm:( men efter 10 minuter hade hon sjunkit ihop till 1,47 cm pust:) de är ju oftast lite spända i början,när man mäter dem.....;)
 
Sv: 148..växa över?

skulle ngn begära kontrollmätning kan det ju gå åt skogen :crazy:

Men jag har aldrig varit med om det.
 
Sv: 148..växa över?

Hahah, okejs... Joo det är ju sådär, dom blir lätt lite spända.:D
 
Sv: 148..växa över?

Hur är det egentligen med kontrollmätning? När kan någon begära en sån?

Vad händer om en ponny kontrollmäts och den är högre än vad det står i papprena?
 
Sv: 148..växa över?

btw
har det hänt än att ng blivit av *ponnyhöjden* än?

Fanns ju ett par stycken när jag tävlade dressyr som var klart förstora....miog spelar det ifs ingen roll att dom var några cm större än min
Men med tanke på att det nu ska gå att *åtgärda* dom förstora ponnyerna
 
Sv: 148..växa över?

Om du klickar på länken till mätreglementet i mitt inlägg så hittar du det där.:smirk:
 
Sv: 148..växa över?

Snuffsan: Oj, förlåt! såg inte länken där.. Vilken bra sida :)

Till alla:
Sorry om jag är trög.. Men om någon begär kontrollmätning så mäter dom ponnyn på tävlingsplatsen. Är den då högre än vad den får så får man aldrig tävla den som ponny igen. Fast det stod nåt om ommätning inom 8 veckor.. Ändrar dom det i papprerna så att den efter det gills som stor häst direkt på tävlingsplatsen och så?
Tänkte bara fråga, eftersom jag ionte vet någonting om detta!

Är det någon som råkat ut för mätkontroll?
 

Liknande trådar

Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 294
Senast: Jerseyite
·
Avel Hej Mitt ridponny / swb sto (kannan farfar) är typ 125-126 nu, vart de sen 5-6 mån. Verkar inte växa mer just nu. Är det helt kört att...
Svar
6
· Visningar
1 064
Senast: ameo
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 631
Senast: Blyger
·
Avel Hej! Fick i måndags ett fint stoföl efter en förstföderska. Tidsmässigt var hon färdig (332 dygn) men hon är liten, ca 98 cm, och har...
Svar
1
· Visningar
821

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Barmarksdrag/canicross
  • Agria Hundpromenad

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ridskoleryttare
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp