16 x 16 meter "ridbana"

Ser inga problem med den ytan, har själv en miniridplan som mäter 11*17 (ska bli 11*21 tillslut men odlingen är ivägen). Det är inte för att jag inte har åkrar eller vägar att rida på, det är för att jag någon gång vill ha en helt slät yta precis utanför stallet att använda. Ser inga problem att använda den till helt normal ridning, kan man inte trava eller galoppera på den ytan så kan man förmodligen inte galoppera en tiometersvolt på en vanlig ridbana heller.

Att liten yta skulle slita mer eller mindre på en häst, vill man sträcka ut så gör man ändå inte det på en ridbana? Självklart kan man skritta fram och av någon annanstans. Då kan man kan sitta och lulla på utan att behöva svänga något, men med förutsättningarna att man aktivt rider den tiden man är på planen så förstår jag inte vad skillnaden är mellan att nöta små volter och sperpentiner på en stor yta, eller att göra detsamma i samma storlek på en liten yta, ur skadesynpunkt.

Det handlar väl mer om att ryttaren inte kan samla ihop hästen nog och få denne nog lyhörd om man har problem med att rida på liten yta och inte har en halv långsida på sig att förbereda sig inför hörnet som kommer. Så länge planen har några raka sidor så får man ju även in rakriktning. Om det är roligare att rida på en stor bana? Självklart. Men kan man inte välja så får man fixa sig ett alternativ som duger för ens egna behov.
 
Angående inriktning på ridningen så tänkte jag mer på om du rider "traditionellt" (vilket du gör, vad jag förstår) eller om du kanske pysslar med nån akademisk form, där de ofta har lägre krav på ytor för sin ridning.

Jag har så oerhört svårt att se vad man skulle kunna göra för något vettigt på en så liten yta som nämnts. Finns det ingen ridbana eller ridhus i din närhet som du kan utnyttja? Eller någon stubbåker du kan få lov att rida på när slåttern är klar?

Mät upp en liknande yta nån gång och styr runt lite där och känn hur det känns.
Fast det är ju ingen extremt liten yta, och i skritt är det verkligen ingen liten yta. Skulle ju funka även i trav och galopp i mindre omfattning.
 
Det är helt uppenbart att jag har andra krav på yta än många andra, för att det ska vara meningsfullt.
Jag skulle aldrig få för mig att använda en plan på 16x16 m att rida på, det skulle inte vara till någon som helst nytta för mig. Och därför, med utgångspunkt från mig själv, mina erfarenheter och mina preferenser, har jag svårt för att förstå hur man skulle kunna använda en så liten yta till något vettigt. Jag skulle hellre göra arbetet i skogen.

@Gimlan - JO, det är en väldigt liten yta om man ska rida där.
Att galoppera på en så liten yta vore som att sitta och skava runt på en volt något större än en 10-metersvolt - man rider ju liksom inte och balanserar på ytterkanterna - och DET kan jag lova att det skulle slita på hästens leder. Speciellt eftersom ts har angett att det är ett hårt underlag.

Jag sitter och tittar ut i min paddock och försöker tänka mig att rida på en yta som är 2/3 av min kortsidas längd, i kvadrat. Och nej, det skulle vara helt otänkbart för mig.
 
Att galoppera på en så liten yta vore som att sitta och skava runt på en volt något större än en 10-metersvolt - man rider ju liksom inte och balanserar på ytterkanterna - och DET kan jag lova att det skulle slita på hästens leder. Speciellt eftersom ts har angett att det är ett hårt underlag.

Fast jag har ju sagt att det är skrittövningar jag planerar göra där, INTE vare sig trav eller galopp. Och sliter verkligen ett hårdare underlag mer på hästens leder än ett mjukare? Är det inte egentligen sämre med ett underlag som är för mjukt än för hårt?
 
Det är helt uppenbart att jag har andra krav på yta än många andra, för att det ska vara meningsfullt.
Jag skulle aldrig få för mig att använda en plan på 16x16 m att rida på, det skulle inte vara till någon som helst nytta för mig. Och därför, med utgångspunkt från mig själv, mina erfarenheter och mina preferenser, har jag svårt för att förstå hur man skulle kunna använda en så liten yta till något vettigt. Jag skulle hellre göra arbetet i skogen.

@Gimlan - JO, det är en väldigt liten yta om man ska rida där.
Att galoppera på en så liten yta vore som att sitta och skava runt på en volt något större än en 10-metersvolt - man rider ju liksom inte och balanserar på ytterkanterna - och DET kan jag lova att det skulle slita på hästens leder. Speciellt eftersom ts har angett att det är ett hårt underlag.

Jag sitter och tittar ut i min paddock och försöker tänka mig att rida på en yta som är 2/3 av min kortsidas längd, i kvadrat. Och nej, det skulle vara helt otänkbart för mig.

fast vad du har för preferenser har ju inget med saken att göra. Du skrev till Betty i ursprungsinlägget att hästen skulle få ledskador av att skritta på en 16x16 yta. Det blir som sagt helt absurt.
 
Det är helt uppenbart att jag har andra krav på yta än många andra, för att det ska vara meningsfullt.
Jag skulle aldrig få för mig att använda en plan på 16x16 m att rida på, det skulle inte vara till någon som helst nytta för mig. Och därför, med utgångspunkt från mig själv, mina erfarenheter och mina preferenser, har jag svårt för att förstå hur man skulle kunna använda en så liten yta till något vettigt. Jag skulle hellre göra arbetet i skogen.

@Gimlan - JO, det är en väldigt liten yta om man ska rida där.
Att galoppera på en så liten yta vore som att sitta och skava runt på en volt något större än en 10-metersvolt - man rider ju liksom inte och balanserar på ytterkanterna - och DET kan jag lova att det skulle slita på hästens leder. Speciellt eftersom ts har angett att det är ett hårt underlag.

Jag sitter och tittar ut i min paddock och försöker tänka mig att rida på en yta som är 2/3 av min kortsidas längd, i kvadrat. Och nej, det skulle vara helt otänkbart för mig.
Allt beror ju på mängden...
 
16x16 blir en jättebra ridbana för de ändamål du beskriver!
(För den som inte håller med: Som jämförelse så är hälften av en vanlig ridbana är 20x20. Ha ni aldrig sett två ekipage samsas om en ridbana och hålla sig på varsin halva? I alla gångarter? Det går alldeles utmärkt).
På min gamla ridskola red vi i en lada innan nya ridhuset byggdes. Ytan vi red på var 13x30 meter, och vi kunde vara upp till 12 storhästekipage där under lektion, vi t o m hoppade bana där. Och hästarna höll.
 
Fast jag har ju sagt att det är skrittövningar jag planerar göra där, INTE vare sig trav eller galopp. Och sliter verkligen ett hårdare underlag mer på hästens leder än ett mjukare? Är det inte egentligen sämre med ett underlag som är för mjukt än för hårt?
svaret om trav och galopp var till Gimlan.

Allt är relativt. Rider man på böjt spår på ett hårt underlag så riskerar man att lederna snedbelastas. Ju högre tempo, desto större risk. Jag uppfattade det som att du själv skrev att det skulle vara en parkeringsyta och hårt underlag. (däremot brukar man väl säga att skritt rakt fram på hårt underlag bara är bra)
Ett underlag som "ger efter" för hovarna minskar risken för snedbelastning.
Ett för mjukt underlag är inte heller bra.
Vårt svenska ord LAGOM är väldigt användbart...

Sen får du prova dig fram och se om du själv tycker att ytan räcker till. För mig hade det varit för litet, som sagt. Och jag hoppas att det är okej att jag uttrycker min åsikt även om den är avvikande från vad alla andra tycker.

@Immer det är större skillnad än man tror mellan 20x20 och 16x16. Själv tycker jag att 20x40 också är för litet att rida på, vill helst ha ännu större yta - även om jag minns när vi var 12-13 privatryttare som red "fritt" i det gamla 20x40-ridhuset på min barndoms ridskola. Obegripligt... (där hade de en timmes uppehåll mellan ridlektionerna, så att hästarna skulle få äta och privatryttarna hinna rida innan midnatt. ALLA red då.)
 
Färdigt :) ! Har inte hunnit provrida ännu (blev klart igår eftermiddag). Ser det verkligen pyttelitet ut? Grävmaskinen som står kvar ger ju lite perspektiv på storleken på grusplanen. Jag tror själv att det kommer att bli ridbart! Vad tror ni?

 
Färdigt :) ! Har inte hunnit provrida ännu (blev klart igår eftermiddag). Ser det verkligen pyttelitet ut? Grävmaskinen som står kvar ger ju lite perspektiv på storleken på grusplanen. Jag tror själv att det kommer att bli ridbart! Vad tror ni?

Måste säga, att det ser helt okey ut. Den är större än jag trodde. Du kan säkert få mycket glädje av den banan.
Visst är det skönt, att ha en egen plats avsedd endast för ridning :)
 
Där hade jag definitivt ridit, en hel massa övningar man kan ägna sig åt där även om ytan är liten! Själv har jag många gånger använt vår lilla grusparkering, den är mycket mindre än din men jag har t ex gjort lite övningar från marken, longerat unghästar där och även ridit lite skrittövningar. Lycka till!:)
 
Ser ut ungefär som min, nog kan du rida bra där :)

Min pytteridplan har lärt mig massor om hörnpasseringar, vikthjälper och lydnad som är bra att veta :D
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 677
Senast: Amk
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 634
Senast: Jeps
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
96 834
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
22 284
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bukekullar 23/24
  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp