15 år - för gammalt?

Problematisk

Trådstartare
Jag letar ju som bekant stor häst och har hittat en trevlig kandidat. Dock är den 15 år gammal, och jag funderar på om det är för gammalt.
VIll ha häst till lättare hopptävling och träning. Det jag funderar på är, om den inte tränats och tävlats förr, kommer den hålla för det om den börjar tränas hårdare vid 15 års ålder?
Jag har egentligen inga problem med äldre hästar så, 2 av 4 ponnyer jag haft har varit gamlingar, men en stor häst känns inte riktigt som att de blir lika gamla som ponnyer.

Vad säger ni? Är det riskabelt att köpa en 15-åring med ambitionen att tävla lite?
Att jag inte kommer kunna få igen pengarna vid en försäljning är jag fullt medveten om.
 
Jag letar ju som bekant stor häst och har hittat en trevlig kandidat. Dock är den 15 år gammal, och jag funderar på om det är för gammalt.
VIll ha häst till lättare hopptävling och träning. Det jag funderar på är, om den inte tränats och tävlats förr, kommer den hålla för det om den börjar tränas hårdare vid 15 års ålder?
Jag har egentligen inga problem med äldre hästar så, 2 av 4 ponnyer jag haft har varit gamlingar, men en stor häst känns inte riktigt som att de blir lika gamla som ponnyer.

Vad säger ni? Är det riskabelt att köpa en 15-åring med ambitionen att tävla lite?
Att jag inte kommer kunna få igen pengarna vid en försäljning är jag fullt medveten om.


Att den inte är tävlad behöver inte var ett problem, men som @Snowball skrev... ad menar du med att den inte är tränad? Den är väl riden?
 
Tävling i lättare klasser kräver inte särskilt hård träning, en frisk häst ska inte ha några problem att klara det.
Då ser jag nog andra problem med att köpa en 15-åring som aldrig har tävlat till tävling.

Det kanske kan vara av intresse för TS om du förklarar din sista mening. Vad ser du för andra problem?
 
Jag köpte mig faktiskt en 12 åring som i stort sett bara gått som skogsmulle och som dessutom var i dålig kondition, i stort sett omusklad. Och jag tog honom upp i lätt klass men det tog lång tid jag tror inte ens han hade sett en målad bom innan han kom till mig. Men jag lärde mig mycket och tyckte absolut han var värd den lilla summa jag betalade. Tyvärr så fick han problem med rygg och bakknän när han var femton, och det är svårt att säga om det berodde på att han var i dålig kondition som 12 åring eller något annat.

Men en femton åring kan ju också ge många roliga år tillsammans
 
Det beror ju på vad som menas med "inte tränats och tävlats tidigare".
Är det = "har inte gått på någon högre nivå/några högre klasser tidigare" ser jag absolut inget problem.
Däremot skulle jag bli desto mer fundersam om det var = "har typ bara ridits rakt fram i skogen/stått avställd perioder".

Men annars, jag blev fodervärd på min H.H när han var 13 år, han var 14 år och 8 månader när jag köpte honom och han är 15 år (och 2 mån) nu. Och trots att han har sina problem med artros och hovar, så tränar vi ändå med målet tävling på lättklass-nivå, dock inom dressyr.
 
Jag har också planer att köpa en 15 åring. Har aldrig varit skadad i hela sitt liv, ägaren har ägt henne sen hon var 3. Bra kondition och välutbildad i dressyr och hopp. Är ett arabiskt fullblod. Väldigt pigg och glad på livet! Funderade först på en yngre men är osäker nu då jag verkligen gillar denna hästen :(
 
Jag har också planer att köpa en 15 åring. Har aldrig varit skadad i hela sitt liv, ägaren har ägt henne sen hon var 3. Bra kondition och välutbildad i dressyr och hopp. Är ett arabiskt fullblod. Väldigt pigg och glad på livet! Funderade först på en yngre men är osäker nu då jag verkligen gillar denna hästen :(

Fast detta känns ju inte som ett problem alls.
15 år i sig är ju inte gammalt alls. Jag skulle inte tveka om jag gillade hästen och den var välutbildad, skadefri och vältränad.

Vår gamla var det ända till 26 år och hade varit det några år till om sparkskada inte förstört det hela.

Min nuvarande är 17 år och är fortfarande igång träningsmässigt men ingen vill tävla honom just nu men det skulle inte ta många månader att få honom i tävlingskondition eftersom han fortfarande tränas precis under den kondisen.
Han känns ju som 7 år fortfarande.
 
Jag har också planer att köpa en 15 åring. Har aldrig varit skadad i hela sitt liv, ägaren har ägt henne sen hon var 3. Bra kondition och välutbildad i dressyr och hopp. Är ett arabiskt fullblod. Väldigt pigg och glad på livet! Funderade först på en yngre men är osäker nu då jag verkligen gillar denna hästen :(

Jag skulle inte tvekat en sekund. Generellt lever araber länge och har hon varit igång utan problem hela tiden är det bara att köra på. Det låter som en riktig pärla, välutbildade araber växer inte på träd :up:
 
Jag har också planer att köpa en 15 åring. Har aldrig varit skadad i hela sitt liv, ägaren har ägt henne sen hon var 3. Bra kondition och välutbildad i dressyr och hopp. Är ett arabiskt fullblod. Väldigt pigg och glad på livet! Funderade först på en yngre men är osäker nu då jag verkligen gillar denna hästen :(

Satsa på den då?! 15 är ingen ålder, araber kan bli gamla ;) :). Vi köpte min gamla ridlägerhäst som blev min helt egen första häst. Visst skillnaden här var att jag inte hade några tävlingsambitioner, men hästen var 21, fjordhäst som också lever länge, och i toppform!! Han höll sig fräsch så jag kunde rida ordentligt till han var över 30! Han blev 37:love:
 
Jag letar ju som bekant stor häst och har hittat en trevlig kandidat. Dock är den 15 år gammal, och jag funderar på om det är för gammalt.
VIll ha häst till lättare hopptävling och träning. Det jag funderar på är, om den inte tränats och tävlats förr, kommer den hålla för det om den börjar tränas hårdare vid 15 års ålder?
Jag har egentligen inga problem med äldre hästar så, 2 av 4 ponnyer jag haft har varit gamlingar, men en stor häst känns inte riktigt som att de blir lika gamla som ponnyer.

Vad säger ni? Är det riskabelt att köpa en 15-åring med ambitionen att tävla lite?
Att jag inte kommer kunna få igen pengarna vid en försäljning är jag fullt medveten om.
15 år räknar inte jag till en äldre häst utan en häst i medelåldern i sina förhoppningsvis bästa år.
Trivs ni ihop så kör på, inte ofta man träffar på hästar man faller så för direkt. Och lätta klasser kommer ni säkerligen klara av utan problem sålänge hästen har en grund.
 
I höstas köpte jag en 13-åring som bara skogsmullat sporadiskt i sitt liv. Började hoppa nu under våren och hon är verkligen född hoppehäst. Går på allt och stannar aldrig. Har hoppat ett par PnJ nu i början av sommaren och hon är supercool med allt och går som tåget! Hon utvecklas verkligen hela tiden och just det här med hinder blir bara roligare och roligare enligt henne :D! Vi debuterade även på dressyrbanan i helgen med godkänt resultat. Visst blir hon lite spänd när vi kommer ut men inte mer än en yngre häst.

Det jag har i åtanke med hennes ålder är att hon får ganska mycket återhämtningsdagar. Tex får hon vila två dagar efter hoppning för att kroppen ska komma ikapp sig själv. Hon blir snabbt trött i musklerna och när jag känner att ho är trött pressar jag aldrig mer. Dvs är jag sällan med hela hoppträningar med henne utan slutar när hon känns fysiskt trött. Även dressyrpassen blir rätt korta men med lång fram och avskrittning.

Det svåra ridmässigt med en äldre häst är att få den att släppa kontrollen. Den har hon ganska precis börjat lämna till mig och våga lita på mig. I början var hon mycket mån om att själv hela tiden ha koll på allt i omgivningen och hon var supersvår att få att lyssna på mig. Men med tålamod och konsekvent jobb med massor av positiv uppmuntra har det äntligen börjat släppa. Jag hoppas innerligt att vi har många år kvar och målet är att hon går Msv-dressyr innan hon är 20 och att vi kanske hoppar lite 1m på tävling :).

Även om jag önskar att mi Burb var yngre så ångrar jag inte en sekund att jag köpte henne, hon är en av de snällaste, vänligaste och härligaste hästar jag haft!
19149289_10211611604837596_7568847503545700601_n.jpg


18527581_10211339824363254_4902048745151417693_n.jpg
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 798
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 893
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
682
Senast: Andromedae
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 798
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp